
World Socialist Web Site wsws.org

Britain: libel verdict vs. exposé of Bosnia War
propaganda bankrupts independent journal
The Editorial Board
25 March 2000

   On March 15 a London High Court jury found that the story “The
Picture that Fooled the World” published by the independent magazine
LM had libelled Independent Television News (ITN) and two of its
journalists. The maximum damages suggested by Justice Morland were
awarded against the magazine's editors, Michael Hume and Helene
Guldberg, and its publishers, Informing (LM) Ltd.
   ITN was awarded £75,000, and journalists Penny Marshall and Ian
Williams were awarded £150,000 each. Together with court costs, LM
faces a total bill estimated at £600,000—which will bankrupt the magazine.
   The libel verdict against LM has major implications for democratic
rights and press freedom. ITN is a multimillion-pound corporation that
provides news for three of Britain's major TV channels and has millions of
viewers. LM has a circulation of around 10,000-15,000 copies per edition.
It began life as Living Marxism, the journal of the Revolutionary
Communist Party. Following the collapse of the Stalinist regime in the
USSR, the organisation proclaimed that the project of establishing
socialism was dead. Three years ago the journal was re-launched as LM by
two of its former writers, Helene Guldberg and Claire Fox, with the
slogan that the new magazine would be “challenging everything”.
   The libel case concerned LM's publishing of an article by German
freelance journalist Thomas Deichmann in its first edition in February
1997. The article was based on Deichmann's investigation of an ITN news
report shot on August 5, 1992. Marshall and Williams were part of a
television crew invited by Bosnian Serb leader Radovan Karadzic to
inspect compounds holding Muslims, in order to refute allegations that the
Serbian authorities had established concentration camps during the
Bosnian civil war.
   Williams and Marshall visited two camps in northern Bosnia, at
Trnopolje and Omarska. Their footage broadcast from the Trnopolje camp
concentrated on a single image of a Bosnian inmate, Fikret Alic, standing
behind barbed wire, his ribs protruding through his emaciated frame.
   ITN won a string of awards for the report, which was credited as the
first proof of Serb-run concentration camps. The picture of Fikret Alic
was shown around the world, and played an important role in justifying
Western intervention in Bosnia. US President George Bush likened it
directly to images of the Nazi death camps.
   In 1996, Dutch lawyer Professor Mischa Wladimiroff asked Deichmann
to provide expert testimony on German media coverage of the war in the
trial of Dusko Tadic, a Bosnian Serb accused of war crimes. Deichmann
recalled that in looking back through the media coverage, the ITN image
kept reappearing. On closer observation he noticed that the posts holding
up the barbed wire in the photograph were on the side of the fence where
the prisoners were standing, not the outside, as would be expected.
   Deichmann went to Bosnia to investigate the Trnopolje camp, a former
school building. His article asserted that there was no barbed wire around
the camp—which he said was a collection centre for refugees and not a
prison—but was, in fact, around a small enclosure next to the camp from
where the news team had been filming.

