
World Socialist Web Site wsws.org

Australian Broadcasting Corporation adopts
new “bias” rules
Mike Head
4 November 2006

   Just weeks after Prime Minister John Howard announced a
major military expansion and launched an accompanying
“Australian values” campaign, his government’s
handpicked Australian Broadcasting Corporation (ABC)
board adopted new editorial guidelines designed to ensure
the national broadcaster serves as an official mouthpiece.
   The ABC is already increasingly promoting the
government’s foreign agenda. In recent months, its
broadcasts have helped engineer the removal of Mari
Alkatiri as prime minister of East Timor and uncritically
reported Canberra’s quest for similar “regime change” in
Solomon Islands.
   Nevertheless, in the guise of combating alleged bias at the
ABC—invariably “left wing”—recently-appointed ABC
managing director Mark Scott last month announced new
editorial rules that will require “impartiality” throughout the
ABC television, radio and Internet network.
   According to Scott, the new rules are the “most significant
statement of values the ABC has made in over 20 years”. No
details of these “values” have yet been released publicly, but
judging from Scott’s remarks they will mirror Howard’s
“Australian values”: nationalism, jingoism, xenophobia and
anti-Muslim racism.
   Over the past two decades, both Liberal-National and
Labor governments have foisted ever-more sweeping policy
regulations on ABC news and current affairs. The current
50-page editorial guidelines were published in 2002, and
updated three times since the invasion of Iraq—in July 2004,
February 2005 and June 2005.
   Now, for the first time, political monitoring will extend
beyond news and current affairs to all ABC programs,
including comedy, entertainment, performance and local
radio. The first target has been “The Glass House”, a
popular satirical show that occasionally ridicules Australian
and US politicians, the “war on terror” and the occupation of
Iraq. Next will be “The Chaser” for the same reasons.
   A content category called “Opinion” will be created,
requiring presentations of points of view about any “matter
of public contention” to be “balanced” by opposing

opinions. Presumably, exposures of government lies will
have to be balanced by more government fabrications, and
equal time be given to religious creationists to denounce
evolution, or to corporate spin doctors to counter medical,
scientific or environmental research that threatens profit-
making.
   A new internal censorship supremo—the Director of ABC
Editorial Policies—will be appointed to monitor and vet all
ABC output. He or she will report directly to managing
director Scott, who has assumed the mantle of ABC “Editor-
in-Chief”.
   Scott declared there would be a “review” of ABC-TV’s
“Media Watch”—the only television program in Australia
monitoring the mass media. The brief weekly segment
(usually just 15 minutes) has often come under fire by media
pundits for exposing fabrications, plagiarism and conflicts of
interest.
   Scott gave no credible explanation for the new regime. A
recent Newspoll (conducted by the Murdoch media)
indicated 90 percent of the public believed the ABC
provided a valuable or very valuable service. Another survey
by Young and Rubicam found that the only brand more
popular in Australia than the ABC is Vegemite. By contrast,
two-thirds of Australians think Australian troops should
leave Iraq, rejecting the government’s lies about WMD,
“democracy” and now “stability” in Iraq.
   Scott reported that more than a million people a day watch
ABC TV news and the “7.30 Report” current affairs
program, about two million listen to AM, the morning radio
current affairs segment, and more than half a million pages
of ABC News Online are read every day. Yet, of the
170,000 contacts the ABC receives from the public every
year, just 0.5 percent are complaints about political bias—that
is, a grand total of some 850.
   Scott’s speech featured innocuous-sounding buzz words
such as “balance” and “key values of honesty, fairness,
independence and respect”. But the political thrust of the
new rules can be gauged from the fact that Scott delivered
his remarks—“very deliberately” he emphasised—at the

