World Socialist Web Site

WSWS.0rg

TheNew York Timeshasto correct itsalf

again, thistimeon Iran

David Walsh
26 June 2007

On Monday, June 25 the New York Times published an
“Editor’s Note" correcting an article in its Sunday edition. The
note hardly answers the questions raised by the “corrected”
article.

Sunday’s front-page story, “lran Cracks Down on Dissent,
Parading Examples in the Streets,” is accompanied on page 9,
where the story continues, by a large, rather sensationa
photograph taking up five columns. The Times' caption reads,
“A police officer forced a young man whose clothes were
deemed un-Islamic to suck on aplastic container Iranians use to
wash their bottoms.”

The ninth paragraph of the piece, by Neil MacFarquhar,
asserts, “Young men wearing T-shirts deemed too tight or
haircuts seen as too Western have been paraded through
Tehran's streets by uniformed police officers who forced them
to suck on plastic jerrycans, a toilet item Iranians use to wash
their bottoms. In case anyone misses the point, it is the official
news agency Fars distributing the pictures of what it cals
‘riffraff.” Far bloodier photographs are circulating on blogs
and on the Internet.” The image on page 9 is presumably one of
the Fars photographs in question.

The modest correction Monday explains that “the man in the
photograph, according to widespread Iranian news reports, was
one of more than 100 people arrested recently on charges of
being part of a gang that had committed rapes, robberies,
forgeries and other crimes. The caption published on the web
site of the news agency, Fars, had said only that the man was
being punished as part of a roundup of ‘thugs in a Tehran
neighborhood.”

On the Times web site, the article’s headline has been
amended simply to “lran Cracks Down on Dissent,” and the
paragraph about the youth guilty of wearing “too tight” T-shirts
and Western haircuts being paraded through the streets of
Tehran has been eliminated.

In its defense, the newspaper's editors complain that the
“current repression has made reporting in Iran difficult. In this
case, the Times relied on an interview with a researcher for a
nongovernment agency that no longer operates within Iran, who
said the photograph was evidence of a more visible police role
in public crackdowns on what the authorities consider immoral
behavior. The reporter then wrongly interpreted what the

researcher said as applying to a crackdown on dress, and
incorporated the erroneous interpretation into the body of the
article, without giving any indication of the source for it.

“These errors could have been avoided with more rigorous
editing. The article should not have said that young men had
been paraded through the streets for wearing un-lslamic dress,
and the headline over it should not have said that dissenters
were being paraded as part of the crackdown.”

A strange business, especially as thisinvolved a leading story
in the Sunday edition of the newspaper, its most widely and
carefully read edition. (The Times' circulation on Sundays is
1.6 million, as opposed to its daily total of 1.1 million, nearly a
50 percent difference).

Who, precisely, was MacFarquhar speaking to? “ A researcher
for a nongovernment agency that no longer operates in Iran.”
Have we not heard from this type of individual before?

In advance of the US invasion of Irag, a variety of stories
appeared in the American media, a number of the most
important in the New York Times (more on that below),
detailing Iragq's alleged stockpiles of weapons of mass
destruction and links to terrorism. The sources were often
“unnamed” Iraqi exiles. All of the claims proved to be fiction.

MacFarquhar’'s June 24 article describes a “ferocious’
campaign of repression in Iran, “with the government focusing
on labor leaders, universities, the press, women's rights
advocates, a former nuclear negotiator and Iranian-Americans,
three of whom have been in prison for more than six weeks.”

The lengthy piece is written in an incendiary tone and
intended to push a number of “hot buttons” with the Times' US
readers. MacFarquhar cites the comments of (also unnamed)
analysts who suggest that a “cultural revolution” might be
taking place in Iran, “an attempt to roll back the clock to the
time of the 1979 revolution, when the newly formed Islamic
Republic combined religious zeal and anti-imperialist rhetoric
to try to assert itself asaregiona leader.”

The period in question witnessed the sharpest confrontation
between Iran and the US. Nine months after the overthrow of
Washington-backed Shah Mohammad Reza Pahlavi in early
1979, university students in Tehran took over the American
embassy and held 63 US diplomats hostage for some 14
months. In April 1980, the American military attempted a

© World Socialist Web Site



rescue, which resulted in the deaths of five US Air Force
airmen and three Marines.