   "Whatever the British news team's intentions may have been, their
pictures were seen around the world as the first hard evidence of
concentration camps in Bosnia," he wrote. However, “an important
element of that 'key image' had been produced by camera angles and
editing."
   Deichmann wrote that Muslim refugees had set up the collection centre
in May 1992 on the grounds of a school as a refuge after Serbs took
control of Kozarac. He quoted former British Liberal Democratic Party
leader Paddy Ashdown—who visited the camp a few days after Marshall
and Williams' news team—from the August 13 Independent newspaper:
"They have gathered here because they had to go somewhere. Their
houses have been burnt and their lives threatened. Muslim extremists
pressure the men to join up with the guerrillas, so they have come here for
safety. But on most recent nights the unprotected camp has been raided by
Serbian extremists who beat them, rob them of what little they have left
and, it is claimed, rape the women. Things are better now."
   The article was widely published in Europe at the time and is included
in the book NATO in the Balkans: Voices of Opposition, edited by Ramsey
Clark and published by the International Action Center (NY). It is still
available on a number of web sites, though, due to ITN's libel action, it
cannot be reproduced in Britain.
   ITN threatened LM with legal action, demanding that they pulp all
issues of the February 1997 magazine prior to distribution. LM refused
and issued a press release (also the subject of the libel action) defending
their right to publish. They organised a press conference where they
repeated Deichmann's allegations and secured the support of 150 public
figures opposed to ITN's attack on freedom of speech—including former
London Times editor Harold Evans and writers Doris Lessing, Fay
Weldon, William Boyd and Auberon Waugh.
   ITN, Marshall and Williams then began libel proceedings. Other British
news sources that had carried the story, such as the Financial Times,
published retractions so as to avoid potentially costly fines.
   Much of ITN's legal argument centred on the alleged pro-Serb bias of
LM, which, the media corporation claims, led the magazine to conceal
Serbian war crimes. LM deny this. Writing in the Independent January 11,
LM publisher Claire Fox said, “We published it [Deichmann's article], not
to make excuses for atrocities, but to demonstrate our belief that there was
no comparison between the Nazi death camps and what happened in
Bosnia ... which could both distort our view of the conflict in somewhere
like the Balkans, and belittle the true horror of the Nazis' Final Solution.”
   Britain is renowned as one of the best places in the world to take out a
libel action. Its laws are notoriously biased in favour of wealthy litigants,
offering a better chance of success and higher awards. English libel law is
not subject to constitutional constraints defending free speech; nor is there
a statutory press code. It is directed at the protection of private reputation
at the expense of freedom of expression.
   Consequently, the burden is on the defendant, who must prove the truth
of his statement, as opposed to the US and other countries where the

© World Socialist Web Site



plaintiff must prove its falsity. British law also presupposes that a libel has
caused loss (both financial and personal), and consequently no actual
damage need be proven. In addition, the loser normally pays both sides'
legal costs.
   Journalists are treated the same as private citizens. The ITN action was
groundbreaking because it is normally the media and journalists who are
the target of such libel actions, not the litigators.
   The factual veracity of the Deichmann article was not made an issue in
the libel action. Rather it was the motives that LM had supposedly
attributed to ITN and its journalists—that they had deliberately misled the
public through “editing and camera angles”.
   In his closing remarks, Justice Morland stated that: “It is the thrust of
the defendants' case that Ian Williams and Penny Marshall must have
known and did know that the men were not caged in behind barbed wire
but it was they, with their TV teams, that were enclosed by the barbed
wire fence which surrounded the barn area... Clearly Ian Williams and
Penny Marshall and their TV teams were mistaken in thinking they were
not enclosed by the old barbed wire fence, but does it matter?” (emphasis
added).
   A spokeswoman for ITN made the same point. "They [the Bosnians]
were prisoners, that was the issue, not the barbed wire," said Nina
Bialoguski, ITN's media relations officer.
   The key claim by ITN and the two journalists was that they were not
aware of the barbed wire fence when they shot the footage, and so
allegations that they had deliberately misled were false. ITN's legal team
sought to establish that the camp was in fact a prison and not a collection
centre, to prove that their picture accurately portrayed its function. Its
legal team produced witnesses who testified that Muslims were held
against their will at the camp, and that many were beaten, tortured and
underfed. In total, ITN fielded 18 witnesses, 17 who worked in TV
broadcasting.
   LM was extended no such license to prove its case. Justice Morland
ruled out all of LM's witnesses on the grounds that none were present at
the time of the report in 1992. (The magazine had subpoenaed BBC's
World Affairs Editor John Simpson and Phillip Knightley, author of The
First Casualty and an authority on press censorship during war.) Only
Deichmann and Hume were permitted to take the stand. Even then, in his
summation, Justice Morland said he was not going to refer to anything
they had presented. Their testimony was also deemed irrelevant, as they
had not been present in 1992.
   Any objective observer reading this record of biased judicial treatment
would be forced to conclude that the trial's verdict was shaped by political
hostility to LM, rather than the merits of ITN's case, which was entirely
framed as an attack on LM's politics. LM co-editor Helene Guldberg
informed the World Socialist Web Site that the libel charge initially
brought against the magazine was one of malicious intent, on the grounds
that LM was seeking to further the cause of revolutionary communism.
   ITN's lawyers claimed that LM had run their story so as to defend the
only remaining “communist” bastion—Serbia—following the collapse of the
USSR. In court, ITN lawyer Tom Shields, QC, said Hume was "intent on
adopting a hostile stance to journalists of the West and Western powers".
As Hume himself pointed out in court, he is a Western journalist. What
was really being objected to, he said, was any expression of political
hostility to journalism that echoed the stance of the Western governments.
   LM had sought to bring out this aspect of ITN's libel action. BBC's
World Affairs Editor John Simpson, whom they had attempted to call as a
witness, has spoken out against what he calls “journalism of attachment”
in connection with ITN's libel action against LM. In the Sunday Telegraph
of September 14, 1997 he condemned reporters who go to war zones “not
to tell us who is winning or who is behind it all”, but “which side is good
and which is evil”. Simpson was subjected to a vicious witch-hunt for
reporting the impact of NATO's bombing of Belgrade last year.

