
World Socialist Web Site wsws.org

A not-so-quiet American: New York Times
reporter writes on Central Asia
Alex Lantier
11 July 2007

   Recent weeks have seen a flurry of articles on two energy-rich
former Soviet republics of Central Asia, Turkmenistan and
Kazakhstan, in the New York Times. They focus on the “persona” of
Turkmenistan’s new president, Garbanguly Berdymukhammedov,
and the ouster of Kazakh president Nursultan Nazarbayev’s son-in-
law, Rakhat Aliyev. One’s attention is drawn to the byline of the
articles, which bear the name of New York Times Moscow
correspondent C.J. Chivers.
   An examination of Chivers’s military and journalistic history lends
an interesting insight into the personnel who prepare and organize
public opinion for the various twists and turns of the US
government’s foreign policy.
   Chivers graduated from Cornell University in 1987 and joined the
Marine Corps. His unit fought in the 1990-1991 Gulf War against Iraq
and reportedly returned to the US for police operations in Los Angeles
after the 1992 riots sparked by the beating of motorist Rodney King.
He then went to Columbia University’s journalism school, and in
1996 got a job on the police and organized crime beat at the
Providence Journal in Rhode Island.
   In 1999, Chivers’s career took a quick upwards turn when he joined
the New York Times’ crime section. This was a time when, under then-
New York City mayor Rudolph Giuliani, the police were a major
element of the city administration. After the September 11, 2001
attacks, he was embedded in US forces in Afghanistan and then, in
2003, in the US invasion forces in Iraq.
   While in Iraq, he wrote articles suggesting that US forces might be
finding the nonexistent weapons of mass destruction (WMD) used by
the Bush administration to justify its invasion of Iraq—for example,
“Paratroopers Find Suspicious Warheads and Rocket Parts in Kirkuk”
on April 23, 2003—and what can only be described as politically
convenient evidence of Saddam Hussein’s atrocities—for example,
“Atrocities: Huge Gravesite Is Found in Northern Iraq” on April 18,
2003.
   After his Iraq coverage, his career made another major leap: he was
named Moscow correspondent for the New York Times. He soon
developed a specialty for praising US-backed “color revolutions” in
former Soviet republics—the 2003 Rose Revolution in Georgia, the
2004 Orange Revolution in Ukraine, and the failed 2006 Denim
Revolution in Belarus.
   To select one example, on December 27, 2004 he wrote an article
(“Pro-West Leader Appears to Win Election”) in which he attacks the
pro-Russian premier, Viktor Yanukovich, for attracting the backing of
“oligarchs” who run Ukraine. He also accused Yanukovich of
perpetrating massive electoral fraud. The article essentially accuses
Russian President Vladimir Putin of backing a candidate guilty of

corruption, while dismissing a “small but fiercely fought argument in
the West” about whether the challenger, Victor Yushchenko, was
receiving US help.
   The fact that Yushchenko was elected with the support of natural
gas oligarch and billionaire Yulia Tymoshenko, whom he later named
prime minister, did not bother Chivers. Nor did he report the funding
that was, in fact, funneled to the “Orange Revolution” operatives by
the US State Department.
   On January 17, 2005 Chivers also published an insider’s account of
how top Ukrainian generals and intelligence officials collaborated to
prevent a government crackdown on the Orange Revolution
operatives. The article, titled “Back Channels: A Crackdown Averted;
How Top Spies in Ukraine Changed the Nation’s Path,” did not
mention any US sources. It is unclear from whom Chivers obtained
such detailed information on the workings of the Ukrainian military-
espionage apparatus.
   In Belarus in 2006, he dismissed the Russian-aligned government as
a “police state” and “Soviet anachronism” and expressed his hope that
US-backed candidate Alexander Milenkevich would bring “civil
society” and “human rights.” The attempted “Denim Revolution”
failed, however. The incumbent, Alexander Lukashenko, was widely
acknowledged to have won the election, and a few hundred pro-
Milenkevich demonstrators in Minsk were quickly arrested by the
police.
   Chivers’s failure to write anything about the failed March 24, 2005
“Tulip Revolution” in Kyrgyzstan is, if anything, more telling. For
one month—from March 18 to April 14—he wrote nothing in the
Times, though normally he contributes one article every two to three
days. The byline of his first major article after the Tulip Revolution, a
May 18 criticism of Uzbek President Islam Karimov, placed him in
Osh, Kyrgyzstan, the headquarters of the US-backed Kyrgyz
opposition. One wonders what Chivers was doing there.
   Chivers’s most revealing article concerning the “color revolutions”
was perhaps a July 12, 2005 article criticizing Karimov’s suppression
of an uprising in Andijan, located near Osh and across the border in
Uzbekistan (“Crackdown in Uzbekistan Reopens Longstanding
Debate on U.S. Military Aid”). He interviewed US military
commanders who had developed links with the Uzbek army and were
furious that they had not heeded US recommendations to stand aside
during the uprising.
   He quoted Lt. General Walter Sharp: “We did some training with
the [Georgian] military before the Rose Revolution, and when it came
down to the day of the parliamentary elections and the
demonstrations, the military said, ‘We’re not going to put the people
down.’... It was a key factor that the military understood what their

