
World Socialist Web Site wsws.org

The Gusinsky affair: where are the dangers to
democracy in Russia coming from?
Vladimir Volkov
17 July 2000

   The arrest on June 13 of Russia's biggest media tycoon, the “oligarch”
Vladimir Gusinsky, caused a stir both in Russia and internationally. For
the first time since the collapse of the Soviet Union, a member of the
“caste of untouchables” was arrested. In the course of the stormy events
of the past 10 years governors, ministers and even the chief state
prosecutor have been imprisoned, but never one of the handful of super-
rich Russian oligarchs.
   The circumstances under which Gusinsky was arrested seem like
something out of a police thriller. He had been subpoenaed as a witness by
the chief state prosecutor's office to testify about companies belonging to
his Media-Most holding group, the offices of which had been raided and
searched by a special unit of the secret service on May 11, just after Putin
assumed office. After questioning, he was charged and detained in
Butyrka Prison, which is run by the chief prosecutor's office. His
detention pending trial was set at 10 days. At the time of the arrest
President Vladimir Putin was abroad, in Spain.
   Gusinsky was arrested on suspicion of committing a crime pursuant to
Section 179 of the Russian Criminal Code which makes “theft of property
by large groups through embezzlement or abuse of confidence”
punishable by law. According to the state prosecutor's office, Gusinsky
and several board members of the Russian Video state enterprise
“removed not less than 10 million US dollars from state property without
returning it”.
   Most Russian politicians and media criticised the arrest. Grigory
Yavlinsky, the parliamentary leader of the Yabloko party in the Duma,
who has close ties to the Media-Most group, denounced the arrest as an
“action taken to intimidate society and the media”. Gennady Zyuganov,
the leader of the Communist Party of Russia (CPR), said there had been
“no particular need” for such draconian action against Gusinsky.
   Mikhael Gorbachev, the former president of the USSR, said Gusinsky's
arrest was not only a calculated move against the Media-Most group, but
was also directed against Putin himself. Irina Khakamada, the vice-
spokesperson of the Forces of the Right grouping, voiced a similar
opinion: “At a time when Putin is carrying out state reforms, the arrest of
Gusinsky could lead to a split in society and the loss of some of the
support Putin has in the population”.
   A typical reaction by the press was a headline in the newspaper
Vedomosti, which is jointly published in Russia with the Wall Street
Journal and the Financial Times. The headline read: “Dictatorship of the
Law?”
   Countless Western politicians denounced Gusinsky's arrest. US
President Bill Clinton said nobody should be arrested because of the views
he or she expressed in the media. A representative of the US State
Department warned that Russia's international reputation would be
damaged if the government took action to intimidate the media. And the
chairman of the Organisation for Security and Cooperation in Europe
(OSCE), Freimut Duwe, requested in a letter to the Russian Ministry of
the Interior that the circumstances of Gusinsky's arrest be clarified.

   Putin's behaviour indicates that he was informed in advance. Although
he referred to the arrest as a “questionable gift”, he stressed that he has
confidence in Russia's judiciary. Striking an ironic note, he said,
“Gusinsky is a very talented person. He succeeded in gaining control of an
enterprise worth 1.3 billion dollars, and has hardly paid back any of it.”
Putin also mentioned the money owed to the semi-state-run natural gas
corporation Gazprom by the Media-Most group. A short while later,
however, he called the arrest a “mistake”.
   Due to public pressure, Gusinsky was unexpectedly released from jail
on June 16. He had to agree not to leave the country while charges are
being pressed against him. His request to visit his family in Spain was
refused.
   Gusinsky's attorneys argue that the action taken against him was
completely arbitrary and lacked any factual basis. It is therefore necessary
to look more closely at the reason given for taking this action against the
Media-Most group and Gusinsky: the legal proceedings against the
Petersburg-based Russian Video company, which were initiated in 1998.
   This company directed by Dimitry Roshjestvensky, was established in
December 1996. Some 70 percent of its shares were owned by a state
company of the same name. The newly established company's articles of
association forbade the sale of these shares to private persons.
   The company was granted a license to broadcast television programs in
February 1997. As opposed to the customary time-consuming procedure,
this license was granted in a matter of hours. Immediately afterwards, the
company's articles of association were altered to permit the unrestricted
sale of shares. In late May, Media-Most purchased 75 percent of the
shares for $5,000, thus virtually becoming the owner of the company.
   In late 1998 court proceedings were initiated due to irregularities in the
purchase of these shares. According to the newspaper Izvestia, the
investigation uncovered the fact that about $1 million had been transferred
to Roshjestvensky's bank account two weeks before the change in
ownership. Roshjestvensky was charged with gross theft of property and
arrested. He remains in jail to this day.
   The $10 million Gusinsky is accused of having embezzled is allegedly
the difference between the actual market value of the Russian Video
shares and the very small amount of money his group paid for them.
   Judging by the methods with which state-run enterprises were privatised
in the 1990s, this is not an exceptional case. For instance, 10 times that
amount of money was involved in the proceedings last year against Boris
Beresovsky, who was accused of concealing revenue from the Aeroflot
airline. It can be assumed that, according to the laws of that time, the take-
over of Russian Video for a symbolic price was perfectly legal, as was the
purchase of hundreds of formerly state-owned enterprises.
   In view of the fact that swindles of this type could be carried out
absolutely legally and on such a large scale, the question that arises is: to
what extent were these laws themselves legitimate? From the perspective
of society, it is not a matter of indifference how these large segments of
property passed into the hands of a few people. This is the core of the

