
World Socialist Web Site wsws.org

Former US public broadcasting chairman
resigns in disgrace
David Walsh
8 November 2005

   Right-winger Kenneth Tomlinson resigned from the
board of the Corporation for Public Broadcasting (CPB)
November 3, after a report by the agency’s inspector
general sharply criticized his performance. Tomlinson has
been at the center of efforts to transform public
broadcasting into a mouthpiece for the Bush
administration.
   Tomlinson, a former director of the Voice of America in
the Reagan administration and editor-in-chief or Reader’s
Digest, was appointed to the CPB by Bill Clinton and
elected chair of its board in September 2003. His term as
chairman expired in September 2005.
   The New York Times reported November 4 that
Tomlinson is under investigation for possible misuse of
federal money and the use of phantom or unqualified
employees in his other position as chairman of the
Broadcasting Board of Governors, a post that he still
maintains. The latter supervises the US government’s
foreign broadcasting operations, including Radio Martí,
Radio Sawa and al-Hurra, Washington’s Arab-language
propaganda vehicle.
   CPB inspector general Kenneth Konz has been
investigating Tomlinson’s attempt to impose a partisan
Republican agenda on the Public Broadcasting Service
(PBS) and other publicly-funded outlets. Among other
activities, Tomlinson allegedly hired consultants and
lobbyists without notifying the agency’s board.
   The CPB chairman waged war in particular against
“Now with Bill Moyers,” hosted by the liberal muckraker
and former Johnson administration official.
   In December 2003, Tomlinson sent a letter to Pat
Mitchell, then president and chief executive of PBS,
alleging that the Moyers program “does not contain
anything approaching the balance the law requires for
public broadcasting.”
   Soon thereafter, Tomlinson paid a consultant $10,000 to
monitor Moyers’ program for three months. According to

the New York Times, “The reports Mr. Tomlinson saw
placed the program’s guests in categories like ‘anti-
Bush,’ ‘anti-business’ and ‘anti-Tom DeLay,’ referring
to the House majority leader, corporation officials said.
The reports found the guests were overwhelmingly anti-
Bush, a conclusion Mr. Moyers disputed.”
   In an op-ed piece published May 10, 2005 in the ultra-
right Washington Times, Tomlinson wrote, “To me and
many other supporters of public broadcasting the image of
the left-wing bias of ‘Now’—unchallenged by a balancing
point of view on public broadcasting’s Friday evening
lineup—was unhealthy. Indeed, it jeopardized essential
support for public TV.”
   Apparently the political leanings of the guests on
National Public Radio’s “The Diane Rehm Show” were
also monitored by Tomlinson consultants.
   In other actions, the CPB earlier this year hired two
“ombudsmen” for the first time in its history to review
PBS news and public affairs programs for evidence of
“bias”—without bothering to notify Mitchell. Konz has
been looking into whether there was White House
influence in the hiring of the latter two. Tomlinson is a
close friend of George W. Bush’s cheif political advisor,
Karl Rove.
   Tomlinson’s acquaintance with Rove dates from the
1990s, when the two served together on the Board for
International Broadcasting, the forerunner of the
Broadcasting Board of Governors. In 2003 and 2004,
reports Media Citizen, “Tomlinson worked with Rove to
help kill a legislative proposal that would have made it
more difficult to politically stack the CPB board.”
   Konz has also been looking into whether Tomlinson
violated agency regulations in hiring former Republican
National Committee co-chairwoman Patricia de Stacy
Harrison as CPB’s chief executive to replace Mitchell.
   The online media critic Free Press noted recently that
Harrison, in turn, had ‘stacked the deck’ by hiring three

© World Socialist Web Site



senior officers from the State Department, including two
from the “Public Affairs and Public Diplomacy
Division,” which overseees government efforts to
“advance US interests and security and to provide the
moral basis for US leadership in the world.”
   The new CPB employees all worked previously with
Harrison at the State Department, where she served as
assistant secretary for educational and cultural affairs and
acting undersecretary for public diplomacy and public
affairs.
   CPB’s new vice president for government affairs, Tim
Isgitt, was a driving force behind the “Shared Values”
campaign, “which placed pro-American propaganda in
Arabic media worldwide in an effort to win Arab support
for the war against terrorism. Under Isgitt’s direction, the
State Department produced propaganda videos, broadcast
ads, pamphlets, booklets and other materials intended for
distribution in more than a dozen Middle Eastern
countries. Several Arab nations refused to run the TV ads,
which US media widely ridiculed for attempting to
package US policy as a commercial ‘brand.’”
   Mike Levy, a new vice president and communications
and corporate spokesman (in fact, it was he who
“declined to answer questions,” the Washington Post
noted, following Tomlinson’s resignation), also came
from the State Department, but his relationship with
Harrison goes back to his service as her chief of staff
when she co-chaired the Republican National Committee.
Free Press observes that Levy’s work, in the
Department’s Bureau of International Narcotics and Law
Enforcement Affairs, “included helping the
administration put a ‘positive spin’ on US drug
eradication efforts in Afghanistan, where heroin
production has tripled following US military intervention
in the region.”
   Helen Mobley, the new senior director, corporate
communications and planning, was the State
Department’s senior advisor for public affairs and public
diplomacy. “She has worked closely with Patricia
Harrison to manage the State Department’s efforts to
showcase new freedoms after the downfall of the Taliban
regime by bringing Afghan women to America. On one
such visit Mobley was accused of ‘heavy-handed
muzzling’ of the press after reporters attempted to
question a visiting delegation of 14 Afghan women.
Mobley cut off all efforts to interview the Afghan women
and grilled a photographer who had been taking photos of
the event.” (Free Press)
   Tomlinson’s departure in disgrace has not helped the

fortunes of the Bush administration, or Rove’s personally.
The Christian Right’s Focus on the Family wondered on
its Web site whether now that “the conservative voice is
gone, will efforts to reform PBS go with him?” Rich
Noyes of the Media Research Center commented that
Tomlinson’s “real crimes in the eyes of these liberals was
that he actually wanted to hold PBS accountable to some
kind of political balance, which is what it says in their
charter.”
   Republican Congressman Zach Wamp of Tennessee
told Family News in Focus that he would be leading the
effort to take up where Tomlinson left off. However, Cliff
Kincaid of Accuracy in Media, the right-wing media
watchdog, suggested that any amount of money spent on
PBS would be too much.
   Taking advantage of the Hurricane Katrina disaster,
Republicans in Congress have proposed to repeal 14
federal education programs, including the popular public
broadcasting programs “Ready to Learn”, “Ready to
Teach” and “Star Schools”.
   Focus on the Family needn’t worry about public
broadcasting’s general direction, Tomlinson’s
replacement as chair of CPB was Cheryl Halpern, a
longtime Republican operative and party fundraiser. The
corporation’s vice chairman is Gay Hart Gaines, a
founder and former chairman of GOPAC, an influential
Republican fundraising group.
   Rove’s name has come up in the investigation being
carried out by the State Department’s inspector general
into Tomlinson’s tenure as the head of the Broadcasting
Board of Governors. State Department investigators,
reports the New York Times, have seized records and
emails from the board of governors, including email
traffic between Tomlinson and Rove, along with other
White House officials.
   According to the Times, “People involved in the inquiry
said it involved accusations that Mr. Tomlinson was
spending federal money for personal purposes, using
board money for corporation activities, using board
employees to do corporation work and hiring ghost
employees or improperly qualified employees.”
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

