
World Socialist Web Site wsws.org

Wall Street Journal’s Robert Bartley dead at
66
David Walsh
20 December 2003

   Robert Bartley, editor emeritus of the Wall Street Journal, died in New
York City December 10 after a battle with cancer. He was 66. Bartley
became editor of the Journal’s editorial page in 1972. During his tenure
in that position, which lasted nearly three decades, the newspaper’s
editorial page became notorious as the sounding-board of extreme right-
wing and fascistic elements in the Republican Party.
   Bartley was neither a journalist nor a serious commentator on American
social life; he was a propagandist of the ultra-right, an enemy of working
people and a defender of privilege. Throughout his editorship at the
Journal he exhibited contempt for honesty, truthfulness and basic decency.
   We are reposting below a profile of Bartley, originally posted on the
WSWS on January 8, 2001 [Who is the Wall Street Journal’s Robert
Bartley?], as part of a series on the American media in the wake of the
hijacking of the November 2000 presidential election by the camp of
George W. Bush. The article begins with a description of the Journal’s
editorial reaction to the theft of the vote.
   The response of the editorial and opinion pages of the Wall Street
Journal to the US post-election crisis was entirely predictable. The
newspaper’s editors dismissed any questions of democratic rights and
accused the Democratic Party and its “squads” of “political lawyers” of
attempting to hijack the election in a “Gore Coup d’Etat.” The Journal
called on Katherine Harris, the Florida secretary of state and co-chair of
George W. Bush’s campaign in the state, as well as the Florida legislature
and the US Supreme Court, to put an end to the counting of votes and
declare Bush the winner.
   In an inflammatory editorial, entitled “The Democratic Party’s War on
the Military,” the newspaper attempted to rouse the armed forces against
the possibility of an Al Gore victory, making much of the few hundred
absentee ballots from overseas military personnel thrown out because they
failed to meet legal standards.
   In the pages of the Journal, Peggy Noonan, right-winger and former
Reagan speechwriter, compared the fight against the Democrats to the
struggle against Hitler in World War II. In an editorial ominously
headlined “The Squeamish GOP?” the Journal editors urged the
Republicans to run roughshod over all opposition, and called on the
Republican-controlled Florida legislature to select its own slate of
presidential electors who would vote for Bush regardless of the ultimate
determination of the winner of the state’s popular vote. The Journal said
such a course of action would be “precisely the best preparation for what
may lie ahead.” It continued: “It is Governor Bush’s nature to extend the
velvet glove, but he will be much more successful if he and his party can
show that within it there is some steel.”
   Following the riot November 22 outside a meeting of the Miami-Dade
canvassing board organized by Republican operatives, the Journal’s Paul
Gigot gloated about the successful shutting down of the legally mandated
hand recount: “The canvassers then stunned everybody and caved. They
canceled any recount and certified the original Nov. 7 election vote....
Republicans rejoiced and hugged like they’d just won the lottery.”

   As noted, there is nothing surprising about theWall Street Journal’s
response. After all, the daily newspaper of the financial elite spent the past
seven years first de-legitimizing and then attempting to destabilize the
Democratic Clinton administration through all the sordid twists and turns
of the Whitewater, Paula Jones and Monica Lewinsky scandals,
culminating in the impeachment and Senate trial of Clinton.
   The Journal’s editorial and op-ed pages have been in the thick of every
assault on democratic rights in recent years. The newspaper’s editors
distort, manipulate and lie in the pursuit of their right-wing goals.
Innuendo, character assassination, smears, guilt by association, political
witch-hunting—these are their stock in trade. The Journal’s editorial page
writers cannot properly be described as journalists. It would be more
accurate to characterize them as political provocateurs and right-wing
thugs in print. Over the past decade in particular, these people have carved
out a sinister niche for themselves in American political life.
   Robert Bartley is the chief editorial thug. Born in Minnesota and raised
in Ames, Iowa, the son of a veterinarian, Bartley went to work for the
Journal in 1962. After brief stints in its Chicago and Philadelphia bureaus,
he joined the editorial page staff in New York City in 1964. He was
appointed editor of the editorial page in 1972, editor of the Journal in
1979 and a vice-president in 1983. He has guided the newspaper’s
editorial policies for more than a quarter of a century.
   Bartley is an ultra-right ideologue. By some combination of social and
psychological processes, he long ago developed a pathological hatred for
the radicalism of the 1960s and lays virtually all of the evils of the world
at its door. At the time of the shooting of Dr. David Gunn, who performed
abortions, by a right-wing fanatic in Pensacola, Florida, in March 1993,
the Journal editorialized, “We think it is possible to identify the date
when the United States...began to tip off the emotional tracks.... The date
is August 1968 when the Democratic National Convention found itself
sharing Chicago with the street fighters of the anti-Vietnam War
movement.”
   Conversely, the Journal editor is a worshipper of everything Reaganite
and everything that smacks of the 1980s. He devoted an entire, tedious
book, The Seven Fat Years—and How To Do It Again, to praise of that
era.
   Bartley takes credit for devising, or at least encouraging, supply-side
economics, the theory that cutting government spending and taxes on the
rich will stimulate economic growth. (Bartley, in an interview, said: “We
are generally credited with inventing supply-side economics or at least
spreading the word out or popularizing it, really, starting well before
Ronald Reagan—starting in the middle of the 1970s, really.”)
   This is not so much an economic theory, as a right-wing political
perspective and a rationale for deepening social inequality. The
emergence and sudden respectability of supply-side economics in the
1980s betokened the rejection by a substantial part of the establishment of
the social reformist consensus that had dominated American politics since
World War II.

