
World Socialist Web Site wsws.org

US menaces Al Jazeera over Iraq reportage
Richard Phillips
27 August 2003

   In late July, a few days after visiting Iraq, US Deputy
Defense Secretary Paul Wolfowitz told the Murdoch-
owned Fox News Sunday that the Al Jazeera and Al
Arabiya television networks were “falsely reporting”
events in Iraq and “endangering the lives of American
troops”.
   The provocative and unsubstantiated comments
accused the Arab-language broadcasters of
“spread[ing] hatred and violence” and “slanting news”
in favour of former Iraqi President Saddam Hussein.
Wolfowitz falsely claimed that the networks were
“government sponsored” and ominously declared that
the US government was “talking” to the station owners
about their Iraq reportage.
   The Qatar-based Al Jazeera, the most popular
television station in the Middle East with 35 million
viewers, has been a particular target of the Bush
administration since the network televised reports
critical of the US military attack on Afghanistan in
2001. It has been denounced by the US government and
media, its offices bombed by US forces in Iraq and
Afghanistan and some of its journalists killed or
arrested by American troops.
   Wolfowitz’s latest allegations and threats are part of
an intensifying US campaign to intimidate or silence
any independent or critical news coverage of the illegal
US-led occupation of Iraq.
   Al Arabiya rejected Wolfowitz’s accusations as
“pure slander” and said US troops were not liberators
but an “occupying force”. Wadah Khanfar, Al
Jazeera’s bureau chief in Baghdad, wrote to Paul
Bremer, the US proconsul in Iraq, demanding an
apology from Wolfowitz. He made clear that the
network would not be intimidated.
   Khanfar’s letter, which was cited by British journalist
Robert Fisk in the Independent newspaper, rejected any
suggestion that Al Jazeera had “favourably” covered
Saddam Hussein. He pointed out that its coverage had

so enraged the former Iraqi government that he and
another Al Jazeera journalist were “expelled” from
Baghdad by the regime. In fact, the network has been
banned in Tunisia, Bahrain and Saudi Arabia and the
Egyptian and Jordanian governments have sought to
limit its transmissions.
   “The Baghdad bureau was shut down twice by the
former Ministry of Information for unfavorable
coverage, and once by Al Jazeera itself in protest over
attempts at censorship,” he said. “Al Jazeera reporters
in Iraq have even been physically assaulted by former
Information Minister Mohamed Saeed As-Sahaf for
daring to broadcast events which cast the regime in an
unfavorable light.”
   Wolfowitz also told Fox News Sunday that Al Jazeera
had broadcast a “totally false report” that US troops
had detained Muqtada As-Sadr, a leading Shiite cleric
in Najaf. Wolfowitz’s claim is a fabrication,
deliberately aimed at increasing hostility against the
Arab network within the US military. No such news
broadcast was ever made by Al Jazeera.
   As Khanfar pointed out in his letter: “Al Jazeera
never stated at any time that Muqtada As-Sadr was
detained. Our correspondent Yasser Abu Hilala, a top
reporter with 13 years experience covering the Middle
East, stated he had received phone calls from Muqtada
As-Sadr’s secretary and two of his top deputies saying
the imam’s house was surrounded by US forces after
he called for the formation of an Islamic Army. The
phone calls were not only made to our offices but to all
the offices of As-Sadr’s followers in Baghdad resulting
in a massive demonstration in front of the Republic
Palace within 45 minutes which we reported, along
with the New York Times, CNN and a host of others.”
   Khanfar said that when Abu Hilala attempted to
contact the US military’s public information centre
“they did not even know about the demonstration going
on in their own backyard, let alone what was happening

© World Socialist Web Site



in Najaf. When the US military finally got around to
denying the encirclement of As-Sadr’s home over 24
hours later, we duly reported it.”
   The Al Jazeera bureau chief explained that
Wolfowitz’s comments had nothing to do with
correcting any erroneous news coverage but were part
of the “half-truths and total falsehoods about our
reporting... [that] make the rounds in Washington,
Baghdad and elsewhere.”
   He warned that “the mischaracterisations of our
reporting made by Mr. Wolfowitz and others are a form
of incitement to violence against Al Jazeera, the first
Arab television channel to practise professional
Western-style journalism free of the notorious
censorship so prominent in the rest of the Middle East.”
   Over the past two years, Al Jazeera has been on the
receiving end of an ongoing campaign of US-inspired
violence and political vilification.
   In 2001, a US Cruise missile destroyed Al Jazeera’s
office in Kabul after it criticised the US attack on
Afghanistan. On April 8 this year, American bombs
destroyed the media outlet’s offices in Baghdad, killing
a senior reporter. Al Jazeera officials explicitly warned
the US military not to target the building but were
ignored. The assault on the Baghdad office occurred
after the network had screened footage of the US
bombing of civilian targets in the city.
   The same day, US forces killed two cameramen and
wounded three others when an American tank opened
fire on the Palestine Hotel, home to over 100 “non-
embedded” foreign reporters. Last week, the US
military’s Central Command declared that the tank
attack was “a proportionate and justifiably measured
response” by American forces. The International
Federation of Journalists has denounced the report,
which still remains classified, as a “cynical
whitewash”.
   Khanfar’s letter said during July that Al Jazeera
offices and staff in Iraq were “subject to strafing by
gunfire, death threats, confiscation of news material,
and multiple detentions and arrests, all carried out by
US soldiers”. Al Jazeera journalist Nawaf Al Shahwani
was detained by US troops in the northern Iraqi town of
Mosul after he filmed them opening fire on Iraqi
civilians. He was released the next day but US forces
confiscated the footage. American troops have also
raided the network’s offices in Ramadi, arresting and

harassing reporters.
   Last month, the US military shut down an Iraqi
newspaper and other local news outlets. American
troops have also arrested Turkish, Iranian and Japanese
reporters, some of whom are still being detained.
   As local resistance intensifies and US military
casualties increase, the Bush administration is
determined to stop any reportage critical of its neo-
colonial occupation of Iraq. Wolfowitz’s comments
indicate that the US is moving to expel Al Jazeera, Al
Arabiya and any other media outlet or journalist that
refuses to parrot the US military line.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

