
World Socialist Web Site wsws.org

Wagging the dog in Belarus
Tom Carter
27 March 2006

   On March 19, elections were held in Belarus in which the incumbent
president, Alexander Lukashenko, was reelected. Since Lukashenko was
declared the winner, public officials and media pundits in the US and
western Europe have launched a major public offensive to brand the
election results “fraudulent” and “illegitimate.”
   While it is likely that the Belarus authorities engaged in electoral fraud
to minimize the vote tally of the opposition, most informed analysts
believe that the Lukashenko forces probably received a clear majority of
the vote. This does not testify to the popularity of the regime, but rather to
the limited support for the opposition whose espousal of “democratic” and
pro-market “reforms” inspires little confidence among broad sections of
the populations They have little reason to believe—given the experience of
every other east European state—that they would benefit from the
implementation of such a program.
   At any rate, the angry response of the US government and media to the
Belarus election has little to do with election protocols, or even with the
authoritarian characteristics of the Lukashenko regime. All that is nothing
more than a pretext for geopolitical and economic concerns of far greater
magnitude. The United States has during the past several months
expressed growing alarm over indications that the Putin government is
determined to defend Russian national interests in a manner that conflicts
with Washington’s world strategy.
   The Belarus election has provided an opportunity for the United States,
together with an increasingly belligerent European bourgeoisie, to ratchet
up pressure against Russia.
   That is why relatively small demonstrations in Minsk have been seized
upon by the American (and, to a lesser extent, the European) media as
events of world historical dimensions. Like a touring comic operetta, the
cast of characters and props that previously performed with great effect in
Tblisi and Kiev have taken up residence in Minsk. With only minor
alterations in the script and with new extras recruited from the local
population, the Washington impresarios have been hoping to stage the
same sort of political smash-hit that they achieved in Ukraine and
Georgia. But the first indications are that the plot line has become
somewhat too familiar, and that the show is failing to pull in the crowds
that were anticipated.
   Only a few hundred people could be assembled to stage a pro-
democracy protest in Minsk for the benefit of the American media in the
aftermath of Lukashenko’s reelection. No matter: when the protesters
were arrested, the White House had what it needed to escalate its rhetoric.
A government spokesman declared that “the United States has condemned
the actions of the Belarus security forces in the early morning hours, in
which they seized and detained Belarus citizens who were peacefully
protesting a fraudulent election.”
   C.J. Chivers of the New York Times denounced the government of
Belarus as a “police state” and a “Soviet anachronism,” and reiterated his
hopes that the US-backed candidate Milinkevich could bring “civil
society” and “human rights.”
   In fact, the ongoing propaganda offensive against Belarus was very
carefully worked out well before the March 19 elections. On March 9,
2006, a report by Celeste Wallander, director and senior fellow of the

Russia and Eurasia Program, was published by the Center for Strategic
and International Studies (CSIS). The report outlined the “implications of
upcoming elections in Belarus for our national interests.” Wallander
above all stressed the need to “act decisively if, as many expect, the
elections on March 19 do not meet clear and widely accepted international
standards for free and fair elections [i.e., if Lukashenko is reelected].”
   Wallander’s recommendations for the US diplomatic response were,
fundamentally, simply to not “recognize the results as the expression of
Belarusian citizens,” thereby not recognizing Lukashenko “as the
legitimate head of state of the Republic of Belarus.”
   Her report cites the Ukrainian elections of 2004 as a precedent, where
the US also refused to recognize the victory of Victor Yanukovich—the
candidate favored by Russia—and instead recognized Victor Yushchenko,
a client of the US.
   Wallander also recommended the imposition of economic and
diplomatic sanctions against Belarus, many of which have already been
threatened or implemented in the past week. She even included the
following provision: “If the regime uses force against peaceful
demonstrators protesting fraudulent elections, the international community
should be prepared to lay the groundwork for an international tribunal that
would someday hold the guilty officials accountable for any orders to
harm citizens exercising their rights under European and international
law.”
   Wallander’s statement is in line with another new report from the US
Council on Foreign Relations, Russia’s Wrong Direction: What the US
Can and Should Do. This 92-page statement outlines the real grievances
with Russia that have led to the rapid deterioration of relations between
the two countries and the conflicts over the former republics.
   “In 2005, Russian officials sought to curtail access by the United States
and NATO to Central Asian Airbases—even though these were still being
used to support military and humanitarian operations in Afghanistan, an
effort that Russia ostensibly supported. For the first time since 2001,
Moscow prepared to throw up obstacles to Western policy, not because it
now disagreed with the goal of fighting terrorism, but because it
subordinated this goal to a different, geopolitical concern. Acting in the
framework of the Shanghai Cooperation Organization (whose other
members are Central Asian states), Russia and China saw an opportunity
to reverse the growing American presence in the region.”
   “American hopes for expanded energy cooperation also encountered a
series of disappointments: the revocation of long-standing ExxonMobil
licenses for Sakhalin natural gas fields: the destruction of Russia’s largest
and best-managed oil company, YUKOS, as part of the reassertion of state
control over the oil sector; the enunciation of new policies to limit
Western investment in Russian energy development; the delay and near-
collapse of the Murmansk pipeline project; and the cutoff of gas to the
Ukraine and beyond it to the rest of Europe, as part of a counterattack
against Kiev’s pro-Western orientation [following the seizure of power of
Yushchenko]. Under the cumulative impact of these developments, the
‘strategic energy dialogue’ came to a standstill.”
   In other words, it is Russia’s refusal to cooperate fully in the Bush
administration’s “war on terror” and, more importantly, to cooperate with