© World Socialist Web Site

../../2001/jan2001/med6-j08.shtml
../../2001/jan2001/med6-j08.shtml
../../2001/jan2001/med6-j08.shtml


   There is a substantial segment of the American ruling elite that
considers any restrictions on the ability to accumulate personal wealth an
unbearable burden, and Bartley is one of those who translates this
element’s avarice and ruthlessness into prose. Such people thrived under
Reagan as never before in the modern era, and viewed the possible
election of Clinton in 1992 with deep suspicion and hostility. “At the end
of the day,” the Journal pronounced somberly on the eve of the 1992
election, “Bill Clinton stands for bigger government.”
   Despite the best efforts of Clinton to placate big business and right-wing
public opinion, Bartley and his milieu considered any hint of an easing in
the assault on living standards, social programs and trade union rights
impermissible and dangerous. By the early 1990s, the elementary social
intuition that policies of continuously enriching the already wealthy would
produce popular resistance may have disturbed the sleep of Bartley and
his crowd. The Democrats, the union leaderships, the civil rights
organizations had put up no serious resistance to Reagan’s policies; on the
contrary, they had collaborated, at one level or another, in their
implementation. Yet it was obvious that public opinion was turning
against the previous decade’s ethos. Bartley was alarmed. In his Seven Fat
Years, published in 1992, the Journal editor termed “the reemergence of
‘the fairness issue’” (i.e., the question of social equality) an “ominous
development” of the 1990s (p. 271).
   The specter of social reformism reappearing in some form, however
diluted, haunted the extreme right. Hadn’t they seen the end of that, once
and for all, under Reagan? Confusing Clinton’s half-hearted criticisms of
“trickle-down” economics with resurgent liberalism and even radicalism,
the Journal vented its displeasure at the Democratic First Family. And
insofar as the Clintons opportunistically played the populist card now and
again, they could and would never be forgiven. Bill and Hillary Clinton
might have forgotten all about certain comments they once made, and
desired nothing so much as getting on with the “nation’s business,” but
Bartley and his friends had long memories. An op-ed piece published in
the March 30, 1994, edition of the Wall Street Journal, which by then had
hit its Whitewater stride, begins with these imperishable quotations:
   “ The 1980s ushered in a Gilded Age of greed and selfishness, of
irresponsibility and excess and of neglect. —BILL CLINTON,
announcement speech for president, October 1991.
   The 1980s were about acquiring—acquiring wealth, power, privilege.
—HILLARY CLINTON, in the Washington Post, May 6, 1993.”
   Is there anything more pitiable and futile—and politically hazardous—than
a liberal’s denunciations of a reactionary social process that he or she has
no intention of combating? The Journal might have said, “With these
words, and others like them, the Clintons signed their own death warrant.”
   Historians of the future will be in a better position to determine at which
moment Bartley and his ilk decided upon the course of attempting to oust
the Clinton administration. Did they ever recognize the Clinton presidency
as legitimate? Or was it, for example, the Clintons’ health care plan?
   In a 1995 introduction to the paperback edition of his pro-Reagan book,
Bartley wrote: “In a paroxysm of big-government activism, the new
president also proposed a vast health-care reform, dispatching his wife and
500 experts to think real hard and reorder 14 percent of the gross domestic
product.... Indeed, the health-care debate bids to become a defining
moment in American public opinion.”
   In any event, seizing upon an obscure land deal known as Whitewater in
which the Clintons were involved—one that had occurred over a decade
before in Arkansas—the Journal’s editors launched their effort to remove
a constitutionally elected government in early 1993 and never let up. The
Wall Street Journal ultimately published five volumes, of 500 to 600
pages each, containing their editorials and comments (with only a relative
handful of news articles) on the Clinton administration’s “scandals.”
   These 2,500 or so pages radiate malice and subjectively motivated
hatred. They are also full of much unadulterated nonsense. It is an

