
World Socialist Web Site wsws.org

Australian Broadcasting Corporation
attacked for “biased” program on Israel’s
aggression
Rick Kelly
10 August 2006

   The Australian Broadcasting Corporation (ABC) has come
under fire from Zionist organisations and other media outlets
for its broadcast last month of a children’s current affairs
program which included a brief and, one might have
thought, unobjectionable historical account of the Israeli
state’s dispossession and invasion of Arab lands. The
subsequent uproar, and the ABC’s craven capitulation,
demonstrate the climate of censorship and intimidation
which surrounds every aspect of the Australian media’s
coverage of Israel’s criminal war on Lebanon.
   From the outset, the media has unanimously echoed
Israel’s official justifications for its aggression. Ignoring all
the evidence that this was a pre-planned operation driven by
US and Israeli strategic interests in the Middle East, the
media has endlessly repeated the Israeli government’s claim
that the hostilities were caused by Hezbollah’s capture of
two Israeli soldiers.
   Deliberately obscuring and suppressing the real history of
the past 60 years, the present crisis has invariably been
portrayed as a struggle between a besieged Israel defending
itself against murderous Arab “terrorists” and “extremists”.
No objective historical examination of the causes of
Lebanese, Palestinian, and other Arab hostility towards the
state of Israel has been permitted. Rather, the “extremism”
of organisations such as Hezbollah and Hamas is explained
by entirely irrational and subjective factors—Islamic
fundamentalism, anti-Semitism, “evil”, etc.
   In this atmosphere, the ABC’s “Behind the News”—a
current affairs program for children and adolescents, shown
in many schools across the country—broadcast a story on July
25 dealing with the background to Israel’s offensive in
Lebanon. After describing the destruction of Lebanon’s
main airport, electricity supplies, and road network, the
program informed viewers of some of the historical issues
behind the conflict.
   “When Israel was created in 1948 many Palestinians were
forced from their land and some came to southern Lebanon,”

the report explained. “Hezbollah fought Israel to reclaim lost
land and to remove foreign troops from Lebanon.... The
recent attacks started when Hezbollah soldiers from Lebanon
kidnapped two Israeli soldiers and killed eight. Hezbollah
wanted to swap the kidnapped Israeli soldiers for Arab
prisoners being held in Israel.”
   The program also featured a brief timeline of events since
Israel’s founding. “1948: Israel was proclaimed as a country
for Jewish people, taking much of the land from Palestinian
Muslims; 1964: The Palestine Liberation Organisation
(PLO) was established for Arabs in their fight against Israel
for taking their land; 1967: Israel took over Gaza and the
West Bank and 500,000 Palestinians fled the country.”
   This account prompted immediate condemnation.
Grahame Leonard, president of the Executive Council of
Australian Jewry (ECAJ), issued a formal complaint to the
broadcaster. In a clear sign that the letter was intended to
intimidate the ABC, Leonard sent copies to several senior
government ministers, Labor Party parliamentarians, and
right-wing commentators in the media, such as the
Australian’s Janet Albrechtsen.
   The Zionist leader declared that the “Behind the News”
broadcast “can only have the effect of poisoning young
minds”.
   On August 2, the Murdoch-owned Australian published an
editorial castigating the ABC, titled “Hezbollah for kids”.
The “Behind the News” program, it declared, “delivered a
potted history of the last half-century of Lebanese life that
sounded almost as if it had been scripted in Tehran”.
   The editorial complained that the ABC said “that in 1948
‘Israel was proclaimed as a country for Jewish people,
taking much of the land from Palestinian Muslims’; and that
in 1967 for no apparent reason Israel ‘took over’ Gaza and
the West Bank. These were only a few of the many howlers
delivered without regard to context, balance or fact to an
audience lacking the historical knowledge to spot the many
errors.”

