World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Bahrain bans al-Jazeer a news station

Robert Stevens
11 June 2002

On May 10, Bahrain Information Minister Nabeel
Y acoub al-Hamer announced the banning of the Qatar-
based Arabic TV station a-Jazeera from reporting
inside its borders. Al-Hamer said that the ban had been
imposed because al-Jazeera “ deliberately seeks to harm
Bahrain”. The minister is reported to have stated that,
“It isachannel penetrated by Zionists.”

The ban, a flagrant attack on press freedom, was
imposed during the first general election held in the
country for nearly 30 years and the station was
specifically denied its request to cover the event. There
is no doubt that the decision has also been prompted by
al-Jazeera showing footage considered embarrassing by
the Bahrain elite, of demonstrations against the US led
war in Afghanistan and protests against the recent
Israeli onslaught against the Palestinians in the West
Bank and Gaza Strip.

Among these was the demonstration on October 20
last year when anti-war protesters gathered at the main
mosgue in the capital city Manama and tore up US
flags. The protest occurred following the first military
strikes on Afghanistan by US and British fighter planes
and warships on October 7. Bahrain is the headquarters
of the US Navy’ s Fifth Fleet.

On April 5, demonstrators in Manama threw
makeshift firebombs and stones at the US embassy to
protest the Israeli military action against the
Palestinians. The demonstration ended when security
police fired rounds into the air and threw tear gas,
dispersing the protesters.

In February last year the King of Bahrain, Sheikh
Hamad bin Isa Al Khalifa, inaugurated a new period of
reforms that would include the establishment of a
constitutional monarchy, national elections in 2002,
and the creation of an independent judiciary by 2004.

On November 12, US armed forces dropped a
500-pound bomb on the al-Jazeera studio in Kabul,
Afghanistan, immediately before the Northern Alliance

occupied the city, so as to prevent any footage being
broadcast that was not vetted by Washington. The
station's London bureau chief, Muftah Al Suwaidan,
told the media, “The building is the only one to have
been hit so it looks like it was deliberate.”

The Saudi Arabian ruling family and Tunisia also ban
the station. Jordan, Egypt, as well as the Palestinian
Authority have all sought to limit its transmissions.

Another factor in Bahrain's banning of al-Jazeera is
that it is used by Qatar to further its own foreign policy.
Qatar has often been at loggerheads with its much
larger neighbour, Bahrain, particularly over control of
the Hawar Islands. Bahrain has sought to develop the
islands as a tourist resort and invited international oil
companies to drill there after the International Court of
Justice decision in March last year that the islands
belonged to Bahrain, not Qatar. Bahrain was the first
Gulf Arab state to produce ail, in 1932, but its reserves
are now near exhaustion.

The crackdown on a-Jazeera by Bahrain's ruling Al
Khalifah family was not carried out in isolation. The
regime fears any criticism of its policies or interna
dissent amongst the 650,000 population being made
known to the outside world. The Al Khalifah family,
members of the Sunni Bani Utbah tribe, have ruled the
territory since 1783 and hold all-important political and
military posts. There is a long history of civil unrest
involving the Shi’ite mgority, who are effectively
barred from holding public office.

The dissemination of news and information in
Bahrain is strictly monitored, censored and regularly
curtailed. The government owns the Bahrain Radio and
Television Corporation (BRTC), which operates five
terrestrial television channels and athough there are a
number of private newspapers, these are closely linked
to ruling circles. Satellite TV is officially banned, but it
is estimated that around six percent of Bahrain's
230,000 homes had access to satellite television in

© World Socialist Web Site



1999.

The proscription of al-Jazeera follows the banning of
websites operated by opposition groups. On March 26,
al-Hamer announced that the government had blocked
four websites, claiming they were “inciting sectarian
strife.”

On May 4, a demonstration was held outside the
Bahrain Telecommunications Company headquarters to
protest government censorship of the Internet. The
company has a state monopoly on Internet access.
Some of those in attendance had their mouths taped up.

Individual journalists have also been subjected to
intense harassment and prosecution. In November
2001, freelance journalist Hafedh ElI Sheikh Saleh was
prosecuted by the government for articles that were
deemed unlawful and “not compatible with the spirit of
the national charter and of the constitution.” Saleh’s
articles were condemned on the basis that they served
to “undermine national unity.” The Ministry of
Information then attempted to ban him from writing for
the Akhbar al-Khalegj newspaper and appealed to other
Gulf states to request that regional journals also ban his
writings. Saleh successfully sued the ministry and in
January of this year the banning order was lifted. Saleh
was originally prosecuted over an article he wrote for
the Lebanon Daily Sar about the position of the
majority Shi’ite Muslim community in Bahrain. Saleh,
however, said that he believed his prosecution stemmed
from an article he wrote for a Lebanese paper
criticising Bahrain’s foreign policy toward the US.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