astonishing work. The point was made more than once by the World
Socialist Web Site during the course of the Kenneth Starr inquisition: if
this is what the ruling elite, or a prominent section of it, directs toward one
of its own, what does it have in store for layers of the population who
seriously oppose and threaten its rule?
   One of the first victims of the Wall Street Journal’s venom in 1993 was
Vincent Foster, deputy White House counsel and a law partner of Hillary
Clinton’s in the Rose Law Firm in Little Rock, Arkansas. On June 17, the
Journal ran a comment entitled, “Who is Vincent Foster?” It began: “In
its first months, the Clinton White House has proved itself to be careless
about many things, from Presidential haircuts to appointing a government.
But most disturbing is its carelessness about following the law.” The
editors made much of the fact that Foster had refused to send the
newspaper a photograph of himself. The Journal proceeded to file a
request for a photo under the Freedom of Information Act.
   One week later, the Journal printed another snide opinion piece,
“Vincent Foster’s Victory,” which concerned an appeals court decision
permitting Hillary Clinton to hold meetings of her Health Task Force in
private. It sarcastically suggested that with “one mighty sweep he [Foster]
has struck a blow for separation of powers, executive authority, critics of
the litigation explosion, and we dare say, even for the formulators of the
Reagan White House’s off-the-books Iran-Contra operation.... [W]e
suspect that Vincent Foster and Ollie North might hit it off.”
   On July 14, in “FBI Director Rose?,” the Journal referred to a “Rose
clique from Little Rock that has already shown a willingness to cut many
legal corners...” In “What’s the Rush?” (July 19), the editors referred to
Hillary Clinton and Foster, “both of whom were also involved in the
travel-office affair [involving the firing of White House travel office
staff].” It continued, “The mores on display from the Rose alumni are far
from confidence-building.”
   Foster was apparently made distraught by the editorials, which he felt
were mean-spirited and baseless. He believed, reasonably enough, that the
Journal would continue attacking him and others. He told his sister that
friends and colleagues in Arkansas would read the pieces and expressed
concern that his reputation, which he valued, would be damaged. Foster
had told an audience at the University of Arkansas Law School in a
commencement address two months earlier: “The reputation you develop
for intellectual and ethical integrity will be your greatest asset or your
worst enemy...”
   On July 20, 1993, Foster drove to Fort Marcy Park in Virginia and shot
himself to death. The Journal campaign was not the only factor in his
suicide, but it clearly played a significant role. A torn note was eventually
found in his briefcase, which read, in part, “The WSJ editors lie without
consequence.” It concluded, “I was not meant for the job or the spotlight
of public life in Washington. Here ruining people is considered sport.”
   The response of the Journal to Foster’s suicide was chilling. It ran a
piece, blandly headlined “A Washington Death,” which, after
perfunctorily expressing sorrow, went on to demand an investigation into
his death. “The American public,” the editors asserted, “is entitled to
know if Mr. Foster’s death was somehow connected to his high office.”
   Bartley subsequently filed a Freedom of Information request and
eventually went to court to seek investigative reports on Foster’s death.
For months, the newspaper did everything in its power to fuel the theory
of the lunatic fringe that Foster had been murdered because he knew too
much about Whitewater. More than half a year later, in a January 14,
1994, piece, “The Foster Test,” it argued, “Until the Foster death is
seriously studied, a Banquo’s ghost will stalk not only the independent
investigation but the next three years of the Clinton administration.”
   The Foster incident was only one of the most lethal of the Journal’s
campaign of provocations. Many other individuals had their reputations
dragged through the mud. The 2,500 pages of the Journal’s Whitewater
opus are studded with names and incidents that no one remembers any

