World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Britain:

Libel action victory for Marks & Spencers
threatens press freedom

Jean Shaoul
14 March 1998

Marks and Spencer’s victory in its libel case against
World In Action, Granada TV's flagship current affairs
progranme, will further muzzle investigative
journalism and add another weapon to the armoury of
the major corporations. It will make it that much more
difficult to say things big business does not want the
public to hear.

Lawyers for M & S, the upmarket food and clothing
retailer, admitted that a successful prosecution would
create further problems for lawyers representing the
media and other defendants. Britain already has some
of the strictest libel laws in the world.

M & Slikesto be known as Britain's favourite store
and boasts that most of its goods are made in Britain. It
sued World in Action after its programme “ St Michael:
Has the Halo Slipped?’ was broadcast in 1996. (St
Michael isM & S'sbrand label.)

World in Action went to Morocco, after discovering
that there were young children working in a factory
making clothing for M & S. They secretly filmed the
conditions there.

The facts are not in dispute and provide a shocking
indictment of the brutality of the profit system.

» Dozens of girls aged 13, 14 and 15, worked at the
factory;

» They worked 49 hours a week for as little as 10
pence an hour (15 cents US) and in temperatures of up
to 95 degrees Fahrenheit.

* M & S's supplier deliberately mislabelled more
than 7,000 garments as having been made in the UK.
Apparently unaware of the mislabelling, M & S put
them on sale to the public.

M & S sued for libel, insisting that the programme
implied that M & S knew about these abuses. Granada

TV said it did not believe M & S knew and did not
intend to convey that impression.

The libel action was expected to last six weeks. Three
days into the trial, however, and before hearing the
facts and evidence of the case, the judge took the
unprecedented step of asking the jury to decide what
they thought was the meaning of the programme. Did it
mean that M & S knew about the abuses?

The jury found that it did. Unable to clarify their
intentions before the jury, Granada felt obliged to
apologise and pay damages of £50,000 plus costs-a
total of £1.3 million.

As a result of this ruling, the media must now
anticipate how viewers might interpret a programme.
Interpretation, however, is based not only on the facts
as presented, but also on the viewers previous
knowledge and experiences. These quite naturaly
predispose many to believe the worst of big business.
Even had Granada included a disclamer that M & S
did not know about the abuses, many viewers might
have still concluded that the company was aware of
them.

The future of World in Action is now in jeopardy,
with the editor set to resign and three of the
programme’'s top journalists having left to join the
BBC or Channel Four. But the repercussions go beyond
the fate of this one programme. Since the case was
heard by one of only two judges who hear libel cases, it
isvery likely that this ruling will be used again.

At the very least, as legal experts admit, it will tend to
scare off those without deep pockets from making
criticisms of large corporations. This comes at a time
when programme makers are aready under pressure to
trim budgets and sacrifice quality in the interest of

© World Socialist Web Site



increasing audience market share. That means avoiding
expensive exposés of corporate swindles and
exploitation, making it more difficult for the public to
find out about such matters.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