© World Socialist Web Site



problem, and this is where the legal case becomes a political issue.
   The attorneys of the Media-Most group recognised this context, and are
trying to put it to use for the benefit of their client. The case they are
making is that Gusinsky is not being persecuted because he purchased
shares in Russian Video, but rather as a result of the general
transformation of state property into joint-stock companies. Consequently
they argue that, if the Russian Video case is branded as a crime, the entire
process of privatisation in Russia over the past 10 years would have to be
declared a crime.
   According to an old saying, “There is a crime at the bottom of every
great fortune.” This couldn't be more pertinent than in today's Russia.
Boris Beresovsky made a characteristic admission in this regard: “There
isn't one businessman who didn't in some way break the law over the past
10 years. Obviously, the judiciary has the means to bring any one of them
to court. But I am completely against this sort of thing”.
   Gusinsky himself warned that further arrests are being prepared. He
claims to possess confidential information substantiating this. Gusinsky
named as possible victims: Vagit Alekperov, the president of Russia's
biggest oil company Lukoil, and board members of the Yukos oil
company.
   The Kremlin also gave indications that it would take action against other
oligarchs. The new Minister of Industrial and Commercial Development
German Gref stated at a press conference: “If there are oligarchs—meaning
people who use their contacts to the government for the purpose of
increasing their capital—we must combat this phenomenon in all areas.”
   But in actual fact, something quite different is involved here, namely the
elimination of the competitors of those finance and industry magnates
who currently have the closest links to the Kremlin. Gusinsky named five
persons he claims are responsible for his arrest. They all belong to the
former entourage of Boris Yeltsin, and are the people who “made” Putin
Russia's new president: the chief of presidential office administration
Alexander Voloshin, former Yeltsin adviser V. Yumashev, the Duma
members and oligarchs Boris Beresovsky and Roman Abramovich, and
the banker A. Mamut.
   The Gusinsky affair thus reflects the escalating struggle for power and
influence among the major groups within the Russian ruling class. The
same groups are involved as a year ago, when Yevgeny Primakov was
prime minister. But the relative strength of these groups has changed
dramatically since then.
   A year ago, a campaign was waged against the so-called “Beresovsky-
Abramovich group” which had close ties to Yeltsin. Beresovsky was on
the wanted list with an international arrest warrant, and his companies
were being investigated by the intelligence service and the revenue service
police.
   The core of the anti-Kremlin coalition of that time was formed by the
“Fatherland—All Russia” movement led by Primakov and Yuri Lushkov,
the mayor of Moscow. Gusinsky's Media-Most company supported this
group with propaganda. Yavlinsky's Liberal “Yabloko” party also
supported the campaign. The objective of this coalition was a radical
change of personnel in the uppermost echelons, while retaining Yeltsin as
the “guarantor of the constitution” and symbol of the continuity of
“democratic reforms”.
   Reacting to this, the Kremlin “family” undertook desperate efforts to
keep their grip on the levers of power. To this end, they established the
new political movement “Unity” which became the second largest
parliamentary group in the Duma in the December 1999 elections. An
hysterical campaign aimed at discrediting the Kremlin's opponents was
launched in the mass media. Against the backdrop of the emerging armed
conflict in the Northern Caucasus, Vladimir Putin was systematically built
up in the media as the incarnation of imperial Russian power. Finally,
Yeltsin's voluntary resignation made possible Putin's ascension to the
pinnacle of Kremlin power. The net result was that the “family” not only