© World Socialist Web Site



longer because they turned out to be nothing but red herrings. They served
their momentary purpose of poisoning the political atmosphere and
fueling the right-wing offensive against the Clintons.
   An unflattering comment on the Journal’s first collection of Whitewater
pieces by the Columbia Journalism Review’s James Boylan
(January/February 1995) included the following observation:
   “The impression given by this meandering collection is that the
Whitewater enterprise itself, which is never really explained
comprehensively after the editorial ‘Whitewater: A Primer’ of December
28, 1993, did not as such deeply engage the editorial mind. This
impression is confirmed in the index, which has less than two and a half
inches devoted to Whitewater in thirty-seven pages. Whitewater ends up
meaning, Humpty Dumpty style, just what the Journal chooses it to mean,
neither more nor less.
   “This elasticity permits the Journal’s editorialists to use Whitewater to
concoct a strange, dark, near-criminal world of illicit connections, covert
influence, and, in an almost puritan sense, sin. In this context, Clinton’s
alleged radicalism, a constant target of Rush Limbaugh and his ilk, is not
even mentioned. The topic is sin, and that’s what the Journal is agin—so
much so that one is left wondering whether this is indeed the Clinton
administration, or Caligula’s.”
   The newspaper regularly passed on crackpot theories and rumors that
emerged from the sewer where extreme right-wing outfits and paranoiacs
dwell. Even when they pooh-poohed the stories, the Journal did so in a
manner intended to leave questions in the readers’ minds.
   One piece in particular, “The Falwell Tape” (July 19, 1994), is a classic
example of the “Bartley touch.” The editors first make light of the
videotape “The Clinton Chronicles”—produced by religious rightist Jerry
Falwell—which repeats a whole number of thoroughly discredited anti-
Clinton conspiracy theories, but take the trouble to include the telephone
number where the scurrilous video might be obtained. They continue,
“And yet, the Falwell tape and the controversy around it get at something
important about the swirl of Arkansas rumors and the dilemma it presents
a press that tries to be responsible.” The Journal notes that an individual
on the tape, one Gary Parks, accuses Clinton of having had his (Parks’s)
father, the head of a firm that once provided local security for the Clinton
presidential campaign, gunned down.
   The newspaper continues: “This is old news to any of the journalists
covering Arkansas scandals, but few of us have shared any of this
knowledge with our readers. We suspect Jerry Parks had plenty of reasons
to have enemies, and that his family may be overwrought. Finding no real
evidence of a Clinton connection, and feeling that the President of the
United States is entitled to a presumption of innocence, we decline in the
name of responsibility to print what we’ve heard.”
   Thus, in the name of not repeating a slanderous rumor, Bartley’s scribes
repeat it.
   The paper then lists a number of individuals, loosely connected to
Whitewater or Arkansas public life, who have died, by murder or by their
own hands. The editors continue: “For our own part, we cannot for a
minute imagine Bill Clinton knowingly involved, even tangentially, in
plots of violence. We believe some of the deaths are indeed coincidental
suicides and that most of the violence has separate causes” (emphasis
added). The editors are nearly as sincere as Mark Antony in his oration
over the corpse of Caesar: “For Brutus is an honorable man...”
   The 2,500 pages are replete with smears, amalgams and insinuations,
and at times out-and-out defamation of character. In an extraordinary
piece, “Whitewater and Watergate” (April 25, 1997), the editors
introduced the notion, helped along by a comment from Richard Nixon’s
former associate and attorney Leonard Garment in the New York Times,
that Clinton was a “sociopath.” The editors opined: “No President is
likely to meet the clinical definition of a sociopath; what psychiatrists call
an ‘anti-social personality,’ a complete obliviousness to the normal rules

