
World Socialist Web Site wsws.org

Study on Iraq coverage shows

BBC was most pro-war of British networks
Robert Stevens
10 July 2003

   When giving evidence before the Foreign Affairs Committee
inquiry into whether the British government had exaggerated
the threat of Iraqi weapons of mass destruction to justify its
planned war, Prime Minister Tony Blair’s director of
communications Alastair Campbell made the following
assertion:
   “In the run-up to conflict there was an agenda in large parts
of the BBC—and I think the BBC is different from the rest of the
media and should be viewed as different from the rest of the
media because it is a different organisation in terms of its
reputation, in terms of its global reach and all the rest of it—and
there was a disproportionate focus upon, if you like, the dissent,
the opposition, to our position. I think that in the conflict itself
the prism that many were creating within the BBC was, one, it
is all going wrong.”
   Contrast this with the statement on July 4 by Professor Justin
Lewis, the deputy head of Cardiff University’s school of
journalism, on the findings of an examination of the coverage
of Iraq by the four main UK news broadcasters, the BBC, ITN,
Channel 4 and Sky:
   “Indeed, far from revealing an anti-war BBC, our findings
tend to give credence to those who criticised the BBC for being
too sympathetic to the government in its war coverage. Either
way, it is clear that the accusation of BBC anti-war bias fails to
stand up to any serious or sustained analysis.”
   In recent weeks, it has been commonplace for officials of the
Blair government to echo the charge levelled by Campbell that
the BBC sought to undermine the government by giving undue
prominence to opponents of the war and running critical news
items. The charge is not new. Most of the media were virulently
pro-war and viewed any reporting that attempted even a
semblance of balance, let alone opposition, as tantamount to
treason. For this reason national newspapers such as the Times,
the Sun, the Daily Mail and the Daily Telegraph featured
articles attacking the BBC as little more than a propaganda
machine for the regime of Saddam Hussein.
   One such article appeared in the Daily Telegraph on March
30 entitled “Listening to the World Service, I thought we were
losing.” The author stated that, “Day after day, studio-based
presenters and gloomy academics criticise every nuance of the
coalition’s strategy. Determined resistance by Iraqi troops has

been endlessly reported, alongside lengthy discussions about
how the allies failed to anticipate that the enemy might fight
back.
   “Allied bombing raids on Baghdad are reported in the context
of the civilian casualties that they may have caused. British and
American troops are constantly described as being
overwhelmed, unprepared and taken by surprise. Worst of all is
the outraged reaction to the news that, shock, horror, the war
might take longer than a few weeks.
   “If Saddam Hussein listens to the BBC, he would be
delighted. Any coalition soldier hearing the BBC’s coverage
would probably want to go home. So it is hardly surprising that,
according to the BBC, that’s exactly what many want to do.”
   A more recent Telegraph article by right-wing columnist
Barbara Amiel dated July 7 continued this theme and contained
an unveiled threat to the BBC. It was entitled “Disinfect the
BBC before it poisons a new generation.”
   The opposition Conservative Party culture spokesman, John
Whittingdale, said during the war, “People inside the BBC who
are opposed to the conflict are imposing their own views. The
BBC is our national broadcaster and it must make clear why we
are asking British forces to risk their lives.”
   The fever pitch of such commentary was so high that Rageh
Omaar, a BBC reporter stationed in Baghdad throughout the
invasion, felt obliged to write an article with the purpose of
opposing “the allegations that we are being seduced by a slick
Iraqi propaganda machine.”
   Omaar will be remembered by many for his embarrassingly
breathless and uncritical reporting of the staged toppling of the
statue of Saddam Hussein in Firdos Square in April by
members of the Iraqi opposition recently flown in by the US.
But during the war, he had reported from the city daily and of
necessity had to cover events such as the devastating missile
attack on the Al Sha’ab district in northern Baghdad on March
28 that killed and injured more than 50 people. Based upon
what he was told by many immediate eyewitnesses and what he
himself saw, Omaar reported that he believed the missiles had
been fired by the US military. The attack was subsequently
denied by the US and British military, and the journalist was
subjected to a character assassination by sections of the media.
   That the BBC’s reportage was labelled “anti-war” or

