World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Britain: Government attack on BBC threatens

press freedom

ChrisMarsden
1 August 2003

The ongoing feud between the Labour government and the BBC raises
issues that directly impact on the democratic rights of the working class.

Essentially the government’s aim is to restrict freedom of the press in
order to silence any voice of criticism, no matter how faltering.

For months now the government has targeted the BBC for attacks, based
on the claim that the broadcaster slandered Prime Minister Tony Blair's
communications director, Alastair Campbell. Numerous government
spokesmen, including Campbell himself, accused BBC Radio 4 journalist
Andrew Gilligan of improperly citing a source who claimed that Campbell
was responsible for “sexing up” a September 2002 intelligence dossier by
insisting on inserting the claim that Saddam Hussein could launch
weapons of mass destruction within 45 minutes.

The government forced the exposure of Gilligan's source, Ministry of
Defence microbiologist Dr David Kelly, and set in motion a chain of
events that culminated in Kelly dying from a slashed wrist on July 17. The
government has tried to use his death against the BBC by claiming the
corporation put Kelly in a high-pressure situation and that Gilligan
misquoted the scientist as the latter had claimed before parliament's
Foreign Affairs Committee that he did not remember mentioning
Campbell’ s name during his meeting with the journalist.

The government’ simmediate aim in attacking the BBC is threefold.

Firstly, it has attempted to use the issue of whether Campbell was
personaly responsible for the 45-minute claim to divert public attention
away from its abject failure to find weapons of mass destruction in Irag,
when the supposed threat they posed to world peace was the main
justification for war.

Whether or not Campbell was the personal author of one fraudulent
claim amongst many—and the BBC never said he was, but only cited
Kelly’s statement to this effect—is immaterial. The government has been
caught out in a monumental lie used to justify an illegal predatory war of
aggression against a largely defenceless country. It is to concea this that
the BBC has been accused of a supposedly anti-war and anti-government
bias for having the temerity to note that sections of the intelligence
establishment, including Kelly who was one of the authors of the
September dossier, were unhappy with the government’ s spin.

The second aim of the anti-BBC diatribe has been forced on the
government by subsequent events. It is to cover-up its own political
responsibility for Kelly’s death. The Blair government was instrumental
in forcing Kelly into the public eye and making him testify before the
Foreign Affairs Committee and the Intelligence and Security Committee.
In doing so the government effectively hung the scientist out to dry in
pursuit of its campaign against Gilligan and the BBC. The BBC is the
scapegoat behind which the government is seeking to hide its own
misdemeanours.

The government’s third immediate aim is to silence any expression of
criticism of its policies and actions, both in respect to the war and the
ongoing occupation of Iraq and more generally.

It is this aim that feeds into a more long-term goal of the government,

which is to so discredit the BBC that there will be less opposition to its
plans to bring the corporation more directly under its control, downgrade
its importance and encourage deregulation to ensure the spread of private
media operations to which the government is beholden.

Culture Secretary Tessa Jowell made explicit the threat to the BBC
when she warned that the judicial inquiry by Lord Hutton into Kelly’s
death could impact on a forthcoming review of the BBC charter. On July
25, she told the Times, “I will consider very carefully any
recommendations and conclusions which can be drawn from the Hutton
Inquiry in relation to the BBC. Trust is important for public institutions
and the government... It is important that broadcasters and the wider
media continue to show that they are worthy of that trust.”

Media Select Committee chairman Gerald Kaufman MP said of
Gilligan's report, “The way this story has been pursued by the BBC and
endorsed by the board of governors raises the most profound questions
about the nature of the BBC as a public sector, public service, publicly-
funded organisation.”

He hinted that the regulatory role of the BBC's Board of Governors
should be taken over by the government’s newly created media regulation
body, Ofcom.

These threats prompted a letter to the Sunday Telegraph on July 27 from
BBC Chairman Gavyn Davies. He wrote, “Our integrity is under attack,
and we are chastised for taking a different view on editorial matters from
that of the government and its supporters. Because we have had the
temerity to do this, it is hinted that a system that has protected the BBC
for 80 years should be swept away and replaced by an externa regulator
that will "bring the BBC to heel’ ...

