
World Socialist Web Site wsws.org

Australia's richest man cleared of breaching
media laws
Mike Head
18 March 1999

   The extraordinary degree of control of Australia's mass media by
two tycoons--Rupert Murdoch and Kerry Packer--is likely to tighten
further after a remarkable decision by the Australian Broadcasting
Authority on March 8 to clear Packer of breaching media ownership
laws.
   Both Packer and Murdoch are multi-billionaires. Packer, said to be
worth $5 billion, is regarded as Australia's richest man only because
Murdoch--now an American citizen--is no longer counted as an
Australian. Packer owns the top-ranking television network--Nine--as
well as a large stable of news, women's and other magazines.
Murdoch owns a daily national newspaper--the Australian --plus
dailies in nearly every capital city, in some cases the only daily
newspaper.
   Companies run by the two media moguls and their sons, James
Packer and Lachlan Murdoch, are also equal shareholders in the pay-
TV group Foxtel and last month took strategic joint stakes worth $709
million in One.Tel--a rising telecommunications and internet
company.
   Apart from the two government-run TV and radio outlets, the
Australian Broadcasting Corporation (ABC) and the Special
Broadcasting Service (SBS), the only significant media company not
in the grip of Packer and/or Murdoch is Fairfax Holdings, the
publisher of the Sydney Morning Herald, the Melbourne Age, the
Australian Financial Review and regional newspapers. That exception
is now in question following the Australian Broadcasting Authority
(ABA) ruling.
   The six members of the ABA, a federal government-appointed body,
declared on March 8 that neither Kerry Packer, James Packer nor
Brian Powers, the former chief executive of two key Packer
companies, had breached the Broadcasting Services Act last year
when Powers simultaneously resigned his positions at the head of
Packer's empire and was financially assisted by Packer to join the
Fairfax board.
   The Act, as last amended by the Keating Labor government in 1995,
prohibits the owner of a TV station from controlling a newspaper in
the same city, either directly or through an "associate". This currently
presents a problem for both Packer and Murdoch. Packer has
repeatedly stated his determination to take over Fairfax, but if he did
so openly he would breach the Act by controlling newspapers as well
as TV stations in Sydney and Melbourne. For his part, Murdoch wants
to acquire a national TV network but cannot legally do so while he
owns newspapers across the country.
   On May 18 last year, Powers quit as Executive Chairman of Packer's
Publishing and Broadcasting Limited (PBL) and as Chief Executive
Officer of Consolidated Press Holdings Limited (CPH), and, on the

same day, was appointed to the Fairfax board. This spectacular switch,
and the widespread public concern it generated, gave the ABA no
choice but to announce an investigation. On the face of it, Powers was
acting on behalf of Packer.
   This suspicion was heightened when the editor-in-chief of the
Sydney Morning Herald, John Alexander, was dismissed on May 22,
Powers became chairman of the Fairfax board on May 29, and the
Chief Executive Officer of Fairfax, Robert Muscat, resigned on
August 24. Within four days of Powers arriving at Fairfax, its leading
editor had been removed. Within 11 days, Powers had taken the chair
and within three months the company's chief executive had quit.
   Not only that but Powers, who had been one of Packer's right-hand
men since 1993, was given an ongoing consultancy with Packer's
companies, and continued to have his house lease, mobile phone and
tennis and golf club memberships paid by them. He also retained a
close social relationship with Kerry and James Packer.
   In addition, Powers remains a director of an offshore company
involved in American film and television production and in which
PBL has a 20 percent share. James Packer is soon to join Powers on
that company's board.
   Above all, Powers had only become Fairfax chairman by using a
$12 million loan from Packer to acquire a 15 percent stake in FXF
Trust, a Packer company that has a 16.2 percent holding in Fairfax.
Just before he shifted to Fairfax, Powers had collaborated with Packer
on a failed attempt to have Neville Miles, an administrator of the FXF
Trust, appointed to the Fairfax board.
   The ABA's decision to rubberstamp these arrangements provides a
rare glimpse of the actual relations between the media barons, the
government and official regulators. The ABA's inquiry, conducted
behind closed doors, was dominated by blunt and belligerent
testimony from Kerry Packer, followed by threats of legal action from
Packer's lawyers if the ABA's initial draft report was not altered to
remove any suggestion that he and Powers were acting in unison.
   According to an edited version of Packer's sworn evidence at the
inquiry last October 27, he was asked why the ABA should be
satisfied that he was not working in cahoots with Powers in relation to
Fairfax. Packer responded: "Because I am not a liar and I'm telling
you I'm not. I do not control Fairfax and I never, ever have, much as I
would like to, and much as one day maybe I will."
   He ridiculed the inquiry panel, insisting that he could hardly
"control Mr Powers by mental telepathy". He was indignant when
asked about his alleged influence over editorial decisions at Fairfax.
"If I controlled Fairfax, do you think they would actually be running
those stories? I mean, I would have thought it was self-evident I have
no damned control of Fairfax".

