World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Britain: Daily Record followsthe Scotsman in
misrepresenting Socialist Equality Party

Julie Hyland
4 May 2007

Readers of the World Socialist Web Ste will
remember that on April 18, the Scotsman newspaper
falsely identified the Socialist Equality Party as the
Scottish Equality Party and claimed that our candidates
in the West of Scotland were campaigning for a
“genuinely socialist Scotland.” Correcting this error
involved correspondence between SEP (Britain)
National Secretary Chris Marsden and the newspaper
objecting to the misnaming and the attribution of a
fictitious quote, both of which implied support for
Scottish nationalism.

Imagine the surprise of those campaigning in
Glasgow when, on May 2, they read an election round-
up by the Daily Record that again described the SEP as
the Scottish Equality Party and repeated the same false
guotation claiming that the party stood for a“genuinely
socialist Scotland.”

Marsden immediately contacted the Record' s news
desk. Speaking to assistant news editor Derek
Masterton, he insisted on a correction being posted the
next day—the edition that would appear on the day of
the poll.

Masterton’s response was curt. While stating that he
would look into the error, he insisted that the
newspaper was not legally obliged to correct the
mistake and suggested that a letter be sent to the
paper’s managing editor Derek Stuart-Brown. Such a
course of action would ensure no correction was made
until well after polling day.

In order to clarify the SEP's rights, the Press
Complaints Commission was contacted. On the
strength of its advice, Marsden sent an email to Stuart-
Brown, once again insisting on an immediate
clarification.

In it he pointed out that “both factual errors are
inexcusable, given that we have circulated press

releases announcing our campaign and our names and
we are listed correctly on al official election sites and
other campaign materials.”

“In seeking to account for your reporter’s error, only
one plausible explanation can be offered. The reporter
clearly based the article on a reading of an April 18
round-up in theScotsman newspaper, written by Louise
Gray, ‘the good, the bad and the faintly ridiculous ...

“Given that thisis the only place where our party has
been so wrongly identified and [a] fabricated quote
attributed to it, which is identical to that published in
your own article, one must assume that your unnamed
reporter lifted it directly from the Scotsman.

“His or her bad journalistic practice is only
highlighted by the fact that the Scotsman was forced to
publish an officia retraction in its April 19 edition. We
expect no less from your publication.”

Marsden drew attention to his earlier conversation
with Masterton and continued, “I have since consulted
with the Press Complaints Commission, who advised
that since the Scotsman printed a correction this
amounted to an admission of error. And if the Daily
Record fails to do the same, then the PCC is prepared
to investigate any complaint by us against your
publication. I might add that from the standpoint of
journalistic and editorial integrity you are in any case
obliged to make such a correction in your next edition.”

In atelephone conversation Stuart-Brown agreed that
a correction would be published and Marsden accepted
a request that he write a brief paragraph explaining the
party’ sreal standpoint.

After drawing attention to the Record's mistakes,
Marsden continued, “The Socialist Equality Party is, in
fact, an internationalist party, opposed to all forms of
nationalism, racism and chauvinism, including Scottish
separatism. We seek the unity of workers throughout

© World Socialist Web Site



the UK, Europe and internationally in the struggle
against war and the profit system that gives rise to it.
Our policies are summed up in our manifesto as: No to
militarism and war, Defend democratic rights, For
social equality, Workers of the world unite.”

The correction appeared on May 3 on page six with
the last two sentences cuit.

Journalistic incompetence played a significant role in
the Record's error. To emphasise this, it should be
noted that beneath the correction on the SEP was
another in relation to the Scottish Greens. Thisread “in
yesterday’s manifesto guide, we suggested the Greens
wanted ‘no more public spending through Social
Enterprises.” This should have read, ‘more spending
through Socia Enterprises’.”

The Greens have every right to be angry. However,
their treatment by the media bears no similarity to that
accorded to the SEP. The two mentions of the SEP in
election round-ups are rarities.

During the four-week campaign for the elections, the
SEP's regional lists in both Scotland and Wales have
met with a virtual media blackout.

Even where smaller parties have been given some
coverage, the SEP has been excluded. BBC Scotland,
for example, ran a series of webcast interviews with
many of the parties standing regiona slates. These
included interviews with The Publican Party, Scottish
Voice, Scotland against Crooked Lawyers, the Had
Enough Party and the Adam Lyal’s Witchery Tour
Party. Despite being approached early on in the
campaign, however, the BBC declined to interview a
representative from the SEP, claiming that all available
slotswere full.

In addition, an article on the BBC news web site
fasely designated the SEP as the Equality Party.
Despite repeated requests, this error has never been
rectified.

Clearly when the SEP cannot be excluded because it
would impact on others, then the media resorts to
different methods of censorship—changing the party’s
name and falsifying its policies.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

