World Socialist Web Site

WSWS.0rg

|n afresh attack on Kurdish democratic
rights, UK watchdog shutsdown Med TV

station

Mikelngram
24 March 1999

Within weeks of the mass protests throughout Europe
over the forced extradition of Kurdish leader Abdullah
Ocalan, new protests took place in London yesterday.
This time protestors were demonstrating against the
Independent Television Commission (ITC), the TV
watchdog, that closed down a Kurdish satellite
television station.

In a statement issued March 22, the ITC sad it had
"suspended for a period of 21 days the satellite
television service licence of Med Broadcasting Ltd
(Med TV). Med TV have been informed that they are
entitled to make representations within 21 days. At the
end of that period, and having regard to the
representations made, the ITC must decide whether or
not to revoke Med TV's licence."

Around 250 Kurds protested outside the headquarters
of the ITC Monday night. Chanting and singing pro-
Kurdish independence slogans, the protesters stood in
front of three ranks of police officers and vans placed
directly in front of the ITC offices in Foley Street, near
Oxford Circus. Around half of them remained on the
street yesterday morning.

The ITC have been pursuing a campaign against Med
TV since 1996. In January of last year, the station was
fined £90,000 for what the ITC called "three serious
breaches of the impartiality requirements of the ITC's
Programme Code".

In a statement of 30 January 1998 the ITC cited the
following details of the penalties imposed:

* £50,000 penalty for an edition of Jiyana Gel on
June 14, 1997, part of a series that aims to depict the
socia and cultura life of a remote area of Northern
Irag/Kurdistan. The 40-minute long programme
consisted entirely of coverage of a politica raly

organised by the PKK (the Kurdish Workers Party). No
context was supplied and there was no balancing
material.

* £25,000 penalty for a news programme on October
9, 1997 which included a condemnation, seemingly
endorsed by Med TV, of alist of terrorist organisations
produced by the United States Government, and which
accused that country of branding those who oppose
existing orders as terrorists and concluded that the list
was intended to "cover up [the USA's] own terrorist
activities'.

* £15,000 penalty for a news programme on June 3
1997. This programme included personal comments
from a Med TV journdist in the field describing
members of the Kurdish Democratic Party (KDP) as
"treacherous and murderous’.

The ITC followed this up with a further warning in
November 1998, instructing the station that "Med TV
must not give preference to the views of representatives
or supporters of any political party or parties, including
the PKK, and politicians must not be used as news
reporters.” The notice set a period of six months for
changes to be made, ending May 20 this year.

The closure of Med TV is the outcome of a long
running campaign against the station dating back to its
launch in 1995, but the timing for the shutdown order is
more than mere coincidence and could prove politically
explosive.

In justifying the first action of this kind, the ITC say
that Med-TV is guilty of "broadcasting material likely
to encourage or incite crime or to lead to disorder".
Director of Programmes and Cable, Sarah Thane, said:
"The essence of these recent breaches is that the
broadcasts contain calls to direct violence and criminal

© World Socialist Web Site



actions of various kinds." The main issues cited in al
the previous notices, however, is not promotion of
violence, but political support for the PKK.

If political bias is reason enough to close down
television stations, then few British stations would be
operating today in the aftermath of Ocalan's abduction.
Mainstream media stations thought nothing of
repeating Turkish claims that Ocalan is a "murderer”,
guilty of "terrorist acts'. Nor did they balk at the
repeated demands for the death penalty for the Kurdish
leader.

While claming that its decision was made "purely on
legal grounds’, the ITC has admitted that it received
calls from Turkish authorities to revoke the license.

Med TV's web site carries a report of a conference
held at the Turkish embassy in London on March 12,
attended by several British politicians and academics:

"A former Conservative Party MP, Michael Stevens,
said that the British government had made a mistake in
granting Med TV licence, and claimed that it could not
be evaluated within the framework of freedom of
broadcasting.

"An officia from the Ministry of Defence, Kevin
Tebbit, said that the British government shared
Turkey's concerns over Med TV. However, Tebbit
added that the government was not responsible for Med
TV and that this was a matter for the ITC", the report
states.

The ITC has now taken action on behalf of the
governments of both Turkey and Britain. The Foreign
Office has supported the decision, while maintaining
that the commission had made it independently.

The closing down of Med TV is the latest act in the
systematic suppression of the democratic rights of
Kurdish people. Letters of protest should be sent to:

ITC, 33 Foley Street, London W1P 7LB
Telephone: +44 (0) 171 255 3000,

Fax: +44 (0) 171 306 7800

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

