World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Staff protest axing of key programs at
Australian gover nment broadcaster

Richard Phillips
15 December 2000

Angry Australian Broadcasting Corporation (ABC) staff walked off
the job last week for 24 hours after management sacked Paul Barry,
presenter of the Media Watch television show, and announced that
Quantum, Australian television's only locally produced science
program, would be axed along with the network's 15-member Science
Unit. The decision to strike, the first national action by 4,200
employees of the government-owned broadcaster since 1996, was
taken at well-attended mass meetings in Sydney, Melbourne and other
major cities, aswell as regional centres.

The strikers passed a resolution condemning managing director
Jonathon Shier's refusal to “ guarantee the essential independence and
non-commercial character of the ABC and its programs’. They voted
to establish campaign committees to fight management and
government attempts to undermine ABC programming, independence
and internal production capacity.

Demonstrations were held in support of the strike and the following
day a protest picket was staged outside an ABC Board meeting at the
network's headquarters in Sydney. Construction workers employed on
new extensions at the headquarters walked off the job during the
board meeting and national newspapers were inundated with letters
condemning the attack on the ABC.

The latest cuts constitute a further step in the ongoing assault on the
network by Labor and Coalition governments over more than 15
years. Throughout the 1980s and 1990s, ABC budgets were slashed
and more than 1,500 jobs eliminated. In 1996 the Howard government
cut $66 million from the broadcaster's budget.

A day before last week's mass meetings eight senior ABC
journdlists, including Maxine McKew, Quentin Dempster and Robyn
Williams, called a special press conference warning that moves to
commercialise the ABC would lead to its destruction.

Kerry O'Brien of The 7.30 Report, a week night national current
affairs program, accused management of attempting to disguise its $8
million cuts to news and current affairs whilst attacking editorial
independence. “We are supposed to be an institution that values
intellectual pursuit,” O'Brien said, “yet to try to do that in a climate of
fear is completely contradictory.”

ABC management announced this week that The 7.30 Report's five-
night schedule would be cut to four, with the program replaced on
Friday nights by a state-based current affairs show.

lan Henderson, ABC-TV's Victorian newsreader, told workers at the
union meeting at Ripponlea studios in Melbourne that he rarely
supported strike action but that Barry's dismissal from Media Watch
had changed his mind. “I think the public wants more than the voice
of Kerry Packer or Rupert Murdoch blaring out of loudspeakers. They
want a cogent, intelligent alternative,” he said.

In a lengthy comment published the next day in Mellbsgene's
newspaper Henderson said that if Barry was not reinstated it would
spell the end of any semblance of independent journalism in Australia.
“[All journalists working at the ABC will get the message,”
Henderson said. “You can be sacked for not toeing the corporate line.
The days of independent watchdog journalism are over. Get used to a
new era of dependent, lap-dog journalism.”

The dismissal of Barry, an award-winning journalist, is a clear
attempt to silence news and current affairs journalists from publicly
opposing management and government policy. He is the third
journalist to be dismissed in the last four years from Media Watch, a
top-rating 15-minute weekly television show spotlighting the media.
The show has highlighted politically or commercially motivated press
reportage and recently exposed the “cash-for-comment agreement”
between the major banks and John Laws, one of Australia's wealthiest
talkback radio announcers.

Barry's sacking came a few weeks after he conducted a hard-hitting
interview with ABC chairman Donald McDonald. Barry defended
press criticism of Shier and accused McDonad of inadequate
responses to the growing disaffection within the ABC. Shier is
reported to have been furious over the interview.

Addressing the Sydney mass meeting, Barry said the issue centred
on “the editorial integrity and independence of the ABC” and the right
of people in the organisation “to say what they know they should say
without fear of losing their jobs’. The Sydney mass meeting passed a
resolution calling for Barry's reinstatement and banning ABC staff
from applying for the Media Watch presenter's position.

Managing director Shier arrogantly dismissed the union ban on the
presenter's position, declaring the next day, “I spent four years in
Eastern Europe, but that [the union ban] is a bit old-fashioned, isn't it?
... The Berlin Wall went down about nine years ago.”

Shier claimed that ABC workers were attempting to control the
corporation and that an “entrenched culture,” where staff had too
much input, had to be broken. “That's where the status quo is,” he
said, “and that's got to change. The management must manage the
place.”

This was echoed in the Murdoch-owned Daily Telegraph in Sydney
on December 5, which backed the managing director declaring: “If Mr
Shier is to succeed in revitalising the ABC, he first must break the
culture of inertia that permeates the organisation. His efforts will be
assessed by the ABC Board and ultimately by taxpayers who fund the
broadcaster, not a group of people ideologically opposed to change.”

Appointed nine months ago by the ABC Board to restructure and
commercialise the network, Shier has instructed department heads to
present alist of “targeted redundancies’ to eliminate at least 200 jobs.

© World Socialist Web Site



This includes at least 100 from television, 50 from technical services,
20 from news and current affairs and up to 30 from radio. The full list
of jobs to be axed will be announced on January 1, which Shier has
provocatively called “drop dead day”. On December 6, Shier told an
ABC Board meeting that there was “not a lot of fat” in the
organisation but that more jobs would have to go.