The Times piece goes on to note the controversy surrounding
former president Mohammad Khatami, “the lost hope of Iran’'s
reform movement,” over his alleged violation of Islamic morals
by shaking hands with an unfamiliar woman in Rome. It points
to the arrest of 30 women’s rights advocates “charged with
endangering national security for organizing an Internet
campaign to collect more than a million signatures supporting
the removal of all laws that discriminate against women.”

MacFarquhar refers severa times to US-Iranian relations. He
observes that Iran’s National Security Council sent a three-
page letter to newspaper editors recently outlining banned
topics, including negotiations with Washington “over the future
of Iraq” The article suggests that thousands of Iran's
nongovernmental organizations are in legal jeopardy, “basically
because the government suspects all of them of being potential
conduits for some $75 million the United States has earmarked
to promote a change in government.”

Abbas Milani, the director of the Iranian studies program at
Stanford University, comments, “The regime has created an
atmosphere of absolute terror.”

MacFarquhar’s piece is one of those items planted in the
media that are intended to inflame public opinion and
strengthen the case, ultimately, for US military action against
Iran. It is not necessary to lend the bourgeois nationalist
Ahmadingjad regime one ounce of political support to see
through the sordid role now performed by the Times, the liberal
newspaper of record. It is functioning here, directly or
indirectly, as the propaganda arm of the Bush administration.

As noted above, the Times record in this regard is
reprehensible. During the buildup to the invasion of Iraq and its
immediate aftermath, its reporter Judith Miller served as a
conduit for misinformation and lies about Iragi “weapons of
mass destruction.” These articles, in one of the country’s
leading newspapers, served to legitimize the Bush
administration’s “ pre-emptive” war of aggression. They helped
make possible the current catastrophein Iraqg.

It turned out that Miller's “exclusives’ were based on
information provided by Ahmed Chaabi, a convicted
embezzler and Iragi exile leader with close ties to the offices of
Donald Rumsfeld and Dick Cheney.

After theinvasion of Irag, Miller got herself embedded with a
US miilitary unit charged with the futile task of turning up the
phantom WMD. Military officials accused Miller of
“hijacking” the unit for her own purposes and intimidating
officers in the field. Further stories emerged about “mobile
weapons laboratories,” which also had no basisin fact.

Miller's role as a conduit for the Bush administration was
further exposed in the course of the investigation by Special
Counsel Patrick Fitzgerald into the administration’s leak of the
CIA identity of Valerie Plame Wilson, the wife of former
ambassador and Irag war critic Joseph Wilson. It emerged that

Miller was one of the reporters chosen by |. Lewis Libby, then
the chief of staff of Vice President Dick Cheney, to expose
Plame Wilson's CIA position in order to punish her husband
and intimidate opponents of the administration’s war policy.

Miller, in the event, did not publish a story on the matter, but
she sought to cover for Libby’s role in the government witch-
hunt of a war critic by refusing to divulge the identity of her
source when questioned by Fitzgerald's investigators, citing
the confidentiality of journalists' sources.

The author of Sunday’s article on Iran, Neil MacFarquhar, is
not a novice, lacking experience in the complicated political
affairs of the Middle East or knowledge of journalistic
standards. He was formerly the Times' Cairo bureau chief.

This makes all the more remarkable the sloppiness, or worse,
involved in the misidentified photograph. As the newspaper's
own “Editor's note” acknowledges, the correct identification
of theindividual in the photo was “widespread” in Iran.

There was clearly no conscientious checking of the
facts—something that would seem all the more obligatory in a
front-page article that could only serve to inflame public
opinion both in the US and internationally against a country
that has been denounced by Washington as part of the “Axis of
Evil” and targeted for subversion or military attack. Is this fact-
checking failure not connected to the political purpose of the
piece? Journalists and editors can make mistakes, but some are
more revealing than others.

Despite its misgivings about the Iraq disaster, the Times
supports the American ruling elite's drive for world hegemony,
including its belligerent and threatening policy toward Iran. At
the very least, this renders the newspaper predisposed, in its
eagerness to make a case against Tehran, to committing this
type of blunder.

The Times eventually sacked Judith Miller and published
explanatory columns casting her reporting as an aberrant black
mark on the newspaper’s otherwise scrupulously objective and
conscientious approach to the news. The MacFarquhar article
demonstrates, however, that the Times continues to lend its
prestige to the promotion of the reactionary and militaristic
aims of the US government, publishing in the guise of news
articles pieces of dubious veracity which promote a definite but
unspoken agenda.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

