
World Socialist Web Site wsws.org

CBS admits being duped over Bush National
Guard memos
Patrick Martin
24 September 2004

   The so-called “memo-gate” affair—the use of apparently
fabricated documents as part of a CBS News report on
President Bush’s National Guard service during the Vietnam
War—has been the occasion for much media hand-wringing, as
well as harangues from the right wing about alleged liberal bias
on the part of CBS and anchorman Dan Rather.
   The moralizing of media pundits about a decline in
journalistic standards is perhaps the most repulsive aspect of
the affair. What standards? The American media is among the
most corrupt and subservient institutions in the world.
   Night after night, the network news programs pump out lies,
most of them supplied verbatim by spokesmen for the US
government. The slaughter of the Iraqi people is “liberation.”
The torture of prisoners is the result of a “few bad apples.”
Rising poverty and insecurity at home are “economic
recovery.” An election in which the choice is restricted to two
right-wing multimillionaires is “democracy.”
   To hang CBS for credulously accepting fabricated memos is
like indicting Enron for failing to pay parking tickets. It is the
least of the network’s sins. Rather and company may have been
fed phony documents, but the basic story is obviously true and
hardly disputed. Bush, who today postures as an intransigent
wartime leader, sought to escape military service in Vietnam
and received privileged access to the National Guard due to the
political connections of his wealthy family.
   There are nonetheless serious political issues raised by the
CBS debacle. Perhaps most striking is the double standard of
those condemning CBS, who have not vented a tenth as much
outrage—if any—over the far more grievous crimes against the
truth committed by the Bush administration.
   There were, of course, the flat-out lies about Iraq’s alleged
connections to Al Qaeda and Saddam Hussein’s possession of
WMD stockpiles. There were also forged documents—those that
were fabricated to “prove” that Iraq sought to purchase
uranium from Niger. Bush cited the forgery-based “evidence”
in his 2003 State of the Union speech.
   As for CBS, the most remarkable aspect of the “60 Minutes”
debacle is the staggering level of incompetence displayed by
the network’s leading journalists. If the current version of the
story’s origins is accurate, CBS received the memos from
former Texas National Guard official Bill Burkett. The

documents detailed concerns by Bush’s former National Guard
commander, the late Jerry Killian, that he faced political
pressure to “sugarcoat” his performance evaluations of Bush.
Killian also complained of Bush’s refusal to show up for a
physical exam required for maintaining his status as a pilot.
   Burkett himself is a well-known supporter of the Democratic
Party in Texas, and an active opponent of Bush personally. In
an interview with Dan Rather after the scandal broke, Burkett
admitted that he had lied to the network about where he got the
National Guard memos. But the network itself neither subjected
the memos to a serious forensic examination, nor contacted
Burkett’s alleged source, another former National Guard
official. Instead, within five days of receiving the documents
from Burkett, the network broadcast a lengthy report on “60
Minutes.”
   What gave this subject such burning urgency? It is not
simply, as the Bush campaign and the Republican National
Committee maintain, that CBS was showing political bias in
favor of Democratic candidate John Kerry. CBS joined with the
other television networks last month in echoing and magnifying
the smear campaign against Kerry launched by a group of right-
wing Vietnam veterans, the misnamed “Swift Boat Veterans for
Truth.”
   The CBS affair is another demonstration of the degeneration
of American political life into a morass of mud slinging and
finger pointing, empty of all genuine content. Neither the two
big-business parties nor the media are capable of any objective
engagement with the real social and political issues that
confront the vast majority of working people, because this
would require addressing the great unmentionable—the vast
growth of social and economic inequality in America. Instead,
they resort to scandal mongering and personal attacks.
   From the standpoint of the Bush campaign, such diversions
are essential, since the incumbent would otherwise have to run
for reelection on the basis of his actual record: the security
failures before and on 9/11, bloody and illegal wars of
aggression, huge tax breaks for the wealthy, unprecedented
attacks on democratic rights, the worst record of job creation
since Herbert Hoover.
   The Bush campaign has a constant need to change the
subject. August was occupied by the Swift boat smear

