World Socialist Web Site

WSWS.0rg

How the West organised Milosevic's downfall

ChrisMarsden
13 October 2000

The Western media uniformly portrayed the overthrow of Yugoslav
President Slobodan Milosevic as the result of a spontaneous popular
democratic revolution. Overwhelming evidence to the contrary shows
that this depiction of events in Belgrade as “people's power” in action
was a deliberate attempt to dupe the public.

The medias aim was to legitimise what they knew to be a political
coup organised by the United States government and the European
powers, to ensure their undisputed control of the Balkan peninsula, in
aliance with a section of Serbias ruling elite whose politics differed
in no fundamental respect from those of Milosevic.

An example of the type of press commentary on offer is the article
by Neal Ascherson in the October 8 edition of the Observer
newspaper. Without blushing he asserted that the October 5 events
had “No leaders, no savvy controllers, not even any heroes.,..
Revolution, the rea thing, is aways like what the world saw in
Belgrade.”

There were, in fact, leaders and savvy controllers in abundance,
which the Observer knows full well. It is a matter of public record that
millions of dollars, high-level advisers and personnel numbering in the
hundreds were provided by the US and Europe for the election
campaign of the Democratic Opposition (DOS) of Serbia. Former US
diplomat William Montgomery, who ran what the New York Times
dubbed the “Yugoslav embassy in exile’ in Budapest, coordinated
much of its campaign on the ground.

Money and expertise were provided either directly through
government agencies, or through NGOs like Germany's Friedrich
Ebert Foundation and the US Freedom House, which are listed as the
main sponsors of the opposition's media network.

The Friedrich Ebert Foundation is one of the main vehicles through
which German imperialism advances its interests globally. (The World
Socialist Web Ste has written on its activities in a recent article
“Zimbabwe: Promotion of the MDC by middle class radicas
politically disarms the working class.”

Freedom House brings together leading Democrats, Republicans,
business and trade union leaders to promote pro-capitalist movements
friendly to the US. Its backers include the National Endowment for
Democracy, a semi-official body that receives funding from various
US government agencies and the Centre for International Private
Enterprise. It boasts that it sponsors volunteer “American
professionals’ and trains “ Serbian political party members’.

The task the Western powers set for themselves was to galvanise
social and political discontent against the Milosevic regime and
channel it behind their handpicked representatives within the DOS. To
this end a sophisticated, well-funded electoral and propaganda
network was not enough, given that the DOS was viewed with deep
suspicion as a tool of the NATO powers who had only recently been
bombing Belgrade. The US and Europe developed a two-pronged
initiative based on building socia support in areas aready controlled

by opposition forces and securing the cooperation of leading elements
within the state security forces, police and army with its plans.

A graphic account of the former strategy was presented in
Germany's Der Spiegel magazine this week. The magazine
acknowledges the leading role played by the US in the DOS campaign
to bring down Milosevic, but focuses on the significant contribution
made by its own government.

“For months the [German] federal government has discretely and
purposefully supported the Serbian opposition against Milosevic,” it
begins.

“Substantial political and material support from Berlin, as from
other western capitals, contributed to the fact that opposition groups
and parties could develop the strength to force Milosevic to give up
and take over the government themselves.”

On the genesis of the DOS's electoral challenge, Der Spiegel writes,
“On December 17 last year, [German Foreign Minister] Fischer and
[US Secretary of State] Albright met the most well known Y ugoslav
opposition figures in a windowless room of the Interconti hotel on
Budapest Strasse in Berlin on the fringes of a G-8-meeting. Zoran
Djindjic and Vuk Draskovic were part of the proceedings, both
Milosevic opponents who had never been able to unite for any length
of time. A participant of the meeting said today: ‘At that time the
opposition was given abollocking [slang for a stern dressing-down]".”

“The Milosevic opponents really willing to cooperate agreed on
Kostunica, up to then largely unknown, as the presidential candidate.
The discussion round withdrew any support from the unpredictable
populist Draskovic.”

“Approximately $30 million, predominantly from America, were
channelled into the country via an office in Budapest, in order to equip
the opposition for the election campaign with computers, telephones
and office materials. Hundreds of election helpers were prepared
abroad for their tasks,” the magazine asserts. As a result, “On election
day the opposition was so well equipped and organised that it could
control the outcome of the election better than Milosevic. Election
helpers monitored the counting of the votes in 180 of approximately
9,200 polling stations and sent the results over their own radio
network to the head office of the opposition.”

The German government also provided funds and materials to run
opposition newspapers, radio and TV stations, to the tune of 4 million
marks, while Deutsche Welle, the German overseas broadcaster,
invested approximately 10 million marksin 1999 alone.

The campaign to secure a socia base for the opposition took a new
tack in the attention paid to building up anti-Milosevic sentiment in
the Yugoslav provinces. Politicians, organisations and parties in cities
and municipalities that had opposed Milosevic in the 1996 and 1997
elections had financia aid channelled their way. Germany did this
through the expedient of “twinning” its cities with those chosen as
recipients in Yugoslavia. “In this way, about 45 million marks [$20

© World Socialist Web Site


/en/articles/2000/oct2000/mdc-o07.shtml
/en/articles/2000/oct2000/mdc-o07.shtml

million] arrived directly in some 40 cities where the opposition
governs. The big operations sponsored by the West were dubbed
‘Energy for peace’, ‘Education for peace, ‘bitumen [to build roads]
for peace'.”