© World Socialist Web Site



“biased” indicates the debased state of much of what passes as
news in Britain today. For it is the opposite of the truth.
   The study conducted by Professor Justin Lewis, Dr. Rod
Brookes and Kirsten Brander of the Journalism, Media and
Cultural Studies department of Cardiff University finds that the
BBC was in fact the least “anti-war” in its news reports—even
when compared with Rupert Murdoch’s Sky.
   The study reviewed the contents of prime-time evening news
bulletins of the four broadcasters. These are the BBC1 news at
6:00 p.m., the ITV Evening News at 6:30 p.m., Channel 4
News at 7:00 p.m. and Sky News at 9:00 p.m.
   Among its findings were:
   * Over the three weeks of conflict, 11 percent of the sources
quoted by the BBC were of coalition government or military
origin. This was the highest proportion of all the main
television broadcasters. The BBC used government sources
twice as much as ITN and Channel 4 News.
   * The BBC was the least likely to quote official Iraqi sources,
and less likely than Sky, ITV or Channel 4 News to use
independent sources of news such as the Red Cross. Channel 4
used these sources three times more often than the BBC, and
Sky twice as often.
   * The BBC placed least emphasis on Iraqi casualties, which
were mentioned in 22 percent of its stories about the Iraqi
people. Numbers of casualties received most prominence on
Channel 4 News, figuring in 40 percent of its reports about
Iraqis, compared with Sky at 30 percent and ITN at 24 percent.
   * The BBC was least likely to report on the opposition of the
Iraqi population to the invasion.
   * Across all four broadcasters, the bulletins were three times
more likely to present the Iraqi population as pro-invasion than
anti-invasion. The exception to the ratio was Channel 4, where
it was just less than two to one.
   Professor Lewis pointed out that the survey was
“comprehensive” on the basis that previous research had found
that “people are influenced by the general weight of TV
coverage rather than by particular reports” from individual
journalists.
   Giving examples of the BBC’s coverage, Lewis said, “The
team found, for example, that when Tony Blair accused the
Iraqi regime of executing British soldiers—a story Downing
Street were later forced to retract—the BBC was the only one of
the early evening news bulletins that failed to examine the lack
of evidence to support it, or to report the rather embarrassing
government retraction the next day.
   “And when it came to the many other stories from military
sources that turned out to be false—such as the Basra ‘uprising,’
or the shooting of Scud missiles into Kuwait—Channel 4 was
the only channel—rightly as it turned out—to offer a note of
scepticism or caution. The BBC, ITN and Sky were, on the
whole, much more trusting of US and British military sources.”
   It is worth remembering that before the 2-million-strong anti-
war protest on February 15 in London, the BBC deputy director

of news, Mark Damazer, sent an e-mail to all newsroom staff
requesting that certain categories of journalist not attend the
march and rally in Hyde Park. Those instructed not to attend
included anchor BBC news presenters such as Jeremy Paxman
of the BBC’s flagship “Newsnight” program, newscasters Huw
Edwards, Fiona Bruce and journalists including Political Editor
Andrew Marr.
   As well as these broadcasters, the e-mail banned all
presenters, correspondents, editors, output editors and “anyone
who can be considered a ‘gatekeeper’ of our output.”
   Damazer’s e-mail stated that junior staff could attend the
march, but only in a “private capacity with no suggestion that
he or she speaks for the BBC.” A BBC spokeswoman
commented, “There is a need to balance a respect for civil
liberties with the BBC’s need to be impartial.”
   The supposed “impartiality” of the BBC did not fool many
opponents of the war, who correctly saw it as a voice generally
supportive of the government and at all times articulating the
interests of Britain’s ruling class. On March 29, for example, a
demonstration by 400 anti-war protesters was held outside the
BBC’s Oxford Road headquarters in Manchester. Those in
attendance were criticising the reportage of the BBC for its pro-
government and anti-Iraq coverage.
   No one should take the attack being waged by the
government on the BBC as evidence of a change of heart by
“Auntie”. Nor should they see it as an occasion to soften their
criticism of its role in disseminating political propaganda—even
if this often needs to be more subtle than the right wing would
like given the BBC’s worldwide presence. It only testifies to
the desparate efforts of Blair and company to shift attention
away from their own misdeeds.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