© World Socialist Web Site



the interests of the American oil industry that have touched off this recent
“human rights” campaign in Belarus.
   Beginning directly after the liquidation of the Soviet Union, when the
US was backing Chechen separatists operating inside Russia, the US and
the centers of power in western Europe have sought to expand their
influence in the outlying former Soviet territories.
   More recently, through the so-called “Rose Revolution” in Georgia and
the “Orange Revolution” in Ukraine, the US has sought to isolate Russia
from Europe by financing and mobilizing sympathetic pro-market,
anticommunist forces in the former Soviet republics. For the populations
of these republics, these made-in-America “revolutions” have brought
nothing but disaster.
   Poland under Lech Kaczynski has also moved over to the side of the US
and Europe, dispatching troops to participate in the invasion of Iraq. More
recently, following the election of Angela Merkel in Europe, the European
bourgeoisie has signaled its willingness to cooperate more fully with the
US, further isolating Russia.
   Russia under Putin has also ruffled a few diplomatic feathers in
Washington by selling arms to Iran, by entering into negotiations with
Hamas, and by staging joint military exercises with China.
   The US, with its recent propaganda offensive, has signaled to Russia
that its next move will be Belarus, and that it will stop at nothing to
acquire it—even if it means destabilizing the entire region and Russia
internally.
   As the American web site Stratfor (which has close ties with US
intelligence) recognized on November 19 of last year in an article called
“America Unplugged,” when it comes to Russia, “the United States is
playing for keeps.”
   “The Soviet Union was one of only three states that have ever directly
threatened the United States—the other two being the British Empire and
Mexico. The Soviet Union also came as close as any power ever has to
uniting Eurasia into a single integrated, continental power—the only
external development that might be able to end the United States’
superpowership. These little factoids are items that policymakers neither
forget nor take lightly. So while U.S. policy toward China is to delay its
rise, and U.S. policy toward Venezuela is geared toward containment,
U.S. policy toward Russia is as simple as it is final: dissolution.”
   On this note, Condoleezza Rice, whose name also appears in the
aforementioned CSIS document, recently claimed on CNN’s “Late
Edition” that she suspects Russia of turning over military intelligence on
American troop deployments to Saddam Hussein’s regime in Iraq prior to
the invasion.
   “Any implication that there were those from a foreign government who
may have been passing information to the Iraqis prior to the invasion
would be, of course, very worrying,” she said. Even if this is true, the
choice to notify the press of this now is deliberately calculated to coincide
with the Belarus diplomatic offensive.
   The evidence points to Secretary of State Rice, elements of the
Democratic Party (including John Edwards, one the authors of the Council
on Foreign Affairs report), former Secretary of State Powell, and sections
of the State Department as the prime movers behind the offensive on
Russia. This group has increasingly come into conflict with the
Republican Party and Department of Defense, a more powerful faction
whose major figures include Donald Rumsfeld and Dick Cheney, which
has its gaze fixated on the Middle East.
   The claims repeated ad nauseam in the media that the latest series of
diplomatic moves against Lukashenko have anything to do with
democracy are simply not to be taken seriously. Consider, by way of
example, the New York Times’s coverage of the events in Minsk.
   The March 21 issue of the New York Times, which has featured front-
page news on Belarus ever since, carried a 30-paragraph article by C.J.
Chivers heralding the 300 student demonstrators as champions of freedom

