
World Socialist Web Site wsws.org

Why did the US media black out the Civil
Rights Commission report on the Florida
vote?
Jerry White
21 March 2001

   It would seem elementary that a report from a federal civil
rights agency charging widespread voter disenfranchisement in
the pivotal state of Florida during the 2000 US presidential
election would be a major news item. Not so, according to the
decision-makers at the US broadcast media and some of the
most influential newspapers.
   Twelve days ago the US Commission on Civil Rights issued
the preliminary findings in its probe of the Florida election,
declaring it had found evidence suggesting voting rights
violations by state officials. The commission chairwoman,
Mary Frances Berry, reported that, among other irregularities,
state officials used an inaccurate database knowing that it
would wrongly identify as convicted felons thousands of legal
voters, who were then purged from the state's voter list. (See
our report: US Commission on Civil Rights charges ‘voter
disenfranchisement... at heart' of Bush victory in Florida)
   The commission's report did not name the “key officials”
who it said were responsible. But from the evidence the
commission presented, one could only conclude that President
George W. Bush's brother, Florida Governor Jeb Bush, along
with Secretary of State Katherine Harris and other Republican
officials, intentionally acted to make certain that likely
Democratic voters would face obstacles casting their ballots
and having them counted. In particular, the commission pointed
to the disenfranchisement of tens of thousands of working class
and minority voters.
   The commission released its politically explosive report at a
press conference held on the morning of March 9 at its
Washington, DC headquarters. The event was attended by
reporters and photographers from the ABC, NBC, CBS, CNN
and Fox television networks, as well as from the Associated
Press and several radio stations and newspapers.
   Initially, the report was treated as a major story. The
Associated Press had an article on the news wires shortly after
the report was released, and CBS radio broadcast the
commission's findings as its lead story at 11 a.m. After that,
however, news of the report was virtually effaced from the
media.
   Cable News Network's Headline News, which purports to

present 24-hour coverage of the most important developments
of the day, did not air a word about the Civil Rights
Commission's findings. The television networks—ABC, NBC,
CBS and Fox—followed suit, saying nothing about the report
during their evening news broadcasts.
   The story was either ignored or downplayed by the print
media. On March 9, the day the report was to be released, the
New York Time s carried a small article, on page 14, which
included one paragraph about the commission's charges of
voter disenfranchisement.
   The Washington Post was no less dismissive. On March 10
the Post published a four-paragraph article in its “Washington
in Brief” column in the back pages of the edition. According to
a media relations representative for the Civil Rights
Commission, neither the Times nor the Post sent reporters to
cover the release of the report, although, in the case of the Post,
the newspaper's offices are only 11 city blocks from the
commission's headquarters.
   The rest of the US print media treated the release of the report
as a non-event, with only about a dozen papers—half of them
located in Florida—reporting it. USA Today ran a report on
page 13 of its March 12 edition.
   Given the substance of the commission's report, the World
Socialist Web Site decided to contact the television networks to
demand an explanation for their failure to inform the public of
its release. CBS and NBC news spokespersons did not return
our calls. In the case of CNN, we were transferred to an
operator at the Atlanta-based station's “comment line,” who
said, “As far as the network is concerned, we are not obligated
to give an explanation as to what news is on the air.”
   The WSWS did get through to an executive at ABC News
headquarters in New York City, who asked that he not be
named. At first he sought to justify the network's decision by
saying the report was only a preliminary summary of the
commission's findings. Apparently, he wasn't even certain that
this was the case. “That's your understanding, isn't it?” he
asked the WSWS reporter.
   After the WSWS reporter outlined the substantive character
of the Civil Rights Commission's findings, the ABC News