of society, is evident in early adolescence and will to lead to jail [sic]
rather than high office.... Yet clearly he [Clinton] has ‘the presidential
gene,’ perhaps even more so than Richard Nixon.... [O]ur judgment is that
in fact that Mr. Clinton is guilty of essentially the same things over which
Mr. Nixon was hounded from office—abusing his office to cover up
criminal activity by himself and his accomplices, and misleading the
public with a campaign of lies about it.”
   If there was any pathological player in the Whitewater and Lewinsky
affair, it was the editorial collective of the Wall Street Journal, who
worked themselves into a frenzy over largely invented crimes and
maintained that frenzy for a period of years. Some of the material is
simply unhinged.
   In “School for Scandal” (March 25, 1994), Mark Helprin, one of
Bartley’s brain trust and a former speech writer for Bob Dole, argued that
Clinton had brought the scandals on himself by conducting “a messianic
presidency with only 43 percent of the popular vote.... And of that 43
percent many were unaware of Hillary hiding in the bushes to the left of
the candidate, like the 900-pound boyfriend of a voluptuous girl
hitchhiker.” Helprin continued in this breathless manner for a number of
passages. The “slavish obedience” of the press, he argued, had
“quintupled the arrogance of the most arrogant people in America, a
triumphalist coterie of graduate students who accord to the hard left the
same uneasy respect that most people reserve for the clergy, and grow
teary-eyed over bats, squirrels and caribou as with barely concealable
pleasure they sacrifice whole regions of rednecks.”
   More Helprin: “Somewhere between the core of the left and the 43
percent plurality that made Bill Clinton commander in chief are the
American voters who thought they were supporting a ‘New Democrat’
and wound up instead with a slightly more buttoned-up version of the
Village People. Boris Yeltsin, who ought to know whereof he speaks,
calls Bill Clinton a ‘socialist,’ and General Jaruzelski, the former military
dictator of Poland, looking more than ever like one of the three blind
mice, says that he still retains the values of the left and that, ‘Actually, in
Clinton’s program I see elements I like a lot.’”
   There is something aberrant about this piece and others like it.
   But Clinton, as a symbol of the 1960s, aroused in Bartley and his circle
an almost irrational venom. According to Paul Greenberg, the Republican
editorial page editor of the Arkansas Democrat-Gazette, “Just mention
Arkansas or the Clintons to the Wall Street Journal’s Bob Bartley, editor
and gentleman, and his eyes narrow, his suspicions burgeon, his paranoia
blooms like a mammoth magnolia...and all systems are wildly Go!”
   Journalist David Brock, author of a lengthy, salacious article in the right-
wing American Spectator in December 1993 alleging sexual improprieties
by both Clintons, once belonged to extreme right-wing circles and then
repented. In an article in Esquire (April 1998), he apologized to Clinton.
Brock asserted that Theodore Olson (the attorney who appeared for the
Bush camp in the recent Supreme Court hearings), his wife Barbara and
Kenneth Starr belonged to an informal “Get Clinton” group known as the
“Olson Salon.” (What might not have seemed so significant at the time
jumps out at the reader of the Journal’s Whitewater writings now—the
urgency with which the Bartley editorial staff was campaigning in the
summer of 1994 for the first Whitewater independent counsel, Robert
Fiske, to be replaced, as he eventually was [by Starr] at the hands of a
three-judge panel headed by the ultra-rightist David Sentelle.) According
to Brock, the group also included Journal editor Bartley, federal appeals
court judge Laurence Silberman, former judge Robert Bork, Supreme
Court Associate Justice Clarence Thomas, and American Spectator editor
Emmett Tyrell.
   Brock reported in Esquire that the “entire anti-Clinton establishment,”
including Bartley and Starr, gathered at the Olsons’ wedding in the
summer of 1996. Former marine colonel Oliver North was another guest.
Former Bush White House counsel C. Boyden Gray (who resurfaced in

