World Socialist Web Site

WSWS.0rg

USdistrict court judge order s shutdown of

whistleblower web site

Dan Conway
28 February 2008

In an extraordinary act of censorship, lawyers
representing the Swiss bank Julius Baer (BJB) obtained
an injunction against the Dynadot corporation, US domain
name registrar for the Wikileaks web site.

Judge Jeffrey White of the Federal District Court in San
Francisco issued the injunction February 15 in a lawsuit
BJB filed against Wilikeaks and Dynadot. The suit was
filed after Wikileaks posted documents allegedly
revealing fraudulent activities, including asset-hiding,
money laundering and tax evasion schemes, on the part of
the bank’s Cayman Islands branch. BJB claims the
documents were stolen and contain customer information
protected from disclosure under privacy laws.

The website of BJB promotes the bank as “the leading
dedicated wealth manager in Switzerland,” concentrating
on “private banking and asset management for private and
ingtitutional clients.”

Under the terms of the injunction, Dynadot may not
release the registered wikileaks.org domain name,
meaning that the Wikileaks web site cannot be reached
through the related web address, www.wikileaks.org.
Various overseas mirror, or duplicate, sites remain
operational. (For a list of such addresses, click here
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikileaks#External _links).

A domain name registrar, such as Dynadot, is a
company that typically has been accredited by ICANN,
the Internet Corporation for Assigned Names and
Numbers, to register doman names. Many such
companies, including Dynadot, also act as DNS (Domain
Name System) hosting services.

DNS hosting services are used to translate a given
domain or host name—the human readable name of a
device connected to theinternet such as aweb server—into
its associated numerical IP address, which then alows
access to the associated web site. The injunction against
Dynadot effectively prevents this from occurring in the
case of Wikileaks.

The judge's ruling ordered Dynadot to “immediately
clear and remove all hosting records for the wikileaks.org
domain name and prevent the domain name from
resolving to the wikileaks.org web site or any other web
site or server other than a blank park page, until further
order of this Court.”

The Wikileaks website began posting material in
December 2006 with the stated goal of allowing corporate
and government whistleblowers to anonymously release
sensitive documents onto the Internet without fear of
retribution. The site now says it is in possession of over
1.2 million such documents and was responsible for
publicizing:

* The US Military’s “Rules of Engagements for
Irag,” which outline authorization protocols for
engaging in missions that anticipate collateral
damage;

* Documents showing alleged money laundering
activities on the part of former Kenyan president
Daniel Arap Moi;

* The 238-page “ Standard Operating Procedures
for Camp Delta,” which, among other procedures,
authorizes disciplinary action against detainees
who damage “government-issued styrofoam
cups’;

* A 2007 sales document sent by Britain's
Northern Rock to potential bidders which reported
that the struggling bank could still owe £6 hillion
of an origina £24 billion to the Bank of England
in 2010.

There have been several additional attacks on Wikileaks
in recent weeks. The website's servers in Sweden
suffered a 500 megabyte-per-second “distributed denial of

© World Socialist Web Site



service’” (DDoS) attack shortly after the February 15
injunction, followed by an actual server fire.

A denia of service attack typically entails the sending
of multiple false communication requests to a web server
so that the server is no longer able to respond to legitimate
external requests. A DDoS is a more advanced version,
involving the use of multiple systems to target the web
server. The chances that such an attack could trigger an
actual fire are dlight, especially with up-to-date safety
mechanisms in place. It is still unclear who was behind
the DDoS and what caused thefire.

The February 15 injunction is by no means the first
attempt to suppress content on Wikileaks. Lawyers for
Northern Rock attempted, unsuccessfully, to remove its
2007 sales document from the site.

Unlike the Northern Rock case, however, lawyers for
BJB took the extra step of seeking to enjoin the domain
name, effectively silencing wikileaks.org. Many online
commentators have drawn the counterfactual historical
analogy of the Nixon Administration shutting down the
entire New York Times for publishing the Pentagon Papers
in 1971, instead of its actual response—a suit to impose a
court injunction against the Times to stop publication of
excerpts from the papers.

Judge Jeffrey White, a 2002 Bush appointee, had
previously sentenced two San Francisco Chronicle
reporters to 18 months in prison after they refused to
reveal their sources for articles written about the
performance-enhancement drug scandal in professional
baseball. The articles had used leaked grand jury
testimony by Barry Bonds and other players that
implicated a Bay Area nutritional supplement company in
the operations of a clandestine steroid distribution ring.

White's ruling also requires Dynadot to remove privacy
constraints in relation to the wikileaks.org domain name
to alow the gathering of Wikileaks administrative
contact information.

In addition to the injunction against Dynadot, Judge
White issued a temporary restraining order against
Wikileaks, which orders Wikileaks to cease posting any
BJIB-related documents and to return them. In this case,
Wikileaks did not obtain legal counsel to appear and
contest the temporary order.

A second hearing has been scheduled for February 29,
at which time Judge White will decide whether to convert
the temporary restraining order against Wikileaks into a
preliminary injunction, one that lasts during the period of
the lawsuit. So far Wikileaks has not obtained counsel to
file papers opposing the injunction, so it islikely the court

will issueit on the 29th.

The documents in question purportedly include files that
had been sent to US tax authorities as far back as 2002.
Despite BJB’s claims that the documents had been stolen
from its Grand Cayman office, the bank never filed a
formal complaint with the Royal Cayman Islands Police
Service. Instead the bank hired private investigators to
search the homes of its branch employees and later
required them to take polygraph tests once the searches
had proven fruitless.

One of the employees tested was Rudolf Elmer, former
chief operations officer for the Cayman branch. The bank
apparently concluded that EImer was behind the leaks
after the polygraph results came in. Elmer had been
preparing for spinal surgery at the time, and later
complained to the American Polygraph Association, one
of whose agents conducted the test. The association
infformed him that rules of conduct for *“ethical
polygraphing” did not apply to the Cayman Islands.

Elmer clams that he then received anonymous phone
cals that advised him and his family to return to
Switzerland “for their own good.”

The bank subsequently terminated Elmer’s
employment, at which point he and his family returned to
Zurich. Elmer aleged in a legal application to the
prosecutor’s office in Zurich-Sihl that he and his family
continued to receive frequent harassing phone calls upon
their return. The prosecutor’'s office denied Elmer’s
application.

The bank itself believes that Elmer was the source of the
leaks, which he himself denies, while claiming possession
of sensitive BJB documents to insure his family’s safety.

The Cayman Idlands, located in the Caribbean Sea
approximately 180 miles south of Cuba, have long been
considered a haven for the ultra-rich and politically well-
connected to launder money and evade taxes.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

