World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Richard Phillips
16 August 2003

In the wake of its participation in the US-led invasion of Irag, the
Howard government has stepped up its political attack on the
Australian Broadcasting Corporation (ABC), accusing the state-
owned national network of anti-American bias in its coverage of
the war, and forcing a new round of budget cuts. The two-pronged
offensive forms part of the government’s ongoing attempts to
transform the network into a direct mouthpiece for government
policy.

The new assault began in late May when Communications
Minister Richard Alston wrote to ABC managing director Russell
Balding demanding that the AM radio program be investigated.
Alston’s letter included a 13-page dossier citing 68 examples of
what the minister claimed was anti-American bias by the morning
news show. Reports by AM journalists were variously described as
“dripping with sarcasm” and “negative”.

Alston later told the press that the ABC was “accountable to the
government” and if “parliament thinks they [the ABC] have lost
the plot they could be defunded”. He threatened to establish a
“content-monitoring authority” or external censor of the
broadcaster and accused ABC news chief Max Uechtritz of
allowing his personal viewsto “infect” ABC coverage in Iraq.

Various government ministers, including Deputy Prime Minister
John Anderson, backed Alston. Ross Cameron, parliamentary
secretary for Family and Community Services, declared that the
network should be privatised because it only catered to an
“educated elite” and should not be financed by the rest of the
population. “Australia doesn’t really need a national broadcaster,”
he said.

Alston’s claims that the ABC is anti-American and opposed to
the war against Iraq are absurd. Much of the network’s reportage
of the war was drawn from the British Broadcasting Corporation
(BBC) and magor US networks. According to an ABC
spokesperson, the majority of public complaints received by the
broadcaster during the war accused it of supporting the US-led
invasion.

While AM raised a few questions about the war--and of US
military media briefings-it never challenged Washington's
underlying agenda. To the extent that ABC programs were critical
of the official government line, it was only to carry limited reports
on the disaster facing the Iraqgi people and some acknowledgement
of local resistance to the occupying troops.

One of the examples of “bias’ cited in Alston's dossier was
an AM story from Linda Mottram warning of a humanitarian
catastrophe. Mottram, one of the network’s most experienced
journalists, quoted statements from international aid organisations.
According to Alston, her report was a “beat up”. There was “no

catastrophe, not even acrisis’ in Iraqg, the minister claimed.

Mottram also came under fire because she questioned repeated
denials by the US military that it had deliberately bombed markets
in Baghdad and because she reported that Baghdad's hospitals
were overwhelmed with dead and wounded during the military
onslaught. There was no such evidence, Alston insisted.

Alston’s dossier also denounced an AM report about the US tank
attack in April on the Palestine Hotel, home to “non-embedded”
reporters. Three newsmen were killed when US tanks opened fire
on the building. This event was falsely reported, the minister
clamed, because of Mottram’'s scepticism about US
“explanations”.

Mottram’s “scepticism”, however, was entirely justified. The
attack on the Palestine Hotel was part of attempts by the US
military to stop independent journalists reporting the war crimes
being perpetrated against the Iragi population. It occurred on April
8, the same day American missiles destroyed the Al-Jazeera and
Abu Dhabi TV offices in Baghdad. The US military also arrested
“non-embedded” journalists in southern Irag and killed a British
ITV reporter. Two members of the same I TV team are still missing
after they witnessed US soldiers open fire on surrendering Iragi
troops.

ABC management referred Alston’s allegations to the network’s
Complaints Review Executive, which issued a detailed 130-page
reply on July 31. The report refuted all but two of the minister’'s
68 alegations and denied any evidence of bias in AM’s war
coverage. It accused Alston of “extravagant misrepresentation”,
double standards, ignoring the necessity for journalists to be
sceptical and “selectively applying the ABC Charter of Editorial
Practice’.

In measured but blunt language the report declared that Alston’s
criticisms suggested the minister wanted a “form of reporting that
is more passive and deferential”—i.e. to stamp out any semblance
of independent reportage. It continued: “Sometimes the
assumptions of the [Alston] critiqgue appeared to be that the
coverage would be remedied if it were supportive of a Coalition
position in the war.”

Alston immediately denounced the complaints review body and
the ABC, and threatened another inquiry. Without even reading the
report, Prime Minister Howard backed Alston, declaring that the
findings were “inevitable” because “there’s aways a tendency to
declare yourself not guilty”. In fact, the complaints procedure,
which is modelled on a BBC body, was established after an
intervention by Alston in May 1998.

