
World Socialist Web Site wsws.org

Australian newspaper chain launches
unprecedented smear against Aboriginal
official
Mike Head
23 June 2001

   The Melbourne Age and its sister newspaper, the Sydney
Morning Herald, last week published an extraordinary personal
attack on the elected head of the Australian government’s
official indigenous body, Aboriginal and Torres Strait Islander
Commission (ATSIC) chairman Geoff Clark.
   Without any prior warning, the newspapers devoted their lead
stories on June 14 and two full pages inside to presenting, as
established fact, the allegations of four women that Clark had
raped them in the early 1970s and 1980s.
   The articles depicted Clark as a serial rapist and bully who
had somehow managed to claw his way to the top of Aboriginal
politics. “Geoff Clark: power and rape,” was the Age’s
headline. “I just laid back and let him rape me so that he would
not bash me,” was blazoned across pages 9 and 10 of the
Herald.
   The Fairfax-owned press proceeded despite the fact that Clark
was last year acquitted of rape and sexual assault charges
instigated by one of the women—a magistrate decided there was
not even enough evidence to put to a jury. Moreover, the
Victorian state police, having investigated two of the other
cases, had decided not to prosecute, and have since stated that
they do not intend to pursue any of the allegations.
   The articles also have a distinct anti-working class flavour.
Without offering any evidence, his father is labelled “a Scottish-
born criminal” and an “active thief” who raised Clark in an
“inner-suburban gangland” while helping to run “the notorious
Painters and Dockers Union”. His mother is by innuendo
branded a prostitute, having been “well-known on the streets”
of the Melbourne working class suburb of Fitzroy.
   Fairfax, one of the two major newspaper chains in Australia,
devoted considerable resources to the investigation. A senior
reporter, Andrew Rule, worked full-time on the case for at least
three months. Rule scoured the country for potential witnesses,
whereupon the Age flew them to Melbourne, paid for their hotel
accommodation and hired a barrister to help prepare their
statements.
   The Age editor Michael Gawenda threw his full weight
behind the story and publicly dared Clark to sue for defamation.
Two days after publishing the articles, the Age declared in an

editorial that Clark should stand down and called on Prime
Minister John Howard and Labor Party leader Kim Beazley to
intervene.
   Clark immediately denied the claims and charged the
newspapers with participating in a continuing campaign against
him by his unnamed political opponents “both within and
outside the Aboriginal community”.
   In a later statement, he pointed out that the Fairfax
organisation had “gone much further than simply reporting
unsubstantiated allegations. It has baldly presented them as
established fact. In previous matters, journalists have sought to
present allegations as just that—allegations in need of
investigation. On this occasion they do not call for
investigation. Rather, they say they believe the allegations to be
true.”
   As there are no charges against him, Clark has been left no
form of legal redress except an expensive and lengthy
defamation action against Fairfax. Such a law suit would itself
become a highly-publicised forum for Clark’s accusers and
require his full-time attention for months, if not years, making
it virtually impossible for him to continue in his post.
   While it is not possible for the WSWS to check the veracity of
the allegations, they appear to have serious flaws. Each incident
reportedly had witnesses but none are named and only one, a
man called “Salty,” is quoted. According to the Age, “Salty”
cannot testify in court because he suffered head injuries in a
motorcycle accident within days of seeing Clark at the scene of
one alleged rape.
   The Australian reported that the daughter of one of Clark’s
political rivals—his cousin Len Clarke—encouraged the women
to make their statements to the Age. The two men have
conducted a long-running struggle for control over the local
Aboriginal corporation at Framlingham in rural western
Victoria. Geoff Clark first won election to the ATSIC board in
1996 by defeating his bitter rival.
   The sexual assault claims were first used to demand Clark’s
removal last July, when Victoria police laid rape and assault
charges against him, involving one of the women’s allegations
from 1981. As soon as the charges were announced, ATSIC

