
World Socialist Web Site wsws.org

How the Pentagon manipulated the media to
promote the Iraq war
David Walsh
25 April 2008

   On April 20, the New York Times published a lengthy article by
investigative reporter David Barstow detailing the US Defense
Department’s extensive and ongoing program of manipulating news
coverage of the Iraq war. The article provides a glimpse into the
intimate connections between the government, military and mass
media and the means by which they have attempted to package and
sell a neo-colonial war to the US population.
   Barstow writes that the record indicates a “symbiotic relationship
where the usual dividing lines between government and journalism
have been obliterated.” Essentially, the US mass media has allowed
itself to become little more than a propaganda instrument of American
militarism.
   According to the April 20 piece, more than 75 retired officers have
been coached by government and military officials to ‘spin’ the news
about Iraq—or simply lie—on countless network and cable channel news
programs and talk shows over the course of the past five years or
more. Fox News has led the way in presenting these individuals to the
public, but NBC, CNN, CBS and ABC have followed suit.
   The military analysts have not simply propagandized for ideological
reasons; in many cases, they work for defense contractors and are “in
the business of helping companies win military contracts.”
   The existence of such a program, worthy of Nazi propaganda
minister Joseph Goebbels, will come as no surprise to anyone who has
observed the increasing resort to anti-democratic and illegal methods
by the White House and the Pentagon.
   The military analysts’ program was put in place prior to the
invasion of Iraq. Indeed, as the Times makes clear, “even before
Sept.11,” Assistant Secretary of Defense for Public Affairs Victoria
Clarke had “built a system within the Pentagon to recruit ‘key
influentials,’” who might be called on to “generate support” for
Defense Secretary Donald Rumsfeld’s policies.
   By early 2002, as detailed planning for an Iraq invasion was under
way, the Bush administration encountered an “obstacle”—US public
opinion. “Many Americans, polls showed, were uneasy about
invading a country with no clear connection to the Sept. 11 attacks.
Pentagon and White House officials believed the military analysts
could play a crucial role in helping overcome this resistance.”
   Clarke and her team set about recruiting the analysts, all of whom
were personally approved by Rumsfeld (and with whom he met as a
group at least 18 times). “In the fall and winter leading up to the
invasion,” writes Barstow, “the Pentagon armed its analysts with
talking points portraying Iraq as an urgent threat. The basic case
became a familiar mantra: Iraq possessed chemical and biological
weapons, was developing nuclear weapons, and might one day slip
some to Al Qaeda; an invasion would be a relatively quick and

inexpensive ‘war of liberation.’”
   The analysts then obediently repeated the administration’s line all
over the broadcast media. As one of Clarke’s lieutenants told the
Times, on certain days, “We were able to click on every single station
and every one of our folks were up there delivering our message.
You’d look at them and say, ‘This is working.’”
   The analysts were instructed not to indicate they had been briefed
and prepared by the Defense Department.
   The increasingly disastrous character of the war, along with
revelations of torture and abuse at Guantánamo Bay, Cuba, provided
further opportunities for the military experts to be trotted out before
the public. In September 2003, for instance, as the insurgency was
beginning to have an impact and the administration was attempting to
justify Bush’s request for $87 billion in war financing, a group of
analysts—four from Fox, one each from CBS and ABC—were invited to
tour Iraq and promised a look at “the real situation on the ground.”
   Needless to say, on their return, they offered glowing reports about
the situation. Paul E. Vallely, a retired army general who specialized
in psychological warfare, told Fox News, about the conditions in Iraq,
“You can’t believe the progress.” He predicted the insurgency would
be washed up within months.
   Barstow makes the point that the trip also “represented a business
opportunity: direct access to the most senior and military leaders in
Iraq and Kuwait,” some of whom had decision-making power over
how the billions of US dollars were to be spent.
   Media treatment of the horrific conditions at Guantánamo was
another source of major concern at the Pentagon. Groups of analysts
visited the base six times from June 2005 to counter “the growing
perception” of the internment camp “as an international symbol of
inhumane treatment.” The collection of retired officers carried out
their assignment. “The analysts went on TV and radio, decrying
Amnesty International, criticizing calls to close the facility and
asserting that all detainees were treated humanely.”
   The Pentagon analyst program is apparently illegal under US
statutes. A provision of the Smith-Mundt Act of 1948 forbids the
Voice of America from disseminating information about the US and
its policies domestically. The Foreign Relations Act of 1972 amended
that act to include a ban on disseminating within the US any
“information about the United States, its people, and its policies”
prepared for distribution abroad. The so-called Zorinsky Amendment
(named after Nebraska Democratic Senator Edward Zorinsky) of 1985
forbids US Information Agency funds to “be used to influence public
opinion in the United States.”
   The article concentrates on the television appearances of the military
analysts, and this was undoubtedly where they had their greatest