Today the ABC is one of the most tightly regulated state-owned
bodies in Australia, subjected to constant review. The Senate

© World Socialist Web Site



Estimates Committee and the Australian National Audit Office
(ANOA) regularly investigate ABC operations and no less than
three bodies-the Complaints Review Executive, |ndependent
Complaints Review Panel and the Australian Broadcasting
Authority--can hear complaints against the network.

In tandem with its attempts to politically muzzle the ABC, the
government is continuing what has been a protracted financial war
of attrition against the statutory body. While the costs of
maintaining the broadcaster have escalated, it has been starved of
adequate resources by both Howard's administration and the
former Labor government. Current funding is 34 percent less in
real terms than it was in 1985-86. More than 3,500 jobs have been
eliminated and production facilities and programming decimated
during the same period.

In the course of the 1996 election campaign, Howard denounced
cuts by the Hawke and Keating Labor governments and pledged
that if elected he would uphold the network’s funding. The first
Howard budget, however, cut over $55 million from the ABC.

In late 1999, the government appointed Jonathon Shier as ABC
managing director. Shier, a former vice-president of the Young
Liberals and a member of the Liberal Party's federal executive in
the mid-1970s, unleashed a wrecking operation against the
broadcaster, eliminating more than 300 jobs, including vital
television production and technical service positions in Sydney
and Melbourne. One third of the ABC's sound and videotape
libraries and archive document department staff were eliminated,
decimating these departments. Shier was eventually removed as
managing director after a series of staff walkouts and national
protests.

Last week, ABC management, in response to the government’s
refusal to increase funding, slashed $26 million from programs and
services, including $5.4 million from news and current affairs. The
measures will cost more than 100 jobs, with baseline training for
journalists wiped out and Internet programming and development
reduced.

Behind the News, a popular news and education program for
high school and senior primary students, and one of ABC-TV's
longest running shows, will be axed, along with Schools TV.

Four Corners, ABC-TV’s flagship weekly current affairs
program, will lose three episodes a year and be forced to reduce its
international coverage. Similar measures are soon to be announced
for the 7.30 Report and Australian Story.

Funding for ABC overseas news bureaus will be cut by $4
million per year; there will be a 30 percent reduction in the annual
budget of ABC-TV's Foreign Correspondent, and two weekday
shows, Business Breakfast and the World At Noon, will be merged
into one midday television news program.

The network’s cadet journalism training program will be wiped
out, ABC radio funding reduced by $200,000 and Internet
programming by $1.7 million. There will be cuts to arts on the
ABC website and the closure of the Learn Online and Public
Record web sites.

Alston’s claims of “anti-American” bias at the ABC line up
directly with US foreign policy requirements. While the US
Embassy has made no public criticism of the ABC's war
coverage, the Howard government’s attack follows a series of

extraordinary interventions by US ambassador Tom Schieffer into
Australian political affairs during the past 12 months.

Last October, the embassy stepped into a federal by-election in
the industrial city of Wollongong, south of Sydney, holding
meetings with individual candidates to discuss their attitude to a
war against Iraq. In February this year, Schieffer denounced
Australian Labor Party leader Simon Crean over criticisms made
in parliament by a few Labor MPs of President Bush and the
Howard government’s participation in the war. Schieffer claimed
some of the comments were “anti-American” and met with Crean
to secure guarantees that Labor would support the war.

Another factor in Alston’s attempt to muzzle the ABC is the
widening distrust felt by broad sections of the population toward
the Howard government. According to a recent opinion poll, 67
percent of Australians believe the government misled them over
claims of weapons of mass destruction in Irag. Media ratings also
indicate a substantial increase in the audience for ABC radio news
and current affairs programs because listeners do not trust the
commercial media outlets.

Although the ABC is state-funded and all but two of the
corporation’'s managing board members are government
appointed, legislation prevents the government from directly
intervening in day-to-day broadcasting policy and programming
decisions. Howard and Alston regard this as an unacceptable state
of affairs.

A leaked cabinet-in-confidence document from Alston in 1996
clearly outlined the government's agenda: “I have previously
indicated my support for an approach where resources are targeted
to fit a redefined role for the ABC and also wish for the ability to
influence future ABC functions and activities more directly."

Alston’s actions demonstrate that the Howard government is
determined to stifle any reportage by ABC journalists that even
remotely challenges the government’sline.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

