
World Socialist Web Site wsws.org

Kerry Packer (1937-2005)

Why the endless eulogies for Australia’s
richest man?
Rick Kelly
5 January 2006

   The Australian ruling elite has spent much of the holiday season
eulogising the late Kerry Packer, who died December 26. Packer was
Australia’s wealthiest individual, with a personal fortune estimated at $7
billion (US$5.1 billion) at the time of his death. His Publishing &
Broadcasting Limited company has a range of interests spread across
television, magazines, and casinos and gambling.
   Prime Minister John Howard called a special news conference on
December 27 to declare his sadness for the demise of a man he described
as a “friend”. Packer’s death, Howard insisted, represented “a very big
loss for Australia because he was a passionate believer in this country”.
The government has announced that it is holding a state memorial service
for the billionaire, to be held next month. Labor leader Kim Beazley said
that he would miss his conversations with Packer, whose views “were
underpinned with a profound patriotism and a nationalist approach”.
   The media joined the effusive praise for Packer. The Sydney Morning
Herald’s December 28 edition, headlined “Death of a Giant”, devoted no
less than seven full pages to various aspects of his life and death. In the
days since, coverage of his funeral, his son and heir Jamie, and various
other aspects of Packer’s life has been no less exhaustive.
   What accounts for this extraordinary spectacle?
   Packer himself was a particularly philistine and boorish individual. He
was poorly educated, and despised books and the arts. (“The ultimate
purgatory would be to go to the Opera House and hear Joan Sutherland
sing,” he once said.) He had a vicious and cruel sense of humour, enjoyed
bullying his employees and federal politicians alike, and esteemed nothing
beyond his own wealth and power. As Packer’s unofficial biographer Paul
Barry commented, “Despite his vast wealth, he was a man with no
obvious sense of civic duty. His god was money and he worshipped
devoutly.”
   That such an individual has been so fulsomely praised casts a sharp light
upon the nature of social relations in contemporary Australia. Contrary to
the long-standing myths about Australia being an “egalitarian” society,
for the ruling elite there is but one relevant measure for assessing the
value of an individual’s life—namely, just how much money that person
has amassed. Everything else is secondary.
   The fact that Kerry Packer’s business empire was ultimately based on
two factors—politically-influenced state regulation and systematic tax
avoidance—has deterred none of his admirers. On the contrary, one senses
that much of the establishment’s high praise is driven by envy for the
billionaire’s ability to amass a fortune through largely parasitic and non-
productive enterprises.
   The Australian ruling class, after all, has little to parade beyond its
money and possessions. The nation-state was founded as an outpost of the
British Empire, with the wealth of the elite largely derived from the
pastoral and mining exploitation of a land violently seized from the

indigenous population. The ruling class can point to no noble historical
episodes of political sacrifice and revolutionary struggle, and has always
been characterised by parasitism and backwardness.
   Packer can only be understood as both a product and representative of
the Australian ruling class as a whole. Its commemorations have thus
taken the form of an open celebration of itself.
   The origins of Packer’s enormous wealth can be traced back to Kerry
Packer’s grandfather, Robert Clyde (R.C.) Packer. The son of a colonial
customs official in Tasmania, R.C. Packer moved to Sydney in 1900, one
year before the federated Australian nation-state was founded. After first
working as a journalist, R.C. helped found the popular Smith’s Weekly
newspaper in 1919, which was followed by the Daily Guardian in 1923.
   While both newspapers featured populist editorials and muckraking
investigations of political corruption, Packer always had stridently right-
wing sympathies. His newspapers distinguished themselves during the
Depression by accusing New South Wales Labor Premier Jack Lang of
being a communist, and by publishing favourable reports of public
meetings held by the New Guard fascist movement. According to a
military intelligence report from the period, R.C. Packer was himself a
New Guard member.
   In 1932, R.C.’s son Frank launched his own publishing career when he
went into business with “Red Ted” Theodore, former trade union militant
and Labor federal treasurer. Theodore and Packer took over the Australian
Workers’ Union (AWU) newspaper, the World, after promising to
increase its circulation, restore profitability, and maintain the paper’s
staff. The two men then cut a secret deal with the publishers of the major
Sydney daily the Sun to shut down the World. According to the terms of
the arrangement—negotiated for the Sun by none other than R.C. Packer
—Frank Packer and Ted Theodore received 86,500 pounds to liquidate the
World. The AWU received just 100 pounds of this money, which did not
cover even a fraction of the redundancy payouts the union had to pay the
World’s sacked employees.
   Packer maintained his lease over the AWU’s printing presses, which he
then used to launch the Australian Women’s Weekly. The magazine
featured advice on fashion, cooking, and child care and was a great
success, providing the springboard for Packer to expand his interests
across the newspaper and magazine industry. His publishing interests gave
him enormous political influence, particularly in New South Wales
through the leading Sydney daily newspaper, the Daily Telegraph, which
he owned from 1936 to 1972.
   The publisher was notorious for using his media interests to air his
reactionary views. In one infamous Telegraph editorial, Frank Packer
ruminated on the 1967 urban violence in the US. “If every time Negro
revolutionaries decided to burn and kill, those maintaining the law killed
500 Negroes, the Negroes might decide to stop burning and killing,” he

