
World Socialist Web Site wsws.org

The battle for control of state television

Russian President Putin tries to break
Berezovsky's grip
Vladimir Volkov
28 September 2000

   In recent weeks, the battle for control of the most
important Russian television channel ORT has intensified.
The Kremlin is trying to strengthen its own control over
this semi-state-owned broadcaster, since it adopted an
extremely critical attitude to the government following the
disaster on the nuclear-powered submarine Kursk.
   ORT is the only station that can be received in all 89
regions of Russia, and therefore has a high propaganda
value. It is the direct successor of the former central
Soviet television broadcaster, which was denationalised in
the mid 1990s. Since then the station has been under the
control of the oligarch Boris Berezovsky.
   Although the state owns 51 percent of the shares in the
station and Berezovsky only has a relatively small
proportion, he has succeeded in being able to act as
spokesman for the entire remaining 49 percent of the
shares, which to a large extent are in private hands.
   Up until the spring of this year, Berezovsky did not
have any problems regarding his position in relation to
ORT, since as an entrepreneur and a politician he was
close to the Kremlin. ORT played the crucial role last
autumn in provoking anti-Chechen hysteria, which
guaranteed victory for the Kremlin bloc “Unity” in the
parliamentary elections of December 1999 and cleared the
way for Putin's victory in the presidential elections in
March 2000.
   But since then the interests of the Putin government and
Berezovsky's have developed in different directions.
Berezovsky was publicly and sharply critical of the
administrative reforms Putin implemented. These foresee
the creation of seven large federal districts and mean the
dissolution of the federation council, which represent the
interests of the regional elite. Berezovsky was also against
continuing the war in Chechnya and called for the conflict
to be settled politically as soon as possible.

   This summer, Berezovsky undertook a number of
demonstrative steps. First he tried to form a new
parliamentary group in the Duma, but failed. Then he
announced the creation of a new political organisation
under the name “Civilisation”. Next he resigned as a
deputy from the Duma.
   The series of disasters in August—the explosion in the
centre of Moscow that claimed more than ten lives; the
sinking of the Kursk and the fire on Moscow's landmark
TV tower—highlighted the Russian government's
incompetence and its indifference regarding the fate of the
population, and supplied Putin's opponents with new
arguments.
   In the second half of August, one of Berezovsky's most
important “information cudgels”, the political programme
of Sergei Dorienko on ORT, attacked Putin. In response,
the Kremlin put pressure on ORT's executive board,
which banned further transmissions of the programme. In
addition, two members of the board were dismissed who
were considered Berezovsky supporters and editorially
responsible for the newscasts. It became obvious that the
Kremlin was endeavouring to purge the management of
the television station to defend its own interests.
   Berezovsky reacted by issuing an open letter to
President Putin, saying that the logic of his methods were
a return to totalitarian rule. At the end of the letter
Berezovsky expressed the intention of entrusting control
of his block of shares to a group of journalists and cultural
representatives, and suggested that the state do the same
with its shares.
   Berezovsky extended the original list of shareholders,
which had contained only a few names, to over twenty
and presented it during a press conference on September
7.
   The people on this list can be divided into three groups:

© World Socialist Web Site



To the first, (and probably the largest) belong people who
are actively connected either with Berezovsky's media
enterprises or are personally close to him. To the second
belong representatives from the field of culture,
opponents of any state interference into business affairs
and the media (e.g. the writer Vassily Aksionov who lives
in America). The third group comprises representatives of
Berezovsky's competitors in the media business,
particularly from the “Media Most” holding led by
Vladimir Gusinsky. Berezovsky has taken great pains to
make everything look as if he has set aside his own
interests, and in view of the increasing danger of a state
diktat, is exclusively concerned with the creative freedom
of the television station.
   His proposal would be carried out legally in the
following way: the chosen people should be combined in
a legal entity that will take over the 49 percent belonging
to Berezovsky. The transfer should be without cost and
for a period of four years, during which time the
ownership of the shares will be divided equally among the
administrators. If the process is successful, then, once the
four years have passed, 20 percent of the shares would
become the private property of the administrators.
   It is not hard to see what Berezovsky really hopes to
achieve. By dispersing the shares among a larger group,
he hopes to retain his influence over each one individually
and make it more difficult for the Kremlin to push
through its own interests regarding the television channel.
Most of his enterprises work on exactly the same basis.
His management principle has long been known: why buy
a whole enterprise, when one can have the management?
   The Kremlin received Berezovsky's initiative with calm,
regarding it as a small tactical victory. Putin commented,
one can “only” praise Berezovsky, and added that it was
important the list of shareholders did not contain
“influenced people”.
   The Kremlin will keep a whole series of administrative
and financial levers regarding ORT. Additionally, Putin
can count on the support of a majority in the Duma, which
is clear from the letters of two large Duma
factions—“Unity” and “OWR.” Also, the chairman of the
largest parliamentary group, Gennady Zyuganov of the
Communist Party of the Russian Federation, supports the
Kremlin and suggested placing ORT completely under
state control.
   Putin has also received further support from ultra-
nationalist forces such as the notorious newspaper Saftra
(Tomorrow). In one of their editorials they accuse the
media holdings of Berezovsky and Gusinsky of an anti-

Russian conspiracy. In Putin, Saftra sees a Russian
national hero and looks upon all Putin's opponents as
representatives of the “fifth column”, who operate in the
interest of the US and other Western powers.
   In fact, despite all this nationalist mythology, it is Putin
who is supported by Western politicians and governments
rather than his opponents. After the submarine disaster it
looked as if Putin's international reputation had been
seriously shaken. But the West does not see any
alternative to Putin at the present moment.
   One the manifestations of the West's confidence in
relation to the Russian side was the transmission of data
about the submarine disaster by the American military.
All the documents came into the hands of Sergei Ivanov,
chairman of the Security Council and one of the closest
people to Putin. Undoubtedly, it will now become even
more difficult to find out the details of the course of
events that led to the misfortune in the Barents Sea.
   After the announcement that he will give up his block of
shares, Berezovsky is trying to present himself as
someone who is concerned about the fate of democracy
and freedom of opinion. “This step”, he explained, “is
one of the first steps in the construction of a civil
society.” The Kremlin apologists are trying, for their part,
to present this conflict as a fight against the oligarchs and
corruption.
   The events of the last years have exposed the arguments
of both sides as grotesque and inexcusable lies. It does not
need repeating here, what a crucial role Berezovsky and
his media enterprises played in arguing for the strong state
and the “dictatorship of the law”. All that has become an
integral part of today's Kremlin policy. As far as Putin is
concerned, he is and remains nothing other than a creature
of the “Oligarchs”, who represent the interests of big
capital.
   All sides are only concerned with bringing the country's
most important mass media under their complete control.
The rest is hypocrisy and fraud.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