and democracy. Meanwhile, nationwide demonstrations and strikes in
France against the CPE and the government involving hundreds of
thousands of workers and students received six paragraphs. Tens of
thousands of Indians in Ecuador protesting “free trade” talks with the US
received a one-paragraph brief. Likewise, thousands of Asian workers in
Dubai walking off their jobs in protest of the sweatshop conditions at
construction sites also received one paragraph.
   There is nothing so much as resembling serious journalism or critical
analysis in the coverage—only hand-wringing, sensationalism, and
sentimentalism. The reader does not come away knowing anything new
about the background to the central geopolitical issues in Belarus. For a
flavor of the tone of Chivers’s articles, consider the following passage:
   “After midnight, they occupied a portion of Belarus, a country of 10
million people the size of Kansas, that was no larger than a 50-yard
square.
   “It was a country within. They danced on its cold stone. They handed
out tea. They said they would not give it up.
   “ ‘We consider this camp to be the only means to defend our position,’
Vitaly Korotysh, 22, one of the coordinators of the rally, said at 3:30 a.m.
‘If necessary it will stand for years. And if they break it up, I think on the
next day the people will be back.’”
   “It is too soon to know whether this is foolishness or resolve.”
   Chivers waxes poetic about how the “core of Belarus’ public opposition
assumed its shape in the darkness,” then denounces without any evidence
the “rigged” election of Lukashenko, and describes the numerous
bureaucratic obstacles in the way of parties in opposition to
Lukashenko’s.
   From Chivers’s tone, one is inclined to conclude that an opposition
party in the US enjoys easy access to the ballot, public funds to conduct
campaigns, and a public forum to discuss its platform! Of course, none of
this is true. It is also worth pointing out that during the last Republican
convention in New York, masses of protesters were illegally rounded up
and arrested.
   Regardless, the sole purpose of the media coverage of the Belarus
situation is to evoke sympathy for the small group of students assembled
in the square and animosity toward the Lukashenko administration—the
formula is as simple as it is familiar: the students are protesting for more
freedoms, and the decrepit totalitarian government is cracking down.
   The Times’s assumption of the mantle of human and democratic rights is
thoroughly hypocritical. When it comes to Egypt under Hosni Mubarak,
or the US-installed puppet governments of Iraq and Afghanistan, which
have become notorious for brutal police crackdowns on protests, torture,
disappearances and arbitrary arrests, the Times has nothing but apologies
and sympathy for the difficulties facing “fledgling democracies.” If the
kind of election that took place in Belarus had taken place in Egypt, the
Times would have published an editorial congratulating the Mubarak
regime on its great progress towards “free and fair elections”!
   Certainly, neither of the factions engaged in the dirty tug-of-war in
Belarus will advance the interests of ordinary Belarusian people.
   On the one hand, there is the right-wing Lukashenko administration,
which consists of all of the worst elements of the old Stalinist
bureaucracy. These ex-bureaucrats have profited immensely from the
liquidation of the Soviet Union, and seek to defend and expand their
newly conquered social position by ruthlessly suppressing any and all
political opposition. They have allied themselves with the Putin regime in
Russia, and in return for its allegiance, Russia demands the sale of goods
from Belarus at below-market prices—a cost transferred onto the shoulders
of the working people of Belarus.
   The students at the rally this past week, most young men between the
ages of 18 and 21, supported the minority candidate Aleksandr
Milinkevich of the Unified Democratic Forces, who received 6 percent of
the vote in last year’s elections. These largely petty-bourgeois youth have

© World Socialist Web Site



adopted denim as the “color” for their revolution and wear it as a
uniform—signaling their support for the US-backed right-wing coups in
Ukraine and Georgia.
   The elements that Milinkevich has been able to rally to his banner are
generally of right-wing, nationalist character. These are people who
opposed the Soviet Union not for its corrupt bureaucracy, but because its
institutions stood in the way of their own personal enrichment—that is,
they were not critics from the left, but from the right.
   Milinkevich enjoys the full support of the Bush administration and its
allies in the media, the governments of the major European powers, as
well as the right-wing Polish president Kaczynski—all of whom stand to
directly benefit from a reduction of Russia’s influence in eastern Europe.
   Despite the claims by the US state department that Milinkevich won the
March 19 elections, Milinkevich’s following is actually very small.
Chivers of the New York Times admits, perhaps unintentionally, the 200
arrested were the “core” of Milinkevich’s movement, which means the
protest scheduled for Saturday will not go forward. Does this sound like a
party that received the majority of votes in a country of 10 million people?
   The Financial Times of London, though supportive of Washington’s
line, conceded that Lukashenko probably gathered somewhere between 50
and 60 percent of the vote. Why then the need for voter fraud? The answer
lies in the fact that Lukashenko knows that every opposition vote
facilitates the US effort to destabilize his government.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

