
World Socialist Web Site wsws.org

Belgian TV hoax exposes political tensions
Paul Bond
29 December 2006

   La Une, the first channel of Belgium’s francophone public
broadcaster RTBF, interrupted regular programmes earlier
this month to announce that Flanders, the Dutch-speaking
north of the country, had unilaterally declared its
independence and that Belgium had ceased to exist as a
nation. The broadcast was a hoax that had taken two years to
prepare.
   Reactions were immediate. The station received some
2,600 telephone calls, and its website crashed under the
weight of hits. The government was inundated with calls
from foreign embassies and international news agencies. A
poll of viewers suggested that 89 percent believed the story
when the two-hour broadcast began, with six percent still
believing it at the end (after disclaimers had been running
for over an hour). The daily Le Soir ran a headline the
following morning “Belgium died last night”, while
Friday’s De Standaard posed “The end of Belgium?”
   In the programme, RTBF’s journalists discussed the
division of the country into two with academics and Flemish
politicians, including Speaker of the Chamber of
Representatives Herman Ducroo (a member of Prime
Minister Guy Verhofstadt’s Flemish Liberal Party VLD).
Prominent Flemish senator Jean-Marie Dedecker, another
VLD member, was quoted as saying, “My ultimate dream
has been realised”. Grainy footage apparently showed the
King leaving on the first available air force plane for
Kinshasa, while jubilant Flemish crowds waved flags and
danced in the streets.
   From the outset RTBF broadcast on screen a telephone
number for concerned viewers to call. They then began to
broadcast a message that “This is perhaps not a fiction”.
This has been defended as an echo of the Belgian surrealist
René Magritte’s picture “This is not a pipe”. After 40
minutes, at the insistence of francophone Minister for Media
Affairs Fadila Laanan, the station broadcast the message,
“This is fiction,” on screen.
   RTBF has defended the broadcast, saying it wanted to
provoke debate on Belgium’s future ahead of next year’s
general election. Yves Thiran, RTBF’s head of news, told
the BBC that their intention was “to show Belgian viewers
the intensity of the issue of the future of Belgium and the

real possibility of Belgium no longer being a country in a
few months”. Thiran said that it showed “the importance of
a topical political debate”. He defended the broadcast for
having extended the debate beyond academic and political
circles.
   Much of Belgium’s political establishment has expressed
anger at the broadcast, turning their attention mostly to the
journalists and executives of RTBF. Verhofstadt described
the broadcast as “a misplaced joke”. His spokesman Didier
Seeuws called it “very bad Orson Welles”. The monarchy
described the depiction of their hasty flight as in “bad taste”.
   Yves Leterme, the Flemish premier, called Alain Gerlache,
RTBF’s TV Director and a former spokesman for
Verhofstadt, “irresponsible”. Fadila Laanan questioned the
ethics of the journalists involved, and has indicated that
RTBF could face consequences. In particular she has called
for RTBF’s CEO Jean-Paul Philippot to be held
accountable. National Foreign Minister Karel de Gucht,
though, attempted to play down the commotion, saying the
broadcast was “completely fake” and describing it as “no
big deal”.
   Responses to the hoax have revealed the sharp tensions
within official Belgian politics. RTBF spokesman Bruno de
Blander said, “We think the question of the future of
Belgium is in the minds of our viewers”. A poll conducted
last week for “Questions a la Une” (the programme
interrupted by the hoax) suggested that 58 percent of
Belgians believe that Belgium will not change much. Only
15 percent of those polled believed that Belgium would
eventually cease to exist. Half of these believed that
separation will take place within 15 to 20 years. One
commentator in the paper Libre Belgique wrote that the
programme’s “condemnation by most Belgians suggests
that Belgium is more united than divided”.
   Considerably more of those polled by RTBF, though, (27
percent) believe that greater independence for the regions is
likely. It is this tension, which has driven the political
responses to the RTBF broadcast. Although the programme
focused on the fears of Flemish nationalism, regionalists on
both sides of the language divide have sought to use it to
justify their own posturing within the federal structure of

