
World Socialist Web Site wsws.org

Once again on the US "free press"

Fox News chief doubled as political adviser to
Bush
David Walsh
25 November 2002

   The revelation that Fox News Channel Chairman
Roger Ailes sent a secret memo offering political
advice to George W. Bush after last year’s terrorist
attacks illustrates one of the fundamental facts of
American political life: the utterly dishonest and
politically incestuous relationship between the mass
media and the government.
   The Ailes-Bush episode came to light through a
passing reference in Bob Woodward’s new book, Bush
at War. The book is an account, based on insider
information, of the first 100 days in the Bush White
House following the September 11 hijack-bombings.
Woodward reports that on October 7, 2001 Karl Rove,
Bush’s chief political adviser, delivered a “confidential
communication” from Ailes to the president.
   Woodward continues: “It had to be confidential
because Ailes, a flamboyant and irreverent media
executive, was currently the head of Fox News, the
conservative-leaning television cable network that was
enjoying high ratings. In that position, Ailes was not
supposed to be giving political advice. His back-
channel message: The American public would tolerate
waiting and would be patient, but only as long as they
were convinced that Bush was using the harshest
measures possible. Support would dissipate if the
public did not see Bush acting harshly.”
   Thus the head of one of the nation’s major news
outlets coached the president on how best to manipulate
public opinion. In doing so, Ailes was carrying out
through his top-level political connections the job that
Fox newscasters and commentators do on a daily
basis—peddling lies, half-truths and government
handouts as news, in order to misinform and dupe the
public.

   Ailes issued a statement after the release ofBush at
War claiming that he had merely written “a personal
note to a White House staff member as a concerned
American expressing my outrage about the attacks on
our country.” He refused, however, to make public the
contents of the letter. Ailes said that he and Woodward
had talked the incident over and that it was a “non-
issue.”
   Ailes’ secret memo and his brazen defense of his
conduct have provoked barely a murmur of protest
from the media at large. The New York Times merely
suggested that “as a top executive of a news
organization he [Ailes] should know better than to offer
private counsel to Mr. Bush.”
   The Times and the rest of the establishment media
have good reason to play down the significance of
Ailes’ flagrant partisanship and conflict of interest. The
Murdoch-owned Fox News simply exhibits in the most
shameless and overt manner the cynical and corrupt
relationship between the media and the American state.
The main difference between Fox and its rivals is that
the Murdoch news outlet is more openly tied to one of
the two big business parties, the Republicans, and
barely makes a pretence of impartiality.
   Ailes’s own biography is a case in point. He became
media adviser for Richard Nixon in the late 1960s and
is widely credited with the latter’s political
resurrection. He scripted Ronald Reagan’s second
debate with Walter Mondale in 1984 and created the
notorious Willie Horton commercial for the senior
George Bush in the 1988 election (which featured a
black man convicted of murder who had been paroled
by the administration of Bush’s Democratic opponent,
Massachusetts Governor Michael Dukakis, and was

© World Socialist Web Site



later arrested for rape and assault).
   In 1992 Ailes claimed that he had finished with
politics and that his contract with the short-lived Rush
Limbaugh television program prevented him from
political consulting. However, according to New York
Daily News business columnist Paul Colford, Ailes
“privately urged Bush’s reelection campaign to get
rough, and he helped the president prepare his
acceptance speech at the Republican convention.”
   Along the way Ailes has made a fortune with his own
media production and consulting firm. He has been
chair and chief executive officer of Fox News and the
Fox News Channel since it began in January 1996.
   The Fox cable channel is a hotbed of right-wing
ideologues, including talk-show host and demagogue
Bill O’Reilly (who writes for the extreme right
WorldNetDaily.com), Brit Hume (a contributor to the
American Spectator and Murdoch-owned Weekly
Standard), David Asman (formerly of the Wall Street
Journal editorial page), Tony Snow (a former
speechwriter in the first Bush administration), Sean
Hannity (a radio talk-show host), Fred Barnes (editor of
the Weekly Standard) and numerous others.
   The connections between Fox and the Bush
administration, as the confidential communication
between Ailes and George W. Bush indicates, reach the
highest levels. On Election Day 2000, John Ellis, a first
cousin of Bush, headed Fox’s “decision desk.” After a
series of telephone consultations with the Bush
headquarters in Texas, Ellis called Florida a win for
Bush in the early morning hours of Wednesday,
November 8, sparking a stampede of similar calls by
the other networks. A Bush victory in Florida gave the
Republican candidate the electoral votes necessary to
secure the presidency, even though Bush had lost the
popular vote. Subsequently, the networks revoked their
declaration of a Bush win and labeled Florida “too
close to call,” sparking the two-month struggle over the
Florida vote that ultimately led to the Supreme Court
ruling handing the White House to Bush.
   Even though it was later revoked, the Fox projection
created the public impression that Bush had won the
presidency, helped legitimize his subsequent claims and
played a material role in the successful campaign to
steal the election and place the Texas governor in the
White House.
   State manipulation of the news is by no means unique

to Fox. Every television network engages in it. During
the US war in Afghanistan last autumn, executives of
CNN instructed their reporters to downplay civilian
casualties and damage done by US military attacks, on
the grounds that such reports might weaken popular
support for the invasion. CNN Chairman Walter
Isaacson told the Washington Post it seemed “perverse
to focus too much on the casualties or hardship in
Afghanistan.”
   “We’re entering a period in which there’s a lot more
reporting and video from Taliban-controlled
Afghanistan,” Isaacson said. “You want to make sure
people understand that when they see civilian suffering
there, it’s in the context of a terrorist attack that caused
enormous suffering in the United States.”
   A watershed for CNN came in its capitulation to the
military and right-wing forces over the “Operation
Tailwind” affair. In 1998 the cable news channel
broadcast a program reporting allegations that the US
military had used chemical weapons in Laos in 1970.
The program provided substantial evidence that the
military had used sarin, a deadly nerve gas, in
Operation Tailwind.
   When former civilian and military officials, Henry
Kissinger and Colin Powell, among others, denounced
the program, CNN officials capitulated unconditionally.
Ted Turner apologized profusely and the network fired
the two producers of the program.
   The US media, which has turned sharply to the right
along with rest of political elite, has been conditioned
over the course of several decades to function as the
conduit for Pentagon misinformation and lies. Fox,
CNN and the major networks are willing and eager to
play that role in an invasion and colonial-style
occupation of Iraq.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

