
World Socialist Web Site wsws.org

US occupation forces attack Iraqi journalists
Jeremy Johnson
8 August 2003

   US occupation authorities shut down an Iraqi
newspaper last month and have stepped up the
detention of journalists for reporting on the ongoing
resistance. These actions, along with many other
repressive measures, indicate the true character of the
“democracy” and “freedom” the American occupiers
are bringing to the Iraqi people.
   On July 21, Iraqi police accompanied by US troops
broke down the front door to the Baghdad premises of
Al-Mustaqila (theIndependent) newspaper, ransacked
its offices, confiscated equipment, and arrested the
editor Abdul Sattar Shalan, whose whereabouts have
not been reported since. The newspaper’s offense was
the publication of an article carrying the headline
“Death to All Spies and Those Who Cooperate with the
US.”
   The article appeared on July 13, the same day as the
convening of the Iraqi Governing Council, whose
members are Iraqi collaborators handpicked by the US.
   According to a press release put out by the Coalition
Provisional Authority (CPA), as the occupation forces
headed by Paul Bremer are known, the newspaper
violated the CPA’s Order Number 14 on Prohibited
Media Activity by inciting violence. Ironically, the
home page of the CPA’s web site prominently features
a photo of Saddam Hussein and the $25 million reward
offered for information leading to his capture or death,
alongside photos of his two dead sons with Xs drawn
across their heads.
   Western media reports give no indication of having
seen or verified the original Al-Mustaqila article, only
repeating the CPA’s version of its headline. However,
a journalist at the newspaper said the offending article
was a news story on anti-US demonstrations in
Fallujah, and the headline quoted a Muslim cleric
involved in the organization of the protest.
   The CPA has given its administrator, as Bremer is
officially titled, unlimited authority under Order

Number 14 “to seize any prohibited materials and
production equipment and seal off any operating
premises” without warning and without compensation,
as well as to arrest and prosecute those found in
violation. Under the order, sentencing is to be carried
out by the “relevant authorities,” which can only mean
the CPA itself, as there is no functioning Iraqi judicial
system. Appeals are allowed in writing only to the
administrator himself.
   The closure of Al-Mustaqila follows the forced
shutdown of the radio station Sawt Bagdad (Voice of
Baghdad) a month after it went on the air, because of
its ties with Mohammed Mohsen al-Zubaidi, the self-
proclaimed “mayor of Baghdad,” who was removed by
the US forces in April. In June, occupation forces
raided the distribution center of the Shi’ite newspaper
Sadda-al-Auma in Najaf, impounding copies of an
edition that supposedly encouraged resistance against
Americans.
   Al-Adala newspaper, one of several affiliated with the
Shi’ite Supreme Council for Islamic Revolution,
reported that on July 19 eighteen US soldiers backed by
six armored vehicles raided the newspaper’s Baghdad
offices, breaking down doors, tearing up furniture,
destroying copiers and other equipment, seizing
computers and even robbing several people, including
one visitor who lost $20,000.
   The last few weeks have also seen the detention of
numerous journalists whose reporting has run afoul of
the occupation authorities. On July 1, two Iranian
journalists filming a documentary in southern Iraq for
the state-run Iranian network were arrested, along with
their interpreter and their driver, on unspecified charges
of “security violations.” Their belongings were
removed a week later from the hotel where they had
been staying, and on July 15, US authorities informed
the Iranian consul that the reporters had been taken to
the detention center at the Baghdad airport. No further

© World Socialist Web Site



information on the detainees’ alleged illegal activities
has been released.
   On July 26, four Turkish journalists were detained for
90 minutes, and their digital photos of soldiers were
erased. On the same day, an Al-Jazeerah satellite
television network cameraman in the northern city of
Mosul was arrested along with his driver while filming
an attack on American forces. They were released the
next day after going on hunger strike to protest their
arrest, but their film was confiscated. Another crew
from Al-Jazeerah was detained briefly on July 22 while
filming protests against the US-British presence.
   On July 27, the Japanese journalist Kazutaka Sato
was beaten by US soldiers and detained for an hour
until other journalists came to look for him. He was
grabbed while filming a US attack on a Baghdad
residence thought to be sheltering Saddam Hussein.
Although Hussein was nowhere to be found, five
civilians were killed in the raid. The group Reporters
Without Borders quoted Sato as saying, “It seems they
had something to hide, perhaps the bodies of civilians.”
   In a statement released August 4, the Belgium-based
International Federation of Journalists (IFJ), which
represents some 500,000 members in over 100
countries, denounced the US military crackdown on
foreign journalists in Iraq. Referring to the recent
arrests, IFJ general secretary Aidan White said, “All of
these incidents are difficult to justify and reflect a new
mood of intolerance. Journalists who are not under
direct military protection are treated with suspicion and
their rights are set aside. This is unacceptable.
Journalists must be able to work freely—even when they
are reporting a story that military people do not like.”
   The attacks on the press, both foreign and Iraqi, do
not emanate simply from the occupation regime of Paul
Bremer. They are part of a policy dictated from
Washington. One goal of the arrests, harassment and
shutdowns is to warn the new media outlets springing
up in Iraq to “watch what they say” and engage in a
form of self-censorship that makes direct government
control unnecessary.
   US deputy secretary of defense Paul Wolfowitz, fresh
from his tour of Iraq, used a July 27 appearance on the
Fox News network to go on the offensive. Responding
to a question from moderator Brit Hume, Wolfowitz
singled out Qatar-based Al-Jazeerah and Dubai-based
Al-Arabiya for “false reporting and very biased

reporting that has the effect of inciting violence against
our troops.” Wolfowitz said the US was “discussing”
the issue with Arab governments in the Middle East.
   Wolfowitz’s real objection is to coverage that reflects
the widespread anger of the “free” Iraqi people over the
foreign occupation of their country. Even the compliant
American media, which endlessly repeats the official
mantra that the resistance is limited to “Saddam
loyalists” and “Ba’athists,” came in for criticism by
Wolfowitz for not focusing enough on the “success
stories” in occupied Iraq.
   The day after Wolfowitz’s Fox News interview was
aired, the two Arab networks issued angry responses.
An Al-Jazeerah statement said: “Mischaracterizations
of our reporting made by Mr. Wolfowitz and others are
a form of incitement to violence against Al-Jazeerah.”
The statement pointed out that its staff had been
subjected to “strafing by gunfire, death threats,
confiscation of news material and multiple detentions
and arrests, all carried out by US soldiers who have
never actually watched Al-Jazeerah, but only heard
about it.”
   An Al-Arabiya spokesperson described Wolfowitz’s
words as “pure slander,” and declared: “Wolfowitz
must not expect Al-Arabiya to consider US troops as a
liberating force. They are an occupying force...”
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

