
World Socialist Web Site wsws.org

Murder allegations against Iraq’s Allawi: an
exchange of letters with the New York Times’
public editor
3 August 2004

   Use this version to print| Send this link by email | Email the
author
   Below we are publishing an exchange of letters between
WSWS correspondent James Conachy and Daniel Okrent, the
public editor of the New York Times. The letters concern the
failure of the Times to date to publish any articles or
commentaries on public allegations that Iyad Allawi, the
interim prime minister of Iraq, personally carried out the extra-
judicial execution of six suspected insurgents.
   Dear Mr Okrent,
   Two unnamed witnesses were cited in a detailed report on
July 17, in two major Australian newspapers, the Age and the
Sydney Morning Herald, alleging that the Iraqi interim prime
minister, Iyad Allawi, personally carried out the extra-judicial
execution of six suspected insurgents in mid-June at the Al-
Amariyah security center in Baghdad. Among the details
provided by the witnesses were the names of three of the men
Allawi allegedly shot. They also allege that American military
personnel were present during the killings. The Australian
newspapers are standing by the credibility of their information
and Iraq’s Human Rights Minister, Bakhtiar Amin, announced
yesterday that the witnesses’ claims will be investigated.
   To date, the New York Times has not reported what is clearly
a newsworthy story.
   Does the Times intend to report on the accusations against
Allawi, and if not, why not?
   Yours sincerely,
   James Conachy
   World Socialist Web Site
   19 July 2004
   Dear Mr. Conachy,
   I’ve checked with the editors, and have learned that The
Times is well aware of the allegations concerning Mr. Allawi.
However, repeating them without either substantiating them or
disproving them would be exactly the sort of journalism I
frequently condemn. I am assured that one of the paper’s best
reporters is investigating the charges, and if they are found to
be true The Times will certainly publish the details.
   Yours sincerely,
   Daniel Okrent

   Public Editor
   N.B.: Any opinions expressed here, unless otherwise
indicated, are solely my own.
   29 July 2004
   Dear Mr Okrent,
   The implication of your reply is that you believe it would be a
breach of journalistic ethics, worthy of condemnation, if the
New York Times were to report the allegations against Iyad
Allawi without either substantiating them or disproving them.
   This standpoint is not defensible. Like those publications that
have reported this story, including the WSWS, the Times could
make it clear that it is not taking a position on the truth of the
allegations.
   Times articles have, on numerous occasions, reported
allegations against public figures, organizations or governments
without independently proving or disproving them. For
example, the Times has repeatedly cited the accusations made
by US and Iraqi officials that Shiite cleric Moqtada al-Sadr was
responsible for the murder of a rival cleric in April 2003.
   The Times routinely reports, as part of its news coverage,
claims or statements by US officials that have not been
independently verified. On July 27, just two days before your
reply to my inquiry, the Times published an article by Eric
Lichtblauon the indictment handed down last week by the US
Justice Department against the Holy Land Foundation for
Relief and Development. The indictment alleges that the
Islamic charity is involved in funding terrorist activities,
specifically charging that it helps finance Palestinian suicide
bombers. The July 27 Times article reported charges by the
foundation that the FBI used inaccurate and distorted
translations of Israeli intelligence documents to “fabricate” a
case against it. The article cited an FBI official, who “spoke on
condition of anonymity,” as saying “our investigation was
based on the facts that were developed, and I’m not aware of
any concerns expressed with regard to the translations used in
the case.”
   It is certainly the responsibility of the media to critically
assess unsubstantiated allegations and, if necessary, draw
attention to the possible ulterior motives of those making them.
This was the approach taken by the WSWS—unlike the

© World Socialist Web Site

neyt-a03_prn.shtml
/cgi-bin/birdcast.cgi
mailto:editor@wsws.org
mailto:editor@wsws.org