remained in power, but even strengthened its position.
   Even Viktor Tretyakov, the editor-in-chief of the Nyezavissimaya
Gazeta newspaper, which is controlled by Beresovsky, sees the action
taken against Gusinsky as the result of a fight between two groups of
oligarchs. In an editorial he wrote that all of these events are “part of the
history of the struggle ... between the Kremlin oligarchs and the Most
oligarchs”. He then pointed out that, because Gusinsky had sought support
from international organisations, the Kremlin regards him and his entire
holding company “as a source of oppositionist and even anti-state politics.
The diagnosis was made, and therapeutic measures failed. They have now
opted for surgical methods.”
   The Nyezavissimaya Gazeta editor's references to the “anti-state” and
“political” nature of Gusinsky's activities are an indication that the
Kremlin is relying more and more openly on nationalistic traditions and
the “defence of state rights” that once served the Stalin regime as a
justification for brutally suppressing dissidents.
   Gusinsky's attorneys argue that the diminuation of this oligarch's rights
will have far-reaching consequences for society as a whole. Defending his
rights, they say, is the way in which society can uphold its own rights and
freedoms.
   There is an element of truth in this. If an all-powerful oligarch stands
defenceless before the state apparatus and its officials, what does this
mean for the situation of a normal citizen? It is therefore undoubtedly
necessary to oppose despotic and violent acts by the state.
   But there is more than this to the Gusinsky affair, which becomes clear
once one switches from the immediate sphere of political rights and
freedoms to the level of fundamental social and economic relations.
   Looking at the origins of Vladimir Gusinsky's personal wealth, the
media empire built up by him or the political positions of his holding
company, it becomes clear that this affair only involves the defence of
democratic rights and freedoms to a very, very limited degree.
   Gusinsky and his media empire are the result of a redistribution of social
wealth into the hands of a minuscule group of private persons that is
unprecedented in its extent and rapidity. This process is of a profoundly
undemocratic nature. It was paid for with the suffering and poverty of
millions of people who were pushed down into hunger and misery.
   It is worth noting how Russian society reacted to Gusinsky's arrest.
According to an opinion poll carried out by the All-Russian Centre for
Social Opinion Research in Moscow on June 20, about 17 percent of the
respondents reacted to the media tycoon's arrest with fear and indignation.
Some 25 percent expressed satisfaction, and 32 percent felt no emotion at
all. When asked whether Gusinsky had been involved in financial
manipulations, 83 percent of the respondents answered “yes” and only 6
percent considered him innocent.
   The social abyss between the thin layer of rich upstarts and the rest of
the population is so deep that many Russians regard the “punishment” of
someone from the “caste of the untouchables” as being a kind of
compensation for the poverty they themselves have to suffer.
   Both the Kremlin “family” and the Gusinsky supporters in the financial
and political elite are aware of this. They fear that the population's mood
may turn against all of them due to these scandalous revelations.
Consequently, they are attempting to stop the conflict before it boils over.
   The newspaper Sevodnya, which belongs to the Media-Most holding
company, even invoked the threat of revolution and urged the powers-that-
be not to “shatter” the country. “If you start playing the ‘justice game',”
the newspaper warned Russia's rulers, “then you will have to be prepared
to play by the rules of 1937 [the year of Stalin's Great Terror] to preserve
your power. Or you will let go of the initiative, ‘the process will develop',
and you will end up in 1917.”
   At all of the decisive turning points in post-Soviet history, Gusinsky's
media empire faithfully served the interests of the new ruling class. It
provided the propaganda to justify the economic, social, criminal and

© World Socialist Web Site



intellectual excesses of capitalist restoration. It supported the dissolution
of the Soviet Union, Gaidar's “shock therapy” and Yeltsin's bombardment
of parliament in 1993. It was actively involved in Yeltsin's 1996 re-
election campaign and now supports Putin's economic and political
initiatives.
   Looking at all of this in context, it becomes clear that the main danger to
the population's democratic rights and liberties does not originate from
individual representatives of the state at a national or regional level. It
originates from the inner requirements of the development of Russian
capitalism, which feels inconvenienced by all formal attributes of
democracy and wishes to get rid of them.
   The increased tendency of the government to rely on repressive police-
state methods cannot be brought to a halt by abstract appeals to the
“eternal values” of democracy. Only an independent and conscious
political movement of the working population that stands in opposition to
the whole basis of the profit system can bring about a truly democratic
change in the interests of the majority of society's members.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