“Alastair Campbell’s recent attack on the BBC was not mainly about
Andrew Gilligan’s story on the Today programme, but amounted to a full-
frontal assault on the motivation, skill and professionalism of the entire
news operation. Coming from where it did, the governors could not
simply let this attack pass unchallenged...”

There can be few occasions where the relations between government
and a national broadcaster have becomes so embittered. Yet in reality the
BBC is no hotbed of anti-government propaganda or anti-war sentiment.
Until recently its board was more often accused of pro-government bias
by the Conservatives after Gavyn Davies was appointed BBC chairman by
Blair in 2001 and because BBC Director-General Greg Dyke and Davies
have both given money to the Labour Party. The BBC's coverage of the
war was recently judged by independent academic reviewers to be the
most pro-government and least likely to cite oppositional sources of all the
major broadcasters.

More fundamentally, the BBC has been the official voice of the British
ruling class since it was founded as a national broadcaster in 1926. It
fulfills this role in Britain and throughout the world. Indeed, the BBC
World Service has long been considered to be a major asset of British
imperialism from the standpoint of disseminating propaganda and shaping
internationa opinion. To fill this role, however, it is not enough to simply

© World Socialist Web Site



parrot the line of the government of the day. A degree of distance and an
element of criticism on certain issues are sometimes essentia if the
corporation is to maintain an appearance of impartiaity and
independence.

It isastrategy that has paid dividends in the past and continues to do so.
A recent poll, for example, found that more than half of respondents—-54
percent—said they trusted the BBC over the government in the row over
Iragi weapons of mass destruction. And just one fifth said they trusted the
government over the BBC. The BBC was aso the most trusted news
bulletin, named by 44 percent of respondents.

(It should be noted that there are limits to all things, however, and the
BBC did not get away unscathed for having so shamelessly supported the
war against Irag. More than half of those questioned said they trusted the
TV and radio news less than they did a year ago, prior to the war, and of
these almost half said they had “much less” trust.)

By any criteria, therefore, the government’s efforts to take on and
discredit the BBC seem shortsighted. Why attack a body that is better than
you at winning public trust for policies you wish to implement? Some
within the establishment have warned against doing so. Liberal Democrat
leader Charles Kennedy said in a recent interview, “This government will
come and go, like any other government, but the BBC is here to stay as an
independent broadcasting organisation on a globa level, and ministers
would do well to remember that.”

Governments, particularly the Conservatives under Margaret Thatcher,
often bridled at what they considered to be undue impertinence on the part
of “Auntie’. But none, until Blair's, has contemplated such drastic
remedial action. Why? An indication can be found by examining the most
ardent supporters of the government’s offensive.

Leading the pack is Rupert Murdoch’s News International and his
British newspapers, the Sun, Times, Sunday Times and the News of the
World. Of them all the Sun isthe most vocal and crude.

On July 21, the Sun called Gilligan a “rat”, claiming that he was trying
to save his job by branding Kelly aliar and said that “heads must roll at
BBC”, including those of Davies, Dyke and head of news Richard
Sambrook.

Murdoch is not only aleading supporter of the Blair government. He has
much to gain from Blair's palicies for the media and any misfortune that
may befall the BBC

Two issues are of central importance.

The first is the attempt to make the BBC answerable to Ofcom. The
government is about to undertake its review of the BBC prior to the date
for renewing its public charter in 2006. And handing over the regulatory
responsibilities of its Board of Governors to Ofcom is the most probable
outcome.

Ofcom amalgamates five existing regulators to give it overall control of
broadcasting. Its board is made up of nine members, six of whom
(including the chairman and deputy chairman) are appointed by the
Secretaries of State for Trade and Industry and for Culture, Media and
Sport—giving the government unprecedented, albeit indirect, influence
over broadcasting content. The board includes Blair's former senior
policy adviser on media and telecommunications, Ed Richards, as one
example of its palitical physiognomy and intentions.

The other aspect of government policy that interests Murdoch directly is
that the creation of Ofcom is bound up with efforts to deregulate the entire
media sector. The government’s Communications Bill, presently going
through various readings and amendments in the House of Lords, removes
cross-media and radio ownership barriers and allows companies from the
United States and other overseas investors to buy ITV and commercial
radio licences.