Times—toward the politically motivated allegations in 1999
against Los Alamos scientist Wen Ho Lee and the claims that
the Iraqi Baathist regime possessed weapons of mass
destruction.
   The issue at hand, however, is that amidst widespread
commentary on the authoritarian tendencies of the US-backed
Allawi government, the Times’ editors have decided to not even
report to its readership the following facts:
   Paul McGeough, a leading Australian journalist, investigated
rumors in Iraq that Allawi had personally executed six men in a
Baghdad prison. He found two men, independently of one
another, who claimed to have witnessed the killings. They were
interviewed separately and gave McGeough virtually identical
accounts of where the killings took place, the circumstances
leading to the killings, how many people were killed, and what
happened to the bodies. The witnesses did not receive payment
for their stories and, far from condemning Allawi, both of the
men expressed general support for extra-judicial executions.
   The articles published by the Sydney Morning Herald and the
Age on July 17 allege that American military personnel were
present during the killings. The articles name three of the
victims as Ahmed Abdulah Ahsamey, Amer Lutfi Mohammed
Ahmed al-Kutsia, and Walid Mehdi Ahmed al-Sammarrai.
   Since these reports were published, Allawi himself, his
human rights minister, Bakhtiar Amin, the American embassy
in Iraq, British Prime Minister Tony Blair and a number of
Australian politicians have been questioned about the charges
at press conferences or in the course of media interviews.
   Former British foreign secretary Robin Cook publicly called
on the International Red Cross to investigate. An International
Red Cross spokeswoman, Antonella Notari, told the Sydney
Morning Herald it had no powers to do so. A spokesman for
the United Nations Human Rights Commission, Jose Diaz, told
the Herald it also had no means of independently examining
the charges but “we note that the Iraqi Minister for Human
Rights says he will investigate and we look forward to the
outcome of that inquiry.”
   The Times editors are very likely aware of the Sydney
Morning Herald editorial of July 26, headlined “Allegations
That Cannot Be Ignored.” The editorial defends the
newspaper’s decision to publish McGeough’s report, notes that
there are “plenty of leads to pursue,” and expresses concern
over the apparent lack of a serious investigation.
   It states: “Ideally, the pursuing would be done by an
independent body such as the United Nations or the Red Cross,
or perhaps an international human rights group. But such
organisations cannot investigate without permission from the
nominally sovereign state of Iraq. And no such permission is
likely from Dr. Allawi’s administration. Dr. Allawi’s office
has already denied the allegations. Iraq’s Human Rights
Minister, Bakhtiar Amin, while promising to investigate, has
prejudged the matter; he says he doesn’t believe the witness
accounts.

   “The US installed the Iraqi Government and Dr. Allawi. It
did so in full knowledge of Dr. Allawi’s murky past in and out
of Iraq—first as an ally, then as a foe, of Saddam Hussein. One
former CIA officer has publicly described Dr. Allawi as having
‘blood on his hands;’ another brands him ‘a thug.’ The
allegations against Dr. Allawi raise the alarming prospect of an
Iraq slipping back into the brutal injustices of the Saddam
Hussein era. Any suggestion of such a retrograde trend must be
confronted. The US has not only the responsibility but the
power to see that the claims against Dr. Allawi are properly
investigated. Australia, as one of America’s closest allies,
should be the first to demand that it use it.”
(http://smh.com.au/articles/2004/07/25/1090693832544.html?
oneclick=true)
   Most Times readers and many Times journalists and
employees would have no hesitation in judging from the details
cited above that the allegations against Allawi constitute a
significant piece of news, worthy of being reported by the
newspaper that has “All the News That’s Fit to Print”
emblazoned on its masthead.
   The Bush administration took the United States to war with
claims it would eliminate a brutal dictatorship that threatened
the US and bring democracy to the Iraq. Thousands of Iraqi
citizens, and over 1,000 American and allied troops are dead as
a consequence. Some 140,000 US troops are still in Iraq, dying
at the rate of one or two a day.
   In the aftermath of the weapons of mass destruction reports
and the revelations about Abu Ghraib, the US media should feel
an obligation to report that allegations are being made that the
new US-backed Iraqi interim prime minister in Baghdad is
already conducting himself in a similar fashion to Hussein—if
only to exert pressure to ensure that a fully independent inquiry
is carried out and the truth established.
   Yours sincerely,
   James Conachy
   World Socialist Web Site
   2 August 2004
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://smh.com.au/articles/2004/07/25/1090693832544.html?oneclick=true
http://smh.com.au/articles/2004/07/25/1090693832544.html?oneclick=true
http://www.tcpdf.org