© World Socialist Web Site



wrote.
   Kerry Packer, born in 1937, received a brutal upbringing from his
tyrannical father. He was packed off to a boarding school, which
happened to be a few hundred metres down the road from the family
home, when he was just five years old. His academic performance was
always poor; his father called him “Boofhead”, while his mother often
referred to him as “Dummy”. After leaving school, Packer went to work
for his father, and for a period was forced to work as a cleaner on the
Daily Telegraph’s printing presses.
   It was only in 1972, when Kerry’s elder brother Clyde broke relations
with his father and quit the Packer dynasty, that Frank Packer recognised
Kerry as his heir. Two years later the millionaire patriarch died,
bequeathing Kerry a $100 million company, Consolidated Press Holdings,
which owned Channel 9 in Sydney and Melbourne, and a range of popular
magazines.
   While Frank Packer had always focussed on developing his publishing
interests, Kerry recognised the growing importance of television. The son
imported a series of programs from the US to boost Channel 9’s ratings,
and placed particular emphasis on developing the network’s coverage of
popular sporting events.
   In 1977, the Australian Cricket Board refused to accede to Kerry
Packer’s demand that his network be granted exclusive broadcast rights.
(“There’s a little bit of the whore in all of us,” Packer claimed to have
told the Board. “Gentlemen, name your price.”) He then signed up 50
international cricketers and formed his own competition, rivalling the
established world game. Packer’s initiative, however, faced massive
losses as his cricketers were denied access to the major stadiums, and poor
crowds resulted in inadequate advertising revenue.
   But Packer’s fortunes were soon to turn. The state Labor government
led by Neville Wran stepped in to pass legislation that allowed it to sack
the 13 members of the Sydney Cricket Ground (SCG) Trust who had
banned Packer from using the venue. The government later announced
that floodlights would be installed at the ground; two-thirds of the $1.3
million expense would be borne by SCG members, one-third by NSW
taxpayers. Packer incurred none of the costs, but reaped the enduring
rewards, as the enhanced ground helped launch his highly successful day-
night cricket matches.
   Much of the media coverage following Packer’s death has celebrated
his involvement in world cricket. Various commentators have praised the
billionaire for boosting the players’ pay, enhancing television coverage,
and promoting the sport around the world. The Australian cricket team
even donned black armbands in Packer’s honour at the traditional Boxing
Day test match. All of this coverage overlooked the fact that Packer’s
intervention into cricket was driven by one sole concern—making a profit.
   The Wran government’s role in saving World Series Cricket marked a
turning point for the Packer empire. Frank Packer had always been a
staunch supporter of the Liberal Party, and ran frequent editorials
condemning alleged communist influence in the trade union movement
and the Labor Party. In 1972, Channel 9’s influential “A Current Affair”
television program described Labor leader Gough Whitlam’s agenda as
“the marijuana dreams of a Utopian Disneyland”.
   By the time Kerry Packer took over, however, the Labor Party had
abandoned the old social reformist program that had so incensed his
father. After the governor-general sacked the Whitlam government in
1975, senior Labor figures concluded that they could no longer afford to
antagonise big business and its media mouthpieces by campaigning on a
platform of government spending on social infrastructure and concessions
to the working class. In its place a pro-business and “free market”
program was advanced. This lurch to the right was bound up with
profound economic shifts—principally Australia’s deepening integration
into the international capitalist market and the end of the post-war boom.
   The end result was that Kerry Packer came to recognise that he could do

