
World Socialist Web Site wsws.org

US psychological warfare experts worked at
CNN and NPR during Kosovo War
Tom Bishop
18 April 2000

   Cable News Network (CNN) and National Public
Radio (NPR) have acknowledged that eight members of
the US Army 4th Psychological Operations (PSYOPS)
Group served as interns in their news divisions and
other areas during the Kosovo war. PSYOPS is a highly
specialized unit of the military whose personnel are
trained in the production and dissemination of US
government propaganda, including on television and
radio programs.
   According to CNN executives and military officials,
the intern program began last June and ended in March.
A total of five PSYOPS sergeants were assigned to the
network's Atlanta headquarters. These included two at
the Southeast bureau, two at CNN Radio and one at the
satellite department.
   Three PSYOPS personnel also worked at the
Washington DC headquarters of NPR, a publicly-
funded radio network. They worked for periods ranging
from six weeks to four months from September 1998
through May 1999 on such programs as All Things
Considered and Morning Edition.
   On March 29 top CNN officials acknowledged the
presence of the military personnel in a written reply to
the media watchdog group Fairness & Accuracy In
Reporting (FAIR), which had issued a media alert two
days before, entitled “Why were government
propaganda experts working on news at CNN?”
   In her response to FAIR, Sue Binford, CNN
executive vice president for public relations, claimed
that while the interns were present “no government or
military expert has ever worked on news at CNN.” She
said that the five interns were among hundreds who
spend a few weeks at CNN and like all interns “observe
under the supervision of CNN staff and have no
influence over what CNN reports or how CNN reports
it.”

   An NPR spokesperson said the interns performed
minor tasks and “had no influence on our news
coverage.”
   The issue was first raised in the media February 17
when the French publication Intelligence Newsletter
published a report of a military symposium held in
Arlington, Virginia early in February. At the
symposium, Colonel Christopher St. John, Commander
of PSYOPS whose 1,200 soldiers and officers are
stationed at Ft. Bragg, North Carolina, said the
cooperation between the army and CNN was a textbook
example of the kind of ties the US Army wants with the
American media.
   According to the article, St. John said rather than use
outright military censorship as was done in the Gulf
War, NATO tried to use more subtle means to regulate
the flow of information where they could spread
selected information while suppressing unfavorable
information. Rear Admiral Thomas Steffens of the US
Special Operations Command (SOCOM) said at the
symposium that the military should have the capacity to
gain control over commercial news satellites to bring
an “informational cone of silence” over areas where
special operations are taking place. (Indeed, one of the
PSYOPS officers worked in CNN's satellite division.)
   Colonel Romeo Morrissey, also of SOCOM, said in
his report that NATO should have taken out the Serbian
radio station B-92. The Internet web site of B-92
became an independent source of coverage of the
bombing in Serbia for journalists looking for
information other than that presented at press
conferences held by NATO in Brussels.
   The information in Intelligence Newsletter was
brought to a wider audience when it was published by
the Netherlands daily newspaper Trouw on February
21. The magazine interviewed Major Thomas Collins

© World Socialist Web Site



of the US Army Information Service, who
acknowledged the interns worked at CNN as part of the
army's “Training With Industry” program. Collins
stated, “They worked as regular employees of CNN.
Conceivably, they would have worked on stories during
the Kosovo war. They helped in the production of
news.”
   The story was first reported in the US by such web
sites as emperors-clothes.com and on CounterPunch by
its coeditor Alexander Cockburn, a columnist for The
Nation. In its response to CNN's denial that military
personnel ever “worked on the news,” FAIR said this
was “essentially a semantic quibble” and pointed to the
comments of Major Collins. It also pointed out that
CNN only acknowledged that the presence of PSYOPS
personnel in the newsroom was “inappropriate” after
this was revealed in Trouw. NPR officials also waited
until the exposure of the intern program to remove
them.
   Top CNN officials have also claimed that they were
unaware of the PSYOPS intern program, and would
never have approved of it. Instead, they say, such
decisions must have been made by lower-level human
resource managers. But according to an article in TV
Guide, several unnamed sources at CNN told the
magazine that a network programming executive who
left the network months before the intern program
became public signed off on the internships. Moreover,
CNN and military sources acknowledged that the
interns never concealed their identity at work.
   In its original action alert FAIR stated: “What makes
the CNN story especially troubling is the fact that the
network allowed the Army's covert propagandists to
work in its headquarters, where they learned the ins and
outs of CNN's operations. Even if the PSYOPS officers
working in the newsroom did not influence news
reporting, did the network allow the military to conduct
an intelligence mission against CNN itself?”
   These revelations are only the latest concerning
CNN's relations with the US military, particularly
during the Kosovo war. On July 2, 1999 the
Independent newspaper in Britain published an article
entitled “Taken in by the NATO Line.” The article
suggested that major media outlets went beyond the
usual unethical and dishonest news practices to outright
collusion with NATO.
   Belgrade war correspondent Robert Fisk wrote: “Two

days before NATO bombed the Serb Television
headquarters in Belgrade, CNN received a tip from its
Atlanta headquarters that the building was to be
destroyed. They were told to remove their facilities
from the premises at once, which they did.
   “A day later, Serbian Information Minister
Aleksander Vucic received a faxed invitation from the
Larry King Live show in the US to appear on CNN.
They wanted him on air at 2:30 in the morning of 23
April and asked him to arrive at Serb Television half an
hour early for make-up.
   “Vucic was late—which was just as well for him since
NATO missiles slammed into the building at six
minutes to two. The first one exploded in the make-up
room where the young Serb assistant was burned to
death. CNN calls this all a coincidence, saying that the
Larry King show, put out by the entertainment division,
did not know of the news department's instruction to its
men to leave the Belgrade building.”
   Also during this period, CNN fired its Pulitzer Prize
winning journalist Peter Arnett from his 18-year career
as an international journalist for CNN. He was fired
April 20, 1999 after calling a press conference to
protest CNN's refusal to assign him to cover the war
from Belgrade. Arnett had been sidelined since June 7,
1998 when CNN aired his investigative report “Valley
of Death”. In the joint production by CNN and Time
magazine Arnett gave compelling evidence that US
commandos had used deadly sarin gas to kill American
soldiers who had defected into Laos from Vietnam.
After intense pressure from the military, the co-
producers of the production, April Oliver and Jack
Smith, were fired when they refused to disavow the
report.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