The operation, led by former Social Democratic parliamentarian
Josef Vosen, involved 16 German cities, 41 European municipalities
and 4 from Ohio in the US. “The town partnerships were certainly
only atrick, in order to hide the fact that Germany, like other states,
had taken the opposition in Yugodavia directly by the arm,” Der
Spiegel concludes. “The 16,951,800 marks [$7.5 million] sent up to
today in German cash for town partnerships really originated from
Foreign Office funds for the Stability Pact. Many German
municipalities, once won to the plan even gave something extra from
their own city coffers.”

The opposition's standing was thus reinforced by a classic carrot and
stick combination. The choice presented to Serbia's people was: Either
support Kostunica's challenge and the West would become lady
bountiful, or support Milosevic and face continued sanctions and the
threat of renewed war.

The second prong of the West's campaign was to win over a section
of the secret police and armed forces to back Milosevic's potential
replacements. Just how successful this operation was is shown by
reports now emerging of the actual course of events on October 5.

On October 9, the Guardian newspaper ran an article based on an
interview with Zivan Markovic, a former Special Forces soldier with
the elite 63rd Parachute brigade. Markovic claimed that the storming
of the Federal Assembly and the offices of the state television RTS
was in reality spearheaded by more than 100 active or former soldiers
who did so in liaison with sympathetic police supposed to be guarding
the buildings.

“Specia anti-terrorist forces from the police and police intervention
squads were involved,” he said, refusing to be drawn on Yugoslav
press reports that 10,000 men were carrying arms.

Backing for Markovic's claims is provided by reports in the New
York Times and Britain's Channel 4 television of the key role played in
the storming of the Federal Assembly by the town of Cacak, which
lies 60 miles from Belgrade.

The town's mayor, Velig llic, was formerly a leading member of the
opposition Serbian Renewal Movement led by Vuk Draskovic, and
now runs the New Serbia Party. He told the media that he had planned
and organised the storming of the Federal Assembly in collaboration
with four senior members of Serbias elite Interior Ministry police
force. Under their guidance, Ilic began to organise a core team to take
to the capital at least a month before October 5.

“We established a team of young professionals, paratroopers from
the Yugoslav Army and young policemen, and we coordinated this
with the most elite units of the Interior Ministry Police in Belgrade.
We got martial arts experts and professional boxers to join us. We
even had plainclothes police coordinating with nearby towns,” llic
told the New York Times.

In the early morning of October 5, 10,000 people set off in convoy
from Cacak—filmed by a team from Channel 4—who went on to play
a leading role in Belgrade. llic says that the actual storming of the
parliament building was planned with his secret police contacts, who
coordinated the action to coincide with a mass defection of the police
guarding the building between 3:00 and 3:30 p.m.

That the singular event epitomising the movement against Milosevic
was coordinated and planned by the imperialist powers and the
Serbian secret police speaks volumes. Far from a demonstration of

“people's power”, Milosevic's downfall was the product of Western
political intrigues that culminated in the modern-day equivalent of a
pal ace coup, rather than the oft-proclaimed democratic revolution.

It was left to an op-ed piece by Robert D. Kaplan in the October 6
edition of the New York Times to give the most unalloyed explanation
of why the Western media rejoiced over October 5, boasting that the
events in Belgrade were a demonstration of US power.

“NATO has truly become an imperia overlord in the former
Yugodavia, given that Russias historic power in the Balkans has
waned.... President Clinton and Secretary of State Madeleine Albright
deserve credit for applying the realist principle that projecting power
isaprerequisite for the spread of one's values. In the 1930's, it was the
Nazis who were applying military pressure and supporting local
political parties in the Balkans with money, intelligence, printing
presses and other aid. Not surprisingly, fascist ideals were then
ascendant.”

Kaplan adds, “We should not delude ourselves that the spread of
open societies in the Balkans and elsewhere is necessarily a natura
development: it is a direct result of the expansion of American
imperial authority—al beit soft and undecl ared—whichlocal populations
now see as their self-interest to get along with.”

The West was able to manipulate political eventsin Yugoslavia to
such an extent only because of the deeply reactionary character of
Milosevic's regime. Together with the other ethno-nationalist leaders
that came to prominence in the 1980s, his greater Serbian chauvinism
paved the way for the division of Yugosavia aong ethnic lines,
economic penetration by Western capital and the ensuing bloody
conflict between the various ethic groups in the Balkan region.

But however much Milosevic's regime deserved to perish, the
manner of its demise is by no means incidental. Genuine democratic
and socia renewal within the Balkans can never take place under the
political tutelage of the Western powers and their local quislings. It
requires a unified and independent political mobilisation of the
working class throughout the region. Should such a genuinely
democratic mass movement develop, it would meet nothing but
hostility from all those in the media who acted as cheerleaders for
October 5.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