The moves will aso directly benefit Murdoch, who owns most of
Britain's top satellite broadcaster, BSkyB, but wants desperately to
acquire a terrestrial TV station. He will now be able to buy Channel 5

because under the Communications Bill, a newspaper proprietor who
owns more than 20 percent of the national market will no longer be
prevented from buying further stakesin TV channels. Newspaper owners
are currently restricted from buying more than 20 percent of a terrestrial
TV dtation, but this would be lifted under the new laws except with
respect to the ITV stations.

The move is so nakedly favourable to Murdoch that Culture Secretary
Tessa Jowell said that those who pointed this obvious fact out were
propagating a “conspiracy theory without any substance at al... This is
not about Rupert Murdoch, and let’s be absolutely clear about that. These
proposals are proprietor-neutral.”

Labour’'s Lord David Puttnam has claimed that amendments he fought
for during the passage of the Bill in the House of Lords—to give citizens
rights alongside those with an economic interest in decisions made by the
regulator and to force Ofcom to assess whether any takeovers of
commercial TV companies are in the “public interest”—have ended the
threat of a Murdoch monopoly. But this appears to be wishful thinking,
given the attitude of Ofcom to the BBC and its close relations with
government.

Lord Currie, Ofcom chairman, said that Puttnam’s amendments had
“unbalanced” the duties of the new media regulator and could prove
“counterproductive.” Earlier he had warned, “There are certain points
beyond which a broadcaster may not go, without abusing the immense
privilege which is implicit in the right to broadcast. Ofcom will establish
where those limits are with careful reference to the context of the
broadcast, and after full consultation.”

This meant the BBC would have to “think very carefully” about its
producer’s guidelines: “It will also mean that the BBC will, for the first
time, face the sort of sanctions which have applied to commercial
broadcasters. We fully expect that the BBC will keep its own house in
order. But be in no doubt: if Ofcom needs to take firm regulatory action, it
will have no hesitation in doing so.”

Liberal Democrat peer Lord McNally said that he still believed Murdoch
could buy into Channel 5. “This bill was authorised in Number 10 where
Mr Murdoch has had worrying influence,” he said on BBC Radio 4's
Today programme.

As well as the commercial considerations animating the attack on the
BBC by the government and the media—and the immediately political
aimsregarding the Irag war—one should not ignore theideol ogical element
of the drive to gut public broadcasting and elevate the role of big private
news operators such as Murdoch.

Lord Conrad Black, the Canadian owner of the Daily Telegraph,
provided a valuable illustration of this when he made an extraordinary
attack on his own paper and its journalists for defending Andrew Gilligan
and not joining in the BBC bashing with sufficient enthusiasm.

In a letter to the July 26 edition, he dated Boris Johnson, right-wing
Tory MP for Henley and editor of the Spectator magazine, for defending
Gilligan. Black declared, “The BBC is pathologicaly hostile to the
government and official opposition, most British institutions, American
policy in almost every field, Israel, moderation in Ireland, all western
religions, and most manifestations of the free market economy.... It is a
virulent culture of bias. Though its best programming in non-political
areas is distinguished, sadly it has become the greatest menace facing the
country it was founded to serve and inform.”

He continued: “Where Boris Johnson and the Tories go badly wrong is
they don’t recognise the present news and public affairs service of the
BBC as agreater enemy to al they believe in than the government.”

For sections of the right wing, the BBC is clearly still the “Bolshevik
Broadcasting Corporation”—or more recently the “Baghdad Broadcasting
Corporation”—of their own myth making. And, as far as Blair and
company are concerned, they would be happier working with Murdoch-
run TV channels such as Sky in Britain and Fox in the United States.

© World Socialist Web Site



Although “independent” from the standpoint of being privately rather than
publicly owned, they are considered far more reliable voices for the
government because they are answerable directly to their fabulously
wealthy owner and his prejudices and do not have even the formal
commitment to “accuracy”, “impartiality” and reflecting “the needs and
interests of the public” that is part of the BBC's charter. And anyone who
has had the misfortune to watch news coverage in America can testify that
Blair will not be disappointed in his political calculations.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