© World Socialist Web Site



the recent post-election crisis) allegedly told Brock that “it was up to
[Brock] to derail the Clinton juggernaut.” Brock subsequently wrote a
book about Hillary Clinton that was not considered sufficiently vindictive
by the “Olson salon.”
   These are individuals with profoundly anti-democratic views. To
attempt a coup d’état against a twice-elected president is entirely in
keeping with their political ideas and histories. Bartley’s Wall Street
Journal took time out from the impeachment drive in October 1998 to
come to the defense of former Chilean dictator Augusto Pinochet when he
was temporarily detained in Britain. The coup launched by the Chilean
military in September 1973 against the democratically elected government
of Salvador Allende, according to an October 20, 1998, Journal editorial,
“saved his [Pinochet’s] country.” The newspaper praised Pinochet, who
presided over the torture and murder of thousands, for transforming Chile
from “a Communist beachhead to an example of free-market reform.”
   As Steve Rendall and Jim Naureckas of Fairness and Accuracy in
Reporting (FAIR) point out in their “20 Reasons Not to Trust the Journal
Editorial Page,” Jude Wanniski, one of Bartley’s former sidekicks at the
Journal and a longtime associate, in a letter to the New York Times in
1988 claimed there was no evidence linking Salvadoran military officer
and politician Roberto D’Aubuisson to death squads, and labeled reports
to the contrary as “McCarthyist” and “one of the most successful
propaganda hoaxes of the decade.” D’Aubuisson’s well-known ties to
death squads and to torture of political prisoners were confirmed by
internal Reagan administration memos.
   The Journal’s brutality and bloodthirstiness surfaced in response to the
slaughter of virtually defenseless Iraqi troops in the Persian Gulf War. In
February 1991, Bartley’s editorial page called on “America’s elite, long
at each other’s throat,” to draw the lessons of the war: “Force is a
legitimate tool of policy; it works.... America can lead, stop whining, think
more boldly. Starting now.”
   Pinochet and D’Aubuisson are political kindred spirits of Bartley and
company. Were there a military or fascist takeover in the US, they would
preside over or support the same sort of murderous political cleansing
operation as their Latin American counterparts. A fanatical anti-socialist,
Bartley views working people, minorities and others with scarcely
concealed contempt. He once commented that in the US “there aren’t any
poor people, just a few hermits or something like that” (Washington Post,
July 11, 1982).
   In a recent Journal piece (“A Photo Finish, on Same Old Lines—It isn’t
culture that divides Americans. It’s the welfare state,” December 11,
2000), Bartley commented that the November 7 election had been so close
because “of a surge in voter turnout in bread-and-butter Democratic
constituencies,” and he referred to “union households” and “blacks.” He
continued: “Some may find this cynical, and like all useful theories it
obviously oversimplifies. Yet the Republican half of our even division by
and large represents the producers of wealth. And the Democratic half by
and large represents recipients of government favors.” So speaks one of
the chief representatives of Wall Street swindlers, thieves and parasites!
   Bartley is treated as a respectable, if slightly cantankerous figure by the
majority of the media, including its supposedly liberal elements. Indeed,
Boylan of the Columbia Journalism Review makes the interesting
observation that the New York Times and the Wall Street Journal formed a
mutual admiration society in the early stages of the Whitewater story:
   “Thus [in December 1993] began an extended period of dueling
editorial pages—that is, of almost alternating editorials sounding the same
melody but with different styles—the Times jazzier than usual, the
Journal definitely rococo. Moreover, there was an unaccustomed spirit of
harmony between Forty-third and Liberty streets [locales of the Times and
Journal offices, respectively]. The Journal referred repeatedly and
favorably to [Times reporter and Whitewater scandal-monger Jeff]
Gerth’s stories, and the Times reciprocated in its business pages with a

profile of Bartley under the flattering headline A CONSERVATIVE’S
STAR SOARS ON WORDS ABOUT WHITEWATER, to which a
Journal editorial responded in a courtly manner that ‘The New York Times
has been both good on Whitewater and elsewhere recently generous to
us.’
   “An era of good feelings, indeed, and of near-obsession with
Whitewater on both editorial pages. Between the onset in December 1993
and mid-August 1994, when the year’s Whitewater congressional
hearings ended, the Journal ran fifty Whitewater-related editorials that are
included in its collection. In the same period, the Times printed at least
forty editorials mentioning Whitewater. That is, those who had the
stamina to read both papers had available an average of a Whitewater
editorial every other day for six months.”
   Elsewhere the liberal media are not much better. A 1997 report on
PBS’s Media Matters by David Remnick, New Yorker journalist and
author, tamely described the Wall Street Journal’s editorial page as the
“bulletin board” of “a dynamic new conservative press.”
   After surveying Bartley’s editorial record, this is the best that Remnick
can bring himself to say: “Editorials are matters of opinion, and are not
bound by the same rituals of even-handedness, the same standards, that
define the best modern news reporting. But, while editorial writers are free
to interpret the facts, they have to be careful not to ignore or distort them
for the sake of ideology. As much as its readers admire the Journal’s
toughness, any editorial page needs to be intellectually tough on itself.
The Journal’s editorial page motto might as well be ‘all’s fair in love and
war.’ The editors and writers have adopted such an aggressive tone of
voice, in part because they feel they must shout in order to be heard. Even
now, with the newsstand packed with conservative papers and magazines,
they see themselves as outnumbered and outgunned by their liberal
brethren.” Remnick ends up, in fact, apologizing for Bartley.
   Is it, in fact, permissible for an editorial page to lie “without
consequence,” to smear opponents and destroy lives? And to engage in
political provocations? The record of Bartley and the Wall Street Journal
editorial writers as right-wing conspirators is clear to all those who care to
examine it. Their social outlook and ambitions should be equally obvious.
   Bartley and his colleagues are working assiduously toward the goal of
subordinating all aspects of life in the US to the unrestricted drive for
profit, a state of affairs that could only exist under conditions of
authoritarian, police-state rule. The exposure and discrediting of the Wall
Street Journal’s editorial pages are necessary to the process of politically
clarifying the American population and preparing it for the struggles that
lie ahead.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

