World Socialist Web Site

WSWS.0rg

US court sanctions further media

monopolization

Patrick Martin
28 February 2002

A US court ruling issued February 19 means the
effective end to any limitation on the drive by a handful
of giant corporations to monopolize broadcasting and
cabletelevision.

A threejudge pane of the US Circuit Court of
Appeds for the District of Columbia—the most
important  federal court below the Supreme
Court—upheld a lawsuit brought by a group of media
corporations, including AOL Time Warner, Viacom,
and News Corporation, against two rules issued by the
Federal Communications Commission, the broadcast
industry regulator.

The court struck down outright an FCC regulation
that barred cross-ownership of cable systems and local
TV stations in the same media market. It voided and
sent back for reconsideration by the FCC a regulation
limiting television networks to the ownership of local
TV stations covering no more than 35 percent of the
US market.

Viacom and News Corporation filed suit because
recent acquisitions have brought both conglomerates
above the 35 percent mark. When Viacom acquired
CBS two years ago, the combination of the network-
owned stations and its existing local stations cameto 41
percent. News Corporation, which owns Fox network,
has access to 40 percent of the US market after its
merger with Chris-Craft Corporation.

Local stations are frequently monopolies, and highly
profitable, so that even a smal group of stations
constitutes a substantial property. Large chains, such as
those assembled by the biggest media conglomerates,
are among the most lucrative of businesses. News
Corporation, for instance, owns 33 local stations. They
took in $526 million in revenue in the last quarter of
2001, of which $259 million was earnings before taxes
and interest, a gross profit margin of ailmost 50 percent.

It is a remarkable and revealing feature of the US
legal landscape that giant corporations routinely take
business decisions that flout existing laws and
regulations, and then obtain retroactive sanction for
their illegal actions by going to court. One can imagine
the fate of a worker or a small businessman who tried
the same thing. But the major media outlets—which are
owned by these same corporations—take virtually no
notice of corporate lawlessness.

The media ownership rules were reaffirmed by the
FCC only two years ago, in a split vote in which the
curent FCC chairman, Michael Powell, son of
Secretary of State Colin Powell, voted with the
minority who favored loosening or eliminating the
restrictions. Powell will now be responsible for
deciding whether to raise the ownership limit, perhaps
to 50 percent of the US market, or abolishing it
entirely.

The regulation, called the National Television Station
Ownership Rule, has been in place since the 1940s,
when television broadcasting began. Its avowed
purpose was to “prevent any undue concentration of
economic power” in television broadcasting, in large
measure because monopoly control of the media was
seen as inimical to democracy. In the present world of
American politics, such considerations no longer apply.

Gene Kimmelman, co-director of the Washington
office of the Consumers Union, called the decision
“earth-shattering.” He explained, “The end result could
be the most massive consolidation in media this nation
has ever seen. It's a radical effort by the Court of
Appealsto ... expand corporate free-speech rights at the
expense of the public’s First Amendment rights.”

The monopolization of the television media is not a
new phenomenon. The restrictions on station ownership
have steadily eroded. The limit of three stations

© World Socialist Web Site



established in the 1940s had, by 1984, been raised to
twelve stations and 25 percent of the national audience.
The telecommunications deregulation bill sponsored by
the Clinton administration—with Al Gore serving asthe
main cheerleader—ended the numerical limit of stations
and raised the permitted proportion of the national
audience to 35 percent. The latest court ruling
completes the process.

In a basic sense, the FCC rules were never aimed at
providing genuine public access to the broadcast media.
That would require public ownership and making the
media available to working class organizations and
other groups without large financial resources. Rather,
they sought to preserve a modicum of competition by
restricting the ability of the largest media monopolies
to gobble up their smaller rivals.

Hence the lineup in the case before the court, Fox
Televison Sations v. Federal Communications
Commission, in which the National Association of
Broadcasters, whose membership consists mainly of the
owners of local television stations, was pitted against
Viacom (CBS), AOL Time Warner, General Electric
(NBC) and News Corporation (Fox).

Joining the “anti-monopoly” side of the lawsuit were
corporations principally based in the newspaper
industry, such as the Washington Post Co. and the New
York Times Co., which aso own considerable
properties in local television. Both the Post and the
Times published editorials critical of the ruling, with
the Times in particular pointing to the danger to
democracy from the ever-narrower concentration of
media power.

But neither publication pointed to the clear
connection between the anti-democratic policies of the
Bush administration, and this government’s origins in
the theft of the 2000 presidential election and the
suppression of vote counting in Florida by the Supreme
Court. This is not surprising, since both the Times and
the Post endorsed the political coup which placed Bush
in the White House, at least after the fact, and urged the
acceptance of his administration as legitimate.

The composition of the three-judge panel that issued
the February 19 ruling is significant. Heading the panel
was Judge Douglas Ginsburg, an unsuccessful nhominee
to the Supreme Court during the Reagan administration
and a longtime advocate of right-wing causes. Joining
him was Judge David Sentelle, a former aide to ultra-

right Senator Jesse Helms, who gained notoriety as the
charman of the three-judge panel that installed
Kenneth Starr as the independent counsel in the
Whitewater investigation, and later approved the
extension of his jurisdiction to cover Clinton's affair
with Monica Lewinsky.

The anti-regulatory zealotry of the ruling stopped
short of endorsing the argument of the networks and
AOL Time Warner that the FCC rules violated their
First Amendment rights to freedom of speech. Such a
decison would have enshrined a right of
monopolization in the US Constitution, but the Appeals
Court held that promotion of diversity in ownership
was alegitimate goal of government policy.

Instead of issuing a more sweeping opinion, the
judges held that the FCC had not provided a
“reasonable basis’ for the ownership rules, in violation
of the Administrative Procedure Act, by failing to show
how ownership regulations would actually promote
diversity. In effect, the failure of the existing setup to
prevent monopolization was used as an argument for
scrapping any regulation whatsoever.

The court ruling is widely expected to be upheld if
appealed to the current Supreme Court. In any case, the
decision means that Viacom and News Corporation will
not be required to sell off a portion of their current
television holdings, and it will encourage a new round
of mergers and consolidation in the industry.

According to reports in the business press, a prime
candidate for merger or takeover is Walt Disney Co.,
which owns ABC and several cable television
networks. This huge company is considered somewhat
undersized in comparison to such behemoths as News
Corporation and Viacom. There is also speculation
about asale of NBC to AOL Time Warner.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