© World Socialist Web Site

vote-m10.shtml
vote-m10.shtml


executive insisted that his network had provided ample
coverage about charges of discrimination against minority
voters.
   The following exchange ensued:
   WSWS: Tell me, how does this process work? You had
reporters there. A document was released from a federal
agency. You had an editorial board meeting. How did you
decide this should not be presented to the American public?
   ABC: Actually we don't discuss our internal editorial
discussions, so I'm not about to start doing it with you.
   WSWS: You mean there are no objective criteria involved?
   ABC: The objective criterion is whether something is
newsworthy, whether it makes news.
   WSWS: So this wasn't newsworthy?
   ABC: Well, because it's my understanding that ... I'm not
saying that at all, and if you quote me saying that, you will be
incorrect. What I'm saying is this was a preliminary report,
there is a more extensive report to come out, and I guess they
made the judgment that when the more extensive, fuller report
was ready, that is what they would use as the news hook.
   WSWS: But a preliminary report that listed at least 10
items—police roadblocks, the fact that officials did not provide
resources to precincts, that legal voters were knowingly purged
from the registration rolls—in which they said explicitly that
disenfranchisement was at the heart of the Florida
elections—this wasn't news? Isn't it the case that the networks
don't want to present anything that challenges the legitimacy of
the Bush administration?
   ABC: Before you make a charge as serious as the one you just
made, you need to watch our programs. If you've watched our
programs, you would know that we reported for 36 days about
the elections.
   WSWS: Yes, but in the aftermath of the inauguration...
   ABC: This conversation is coming to a very quick close.
   The WSWS reporter then informed the ABC executive that
the WSWS was preparing an article about why the news media
suppressed the Civil Rights Commission's findings. He
responded by saying we had better be careful before charging
“some sort of conspiracy to withhold this information from the
American people.”
   In fact, it is not necessary to assume the existence of a
conspiracy between the networks and the rest of the media to
suppress the Civil Rights Commission's report. Closed door
meetings and secret phone calls would not have been required
for all of them to reach the same decision, since they all share a
similar political bias and a general disdain for the democratic
rights of the American people. (Nor would it be correct to rule
out, a priori, the possibility of collusion between the network
and media moguls.)
   The media played a consistently cynical and reactionary role
during the 2000 election crisis and beyond. For the five weeks
when the presidential election hung in the balance, the media
systematically downplayed the fundamental issue at the center

of the conflict: the right to vote and have one's vote counted.
News coverage was generally slanted, avoiding criticism of the
Bush camp for blocking the counting of votes, while placing
the onus on Democratic candidate Al Gore, who, it was
suggested, unreasonably and unnecessarily prolonged the
political crisis by refusing to concede the election.
   In the aftermath of Bush's inauguration the media has gone
out of its way to promote the Republican president, refusing at
press conferences or other forums to raise any questions
relating to the anti-democratic manner in which he obtained the
presidency, or the fact that he won fewer popular votes
nationally than his Democratic rival.
   In this regard, the final exchange between the WSWS and the
ABC News executive was enlightening:
   ABC: You had three separate news organizations, making
three separate editorial judgments on a particular story, all of
which happen to come to the same conclusion: that it doesn't
rise to the level of the evening newscast on that particular day.
What does that tell you?
   WSWS: It tells me that the networks all lack any real concern
for basic democratic rights. Popular sovereignty was violated.
People's votes were suppressed and it took place in Florida, a
state run by Bush's brother—but for the media, that's not news.
   ABC: Let me ask you a question. Are you a journalist or are
you an advocate?
   WSWS: I'm an advocate of democratic rights, which
journalists are supposed to be. I'm not a political supporter of
Gore, far from it. I'm a socialist. But when it comes to clear
violations of democratic rights, I think it is the responsibility of
any halfway decent journalist, any one with an ounce of
integrity, to report it. This was not just any organization. This
was the US Commission of Civil Rights, which charged that
likely violations of the Voting Rights Act took place and
documented it after 30 hours of testimony. It was decided by
the major news networks not to report it. Now, that is
advocacy. Your advocacy is expressed in not allowing the
American public to hear news stories that challenge the
legitimacy of the Bush administration.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

