
World Socialist Web Site wsws.org

US attacks Venezuela: “press freedom” as a
pretext for intervention
Bill Van Auken
6 June 2007

   US Secretary of State Condoleezza Rice Monday used the opening
of the general assembly of the Organization of American States in
Panama City to launch another US propaganda attack against the left
nationalist government of President Hugo Chavez in Venezuela.
   Seizing upon the government’s decision not to renew the broadcast
license of RCTV, a Venezuelan television channel that was intimately
involved in the abortive US-backed coup against Chavez in April
2002, Rice called upon the OAS to launch an immediate investigation
into the decision and the state of freedom of expression in Venezuela.
   Rice declared: “Freedom of expression, freedom of association and
freedom of conscience are not a thorn in the side of government.
Disagreeing with your government is not unpatriotic and most
certainly should not be a crime in any country, especially a
democracy.”
   Venezuela’s foreign minister, Nicolas Maduro, rejected the attack,
denouncing Washington for violating his country’s sovereignty and
ridiculing Rice for lecturing Venezuela about human rights. “The
OAS should form a special commission to study the daily violation of
human rights on the southern border of the United States,” he said. He
continued, “How many prisoners do they have in Guantanamo?
Where did they kidnap them?”
   Speaking in Prague on Tuesday, President Bush also singled
Venezuela out for attack. “In Venezuela, elected leaders have resorted
to shallow populism to dismantle democratic institutions and tighten
their grip on power,” he said.
   The attack on Venezuela has also been joined by the US Senate,
which passed a resolution—supported by the two Democratic
presidential front-runners, Hillary Clinton and Barack Obama—in
defense of RCTV.
   Various human rights organizations have joined the chorus,
including the dubious organization Reporters Without Borders, which
receives a substantial amount of its funding from the National
Endowment for Democracy, the agency set up by Washington to carry
out political operations previously handled by the CIA.
   Washington’s concern with press freedom is highly selective. It is
worth pointing out that the hue and cry it has raised over the fate of
RCTV is joined by a virtual silence over the wholesale attack on the
media by one of its key allies in the “war on terrorism.” Pakistani
dictator Gen. Pevez Musharraf issued a decree Monday giving his
government blanket power to shut down any independent television
network. The regime has systematically blocked the transmission of
TV stations that have reported on the growing constitutional crisis
over Musharraf’s sacking of Pakistan’s chief justice.
   The hypocrisy of the Bush administration’s supposed devotion to
press freedom was spelled out clearly in a State Department briefing

Monday. The department’s spokesman denounced “the non-
democratic actions that the Venezuelan Government has taken,”
called for RCTV to be “reopened” and extolled the street
demonstrations organized largely by right-wing anti-government
parties as a fight for “democracy.”
   Asked just minutes later about the suppression of the press in
Pakistan, the spokesman was exceedingly circumspect, allowing only
that Washington is “watching it closely.” He continued, “This is an
issue that the Pakistani people and the Pakistani Government need to
resolve within the confines of their law.”
   Yet this is precisely what was done in Venezuela. Matters were
resolved under an existing law, which empowers the government to
grant or deny privately owned broadcast corporations the right to use
public airwaves to the extent that it benefits the public. RCTV has not
been disbanded, nor have its directors been arrested or its equipment
confiscated. Its license expired and was not renewed. Instead, the
channel was given to a new public television station, TVes—Venezuela
Social Television.
   It is also worth noting that the government of Alan Garcia in Peru,
less than two months ago, yanked the broadcasting licenses of two TV
stations and three radio stations, apparently because of their support
for a strike. Again, no outcry from Washington.
   That RCTV, known more for its soap operas (telenovelas) and game
shows than political commentary, should be denied the renewal of its
license is hardly an assault on the freedom of the press. The channel is
free to continue broadcasting its programming over cable or satellite,
but not to use the public airwaves. Moreover, the company still retains
broadcast rights for two radio stations.
   The real question is why this station was not shut down earlier and
why its leading personnel were not arrested and brought to trial and
why similar treatment was not meted out to other broadcasters who
continue to enjoy the license denied to RCTV.
   RCTV is part of a closely interlocking network of media
corporations that are owned by and reflect the interests of
Venezuela’s financial and landowning oligarchy.
   The principal reason cited by the government in refusing to renew
RCTV’s license was the channel’s actions during right-wing coup
backed by the Bush administration that briefly ousted Chavez—the
country’s popularly elected president— and brought in a junta of
military officers and business leaders. The coup was launched on
April 11, 2002 on the pretext of alleged government suppression of
anti-government demonstrators, and was ended two days later in the
face of a massive rebellion by Venezuelan workers and layers of the
oppressed opposed to the junta. Chavez, who had been taken prisoner
by coup leaders, was released and placed back in the presidential

