New York Times publiserer World Socialist Web Sites anklage om Google-sensur og svartelisting

Av Andre Damon
2 October 2017

Med tittelen «Google som Trafikkonstabel» var den plassert fremtredende på forsiden av papirutgaven av næringslivsdelen, og publisert på avisens nettsted.

Times journalist Daisuke Wakabayashi, som spesialiserer seg på teknologirelaterte problemer, begynner artikkelen: «Da David North, redaksjonssjefen for World Socialist Web Site, i april la merke til en nedgang i nettstedets trafikk trodde han først det kunne henføres til nyhetstretthet om president Trump, eller et skifte i politisk bevissthet.»

Men, da han gravde seg ned i tallene, forteller North, fant han en bedre forklaring: Google omdirigerte ikke lenger søkeforespørsler til nettstedet. Han oppdaget at toppsøkebegrepene, som en gang førte lesere til WSWS, nå kom opp tomme.

«Dette er ingen tilfeldighet», sier North. «Dette er en form for bevisst intervensjon.»

Forsiden av New York Times næringslivsde

Wakabayashi kontaktet WSWS første gang noen dager etter publiseringen av Norths åpne brev av 25. august adressert til Googles administrerende direktør og andre av foretakets toppledere. Brevet, som inneholdt omfattende data som viste at Google forsøkte å ekskludere WSWS og andre venstreorienterte nettsteder fra søkeresultatene, krevde en slutt på sensur og svartelisting.

Mens Times har rapportert at Google hadde begrenset tilgangen til ekstreme høyre-nettsteder, er Wakabayashis artikkel den første omfattende rapporten i etablerte amerikanske medier (MSM - «mainstream media») om foretaksstyrt sensur av venstreorienterte nettsteder.

Forskning utført av WSWS har funnet at søketrafikken til 13 venstreorienterte, progressive og antikrigsnettsteder har falt med 55 prosent siden Google kunngjorde endringer i sin søkealgoritme sist april.

Etter Norths første diskusjon med Wakabayashi presenterte WSWS Times-reporteren med omfattende data som støttet påstanden om at det dramatiske fallet i søketrafikken fra Google skyldtes lavere rangeringer av WSWS-artikler i søkeresultatene.

Mot slutten av september, kort før artikkelen ble publisert, gjennomførte Wakabayashi nok et intervju med North.

Artikkelen rapporterte nøyaktig resultatene av WSWS sin granskning.

«I midten av april presenterte et Google-søk etter ‘sosialisme vs. kapitalisme’ en av nettstedets lenker på den første resultatsiden, mens i august presentert det samme søket ingen av lenkene. 145 av nettstedets 150 topp søkebegrep, som hadde omdirigert lesere til nettstedet i april, er nå uten lenker.»

I sitt intervju med Wakabayashi oppfordret North Times-journalisten til å be Google om et faktabasert svar på analysen til WSWS:

Times siterer North: «De burde bli bedt om å forklare hvordan de gjør det. Hvis de sier at vi [Google] ikke gjør noe, er det rett og slett ikke troverdig.»

Times-reporteren forsøkte å få svar fra Google, men fånyttes. «Google avstod fra å kommentere den sosialistiske nettsiden», rapporterer artikkelen.

Googles totale taushet er ensbetydende med innrømmelse av skyldighet.

Wakabayashis artikkel refererte også det åpne brevets anklage om at Google-søk favoriserer MSM-nettsteder.

«North argumenterte for at nedgangen i trafikken er resultat av at Google styrer brukere mot MSM-organisasjoner, inklusive The New York Times. WSWS hevdet at søketrafikken også hadde falt siden april for en rekke andre venstreorienterte, progressive, sosialistiske eller antikrigspublikasjoner, som AlterNet og Consortiumnews.»

I løpet av en måneds granskningsarbeid for artikkelen, avdekket Wakabayashi tilsynelatende ingen bevis som bestrider påstandene om Google-sensur. Snarere har hans egen forskning gitt støtte til WSWS sine funn.

For eksempel fant New York Times at mens søkemotortrafikk til WSWS gikk ned, gikk direkteoppslagene opp - dvs. ikke-søkdirigert-trafikk økte.

«Jeg er mot sensur av enhver form» fortalte North til Times. «Det er opp til folk selv hva de vil lese. Det kommer ikke til å stoppe med WSWS. Det kommer til å utvides og spre seg.»

Times publiseringen av denne rapporten om Googles innsats for å sensurere og svarteliste WSWS og andre venstreorienterte nettsider er en politisk signifikant utvikling.

Som svar på Times-artikkelen presenterte David North følgende erklæring:

«WSWS sin eksponering av Googles angrep på demokratiske rettigheter blir fulgt bredt, og har en betydelig innvirkning. Artikkelen publisert i Times ble forberedt over en måned. Deres egen forskning bekreftet at trafikken til WSWS har falt dramatisk. På henvendelse fra Times om å besvare våre påstander valgte Google å overse reporteren. Hvis Google hadde vært i stand til å motbevise WSWS, ville de ha presentert Wakabayashi sine belegg. Det kunne de ikke gjøre fordi våre anklager er sanne. Google er engasjert i en konspirasjon for å sensurere Internett.

Googles innsats vil ikke lykkes. Bevisstheten vokser raskt om at sentrale demokratiske rettigheter er under angrep. Google diskrediterer seg selv når navnet blir synonymt med manipulering av søk og undertrykking av ytringsfrihet og kritisk tanke.

WSWS vil ikke bøye av eller trekke seg fra denne kampen. Vi er sikre på at vår kamp mot regjerings- og foretakssponset sensur vil fortsette å øke sin støtte.»