World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Italy: Berlusconi fans an atmospher e of

Intimidation
Peter Schwar z
7 April 2001

At the centre of the forthcoming Italian elections is
the issue of freedom of the press and who controls the
media. The reaction of media mogul Silvio Berlusconi,
the leading candidate of the right-wing alliance “House
of Freedom”, to critical reports by those sections of the
media not under his influence has been to lash out
indiscriminately and create an atmosphere of
intimidation.

Two weeks ago an intense debate took place over the
programme “Satyricon” broadcast by the public TV
station RAI. The progranme reviewed the book The
Smell of Money, which throws some light on
Berlusconi's past. Berlusconi's reaction was to demand
that the presenter and the entire leadership of RAI
resign, and to announce his intention of boycotting the
public broadcasting station. He began to systematically
buy up copies of the disputed book, leading to an
unforeseen rise in circulation. Up to now 220,000
copies have been published. Initially only 5,000 were
planned.

The accusations raised in the book are not new. Some
years ago a number of books, newspaper articles, case
files and an Italian bank document emerged that
described in detail Berlusconi's rise from a small
building contractor to the richest man in Italy. They
strongly suggested that Berlusconi's ascent took place
under shady circumstances. At the moment five
different legal proceedings against Berlusconi are under
way—two for falsified balance sheets, two for the
corruption of judges and one for fraud.

In spite of this, Berlusconi's threats against RAIl were
successful. The public broadcasting station has
temporarily stopped transmitting all political radio and
TV programmes and has banned politicians from
appearing on its programmes, except on newsregls. As
a result, the three broadcasting stations owned by

Berlusconi have a de facto political monopoly.

Meanwhile, the responsible parliamentary
commission has presented a new legal arrangement for
election programmes. It applies to both public and
private broadcasting stations and prohibits any kind of
commercial electoral advertising. The appearance of
politicians is allowed only on political programmes,
while no party isto be given preferential treatment. The
public broadcasting stations are also required to grant
al parties two election spots a day in which they can
explain their points of view.

This has provoked new cries of indignation from
Berlusconi's election team, which has a large campaign
war chest at its disposal. The media tycoon grumbled
that the parliamentary plan was an attempt by the ruling
codlition to silence his right-wing opposition because
he is ahead in the polls. He went on to claim that public
television was merely atool of the left to throw dirt on
its political enemies.

Berlusconi stands the facts on their heads. The new
legal agreement grants him access to the public media,
while it will not be difficult for him to use his private
television stations to serve his own interests. An
anaysis of the newsreels shown on the television
stations owned by Berlusconi has revealed that
Berlusconi's party, Forza Italia, takes up 54 percent of
the total broadcasting time.

Berlusconi is also targeting the print media for attack.
The most recent subject of an attack by the right-wing
candidate, who owns the publishing house Mandadori
and several daily and weekly papers, is the journalist
Indro Montanelli, who is widely respected despite his
conservative leanings and the fact that he is more than
90 years old. In an interview he declared that in the
coming elections he would vote for the centre-left
“Olive Tree” dliance—for which he was viciously

© World Socialist Web Site



denounced. Berlusconi called Montanelli a notorious
liar and Berlusconi's alies insulted the journdlist in a
similar manner. Montanelli received anonymous phone
calls and threatening letters.

Montanelli defended himself by accusing Berlusconi
of disregarding the freedom of the press and reporting
the experiences he himself had made in 1994. At that
time he was editor-in-chief of the newspaper Giornale,
which he had founded but had by then become part of
Berlusconi's media empire. During the election of that
year Berlusconi phoned him daily to supply him with
political directives. Montanelli explained that this was
the reason he resigned his post.

The attacks by Berlusconi against Montanelli have
been so fierce that even the largest Italian newspaper,
Corriere della sera, has felt obliged to comment. It
complained that Berlusconi's “violent speech” and tone
were “not fit for acivilised country”.

The judicial system is also being targeted by
Berlusconi. He has for several years been denouncing
public prosecutors who have examined his financial
conduct, but of late he has also begun to attack the
constitutional court, accusing it of being prejudiced.
The minister of justice, Piero Fassino, commented:
“Yesterday he denounced the judicial system as the red
cavalry, today he claims that the constitutional court is
under the control of the left. One can only hope that he
won't declare tomorrow that the parliament is too
dangerous.”

Berlusconi's aggressive behaviour shows what can be
expected if he should win the election. Together with
his allies, the neo-fascist National Alliance (Alleanza
Nazionale) and the openly racist Northern League
(Lega Nord), he would concentrate in his hands a
degree of political and media power unique in Europe,
making a mockery of any claim to democracy.

Berlusconi's Fininvest controls the TV holding
Mediaset, owning about 50 percent of the shares, worth
8 hillion euros. Last year alone Mediaset was able to
increase its profit by 25 percent, to a total of 400
million euros, while the profit generated by
advertisements went up 12 percent, reaching 2.36
billion euros. The three TV dtations controlled by
Mediaset—Italial, ReteQuattroand Tele5—haveratings
of 43 percent.

An election victory by Berlusconi would further
boost Mediaset's balance sheets. Berlusconi has aready

made clear that if he wins he will not withdraw from
his commercial activities. He would be able to directly
control the public television station RAIl while
preventing any unwanted competition emerging from
the private sector. Italian Telecom previously attempted
without success to acquire a licence, and would hardly
have any more success if Berlusconi were in power.

Except for moral pleas and appeals to Berlusconi to
adhere to democratic rules, the centre-left coalition has
nothing with which to oppose him. Although it
proposed a law to separate political from media power
in the last election, it failed to pass any such law in its
five years in office. Instead, Berlusconi was able to
enlarge his empire.

The helplessness of the “Olive tree” in the face of
Berlusconi's provocations results from the fact that it
also proposes a programme opposed to the socid
interests of the masses and hardly differs from that of
the right wing.

See Also:
Italian elections: Berlusconi presents himself as the
employers man
[26 March 2001]
Italian elections set for May 13
[21 March 2001]

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


../mar2001/ital-m26.shtml
../mar2001/ital-m26.shtml
../mar2001/ital-m21.shtml
http://www.tcpdf.org