© World Socialist Web Site



role was.” In other words, a “key factor” was that the US army
ordered the Georgian army to back the “revolution.”
   Chivers noted that US military collaborations with the militaries of
former Soviet republics were often run at training facilities like the
George C. Marshall European Center for Security Studies, a German-
American institution set up after the fall of the USSR. Chivers
informed his readers that it is located in the famous resort town of
Garmisch-Partenkirchen in the German Alps. Coincidentally or
otherwise, his byline stated he was reporting from Garmisch-
Partenkirchen.
   The Times’ interest in the former Soviet republics of Central
Asia—and particularly Chivers’s latest articles on Kazakhstan and
Turkmenistan—comes at a critical time. The US ruling elite, unhappy
with the Bush administration’s conduct of the Iraq war, is considering
a partial withdrawal of troops from Iraq and, simultaneously, is
seeking theaters where US forces could be more profitably employed.
Recent proposals to increase US troop levels in Afghanistan—the
southern gateway to Central Asia—must be seen in this light.
   Though Chivers typically does not spell out in too much detail what
is at stake, it is not hard for those with access to an Internet search
engine to find out. According to a 2005 US Department of Energy
report, Kazakhstan’s currently active oilfields total between 26 billion
and 34 billion barrels of oil—worth between $1.8 trillion and $2.4
trillion at current prices. Turkmenistan has some of the world’s
largest deposits of natural gas, according to the United Nations
Economic Commission for Europe, at 101 trillion cubic feet—worth
substantially over $1 trillion at current prices.
   Nor are oil and gas the only attractions. The region is one of the
world’s top producers of cotton and a paradise for mining companies
(with substantial deposits of lead, zinc, copper, titanium, bauxite, gold
and silver, among others listed by the CIA World Factbook). It sits
along Afghan heroin export routes to Europe, estimated to be worth
tens of billions of dollars annually.
   The region is also of paramount military and strategic importance. It
is located near many of Russia’s most sensitive military bases, which
were located in south-central Russia and Central Asia (the center of
the former USSR) in the Soviet era to force potential attacking US
missiles to travel the longest possible distance.
   It is also the setting for massive rivalry between all the world
powers for control of pipeline routes to export Central Asian oil and
gas to the world market. Russia controls a network of pipelines built
during the Soviet era; the US and Europe view construction of
competing westward pipeline routes through the Caucasus or
Afghanistan as essential tasks. Central Asia is also of great importance
to neighboring China, which hopes to use it as a link to its main
sources of oil in East Africa and the Persian Gulf, and as a source of
oil and an export market, as well.
   Chivers’s articles themselves are very odd pieces of work. His latest
article on Berdymukhammedov (“Seeking the Persona of the New
Turkmen Leader,” July 5) desperately seeks something positive to
say. He acknowledges that the new president “sits atop a personality
cult” inherited via a rigged election from the recently departed
president Saparmurat Niyazov, whom he describes as a “madman,
sadist, freak, [and] thief.” He interviews several Turkmen on the
streets, who speak of their hatred and distrust of the regime.
   Chivers is not deterred: “In this uncertainty, everyone reads signs.
Some are promising, others not.” He describes Berdymukhammedov
as a “competent bureaucrat.” He cites Berdymukhammedov’s
decision to reinstate 10th grade (Niyazov canceled the last three years

of high school after the collapse of the USSR), and a brief comment
by Evan Feigenbaum, deputy assistant secretary of state for South and
Central Asia: “By and large the trajectory is a positive one.”
   A casual reader of the article could be forgiven for asking what
Chivers saw in the new Turkmen leader. Perhaps it was
Berdymukhammedov’s July 5 announcement, which Chivers did not
mention, that he supports a plan for a natural gas pipeline from
Turkmenistan south through US-controlled Afghanistan.
   Chivers’s solicitude for the Turkmen president did not extend,
however, to Kazakh president Nazarbayev. Nazarbayev recently beat
back a political challenge from his son-in-law, Rakhat Aliyev, who
claimed that Kazakhstan was ready for a “new generation” of
leadership. Aliyev said in another context that republican rule did not
suit Kazakhstan, and that he preferred that the leader of the “new
generation” rule as a sultan. A former intelligence official who
amassed a business empire in media, banking and sugar processing,
Aliyev was exiled to the Kazakh embassy in Austria, then indicted on
quite possibly trumped-up charges, and now faces possible extradition
back to Kazakhstan.
   Chivers’s latest article on Aliyev (“Former Son-in-Law of Kazakh
Leader Says He Was Framed,” July 6) claims that Aliyev’s treatment
raises “fresh questions” about Kazakh political life. The article does
not explain how such a case is new or unusual for Central Asia, whose
states are all widely acknowledged to be dictatorships run by former
Stalinist apparatchiks. It does, however, present at length Aliyev’s
claims of innocence and his desire to be reunited with his family. His
sympathetic treatment of the would-be sultan of Kazakhstan does not
prevent him from denouncing Nazarbayev’s “lust for control.”
   Chivers thus reserves his criticism for a Central Asian president
whose energy policy currently is tilting away from the US and
towards Russia. On May 12 Nazarbayev signed an agreement with
Russia to continue exporting all Kazakhstan’s natural gas through
Russian pipelines and refineries, in return for a Russian commitment
to increase its transport and refining capacity. Nazarbayev also
recently signed a deal giving Russia access to Kazakh uranium
reserves, as Russia creates a new nuclear energy conglomerate,
Atomenergoprom.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