business with the Laborites. He backed Labor in the 1978 New South
Wales state election, with all his suburban newspapers editorialising on
behalf of the party. Wran’s 30-minute election speech was broadcast by
Channel 9 in primetime, while the Liberals’ speech was not shown in full
at all.
   Following the Wran government’s re-election, a consortium headed by
Packer and his fellow media magnate Rupert Murdoch won the contract to
run the new state lottery. The highly lucrative deal was awarded in highly
dubious circumstances, amid rumours of corruption and bribery, and came
to symbolise the state Labor government’s cosy relationship with Packer.
   The entrepreneur also cultivated his connections with federal Labor
figures. Most of these contacts were initially developed through John
Ducker, who was NSW Labor Party president and secretary of the NSW
Labor Council, as well as being a member of the Channel 9 Board. Ducker
recommended Packer to his colleagues as a man “prepared to do
business”.
   In the years leading up to the election of the federal Labor government
led by Bob Hawke in 1983, Packer became close with Hawke and other
senior figures, including soon-to-be treasurer and prime minister Paul
Keating and Labor powerbroker Graham Richardson. Within the Hawke
and Keating governments, Richardson became known as the “minister for
Channel 9” due to his strident advocacy on behalf of Packer.
   These Labor contacts proved invaluable in 1984, when the media
magnate was accused of an extraordinary series of crimes, including
involvement in drug trafficking, pornography, fraud, money laundering,
and tax evasion. The allegations emerged during the Costigan Royal
Commission into corruption in the Painters and Dockers Union, and were
published in the National Times, which codenamed Packer “The Goanna”.
   While Packer strenuously denied all the charges, he was unable to
explain why enormous sums of his cash had circulated through a number
of criminal figures. “Packer was anxious to deny that moneys were used
for drugs, as were the others,” Costigan wrote. “Their problem was the
reluctance to disclose the real purpose of the cash payments, for fear that
on exposure they would be prosecuted: thus the half-truth, not the whole...
Those who purvey half-truths have only themselves to blame for the
consequences.”
   According to Paul Barry, all of the charges, with the exception of tax
evasion, were false. Whatever the truth of the matter, it is testament to
Packer’s general character that the allegations were so widely
believed—including by many who worked immediately under him.
   The Hawke government ensured that the Royal Commission was not
given time to fully investigate all the accusations. In March 1987 Lionel
Bowen, the attorney-general, under strong pressure from the prime
minister, issued a highly unusual statement to parliament which cleared
Packer of all charges.
   The same year, the billionaire told ABC Radio that Hawke had done
great things for business and that he would be voting Labor at the next
election. In return, the prime minister heaped fulsome praise on Packer at
a 1987 Businessman of the Year ceremony, describing him as “a close
personal friend” and a “very great Australian”. Packer was later heard
telling a friend that he wished Hawke would not be quite so deferential in
public.
   The Costigan investigation shed light on some of Packer’s methods for
avoiding paying tax, which saw him under investigation by the Australian
Tax Office for most of the 1980s. As the entrepreneur forthrightly
declared to the Australian parliament in 1991, he felt no obligation to pay
any tax at all if he could help it. During the 1980s, Packer employed what
were known as “bottom of the harbour” tax schemes, which featured
complex arrangements involving the concealment of companies within
subcompanies within foreign subsidiaries—all to hide company profits
from the taxman. Millions of dollars in untraceable cash was moved
around between different companies and individuals—including a number

