World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Australian Walkley Awards. Rewardsfor

servicesrendered

Richard Phillips
7 December 2001

Media ownership in Australia is one of the most
concentrated in the world, with Rupert Murdoch’s
News Limited, Kerry Packer's top-ranking Nine
network and Fairfax Holdings dominating the local
publishing and broadcasting scene. Australia’s Walkley
Awards, the annual trophy night for “excellence in the
media’, have aways, therefore, been incestuous,
cynical and toadying affairs.

Established in 1956 by Sir William Gaston Walkley,
the founder of Ampol Petroleum, the 35 prizewinners
are determined according to a two-stage process
involving three-member panels for each category, with
the final decision made by a 12-member Advisory
Board. Apart from a couple of media union officias
and one or two representatives from the government-
owned Australian Broadcasting Corporation and the
Special Broadcasting Service, the overwhelming
magjority of the judges are senior officers and journalists
from the Murdoch, Packer and Fairfax empires. Not
unexpectedly, most of the prizes are awarded to their
employees.

Nevertheless, this year's awards, a lavish black tie
affair on November 29 at the luxury Grand Hyatt Hotel
in Melbourne, witnessed a new low. Melbourne Age
journalist Andrew Rule won the Gold Walkley, the
preeminent prize, and the “Investigative Reporting”
trophy for his feature story “Geoff Clark: Power and
Rape’ and Sydney Sun-Herald journalist John Kidman
was named as one of three finalists for the best print
media “News Reporting” award for his article “Gang
rape in Sydney’ s south-west.”

Rule's story, published on June 14, consisted of a
crude witchhunt against Clark, who is chairman of the
government’s Aboriginal and Torres Strait Islander
Commission (ATSIC). Rule alleged that Clark raped
four women in the early 1970s and 1980s and was a

well-known bully who clawed his way into the
leadership of the Aborigina movement.

In addition to his job as senior journalist with the
Age, Rule writes crime novels. Together with journalist
John Silvester, he was responsible for editing and
publishing the financially lucrative musings of the
infamous Australian hitman Mark “Chopper” Read.
Rule told the Age last year that he “tests the market”
for future crime stories “with pieces of journalism”. “I
try to write things that 12 to 18 months later, people
will pay to read,” he said. “This is the most serious
journalism of all.” Hardly the comments of someone
concerned with objectively reporting the facts.

Rule employed his crime writing “skills’ to weave
together unsworn statements from the four women
claming that Clark had raped them, together with
malicious gossip against the ATSIC chairman and his
parents. Two days after his story appeared, the Age
published an editorial calling on Clark to quit asATSIC
chairman and demanding that Prime Minister Howard
and former ALP leader Kim Beazley intervene in the
issue.

Then followed a series of editorials and comments
alleging that Clark and other Aborigina leaders were
covering up sexual abuse and domestic violence in their
communities. The feminist lobby and various
rightwingers joined in, intent on proving that these
socia problems were the product either of Aboriginal
culture or evil men, not centuries of grinding poverty
and racial oppression. All this played directly into the
hands of the Howard government, which, in the lead-up
to the federal elections, was seeking an issue to tap into
the base of support of the rightwing, racist Pauline
Hanson's One Nation Party.

It mattered little that Clark had been acquitted the
previous year of a rape charge instigated by one of the

© World Socialist Web Site



women and that the Victorian state police had decided
not to prosecute the other cases due to lack of evidence.
So serious was the journdist's attack on Clark’'s
democratic and legal rights that his story was publicly
condemned by the conservative Crimina Bar
Association of Victoria. The civil rights group Liberty
Victoria denounced it as “trial by media’.

These issues were completely ignored by the Walkley
Advisory Board, which claimed that Rule's article was
“courageous’, “very well written” and a “meticulous
investigation.”

John Kidman's “Gang rape in Sydney’s south-west”
published on July 29 played a similar political role.
Kidman, the Sun-Herald’s chief police reporter, alleged
that groups of ethnic youth in Sydney were targeting
white teenage girls, including some as young as 13, for
gang rapes. These rapes, he wrote, had reached
epidemic proportions, with 50 incidents occurring in
the Bankstown area over the previous two years.

Like the smear story against Clark, the article was a
crude “beat-up” designed to frighten parents and
inflame rightwing and racist elements. The NSW Labor
government, Sydney newspapers and radio talkshow
announcers seized on Kidman's allegations to ratchet
up the ongoing law and order campaign against
working class and immigrant youth. State premier Bob
Carr denounced the judiciary for being too lenient on
young sex offenders and called for racial profiling of al
suspects. Within days of the article's publication, Carr
announced that his government would be introducing
longer jail terms and a raft of so-called anti-gang laws
aimed against young people.

Three weeks after Kidman's article appeared, the
Sun-Herald published an editoria entitled “Rape, race
and people in denia” in which it claimed, without a
shred of evidence, that gang rape had become “a macho
fad” among young Australian Muslim men.

Kidman's story and articles published by
Murdoch’s Daily Telegraph and other newspapers were
so distorted that NSW Bureau of Crime Statistics and
Research chief Don Weatherburn felt obliged to issue a
special press statement attempting to set the record
straight. In his statement, which was buried by the
press, Weatherburn said that factual evidence provided
“no support whatsoever” for Kidman's claims. Sexual
assaults in Bankstown were no higher than in any other
part of the state, had not increased in the recent period

and had no measurable ethnic component. Kidman,
refusing to let the truth get in the way of a good story,
simply brushed these facts aside. While Kidman did not
secure a Walkley prize, he recelved a clear nod of
approva from the judging panel.

One of the grounds upon which entrants are
purportedly judged is “adherence to ethical standards”’.
Its decisions in regard to the articles by Rule and
Kidman demonstrate that this “principle’ is a sham.
The prize-winners are being honoured, not for their
ethics, but for services rendered.

This year’'s awards indicate just how far to the right
the media has shifted and the key role that it plays in
the escalating assault on democratic and legal rights. In
1999 the Gold Walkley was awarded to ABC-TV’s
Media Watch for its “Cash for Comment” program.
The short news commentary program exposed how
banks and other companies were making regular under-
the-table payments to prominent talkback radio
announcers for favourable on-air comment. Within a
year of winning the prize, Media Watch compere, Paul
Barry, was sacked after broadcasting a mildly critical
interview with the chairman of the ABC board and a
few weeks later the show was axed altogether.

At the time, the “Cash for Comment” exposure
provoked lofty editorials and commentary in sections of
the media, pontificating against the excessive influence
of radio announcers and their promotion of racism and
bigotry. Two years later, senior newspaper journalists
are being openly rewarded for bringing the methods
and politics of rightwing talkback hosts into the
mainstream of the media.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

