World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Berlusconi recasts |Italian statetelevision In

hisown image

Chris Sverige
3 June 2002

Prime Minister and media tycoon Silvio Berlusconi has used his
majority in parliament to push through the reorganization of
Radiotelevisione Italiana (RAL), the state-owned network of public
television, radio and satellite stations. The changes effectively put
an end to the RAI as an ingtitution that, to a limited extent,
provided a political forum for different social interests—not only
those of big business.

The new RAI leadership is the mirror image of Berlusconi’s
“House of Freedoms’ (Casa delle libertd) governing coalition.
Members of the prime minister’s Forza Italia, some of whom once
worked for his Mediaset company, have taken the majority of
directorships, while members of Umberto Bossi’s anti-immigrant
Lega Nord , representatives of the neo-fascist Alleanza Nazionale,
and right-wing Christian Democrats control almost all of the
remaining upper management posts. Only two persons with left-of -
center political affiliations—Antonio Di Bella (Ulivo) and Paolo
Ruffini (Margherita)—have managed to remain in leadership roles,
and their departments have been severely cut back.

According to RAI’s director general, Agostino Sacca, these
sweeping changes were carried out with one am: the
reestablishment of political “pluralism” in public broadcasting. In
fact, the opposite is the case. The Berlusconi regime has no
intention of safeguarding democratic rights. Rather, it has set out
to obtain total control of the media

A consideration of the history of RAI and of Berlusconi’s own
statements reveals that his House of Freedoms coalition is bent on
rolling back any and all advancements in the public life of the
country won in the past by the Italian working class.

World War Il wrought havoc on al areas of ltay's
infrastructure, and it was not until several years after the
restoration of a bourgeois democratic regime that radio or
television signals could be transmitted. The first RAI (Radio
Audizioni Italia), a privately funded organization run by the
Piedmont Hydroelectrical Society (Societa |droel ettrica Piemonte),
was created in 1949, primarily for the purpose of rebuilding
transmitters so that signals could be sent. By 1954, a new RAI was
launched as a state-controlled entity.

The goal of RAI was to provide a“public service,” not so much
in the form of entertainment as in the dissemination of
information. Another important goal was the spread of Italian as a
national language. (In 1950, 80 percent of the population knew
only their local dialect). Although the station was publicly owned
and run by the state, financing was secured (from 1957) through a

combination of adirect taxation and private advertising.

Despite the RAI's contribution in this early period toward the
development of an informed public, the political content of its
broadcasts was clearly one-sided. Beginning shortly after the end
of World War Il, Democrazia Cristiana, or Christian Democracy
(DC), was the dominant party in government, and it used its power
to dominate RAI. As the saying went, “The political parties have
their newspapers, the government has RAI.”

In the wake of the workers upheavals of the 1960s, RAI was
reorganized into different party-controlled sections:. RAIUNO
(Democrazia Cristiand), RAIDUE (Partito Socidlista Italiano), and
RAITRE (Partito Comunista Italiano). Together with more openly
political programming came a marked decline in the prevalence of
“pure entertainment,” such as variety shows, on RAI stations.

While the reform of RAI produced a more politically open
media, neither the Socialist nor Communist Party functionaries
brought into the network’s leadership attempted to develop the
socialist consciousness of the working class. In line with their
general support for the bourgeois democratic state, they were
content to increase the visibility of their organizations and promote
their electoral agendas.

Just as the increase in political programming was taking place,
the airwaves were for the first time opened up to private
broadcasting. By the mid-1980s, Berlusconi had built a huge (and,
thanks to his political connections with the Italian Socialist Party,
nearly monopolistic) private television network, known as
Mediaset. Its programming was devoted to relatively mindless
entertainment, such as sit-coms, variety shows, soap operas and
sporting events.

This type of programming attracted a large popular audience. In
a bid to keep its market share (and advertising revenue), RAI
began including more variety shows, as well as dubbed versions of
American sit-coms. From a marketing perspective, this strategy
worked. The RAIUNO has held onto the top spot for most of the
past 20 years. A study by the University of Bologha concluded that
by 1994 RAl and Mediaset programming schedules were
“analogous.”

The stated aim of Berlusconi’s restructuring of RAI is the
promotion of poalitically impartial programming. If Berlusconi’s
consistent use of his own media empire to flood the airwaves with
his brand of right-wing populism were not enough to indicate the
insincerity of this claim, alook at his recent activities removes all
doubt of his hypocrisy.

© World Socialist Web Site



As he was preparing to reorganize RAI, Berlusconi singled out
three political talk show hosts for immediate dismissal. These were
Michele Santoro, host of Sciuscia; Bruno Vespa, the host of Porta
a Porta (Door to Door), an extremely popular political debate
program, and Enzo Biagi, whose editorial-style program Il Fatto
(The Facts) has been the top-rated prime time show on RAIUNO
for many years.