© World Socialist Web Site



of convicted fraudsters and con-men.
   Despite numerous investigations, Packer was never prosecuted for tax
evasion. His tax lawyers defended the legality of their client’s
manoeuvres, and always found new ways of fully exploiting the system.
Financial deregulation introduced by Labor in the 1980s permitted
Packer’s Consolidated Press company to slash its effective tax rate from
39 percent in 1984 to just 14 percent in 1986. A 1987 tax system reform
also introduced by the Hawke government allowed Packer to reduce his
personal income tax to 9 percent. Today, much of PBL is run through a
holding company in the Bahamas, an established tax haven, and the
business is understood to pay less than 10 percent in tax.
   In recent days, Packer’s admirers in the media and in Canberra have
rhapsodised over his supposed generosity and philanthropy. Almost every
day a new story of the “big man’s” selflessness has been promoted—from
his one-off sponsorship of a group of disabled children’s trip to
Disneyland, to the annual donation of his old shoes to the Salvation Army.
If only Packer had paid the same rate of tax as do ordinary working
Australians, however, many, many more hundreds of millions would have
been available to the socially and economically disadvantaged in the form
of public funds for health, education, and other social services.
   Packer’s media interests in Australia have always been dependent on
media concentration and ownership laws, which regulate everything from
the number of television networks permitted, the level of foreign
ownership of media outlets, and the possible ownership of both
newspapers and television stations. The Hawke government—like the
Keating and Howard governments following it—formulated these
regulations, not on the basis of the real interests of the Australian people,
but first and foremost with the interests of Packer and his ilk in mind.
   In 1986, the Labor government issued a series of new cross media
ownership laws that became known as “Packer’s package”. Part of the
new legislation permitted Packer’s Sydney and Melbourne Channel 9
stations to become one national network, which vastly increased its value.
In a particularly famous deal, Alan Bond purchased the national Channel
9 network for $1.025 billion. Packer then bought the network back from a
bankrupted Bond three years later for about $200 million.
   Packer was notorious for his cruel and malicious treatment of those who
worked under him. He was fond of abusing people in front of their
colleagues, before telling them, “You’re f——— stupid. Now tell me you’re
stupid and why you’re stupid.” In private, Packer treated politicians
likewise. He was accustomed to summonsing politicians at will whenever
he wished to issue a new demand. “If Packer rang Hawke and said he
wanted to see me,” one minister said, “then I’d be on the plane to see
him.” There are many accounts of a displeased Packer towering over
government ministers and unleashing obscenity-filled tirades.
   Packer’s famous appearance before a parliamentary media enquiry in
1991 provided a rare insight into the real relationship between Australia’s
ultra-wealthy and the elected members of parliament. The billionaire
contemptuously lambasted the parliamentarians who had dared to
challenge his interest in taking over Fairfax, publisher of the Sydney
Morning Herald and the Age. Packer denounced the inquiry as an
“intellectual wank”, “crap”, and “claptrap”. Politicians from all the
established parties cowered before him. Their abject subservience was
best summed up when Packer angrily dismissed a question asked by Labor
“left” Jeannette McHugh. “I’m sorry, Mr. Packer,” McHugh quickly
replied.
   The entire affair left no one in any doubt as to who was really in charge.
In a particularly crude and unapologetic manner, Packer’s performance
provided a graphic demonstration of the reality of Australia’s
“democracy”. The parliamentary set-up relies on the popular illusion that
ordinary citizens periodically elect politicians who represent them and rule
in their interests. But for all the elaborate trappings of elections and
parliamentary tradition, the reality is that wealth equals power, and

parliament and its members are, in the final analysis, nothing more than
servants of capital.
   Reference: Paul Barry, The Rise and Rise of Kerry Packer (Sydney,
Bantam, 1993)
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

