World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Washington Post Online echoes official line on
Chinese embassy bombing

3 December 1999

For the information of our readers, the WSWS is
posting the following analysis published by "Fairness &
Accuracy in Reporting” on November 30, 1999. FAIR's
web site can be visited at www.fair.org.

In October, FAIR posted an dert on its website
(10/22/99) noting that the mainstream U.S. media had
overwhelmingly ignored an explosive report in the
London Observer (20/27/99; online at
http://www.newsunlimited.co.uk/K osovo/
Story/0,2763,92806,00.html) that received substantial
attention abroad: an investigative article aleging that
NATO's attack on the Chinese embassy in Belgrade last
May had been deliberate—not accidental, as NATO
clamed at the time. (On November 28, the Observer
published an important follow-up to its Chinese embassy
report, available at
http://www.newsunlimited.co.uk/observer/
focus/story/0,3879,108792,00.html.)

Following the release of FAIR's alert, dozens of readers
contacted mainstream media outlets, including the
Washington Post, to ask them why they had ignored or
downplayed the Observer 's findings. (Some of the replies
readers received from mainstream media outlets, along
with  FAIR's response, can be viewed a
http://www.fair.org/activism/china-response.html.) Less
than three weeks later, a story purporting to debunk the
Observer 'sinvestigation (" Chinese Embassy Continues to
Smolder,” 11/8/99) appeared on the Washington Post 's
website
(http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/articles’A10160-1999Nov2.html). Written by the
Post 's online military columnist, William Arkin, the
article declared: "There was no plan to hit the Chinese
Embassy. But to some high-level denias are themselves
proof, and the bombing is becoming another cover-up
milestone for Internet conspiracy junkies."

One notable feature of Arkin's column is that his effort
to "reconstruct” the embassy attack is based solely on

"interviews with officers in the ar staff a U.S.
headquartersin Europe and in Washington"—which means
that all his sources are American officers. Such a
journalistic approach would seem unpromising in light of
the fact that the Chinese embassy strike has turned into a
bitter source of friction between the U.S. and its European
alies, who have expressed concerted skepticism toward
the U.S.'s explanation.

In fact, Arkin's "reconstruction” of the embassy
bombing is identical to CIA Director George Tenet's
account in every way—except that Arkin's sources are
anonymous. His column simply reiterates the official
explanation. NATO pilots intended to hit a nearby
Y ugoslav arms agency, the Federal Directorate for Supply
and Procurement (FDSP). Meanwhile, "faulty maps"
failed to show the embassy's correct address, while
intelligence agencies forgot to update NATO's "prohibited
targets’ list to include the embassy's new location. Arkin's
article adds little new to this dubious mix, except a few
basically extraneous details concerning other NATO
targets struck in Belgrade on the same night.

Yet Arkin fails to address the main question raised by
NATO's official account: What led NATO to think that
the FDSP—the Yugoslav arms agency supposedly
targeted—was located at the address of what was in fact
the Chinese embassy? Indeed, Arkin unwittingly
undermines his own story with one of the few new pieces
of information in his column: The FDSP, he asserts, "had
been on the U.S. intelligence community's watch list for
years, because of its role in export[ing] arms to countries
like Libya and Irag." If this allegation is true, it makes
NATO's official story even more difficult to believe: How
could the CIA not know the address of a building it had
been watching for years?

Moreover, Arkin's column avoids the inescapable fact
that the Observer 's allegations were based on high-level
NATO sources who confirmed that the bombing was
deliberate. Arkin doesn't let his readers know what the

© World Socialist Web Site


http://www.fair.org/
http://www.newsunlimited.co.uk/Kosovo/Story/0%2C2763%2C92806%2C00.html
http://www.newsunlimited.co.uk/Kosovo/Story/0%2C2763%2C92806%2C00.html
http://www.newsunlimited.co.uk/observer/focus/story/0%2C3879%2C108792%2C00.html
http://www.newsunlimited.co.uk/observer/focus/story/0%2C3879%2C108792%2C00.html
http://www.fair.org/activism/china-response.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A10160-1999Nov2.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A10160-1999Nov2.html

Observer's sourcing consisted of—or even that the report
was sourced at al. In fact, while Arkin's online column
includes worldwide web links to CIA director George
Tenet's congressiona testimony on the bombing, as well
as State Department official Thomas Pickering's formal
explanation for the attack, the Post did not include a link
to the London Observer article that was the very subject
of the column.