© World Socialist Web Site



palace.
   It should be recalled that Washington made no attempt to conceal its
satisfaction over the coup it had helped prepare, declaring the junta
that briefly replaced Chavez to be legitimate and making not a peep of
protest as it abolished the constitution, disbanded the National
Assembly and, not incidentally, forcibly shut down television, radio
and print media deemed supportive of the Chavez government.
   The government order denying RCTV the renewal of its
broadcasting license cited its “active participation in the coup of April
2002” and its “stimulation of acts of sabotage of the national
economy.”
   The station played a direct supporting role in the illegal overthrow
of an elected government. First, it deliberately broadcast a false
account of the events that were utilized as the pretext for the coup, the
clashes between an opposition-organized protest (actively promoted
by RCTV) and supporters of the Chavez government on April 11,
2002. Gunfire that claimed the lives of at least 18 people and wounded
another 150 was portrayed as the work of pro-Chavez gunmen, when
in fact snipers had fired on the crowd defending the presidential
palace against the opposition demonstration.
   The station then reported that Chavez had voluntarily resigned,
when it was well known to the station’s owners that the Venezuelan
president had been illegally arrested and was being held prisoner at a
military base. Throughout the April events, the station turned itself
into a propaganda facility for the coup’s organizers and supporters.
   Then, when hundreds of thousands of Venezuelan working people
took to the streets to oppose the coup and demand Chavez’s
reinstatement, RCTV systematically blacked out the news, instead
broadcasting cartoons and old movies.
   When the opposition, again with backing from Washington, staged
an employers strike and shutdown of the oil industry in late 2002 and
early 2003, RCTV again openly promoted the actions.
   In point of fact, RCTV’s behavior differs little if at all from that of
the other major private television broadcasters in Venezuela, including
Venevision, owned by the Cuban-Venezuelan communications
magnate Gustavo Cisneros, and Globovision, the Venezuelan affiliate
of CNN, which in April 2002 turned over its airwaves to Admiral
Hector Ramirez, then chief of the Venezuelan navy, to broadcast an
appeal to all military personnel to join the coup. Both of them retain
their broadcast licenses.
   Venevision—which stands to gain significantly from RCTV’s
loss—reached an understanding with the Chavez government that it
would cease direct agitation for its overthrow. RCTV rejected talks
with the government and maintained its open hostility. Globovision
has also come under fire from the Chavez government, which charges
that it is using subliminal programming to promote anti-government
actions and even the assassination of the president.
   Polls have indicated that a majority of the Venezuelan people
opposed the shutdown of RCTV, and the right-wing opposition has
seized upon the issue in an attempt to resuscitate the movement to
overthrow the government. In the week since the station was taken off
the air there have been a number of student demonstrations, organized
and directed in large measure by the opposition parties. A number of
these have degenerated into riots and battles with police.
   The opposition is able to agitate on the question of “freedom of
expression” in relation to RCTV primarily because the Chavez
government waited for more than five years before taking action
against the company for its role in the 2002 coup. Similarly, it has
failed until now to prosecute any of those who were responsible for

the attempted overthrow. The rejection of bringing the coup
organizers to account in favor of a policy of “reconciliation” and
“dialogue” with the right is the clearest measure of the class nature of
the Chavez government.
   While Chavez’s social reforms and program of limited
nationalizations have enjoyed broad popular support, he heads a
bourgeois nationalist government that rests in the final analysis upon
sections of Venezuela’s capitalist ruling elite and the army. His
socialist pretensions notwithstanding, all the essential institutions of
the capitalist state—the army, parliament and government
bureaucracies—remain intact, while the principal economic levers of
power, particularly finance capital, remain in the hands of
Venezuela’s traditional ruling oligarchy.
   The lessons of Latin American history are clear. To the extent that
the masses of Venezuelan working people place their confidence in
this government to defeat another coup attempt, they face enormous
dangers.
   It should be recalled that the campaign of CIA destabilization in
Chile, culminating in 1973 with one of the bloodiest coups in the
region’s history, began with a trumped-up campaign in defense of
“freedom of the press” centered around the right-wing daily El
Mercurio—the flagship of a network of newspapers, radio stations and
ad agencies. The CIA funneled millions into the paper, using it as an
outlet for disinformation and anti-government propaganda, while at
the same time coordinating an international campaign denouncing the
government of President Salvador Allende for its supposed
suppression of “freedom of expression,” a spurious charge stemming
from a cutoff of government advertising and labor disputes at the
paper.
   The current US-generated uproar over RCTV has all the earmarks of
a similar destabilization campaign. There can be no question that
Washington’s ultimate aim is the imposition of a puppet regime that
will guarantee American energy conglomerates unrestricted control
over Venezuela’s vast oil and natural gas reserves. To that end, it will
seek once again to promote coups and ultimately prepare direct US
military intervention.
   Defeating such threats is possible only through the revolutionary
political mobilization of the Venezuelan working class, independently
of the Chavez government.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