© World Socialist Web Site



impact. Barstow is too modest, however, about the role played by the
print media and the New York Times in particular. He notes merely
that members of the group “often published op-ed articles or were
quoted in magazines, web sites and newspapers. At least nine of them
have written op-ed articles for the Times.”
   Editor & Publisher points out that a number of the analysts were
regularly cited in the press and that one of their number, Gen. Barry
McCaffrey, was quoted often in 2002 and 2003 in support of the
attack on Iraq and wrote op-eds for the Washington Post.
   Thomas McInerney, “one of the prominent cabal members,” writes
Editor & Publisher, “shows up in several Times articles since 2002—as
late as 2006 he is quoted as still believing Saddam had WMD and
simply hid them in Syria and elsewhere.”
   In an online question-and-answer session April 21, Andrew
Rosenthal, editorial page editor, responded to a question about the
Times op-ed pieces written by Pentagon analysts. Rosenthal refers to
only one of the pieces by name, “Rebels, Guns and Money”
(November 10, 2004), authored by retired army Gen. James A. Marks.
He claims blandly that the column “discussed the tactics, strategies
and techniques involved in urban warfare, looking ahead to an
impending military assault on the city of Falluja. General Marks did
not take a stand on how the war was going in Iraq.”
   This is serious misrepresentation of Marks’ repellent propaganda
piece. First of all, Rosenthal claims that the assault was “impending”
on November 10. In fact, the attack by US marines began November
8, and by November 10 it was already clear that a major war crime
was underway. The Times does not care to reveal that it published an
article celebrating the destruction of a major city while it was taking
place.
   Marks’ article begins triumphantly, “The Marine and Army forces
now entering Falluja, Iraq have prepared for this fight for some time,
and not just since the collapse of Saddam Hussein’s regime last
spring.” It strongly touts the US forces’ prowess at “urban fighting.”
The piece is meant to prepare the American public for the devastation
and loss of life in Fallujah.
   “We will use precision weapons where there is a high probability of
killing innocent Iraqis, but for the most part we will use conventional
artillery, mortars and rockets. Buildings will crumple—the train station
demolished on Monday will not be the last [so much for Rosenthal’s
“impending”]—because we will destroy them and so will the
insurgents. Dust will be everywhere, small fires and smoke will
obscure the vision of our troops and the enemy.
   “But it will not be as out of control as it may seem; the destruction
will have a purpose... Our goal is to bring democracy and liberty to
Iraq, and that won’t happen if we destroy whole cities and towns.
Fortunately, our soldiers have extensive training in urban operations
down to the platoon and company level.”
   Marks concludes by asking rhetorically when American troops
would come home, and continues: “One of the most difficult aspects
of counter-insurgency operations is deciding when to declare victory
and head on home, and it is far too early to even begin thinking about
that. But with each American and Iraqi soldier that steps into Falluja
this week, we are that much closer to the end.”
   The retired general, as part of the Pentagon propaganda campaign,
was making the case on the pages of the New York Times for mass
murder.
   In any event, the Times did not especially need the intervention of
outside “experts.” It had a sufficient number of internal advocates for
the Iraq war and for US domination of the Middle East in columnist

Thomas Friedman and reporters like Judith Miller and Michael
Gordon.
   During the buildup to the war, Miller’s articles on Iraqi WMD
served as a transmission belt for government misinformation and lies.
The pieces, it later emerged, were largely based on information
provided by Iraqi exile leader and convicted embezzler Ahmad
Chalabi. The whole operation was directed by the office of Vice
President Dick Cheney and the civilian leadership in the Pentagon.
   The response of the US media to the revelation of the Pentagon
campaign to manage the war news has been largely to ignore it. The
television networks, the guiltiest parties in Barstow’s piece, have
either stonewalled inquiries or played the innocent victim.
   CBS News and Fox wouldn’t make any comment at all. NBC News
issued a brief and evasive statement, claiming it had policies in place
“to assure that the people who appear on our air have been
appropriately vetted and that nothing in their profile would lead to
even a perception of a conflict of interest.” CNN officials said they
were unaware that Gen. Marks, one of its main analysts, was,
according to Barstow, “deeply involved in the business of seeking
government contracts, including contracts related to Iraq.”
   The network executives knew precisely what was going on with
their military analysts and approved the program. They were as
interested as the government and the military in spreading false
information to justify an invasion and occupation. As the complicity
of the Democrats in Congress has underscored, the need to control
Middle East oil reserves is the consensus policy of the American
ruling elite.
   The moral and intellectual deterioration of the American media has
reached an advanced stage. The US has become a society dominated
by massive social differentiation. The top officials at the media
conglomerates are enormously sensitive to the need to conceal social
reality in America as well as the consequences of US foreign policy.
   In 1922, at a time when America was a rising political and industrial
power, the liberal journalist and political commentator Walter
Lippmann could write confidently that “on the whole, the quality of
the news about modern society is an index of its social organization.
The better the institutions, the more all interests concerned are
formally represented, the more issues are disentangled, the more
objective criteria are introduced, the more perfectly an affair can be
presented as news.”
   Following from Lippmann, the opposite holds true as well. ‘The
worse the institutions ... ’
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

