
World Socialist Web Site wsws.org

Republican assault on public broadcasting
targeted liberal commentator Bill Moyers
David Walsh
6 June 2005

   Right-wing forces in the government-appointed Corporation for
Public Broadcasting (CPB), including its chairman, Kenneth
Tomlinson, are waging a campaign to silence political opposition and
whatever remains of investigative journalism in public television and
radio. In these efforts, the Republican Party thought police encounter
no serious resistance from the Democrats or the media establishment.
   One of the principal targets of the ultra-right’s ire has been the
Public Broadcasting System (PBS) news program “Now,” formerly
with Bill Moyers. (He retired last year and was replaced by David
Brancaccio.)
   Moyers, a policy assistant to Lyndon Johnson and press secretary
(1965-1967) during the escalation of the US military intervention in
Vietnam, is hardly a radical. Nonetheless, the Texas-raised journalist
(born 1934) evoked the ire of the extreme right by airing exposures of
the chemical industry’s poisoning of workers, Pentagon spending
boondoggles, aspects of the Bush administration’s assault on
democratic rights after September 11, corporate influence in
Washington, and the like.
   After Republicans gained control of the US Senate in the 2002
elections, Moyers pointed out, for example, the elementary fact that
the entire federal government was now “united behind a right-wing
agenda” that included “the power of the state to force pregnant
women to give up control over their lives.”
   Such comments enraged right-wing Republicans, including
Tomlinson, a former director of the Voice of America in the Reagan
administration and editor-in-chief of Reader’s Digest. Tomlinson was
appointed to the CPB by Bill Clinton and elected chair of its board in
September 2003.
   A recent comment by Donald Lambro, chief political correspondent
for the Rev. Moon’s Washington Times, sums up the views of the
Republican right: “Mr. Moyers’ ‘Now’ was a particularly outrageous
example of a program that let a journalist attack the Bush
administration and other favorite liberal targets, while hosting a rarely
interrupted series of liberal rants by guests about ‘corporate greed,’
environmental pollution and a government that does not spend enough
on the poor.”
   Tomlinson, according to Moyers, “waged a surreptitious and
relentless campaign against ‘Now’ and me” (New York Times, May 2,
2005). Christy Carpenter, a CPB board member from 1998 to 2002,
told the Times that one of the disturbing developments of Tomlinson’s
chairmanship was a “very vehement dislike for Bill Moyers.”
   In a May 15 speech to the National Conference for Media Reform in
St. Louis, Moyers warned of the profoundly anti-democratic
implications of the suppression of political dissent and critical
reporting in the media. He observed that Washington journalistic rules

“divide the world into Democrats and Republicans, liberals and
conservatives, and allow journalists to pretend they have done their
job if, instead of reporting the truth behind the news, they merely give
each side an opportunity to spin the news.”
   Moyers told his listeners that the “right-wing media and their allies”
at the CPB were attempting to “threaten and intimidate” journalists
who told the truth. He remarked, “An unconscious people, an
indoctrinated people, a people fed only on partisan information and
opinion that confirm their own bias, a people made morbidly obese in
mind and spirit by the junk food of propaganda, is less inclined to put
up a fight, to ask questions and be skeptical. That kind of orthodoxy
can kill a democracy—or worse.”
   The former White House press secretary noted that Richard Nixon
and his administration, including the president’s “sidekick” Pat
Buchanan, had launched an attack on the CPB more than 30 years ago.
An internal memo recorded Nixon’s determination to “get the left-
wing commentators who are cutting us up off public television at
once—indeed, yesterday if possible.”
   However, Moyers pointed out, “in those days...there were still
Republicans in America who did not march in ideological lockstep
and who stood on principle against politicizing public television.” A
leading public television official in Dallas, a Republican, led a
nationwide effort to stop Nixon’s intimidation.
   The CPB chairman at the time, Moyers continued, “was former
Republican Congressman Thomas Curtis, who was also a principled
man. He resigned, claiming White House interference. Within a few
months, the crisis was over. CPB maintained its independence, PBS
grew in strength, and Richard Nixon would soon face impeachment
and resign for violating the public trust, not just public broadcasting.”
   No leading figure in the Democratic Party, much less the
Republican, would dare stand up to the extremist onslaught against
Moyers and the CPB today, so far has official American political life
swung to the right.
   Democratic congressmen John Dingell of Michigan and David Obey
of Wisconsin have asked the CPB’s inspector general to look into this
clear-cut case of “political interference into public broadcasting.”
Aside from the investigation urged by Dingell and Obey, which is
little more than an obligatory gesture, no effort has been made by the
Democrats to expose the character and breadth of the attacks on the
CPB. As always, the ground is thoroughly ceded to the extreme right
without a fight. This hardly comes out of the blue. The attacks on
PBS, along with National Endowment for the Arts and other such
institutions, began in earnest in the late 1980s. Officials of these
organizations, along with their supposed defenders in the liberal
establishment, have retreated continually.