© World Socialist Web Site



Sydney Institute, a right-wing thinktank run by former
Howard adviser and vocal government supporter Gerard
Henderson.
   Henderson has repeatedly accused the ABC of left-wing
bias. In 2004, he devoted a Sydney Morning Herald column
to denouncing ABC-TV’s “At the Movies” because its
presenters praised Michael Moore’s Fahrenheit 9/11. Not
surprisingly, Henderson hailed Scott’s speech. Asked by
ABC’s “Lateline” whether this was “the sort of thing
you’ve been looking for to root out the Marxists,”
Henderson replied: “Well, I thought it was a very positive
analysis by Mr Scott today.”
   Prominent in the audience was ABC board member Janet
Albrechtsen, a right-wing Murdoch columnist who
reportedly initiated the policy shift. “An awful lot of work
has gone into drawing up these guidelines,” she proudly told
reporters. Another extreme right-wing Howard appointee to
the board, Keith Windschuttle, also praised the guidelines.
“This document is a model of its kind,” he said.
   Albrechtsen’s idea of “bias” can be seen in her Australian
column, where she frequently attacks Muslims, the so-called
“left” and anyone defending civil liberties. “Media Watch”
exposed her journalistic standards in 2002, when it showed
she had misquoted a Muslim spokesman and plagiarised
overseas reports to claim that raping white girls was a “rite
of passage” for some Muslim youth in Australia.
   Windschuttle is a champion of Howard’s “history wars”,
which seek to whitewash the Australian ruling elite’s record
of substantially wiping out the Aboriginal population,
cultivating “White Australia” racism and using
militarism—from the Boer War to Iraq and East Timor—to
pursue its strategic and economic interests. In 2003,
Windschuttle published a book that blames the Tasmanian
Aboriginal people for their own destruction at the hands of
British colonialism in the first half of the 19th century.
   Albrechtsen and Windschuttle typify the government’s
stacking of the ABC board. Other current members include
Ron Brunton, a senior member of the “free market” Institute
of Public Affairs; Steven Skala, a corporate lawyer and
banker; Peter Hurley, a hotel industry businessman; and
John Gallagher, a barrister. ABC chairman Donald
McDonald is a personal friend of Howard, and Scott is a
former Liberal adviser and Fairfax media executive.
   Scott pledged the ABC would provide a “plurality of
opinion and perspective”. But he added that this would be
confined to “relevant” views that “matter for all
Australians”. Together with the privately-owned corporate
media, the ABC has long dismissed as “irrelevant” views
that fundamentally challenge the political and corporate
establishment. Not surprisingly, the broadcaster has
maintained a virtual blackout on the Socialist Equality Party

and its election candidates.
   Successive Labor and Coalition governments have already
turned the ABC into one of the most heavily regulated state-
owned institutions in Australia, subjected to constant
investigations by parliamentary committees, the national
audit office and three complaints bodies—the Complaints
Review Executive, an Independent Complaints Review
Panel and the Australian Broadcasting Authority.
   The invasions of Afghanistan and Iraq have seen a
renewed drive to intimidate ABC staff and prevent any
critical coverage of US-led aggression. In July 2003,
communications minister Richard Alston presented a
13-page dossier of complaints about “negative” and “anti-
American” coverage of the Iraq occupation. His charges
were absurd—the ABC’s coverage was mostly uncritical,
despite the massive opposition to the Iraq war. Alston even
denounced as a “beat up” a factual report that international
aid groups were warning of a humanitarian catastrophe.
   This week, government senators have accused journalists
working for another state-owned network, Special
Broadcasting Services (SBS), of expressing “pro-Arab”
sentiments, “siding with” David Hicks, the Australian
citizen who has been detained at Guantánamo Bay for five
years without trial, and failing to label Hezbollah, the
Lebanese resistance movement, as “terrorist”.
   The campaign against “bias” is already producing results.
On October16, the same night that Scott addressed the
Sydney Institute, the ABC’s flagship TV current affairs
“Four Corners” program did its best to boost sagging army
recruitment. It reported that with “entry standards relaxed
and training drills made gentler” army life had become
“better attuned to the Y-Generation”.
   At the same time, however, the program revealed that the
military was suffering an enlistment crisis due to “an
unpopular war in Iraq, its own unfashionable image, low
unemployment and general unwillingness by young
Australians to fight a war”.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