Berlusconi justified the firings by charging that the talk show
hosts were filling the airwaves with partisan slander against him.
In fact, only one of these men, Santoro, is even affiliated with a
left-of-center organization (Ulivo), and his commentaries have
focused on issues that even an American network anchor would be
hard-pressed to ignore: the conflict-of-interest issues posed by a
head of government who has complete control over nearly every
national media outlet, and the existence of a multitude of criminal
investigations into bribery and Mafia involvement by both
Berlusconi himself and high-ranking members of his Fininvest
holding company.

The two other targets of Berlusconi’s attacks, Vespa and Biagi,
are centrist journalists who have made long careers by staying true
to the “pluralist” method, that is, allowing representatives from all
political parties onto their shows. For a demagogue such as
Berlusconi, however, even this form of broadcasting is intolerable.
He wants an unfettered monopoly of the media in order to silence
all critics of hisright-wing policies.

Berlusconi’s proposals have met with considerable popular
resistance. An overflow crowd turned out at a public meeting
conducted by Italian film director Nanni Morretti, who appealed to
Italian President Carlo Azeglio Ciampi to pressure Berlusconi to
relent. Leading Italian academics began an on-line petition calling
for a struggle for “freedom of information.” Noted writer Umberto
Eco has proposed that Italians boycott all products advertised on
Berlusconi’s Mediaset stations.

At the beginning of May, citing the threat of more “danders’
against right-wing candidates, the parliamentary majority asked
the Communication Authority to remove <ciuscia, Porta a Porta,
and Il Fatto from the air until the completion of nationwide
mayoral elections on May 27. Mussolini’s fascist government
carried out this type of “preventive sanction” shortly after coming
to power in the 1920s. In response to this, Article 21 of Italy’s
postwar constitution declares such action a threat to democracy
and expressly forbidsit.

Communication Authority President Enzo Cheli denied the
parliamentary majority’s request. Enraged by this turn of events,
Berlusconi’s Communications Minister Gasparri  acerbically
referred to Cheli’s judgment as a“personal opinion.”

While Gasparri was not able to remove the shows, he has carried
through a number of other anti-democratic measures. The new
president of RAI, Antonio Baldassare, has expressed his desire to
Americanize the network, echoing the phraseology of “impartial
journalism” and “pure information” to which US audiences are so
accustomed. Although he has called himself “a man with no party
affiliation,” Baldassare was promoted by the neo-fascist Alleanza
Nazionale, which actually blocked Berlusconi’s favored nominee,
the head of Berlusconi’ s own Panorama magazine, Carlo Rossdlli.

Former Forza Italia parliamentary deputy Fabrizio Del Noce

heads up RAIUNO. The news division (Tgl) will be run by
another forzista, Clemente Mimun. Del Noce has not lost a
moment in announcing that Enzo Biagi’'s program will be quickly
moved from prime time to late night.

At the helm of RAIDUE is satellite TV developer and Lega Nord
member Antonio Marano, while neo-fascist academic Mauro
Mazza will run Tg2. Showing his dedication to the dumbing down
of the Italian people, Marano has announced that Michele
Santoro’s program will be moved from Friday prime time to
Thursday late night, with the vacated prime-time spot filled by a
gaudy variety show.

Paolo Ruffini, a member of the centrist Margherita party of
Francesco Rutelli, is moving from the leadership role of
RADIOUNO to head RAITRE. His director of news programming
is another center-left, Antonio Di Bella, who has been running Tg3
for several years. However, the scope of this division has just been
cut in half, with the regiona news section to be run as a separate
division by right-wing Christian Democrat Angela Buttiglione.

There is discussion of an eventua sell-off of the former
Communist Party-run station. Minister Gasparri has stated that
such action is a long way off, as the station will need to undergo
massive cost-cutting before it can be brought to the market, but he
has not denied that the likely purchaser would be the prime
minister himself.

Faced with this bald-faced attack on a public entity, which has
provoked widespread grassroots resistance, one would expect at
least a gesture of protest by the left parties. They, however, have
barely come up with aresponse.

The most publicized intervention came from Francesco Rutelli,
whose Ulivo coalition was soundly thrashed in the parliamentary
race last May. What is Rutelli’s answer to the takeover of the
media by a right-wing demagogue? The introduction of
competition to alow the market to decide. Specificaly, he
proposes that both RAI and Berlusconi be forced to sell off one
station to athird party.

Other notables on the left, such as former Communist Party
leader Massimo D’Alema, chimed in to support Ruteli’'s
proposal. Not one political leader of the official left has called for
a struggle to defend democratic rights by wresting control of the
public media from Berlusconi.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

