
World Socialist Web Site wsws.org

Amid mounting international criticism

US backpedals over Sudan raid
Martin McLaughlin
2 September 1998

   US government officials admitted Monday that their
initial explanations of the rationale for the missile
attack on the pharmaceutical factory in Khartoum, the
capital of Sudan, were false.
   In statements to the Los Angeles Times, the unnamed
officials conceded that the Clinton administration
exaggerated the connection between the Shifa
Pharmaceutical factory and Osama bin Laden, and
claimed that the White House and Pentagon had been
unaware that the factory was Sudan's major producer of
medicine for both human and animal consumption.
   The Times also interviewed a chemist and explosives
expert at the Los Alamos National Laboratory in New
Mexico who disputed CIA and Pentagon claims that the
chemical substance EMPTA, allegedly found by a US
spy in a soil sample taken from the Al-Shifa plant, was
only used in chemical weapons. 'It's fairly commonly
known that these are used in pesticides and herbicides,'
the chemist, Mike Hiskey, said.
   The Los Angeles newspaper's report came three days
after the New York Times published a front-page article
which stated that 'some of the key statements made by
Administration officials to justify the attack have
proven to be inaccurate, misleading or open to
question.'
   These statements--swallowed without question by the
American media at the time, and rebroadcast to justify
the missile attack--'do not appear to be factual,' the New
York Times said. This is an extremely delicate way of
admitting that the US government lied through its teeth
in order to stampede public opinion into supporting an
act of unprovoked military aggression.
   Among the official lies were the claim that bin Laden
was linked to the plant, the description of the plant as a
highly secret and secure military-type facility, and the
claim that the plant had no commercial output.

   The government lies were neither subtle nor difficult
to expose. A senior CIA official, for instance, told the
American press, 'We have no evidence--or have seen no
products, commercial products that are sold out of this
facility.' But the factory's medicines are marketed in the
Sudan under the Al-Shifa brand name, using the
factory's own name to identify its products to Sudanese
purchasers. Some of these products are exported to
other African countries.
   The New York Times account also made the first
mention of Tom Carnaffin, a British engineer who
served as technical manager during the construction of
the plant, who has been widely quoted in the British
press debunking suggestions that the plant could have
been transformed into a chemical weapons facility. It
lacked the space to stockpile or manufacture such
products, he said.
   These accounts in the American press, and the
grudging admissions from the Clinton administration,
come after more than a week of screaming headlines
about a nerve gas factory in the heart of Khartoum, and
the 'irrefutable evidence' linking this factory to bin
Laden, to the bombings of US embassies in Kenya and
Tanzania, and even, by some accounts, to Iraqi
President Saddam Hussein.
   The change in course is not in response to any
criticism or investigative reporting by the American
press, but as a result of mounting criticism of the US
missile attack in the overseas press, especially in
Britain, Germany and elsewhere in Western Europe.
The American newspapers have published only a
fraction of the information made available in Europe,
and the US television networks have broadcast even
less.
   Over the weekend the German magazines Der Spiegel
and Focus and the newspaper Welt am Sonntag

© World Socialist Web Site



reported that the German ambassador to Sudan, Walter
Daum, had challenged the US cover story for the
Khartoum attack.
   'One can't, even if one wants to, describe the Shifa
firm as a chemical factory,' Daum wrote in a letter to
the German Foreign Office in Bonn, citing the plant's
production of anti-malarial and anti-diarrheal drugs,
intravenous fluids and veterinary medicines.
   The British business newspaper, the Financial Times,
quoted a British Foreign Office official who said that
his government had no independent evidence that the
factory was either involved in chemical weapons
production or linked to bin Laden. Britain, the colonial
ruler of Sudan for more than 60 years, has a wide
network of commercial and political contacts in the
country.
   The Observer, the Sunday edition of the British daily
the Guardian, interviewed the American chemical
engineer who designed the Al-Shifa plant for its first
Sudanese owner, Bashir Hassan Bashir. Jobe worked
for decades for the huge US drug firm Merck, and after
retiring worked overseas as a consultant in Jordan,
Egypt, Indonesia and Sudan.
   Jobe said he was surprised by the missile attack and
the official US statements labeling it a nerve gas
factory because he had designed it to produce
pharmaceuticals only. Asked whether the plant could
have been modified to make weapons, he said, 'No, we
didn't intend a dual use for it. We didn't design
anything extra in there. The design we made was for
pharmaceuticals.'
   The Jordanian engineer who supervised construction
of the factory, Ahmad Salem, told the Observer , 'There
is no chance that this factory could be used to produce
chemical weapons, it was designed to produce medicine
for people and animals.'
   Scientists interviewed by the newspaper said that the
same ingredients are used for chemical weapons and for
everyday products such as an anti-clogging agent for
ink, the cherry flavoring commonly used in candies,
and for brewing beer.
   Meanwhile the diplomatic offensive carried out by
the Sudanese government in the wake of the missile
attack continues to gain a hearing, at least outside the
United Nations Security Council where the United
States and Britain exercise a veto.
   Demands for an international inquiry have already

been backed by the 22-nation Arab League and similar
resolutions are to be presented at a meeting of the
Organization of African Unity and a wider conference
of nonaligned countries.
   So confident were Sudanese officials of the outcome
of such an investigation that they offered to permit
former US President Jimmy Carter to serve as its
chairman.
   See Also:
Security Council rejects appeal from Sudan over US
missile attack
[29 August 1998]
'Nerve gas factory' claim exposed as hoax: What are the
real reasons for the US missile strikes?
[26 August 1998]
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