   One of the foremost defenders of ITN's decision to prosecuteLM was
Guardian journalist Ed Vulliamy, who was with Marshall and Williams
during their 1992 trip. Nevertheless, in his first article on their visit,
published on August 7 1992, he stated that “Trnopolje cannot be called a
‘concentration camp' and is nowhere as sinister as Omarska: it is very
grim, something between a civilian prison and a transit camp”. He
interviewed Muslims and stated that “some people have fled voluntarily to
Trnopolje simply to avoid the raging battles in the villages around”.
   But following LM's defeat in the High Court he wrote, “ITN reported
the truth when, in August 1992, it revealed the gulag of horrific
concentration camps run by the Serbs for their Muslims and Croatian
quarry in Bosnia.” He told APBnews.com, “To split hairs over the exact
position of the fence is to miss the full picture.... The moral and political
stakes are high. Who shouldn't do what over libel is a side-show."
   What were the political stakes in the ITN libel action, which outweighed
all considerations of factual accuracy and free speech?
   A verdict against LM was crucial, and not just for the reputation of ITN
and its journalists. ITN's pictures of Fikrit Alic have become so closely
identified with official justifications of NATO's intervention against
Serbia, that to throw doubt about the former inevitably raises questions
concerning the latter. The same day the ITN libel action opened, last
February 28, a War Crimes Tribunal at the Hague began hearing the case
against three Bosnian Serbs accused of committing torture, rape and
murder at the Omarska prison camp. The picture of Fikrit Alic was
presented in evidence, despite having been shot at Trnopolje. Opening the
trial, the Australian prosecutor Grant Niemann said, "the images of
skeletal malnutrition . . . sent shock waves around the world".
   The implications of the verdict against LM go far beyond restrictions on
the ability to make critical comment about NATO's actions in the Balkans,
Iraq and elsewhere. Aside from upholding the factual accuracy of their
article, LM's defence was based upon “fair comment”. This defence
means that the comment is one that a fair-minded person could make
based on the facts proved. It is regarded as an important legal bulwark
safeguarding writers of editorials and commentary pieces. However, under
English law, there is no absolute protection for certain comments or
statements of opinion and, if malice can be proven on the part of the
defendant, the plea of fair comment can be defeated.
   In this case, malice has been defined as any questioning of the political
motivations of either the major news corporations or, by extension,
Western governments. Coverage by the big business media of every major
war in the last decade has been characterised by an embrace of the
rationale advanced by Britain, the US and other NATO powers. During
NATO's Kosovo campaign last year, the WSWS noted, “It is impossible to
obtain an objective picture of what is happening in Kosovo—the extent of
Serb violence, the role of the KLA in attacking Kosovan Serbs, the
destructive impact of NATO bombing on the Kosovars—under conditions
in which official and media reports are dictated by the political and
military aims of the US and its KLA allies.”
   This characterisation of the relationship between government and the
mass media has been amply confirmed by the ITN action against LM. Not
only does ITN defend its right to present a partisan account of NATO's
war, while portraying itself as an unbiased news source, it has also given
notice that anyone questioning this will be subjected to crushing financial
sanctions by the British legal system.
   Moreover, based on the ruling against LM, a critique of biased or
inaccurate news coverage of an industrial dispute, anti-immigrant
legislation or any other social policy could suffer the same fate.
Conversely, by wielding its economic might to crush LM, ITN has
demonstrated that the big business media are at liberty to attribute the
basest motives to their critics with impunity. Vulliamy responded to the
verdict with an article for ITN Online in which he declared that LM “was
motivated by the fact that in their heart of hearts, these people applauded

© World Socialist Web Site



those camps and sympathised with their cause”.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