© World Socialist Web Site



   Journalist Rory O’Connor notes on Alternet.org that “Along with
Bill Moyers, David Fanning and ‘Frontline,’ my partner Danny
Schechter and I were high on the original hit list. Our thought-crime?
Producing the anti-apartheid newsmagazine program ‘South Africa
Now,’ which appeared weekly between 1988-1991 on more than 150
public television stations.” The program came under fire from the
extreme right, which “labeled us ‘hard-line Marxist propagandists’
and ‘advocates, not journalists,’ ” and “few within the public
television hierarchy said a word.”
   Pat Mitchell, president and chief executive of PBS, capitulated
earlier this year in the most shameless fashion when Bush
administration officials attacked “Postcards From Buster,” a
children’s program, because it supposedly “legitimized the
homosexual lifestyle” by acknowledging that same-sex couples
existed in the US.
   The record of efforts to intimidate Moyers and other liberal
commentators is clear. In December 2003, Tomlinson sent a letter to
Mitchell alleging that “ ‘Now With Bill Moyers’ does not contain
anything approaching the balance the law requires for public
broadcasting.”
   Soon thereafter, Tomlinson paid a consultant $10,000 to monitor
Moyers’ program for three months. Writes the Times, “The reports
Mr. Tomlinson saw placed the program’s guests in categories like
‘anti-Bush,’ ‘anti-business’ and ‘anti-Tom DeLay,’ referring to the
House majority leader, corporation officials said. The reports found
the guests were overwhelmingly anti-Bush, a conclusion Mr. Moyers
disputed.”
   In an op-ed piece published May 10 in the Washington Times,
Tomlinson wrote, “To me and many other supporters of public
broadcasting the image of the left-wing bias of ‘Now’—unchallenged
by a balancing point of view on public broadcasting’s Friday evening
lineup—was unhealthy. Indeed, it jeopardized essential support for
public TV.”
   In other actions, the CPB recently hired two “ombudsmen” for the
first time in its history to review PBS news and public affairs
programs for evidence of “bias”—without bothering to notify Mitchell.
The two ombudsmen are right-winger William Schulz, a colleague of
Tomlinson’s at Reader’s Digest for decades, and Ken Bode, a former
NBC and CNN reporter, who most recently worked as a columnist for
the Indianapolis Star. Bode, the supposedly “liberal” member of the
watch-dog pair, once explained that his worst day as a journalist was
the day Ronald Reagan was shot. “As someone said at the time, he
went into the hospital as Ronald Reagan; he came out as John
Wayne,” commented Bode.
   The individual charged with setting up the office of the ombudsmen,
Mary Catherine Andrews, was still working as the director of the
White House’s Office of Global Communications when she “helped
draft the office’s guiding principles, set up a Web page and prepared a
news release about the appointment of the new ombudsmen,”
according to the Times.
   CPB officials, also for the first time, insisted on linking $26.5
million in federal funds to an agreement that would commit PBS to
strict “objectivity and balance” in each of its programs. The PBS
general counsel advised that this amounted to “government
encroachment on and supervision of program content, potentially in
violation of the First Amendment.”
   In addition, Tomlinson lined up $5 million in corporate financing to
air “The Journal Editorial Report,” a weekly talk show hosted by the
Wall Street Journal’s Paul Gigot, editor of the Journal’s editorial

page.
   Ken Ferree, a Republican operative and former Federal
Communications Commission media bureau chief under Michael
Powell, was recently named as interim CPB chief executive.
Tomlinson has made it known that his permanent choice for the post is
Patricia Harrison, the current assistant secretary of state and former co-
chairwoman of the Republican National Committee.
   At a gathering of the Association of Public Television Stations in
Baltimore last November, Tomlinson told the group that it should
make sure its programming better reflects the “Republican mandate.”
He later claimed this was only a joke.
   Two “National Public Opinion” surveys commissioned by the CPB,
but whose results have been buried by Tomlinson, indicate that the
overwhelming majority of the US public is satisfied with PBS
programming and that the “majority of the US adult population does
not believe that the news and information programming on public
broadcasting is biased. The plurality of Americans indicate that there
is no apparent bias one way or the other, while approximately one-in-
five detect a liberal bias and approximately one-in-ten detect a
conservative bias.” Public broadcasting had an 80 percent “favorable”
rating and “more than half of those surveyed believed that PBS news
and information programming was more ‘trustworthy’ than news
shows on the commercial networks” (Center for Digital Democracy).
   The notion of a liberal “bias” in the mass media is a favorite theme
of the ultra-right. By any objective standard, this is a laughable claim.
The American media, with the exception of PBS, is owned outright by
a handful of corporate conglomerates. Its leading figures are
multimillionaires who unfailingly defend the interests of big business.
   The ability of the Bush administration to launch an illegal war in
Iraq on the basis of lies is a testament to the failure of the American
media to perform any of its supposed functions in a democratic
society. The range of political views offered in the American media,
including PBS and NPR, runs the gamut, to paraphrase Dorothy
Parker, “from A to B.” The same small crowd of establishment
“talking heads” makes the rounds of the television news and interview
programs, offering apologetics in one fashion or another for the
policies carried out in the interests of America’s ruling elite.
   No voice is given in the American mass media to serious opposition.
Socialist and left-wing voices are systematically excluded from the
airwaves, private or public. No genuine reflection of popular
sentiment is even permitted to make its presence felt. According to
recent opinion polls, only 40 percent of the population supports
Bush’s Iraq war policy. But the opinions and feelings of the
remaining 60 percent (or 50 percent, or 70 percent, or whatever the
percentage might be) find virtually no reflection in television and
radio broadcasts.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