© World Socialist Web Site



campaign; September is taken up with the phony National
Guard memos. As far as the Republican campaign is concerned,
that leaves only one more month in which public opinion must
be distracted and confused.
   The Democratic Party resorts to similar methods, although, as
in other respects, what the Republicans do with reckless and
brazen abandon, the Democrats do in a halfhearted and
cowardly fashion. It is entirely possible that Democratic Party
officials were involved in instigating the CBS report. But
Democratic “dirty tricks” have been largely focused on
opponents on their left—Socialist Equality Party candidates in
Illinois and Ohio, the Nader campaign in dozens of states.
   One connection has been definitely established: Kerry
campaign adviser Joe Lockhart, former press spokesman in the
Clinton White House, telephoned Burkett before the “60
Minutes” program aired, after Mary Mapes, the story’s
producer, called him and said Burkett wanted to speak with the
Kerry campaign. According to both Lockhart and Burkett, the
two men discussed Burkett’s concern that Kerry was not
responding aggressively enough to the Swift boat smear
campaign, not the issue of Bush’s National Guard service.
   If there was Democratic involvement in the production of
false documents, this only provides a further demonstration of
the inability of the Democratic Party to offer any political
alternative to Bush, Cheney & Co. The Democrats support the
“war on terror,” they advocate American military victory in
Iraq and the crushing of all Iraqi resistance, they demand
financial austerity at home and tax cuts for business. They
cannot make a genuine appeal to the masses of working people
who increasingly oppose the war and who face deepening
economic insecurity, because the Democrats, like the
Republicans, uphold the interests of US imperialism and the
financial aristocracy that dominates American society.
   There is also considerable—and eminently plausible—suspicion
that the Bush campaign itself played a role in the doctored
memos, as a preemptive strike in an area where Bush seemed
vulnerable to attack. Bush’s top campaign adviser, Karl Rove,
has a previous record of such methods, fabricating a claim of
dirty tricks by political opponents when he was managing a
Texas Republican gubernatorial campaign. Back then, he
announced he had found a bug in his office planted by the
Democrats. The bug was later traced back to Rove himself.
(The treasurer of that 1986 campaign, according to the LA
Weekly, was Bob Perry, the principal financier of this year’s
Swift boat slanders.)
   Once the network was in possession of the alleged memos, a
CBS reporter went to the White House and showed them to
Bush communications director Dan Bartlett. This occurred half
a day before the “60 Minutes” program aired. Bartlett did not
dispute their validity, even arguing that the text of the memos
bolstered Bush’s own account of his National Guard duty.
   CBS reportedly took this response as confirmation that the
memos were genuine. This could well have been a setup, a

deliberate effort by the Bush White House to encourage the
network to use forged documents, so that the Republicans could
unleash a well-planned counterattack that would discredit
Rather and CBS, and shift attention from the message of the
“60 Minutes” program to the messenger.
   Within a few hours of the broadcast, the first rebuttal of the
documents, citing obscure technical details like the fonts
available on IBM electric typewriters in the 1960s, was being
posted online. The source was not an expert in typography, but
Harry W. MacDougald, an Atlanta attorney who is an active
participant in the right-wing network of lawyers and political
activists mobilized as part of the anti-Clinton campaigns of the
1990s.
   MacDougald, who helped draft a legal petition to the
Arkansas Supreme Court seeking to disbar Clinton over the
Monica Lewinsky affair, is a member of the right-wing
Federalist Society and serves on the advisory board of the
Southeastern Legal Foundation, a right-wing legal advocacy
group. He is also a Republican representative on the Fulton
County Board of Registration and Elections.
   Since then, top Republican Party officials and their media
allies at Fox television and the Wall Street Journal have
portrayed the memo affair as a crime of constitutional
dimensions, more important than the deteriorating US economy
or the disasters in Iraq. Ed Gillespie, chairman of the
Republican National Committee (and former Enron lobbyist),
declared, “I think it is time Senator Kerry came clean about all
the contacts between CBS, his campaign and Bill Burkett,”
adding there was evidence of complicity in attempted
“character assassination” against Bush.
   The response of CBS to this political barrage has been further
prostration before the Bush administration. On September 23,
the network announced that it had chosen former attorney
general Richard Thornburgh and retired Associated Press
executive Louis Boccardi to investigate the network’s handling
of the Bush National Guard story.
   The selection of Thornburgh, a former Republican governor
of Pennsylvania, is remarkable, since he owes a considerable
political debt to the Bush family. Thornburgh was appointed to
his cabinet position in 1987 on the recommendation of George
H.W. Bush, then vice president, and was retained in the cabinet
after the senior Bush won the 1988 presidential election. Now
he has been named to head a probe into a news program that
charged the younger Bush obtained favorable treatment in the
National Guard thanks to the political influence of his father,
Thornburgh’s political patron.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