© World Socialist Web Site



   But there were no “howlers”. The ABC program simply
told the truth—however limited. What the Australian’s
denunciations actually revealed is that the Big Lie of Israel
as a “David”, defending itself against an Arab terrorist
“Goliath” can only be upheld by suppressing any public
discussion of the real history of the Middle East in the
twentieth century.
   This is especially so under conditions where Israel’s war
crimes are producing shock and revulsion among ordinary
people, and the development of widespread antiwar
sentiment—none of which find any expression in the official
political establishment. Both the government and the
opposition Labor Party have extended unconditional support
for Israel’s offensive and for the Bush administration’s
blocking of an immediate ceasefire.
   It is a matter of historical record that Israel’s formal
establishment in 1948 was immediately followed by the theft
of Arab land and the expulsion of more than three-quarters
of a million Palestinians through terrorist intimidation. This
land grab, known to the Palestinians as the nabka
(“catastrophe”), was a conscious strategy of Israel’s
founding leaders to expand the Jewish state’s borders,
dominate the region and establish an ethnically homogenous
country. The Palestinian people were forced to live in
squalid refugee camps in the West Bank, Gaza, and
neighbouring Arab countries.
   In 1967, the reactionary logic of Jewish nationalism was
further demonstrated when Israel launched a devastating
attack against its Arab enemies and seized East Jerusalem,
the West Bank and Gaza, as well as the Golan Heights from
Syria and the Sinai Peninsula from Egypt. With the
exception of the Sinai, the Zionist state has maintained its
occupation of these territories ever since, in defiance of
international law and numerous United Nations resolutions.
Since 1967, Israel has continued to expel Palestinians from
their land in Jerusalem and the West Bank, with 450,000
Jewish settlers now illegally occupying Palestinian territory.
   The Australian provides no alternative view—it simply
evades all the historical issues. Its August 2 editorial went on
to declare: “The ABC’s wilful ignorance of the deeper
issues involved in the “Behind the News” segment should be
seen as part of a progressive campaign to recast terrorist
groups such as Hezbollah as nothing more than social
service agencies with attitude. At our public broadcaster, it
seems, Hezbollah are the freedom fighters [and] the Israelis
are the aggressors.”
   The reality is that Hezbollah was formed in the mid-1980s,
amid the 18-year Israeli occupation of Lebanon. It won wide
support throughout the country and the region for its anti-
occupation guerrilla campaign, which eventually, in 2000,
drove Israel out. Hezbollah is a mass social and political

movement, with representatives in the cabinet of the
Lebanese national government. Its members and supporters
are again courageously resisting the far better armed and
equipped Israeli army.
   Israel seized upon Hezbollah’s capture of the two Israeli
soldiers as a pretext for its long-planned war, designed to
remove the Shiite population from the south and reduce
Lebanon to the status of an Israeli client state. The Bush
administration, for its part, sees Israel’s actions as a means
of consolidating US domination of the oil-rich Middle East.
   The ABC immediately capitulated to the right-wing
condemnations of “Behind the News”. On August 1, Denise
Musto, the broadcaster’s audience liaison manager, issued a
grovelling retraction to the Executive Council of Australian
Jewry. “[T]he ABC acknowledges that the content failed to
meet the requirements of balance and impartiality,” she
wrote. “Regretfully, in its attempt to be simple and concise,
this story did not represent key relevant viewpoints
effectively. Some of the descriptions were over-simplistic
and inappropriate.”
   The ABC removed the program’s transcript from its web
site and refused to challenge any of the criticisms levelled
against it. The one minor factual error contained in the
“Behind the News” report—that Hezbollah is composed of
Palestinian refugees, although its members and supporters
are, in fact, mostly Lebanese Shiites—could easily have been
dealt with through a brief published correction.
   In the past decade, the public broadcaster has come under
repeated attack from the government and right-wing
ideologues for its alleged left-wing bias. Its budget has been
slashed and pro-government figures installed on its board.
All these measures appear to have had the desired effect: to
intimidate journalists and editors and ensure that the
Australian people are denied any honest and objective
examination of critical world events.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