© World Socialist Web Site



   Judging from the sanitised transcript released by the ABA, Packer's
performance was reminiscent of his 1991 appearance before a federal
parliamentary media inquiry into one of his previous bids to take
control of Fairfax. For two hours Packer verbally kicked the
assembled MPs around the room, berating them for having the nerve
to question the conduct of someone such as himself.
   When a Labor MP politely asked Packer if he thought parliament
had no right to inquire into media ownership, Packer replied: "That's
exactly what I am saying." Packer told the inquiry that it was an
"intellectual wank" and he was tired of having "crap" heaped on him
over the Fairfax bid. One Labor MP apologised abjectly for
suggesting that Packer had evaded foreign investment laws.
   All in all, it was a graphic demonstration of the contempt with which
the ruling class treats the "people's representatives". What followed
the ABA's questioning of Packer last October was equally revealing
about how the corporate elite deals with regulatory agencies such as
the ABA.
   Despite Packer's verbal barrage, according to well-sourced media
reports, a majority of the six members of the ABA originally
concluded that Packer and Powers were associates within the meaning
of the Act, that is, likely to act at the direction of, or in concert with,
each other. This split finding, the first in the ABA's history, was
included in the draft report, sent to the affected parties' legal
representatives last December.
   Lawyers for both Packer and Powers sent back submissions
declaring that the ABA had failed to provide sufficient evidence to
prove an association and would face an expensive and protracted court
challenge. Powers' lawyer, John Atanaskovic, suggested that because
the ABA agreed that Powers did not personally control Fairfax, there
was no need to make a finding on his association with Packer.
   This is precisely what the ABA did in its final report. As confidently
predicted by media commentators, the ABA ruled that Powers, being
only one member of the 10-person Fairfax board, did not control the
company. Having done so, the ABA sidestepped the nature of the
relationship between Packer and Powers, saying that a finding on that
issue had become irrelevant and "would serve no useful purpose in the
terms of this report".
   This ruling was all the more striking because Packer bluntly told the
ABA that he intended to use his stake in the FXF Trust, held in
partnership with Powers, as a "starting point" to seize control of
Fairfax as soon as legally possible.
   Even more remarkably, Packer made it plain in his testimony that he
expected Powers to take charge of Fairfax in no uncertain terms.
Asked about his likely future dealings with Powers, Packer said that
during one of their many golf games together he might say to Powers:
"What are you doing about getting those arseholes [a reference to
Fairfax journalists] into shape? Have you got rid of any more people?
Is this managing director of yours that you have appointed [Fred
Hilmer, Muscat's successor] any bloody good?"
   There is no doubt that, in practice, Powers placed his personal stamp
on every aspect of Fairfax's operations from the day he joined the
board. Evidence before the ABA showed that in addition to ousting
Alexander and Muscat, he successfully prevailed upon the board to
impose a staff freeze, slash the planned budget and drop a bid to buy
the Canberra Times, then on the market. And unusually for a
company chairman, Powers personally held discussions with Packer
over Fairfax forming a joint Internet venture with Packer's PBL
Online and NineMSN--the Nine Network's web service.
   Even the ABA admitted that: "Mr Powers has clearly been

influential in a number of key decisions taken at Fairfax." Yet its
report concluded that Powers was not in a position to exercise control.
   The test for "control" over a newspaper company under the Act is
couched in unambiguous language. It asks whether the person "either
alone or together with an associate of the person, is in a position to
exercise, in any manner, whether directly or indirectly, direction or
restraint over any substantial issue affecting the management or affairs
of the company". Powers obviously exercises such "direction" and
"restraint" at Fairfax.
   One academic, Jock Given of the Communication Law Centre at the
University of New South Wales, commented: "Probably many
chairmen in Australia would be surprised to discover they are not in a
position to exercise control of their companies." He added that on the
basis of the ABA's ruling, it was "difficult to see why Mr Packer
couldn't become a chairman of Fairfax as well".
   Given said the politicians who voted for the cross-media ownership
laws might be "rather surprised" to learn they had created a law that
allowed such a result. Whether that is true or not, there is no doubt
that the Howard government is preparing to make another bid to clear
the way for Packer--and Murdoch--to have free reign. Prime Minister
John Howard moved to scrap or water down the cross-media
ownership laws in 1996 but backed off in the face of widespread
public criticism.
   Last week, as soon as the ABA handed out its report,
Communications Minister Richard Alston declared that the matter of
Packer's control or influence over Fairfax was "now closed". The
previous week he asked the Productivity Commission to review the
broadcasting laws to assess whether they were anti-competitive.
   The Murdoch press is already mounting a campaign to use the
proposed review to overturn restrictions on media monopolisation, as
well as limits on foreign ownership. Responding to the ABA report,
one Murdoch business columnist Mark Westfield wrote: "Even a
superficial analysis would show that both the cross-media ownership
rule which binds Packer and the foreign ownership laws which apply
specifically to the media are anti-competitive, whimsical and
antiquated."
   Along with the argument that the edifice of parliament provides
"democracy," one of the central ideological nostrums of the capitalist
class has been the "freedom of the press"--the claim that private
ownership of the media somehow guarantees freedom of opinion. In
reality, as the approval of the latest Packer operation illustrates, the
media barons are determined to exercise ever greater control over all
forms of mass communication, including newspaper, television and
the Internet.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