AsFAIR reported in its November 3 follow-up alert, the
Observer 's initia sources included European NATO
generads at the two-star and four-star levels, a NATO
intelligence officer in Macedonia, a NATO air staff
member in Naples, and a very high-ranking former
American intelligence official. In its November 28 follow-
up, the Observer added that "as this paper's journalists
have continued to pursue the story, more witnesses have
come forward...":

"...Five weeks ago The Observer reported evidence
gathered from sources within NATO—serving military
officers who would be instantly sacked if named. Our
account was denied by the CIA, by Albright and by Cook,
who said there was not a 'shred of evidence to support this
rather wild story.'

" The Observer has gone back to its original sources,
and also spoken to other serving officers, from Nato
colonels to intelligence officers to a military officer with
the rank of a general. All are in agreement. The Chinese
Embassy was deliberately bombed.”

Investigative journalism is not like taking a poll: If five
credible military sources independently confirm a secret
operation while five others deny its existence, that does
not represent a "tie." It represents strong evidence that the
secret military operation occurred.

But perhaps the Observer 's reporters made these
sources up out of whole cloth. Or perhaps a band of
NATO military officers from various nations has
conspired to fabricate a damaging story about one of the
most sensitive incidents from NATO's war on Y ugoslavia.
"So many plots," Arkin sighs derisively as he describes
the Chinese belief that the bombing was intentional. Y et
Arkin seems oblivious to the rather far-fetched
journalistic or military plots that his own unintentional
scenario implies.

Meanwhile, the story is still burning in Europe. The
November 28 Observer carries an editorial ("Bakan
Fiasco") charging that the questions raised by the paper's
Chinese embassy reporting "demand urgent answers,”
including:

"an explanation from the United States over the way in

which it disregarded its NATO partners to launch an
illegal attack against a diplomatic mission.... It is left to
Americas partners in the war against Yugodavia to
investigate what they know of this affair. For this reason,
we are calling on the Defense and Foreign Affairs Select
Committees [of the British parliament] to ask what our
senior servicemen knew.... And while an inquiry by our
own MPs [members of parliament] cannot compel an
errant aly, it can embarrass. That remains a powerful
weapon."

What's more, an angry November 10 report from the
French Defense Ministry has confirmed one of the
Observer 's central allegations: that in addition to the
normal Alliance procedures used to select targets for the
allied bombing of Yugodavia, there existed a separate,
"American-only" targeting track from which the
Europeans were excluded. "The conclusion cannot be
avoided that part of the military operations were
conducted by the United States outside the strict
framework of NATO and its procedures,” the French
Defense Ministry concluded.

"What the Americans really knew" about the embassy
bombing, a French Defense Ministry official told the
Observer (11/28/99), "1 wouldn't like to say."

That the allegations swirling around the Chinese
embassy bombing could contribute to such a strain in
U.S.-Europe relations without producing even a mention
in U.S. newspapers like the New York Times raises
troubling questions on its own. (Though the Times still
hasn't reported the Observer 's findings, the paper has
quietly changed its policy: It no longer refers to the
"accidental bombing of the Chinese embassy"; a
November 11 piece instead referred to the raid "that the
alliance said mistakenly hit the Chinese embassy in
Belgrade.")

Meanwhile, the question originally posed by FAIR in its
October 22 adert remains unaddressed: Why has the
American public been kept in the dark about these crucial
revelations concerning last May's Chinese embassy
attack? The Washington Post 's cursory attempt at
debunking the Observer 's report does not constitute an
answer.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