© World Socialist Web Site



deputy chairman Ray Robinson called on Clark to stand down,
but the rest of the ATSIC board refused to move against him,
forcing Robinson to back off.
   Last November, after a much-publicised three-day committal
hearing, a magistrate dismissed the charges, commenting that
the prosecution had not called four alleged eye-witnesses and
that the woman’s testimony included several inconsistencies.
In the course of the hearing, Len Clarke admitted that he had
encouraged the woman to press charges.
   Neither the agenda nor the forces behind the Clark affair are
entirely clear as yet. In-fighting, intrigue and self-interest have
always marked relations within ATSIC. It is the peak body in
an elaborate hierarchy established by the Labor government in
1989 for the purpose of cultivating a privileged middle class
buffer against the rising discontent among Aboriginal people.
ATSIC commissioners oversee an annual budget of $1.2
billion, giving them considerable power of patronage.
   Throughout the extensive media coverage of the allegations
against Clark, scant attention has been paid to what is a far
broader outrage—the squalid conditions at places like
Framlingham that lie at the root of the social problems facing
Aborigines. Whatever the immediate purpose of the Age
investigation, it was not to expose the vast gulf that exists
between ATSIC as a whole and the conditions of poverty and
unemployment confronting the majority of Aboriginal people.
   If the Fairfax campaign is aimed simply at securing Clark’s
removal, it appears to have backfired, at least in the short-term.
On June 19, the ATSIC board passed a unanimous resolution of
support for Clark and deputy chairman Robinson, initially at
least, publicly backed his rival.
   Yesterday Robinson changed his tune somewhat. Along with
businessman and former ATSIC head Gatjil Djerrkura and
board member Jenny Pryor, Robinson called for Clark to stand
aside while the matter was cleared up. But Clark retains support
in the ATSIC board and continues to insist that, as he faces no
charges, he should not have to step down.
   Other Aboriginal figures have criticised the Fairfax
campaign, most notably Australian Democrats Senator Aden
Ridgeway and magistrate Pat O’Shane, who suggested that the
women’s claims may have been fabricated. Her remarks have
been seized upon by some commentators to call for her removal
as a magistrate and to accuse Aboriginal leaders of covering up
sexual abuse and domestic violence in their communities.
   While the political knives may be out for Clark behind the
scenes, Prime Minister Howard and Labor leader Beazley have
felt compelled to declare their preparedness to keep working
with Clark, stating that he had a right to be seen as innocent
until proven guilty.
   A few right-wing media commentators, such as Derryn Hinch
and Miranda Devine, backed the Age and cautiously suggested
that Clark should stand aside.
   Similarly, an editorial in the Australian on June 18 advised
the ATSIC leadership to move against Clark commenting:

“Rightly or wrongly, the political reality now is that, unless he
can somehow respond satisfactorily to the serious allegations
laid against him, he is unlikely to retain effectiveness as the
most senior Aboriginal leader in the land.”
   Far more attention has been paid in the media to defending
the Age’s decision to publish the allegations. Its muckraking
investigation marks something of a shift for a newspaper that
previously prided itself on being part of the more “liberal”
wing of the mass media.
   Significantly, the Australian editor Michael Stutchbury
declared that he too would have published. “Definitely, I would
have published,” he stated in an interview with his own
newspaper. “One, it’s a matter of public interest. The media
has a right and a duty to investigate and report on matters such
as this. Two, it’s a cracking good story.”
   This unapologetic defence of Fairfax’s actions has nothing to
do with upholding the freedom of the press to investigate and
publish information, including substantiated allegations,
adverse to those in positions of political and financial power. It
is a defence of character assassination, conducted with blatant
disregard for Clark’s democratic and legal rights.
   Lawyers and civil libertarians have condemned the Fairfax
witchhunt. Liberty Victoria president Chris Maxwell declared
the articles “inexcusable” and said they were part of a
“disturbing pattern” in the Fairfax newspaper to overturn the
presumption of innocence. Maxwell commented: “By what
right does a newspaper assume the role of investigator,
prosecutor, judge and jury?”
   The Criminal Bar Association of Victoria asked: “If the Age
had access to compelling information not previously available
to the Sexual Offences Squad or the Office of Public
Prosecutions, what possible objection could there be to
providing this information to the authorities? What would be
lost—beyond the headlines—by taking this course?”
   Whatever the precise motives behind the actions of the
Fairfax empire, they have set a dangerous precedent that can
and will be used in the future, not just against Aboriginal
leaders but anyone that the media proprietors think they can
smear with impunity. The entire episode provides a glimpse not
only of the resources that can be brought to bear, in this case
against an individual, but also of the growing contempt in
ruling circles for the basic democratic norms of the past.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