While the ABC is cutting staff, it has, since Shier's appointment,
spent an estimated $10 million on redundancy payouts to 26
executives. The corporation's annual executive salary bill has
increased dramatically with an influx in new executives who have
been recruited almost exclusively from the commercial sector, with no
experience in public broadcasting. These include ABC TV chief Gail
Jarvis, who previously worked for Nine Network, owned by Kerry
Packer, and Guy Dunstan, ABC's director of program and content
development, former manager of the Murdoch-owned Star TV
network in Hong Kong.

The Howard government has been stacking the ABC Board with
sympathetic big business appointees. Just two days before the ABC
national strike, it announced the appointment of Maurice Newman,
chairman of the Australian Stock Exchange and Deutsche Bank
Australia, and a close confidante of the prime minister.

Shier's remarks about changing the ABC's “entrenched culture”
indicate that what is underway is far broader than simply the axing of
jobs and programs. In the past, the rationale for the ABC was that it
provided an aternative to the commercia media—owned by a handful
of business tycoons—had a degree of politica independence and
catered for a number of specialised audiences. The aim of the Howard
government and its appointees, apart from neutralising the ABC as a
source of political criticism, is to thoroughly commercialise every
aspect of its operations and to turn it into a money-making concern in
readiness for its eventual privatisation.

John Millard, a producer and reporter for ABC TV's Australian
Sory, told the World Socialist Web Ste: “Programming will be
decided on the basis of commercial considerations, not their editorial
merit or in the public interest. Shows will be commissioned in-house
or externaly according to whether they generate income—either
through external sales or product spin-off retailing. Thisis how Shier
and the ABC Board, which he serves, is undermining and privatising
the ABC.

“Shier talks about an entrenched ABC culture, but has he asked
those who watch and listen to the ABC and support it al over the
country? ... The road now being taken by the ABC Board can be seen
in New Zeadand and Canada. In Canada there are so many
advertisements running on the government network that people want
to know why the network needs any taxpayer funds.”

The November 30 decision to end the production of Quantum, one
of the broadcaster's longest running and most successful science
shows, illustrates the processes underway.

Like other specialist productions, Quantum has been subjected to
ongoing budget reductions with research staff numbers cut over the
last five years from four full-timers to one with two part-time workers.
Journalists have been forced to become multi-skilled, using cameras,
sound and other equipment. Two years ago the budget for each
episode was $180,000; this was reduced in 1999 to $80,000.

Now Quantum will be shut down completely in May and its full-
time staff moved to an in-house jobs pool. Science Unit staff were told
that this would be the fate of all other specialised ABC production
units, which would be restructured into separate “genres’. The skills
accumulated over many years by specialised teams will be dispersed

and the units replaced by one person or at most two people who will
“commission” programs. These will be made by ad hoc in-house
production teams or outsourced. Increasing numbers of permanent
ABC technicians and other workers will be employed on a short-term
contract basis.

The prestigious Australian Academy of Sciences, which was
instrumental in establishing ABC science programming in 1964,
immediately opposed the decision to end Quantum and disband the
Science Unit. Professor John White, the Academy's policy secretary,
described the closure as a “leap backwards’ by the ABC and the
Howard government.

ABC officials later claimed that they would increase science
programming and that the research unit was simply being restructured
to another department, but Dr Peter Pockley, a founding director of
the unit, dismissed these claims outright. In a press comment Pockley
warned viewers to “expect flashy productions of minima substance
from a variety of short-term contractors’. He said the demise of the
ABC's most respected production unit “heralds a disaster that goes far
beyond science”.

Last week the ABC Board called on the government for $37 million
in additional funding this year. Even if granted, this finance would not
be allocated to news and current affairs or other areas that have
suffered cuts but to potentially profitable new media retailing and
broadcasting. According to ABC staff, one area proposed for
expansion is the production of multi-media programs for businesses.

The last two weeks have also seen significant reductions in ABC
radio budgets. A $200,000 cut will be implemented at Radio National,
which will mean the loss of at least six jobs, and directly affect two-
thirds of the station's programming. On December 8 Classic FM
employees were told that the radio station's discretionary fund for the
financial year 2000-2001 had been slashed by 34 percent or an
estimated $200,000. The discretionary fund is used to pay musicians,
broadcast live classical music concerts and operas. Classic FM, having
spent at least half of its budget, will probably be forced to reduce its
external activities by more than 65 percent during the next six months.
This will severely affect live music broadcasts and the recording of
new Australian music.

Leading music industry figures have criticised the decision. Jane
Hickey, general manager of the Australian Chamber Orchestra, which
relies on Classic FM to record and broadcast its subscription concerts,
said the decision would seriously affect the orchestra's income. Roland
Peelman from New Music Network said: “This is the final straw of
something which has been in motion for some time. Our cultural
environment, built up over so many years, is being dumbed-down
because of this ratings obsession.”

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