© World Socialist Web Site



Belgium.
   In French-speaking Wallonie in the south of the country,
Finance Minister Didier Reynders of the liberal Reform
Movement (MR) criticised the programme as
“irresponsible”. His concern was that the broadcast “totally
discredits an institution that the French community has put a
lot of investment into”. Elio Di Rupo, leader of the
francophone Socialist Party (PS), said that he had never seen
such worry in his political life before. Joelle Milquet, leader
of Wallonie’s Christian Democrats (CDH), said that the
future of the country should not be a game.
   Initially, Di Rupo said that the programme was
“irresponsible and anti-social” at a period “when our
country is rocked by separatist leanings”. Reynders seemed
to distance himself from the Socialist Party, issuing a press
release in which he called on Wallonie to “get rid of its old
demons”. Di Rupo’s response was to accuse the MR leader
of giving arguments to the “opponents of the French-
speaking front”. Milquet then threatened to boycott a
forthcoming meeting of the three parties unless Di Rupo and
Reynders reached a truce. Their only priority, she said, must
be “to work together to improve the lives of Walloons”.
   The francophone parties have been able to exploit the
programme in this way because all of the media attention on
right-wing nationalist agendas in Belgium is focused on
Flemish nationalism. Certainly one of the few expressions of
support for the programme came from the xenophobic, anti-
immigrant Vlaams Belang (VB—Flemish Interest, which was
formerly known as Vlaams Blok).
   VB’s Filip Dewinter offered his congratulations to RTBF
for their “daring” show, arguing that it supported VB’s
perspective of Flemish independence. The show, he said,
“caused a shock in Wallonie where they come to the
conclusion that the scenario of Flemish independence is no
longer utopia”. Thanks to the broadcast, he said, VB can
speak publicly about “the independence of Flanders and
Wallonie”.
   Other Flemish politicians have also sought to utilize the
programme for their own ends. Leterme, calling the
programme “abhorrent” and “a caricature of Flanders”, said
that francophones lump together separatist demands with
Flemish calls for greater regional powers of governance. In
fact, the re-negotiation of federal powers over the last 30
years, extending regional control of taxation and education,
as well as cultural matters, has sought to appease separatist
demands by ceding ground to nationalism.
   Many of the other Flemish parties have tail-ended VB,
which won about a quarter of the regional vote two years
ago. One of Leterme’s parliamentary allies, Bart de Wever
of the moderate nationalist N-VA, has said that
independence of the two regions is a step closer every day.

   For the early part of its short history, Belgium was
officially a French-speaking country, following the
revolution of 1830 during which sections of the Brussels
middle class were able to unite the whole country (French
and Dutch speaking) against their Dutch rulers. The
country’s wealth was concentrated in the capital Brussels (a
francophone enclave in the predominantly Dutch-speaking
province of Brabant) and Walloon heavy industry. Flanders
was until recently largely agricultural, and was marginalized
by the francophone bourgeoisie. Jean-Marie Dedecker’s
comment on the broadcast that “After 175 years, we are
finally free of the royal family” was addressed to their
position as francophones, not as a monarchy.
   Since the early 1960s and the collapse of industry in the
Walloon region, particularly steel and coal, Flanders has
developed rapidly as a centre of new technologies. It is now
the more affluent part of the country, with a per capita GDP
roughly 10 percent higher than that of the south. Disputes on
regional autonomy have largely focused on whether Flanders
should support Wallonie by taxation.
   For all that they appeal to—the historical impoverishment
of the region, and the discrimination against it by sections of
the francophone ruling class—the Flemish nationalists are
seeking to preserve this dominant economic position. VB are
the most explicit about this, writing on their website, “For
many decades the free-market-oriented Flemish have been
subsidizing Socialist-dominated Wallonie”. Their
determination to end social welfare expenditure is a platform
for an assault on the living conditions of the entire working
class.
   The RTBF hoax has exposed how deeply the political
tensions run within Belgium, and the impossibility of
resolving them under the present system. It has emphasized
the necessity of a socialist strategy, which will unite all
Belgian workers—French, Dutch, and German-speaking
alike—with their class brothers and sisters internationally.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

