World Socialist Web Site

WSWS.0rg

France: Le Mondejournalistson strike

Kumaran Ira, Alex Lantier
16 April 2008

Staff at Le Monde, France's centre-left daily paper of
record, went on a one-day strike to protest planned job
cuts and the spinning off of several associated
publications. About 100 employees of the corporate Le
Monde Group demonstrated outside Le Monde's
headquartersin Paris.

Tuesday’ s edition of the paper did not come out after
journalists walked off the job. At the same time, some
employees of Le Monde's web site Le Monde Interactif
(www.lemonde.fr), a separate entity within the
corporate Le Monde group, refused to update the site
with articles from the print edition out of solidarity with
their colleagues.

The 24-hour strike took place after Le Monde's
management announced a large-scale restructuring plan
on April 4, eliminating 129 jobs—including 90 jobs in
the newsroom, or one quarter of Le Monde's
journalists—in an effort to stem continuing losses and
resolve the paper’ s indebtedness.

Eric Fottorino, aLe Monde editorialist who is CEO of
Le Monde Group, told staff that the massive job cuts
were the only way to keep the paper afloat. In an article
published in the April 4 edition of Le Monde, Fottorino
and his deputy David Guiraud wrote, “Rejecting [the
plan] would deny us any chance of success and put the
future of the group in peril.”

The restructuring plan would also spin off “non-
strategic” or loss-making publications included in the
Le Monde Group, such as Fleurus Presse (a youth
publisher), the Editions de I’Etoile (which edits the
film journal Cahiers du Cinéma), the monthly Danser,
and the network of religious-themed libraries La
Procure.

Christine Chombeau, Le Monde delegate for the
National Union of Journalists (SNJ), told Le Journal du
Dimanche, “We have unfortunately seen other
restructuring plans, but each time, they were based on
voluntary departures. Now, management is giving itself

the right to refuse voluntary departures and is
considering involuntary layoffs from the outset. It is a
total break with the habits of our firm.”

An April 11 joint communiqué of the SNJ with the
press federations of the CGT, CFDT, and CGC trade
union confederations stated: “The worries of Le
Monde’'s employees is of a piece with those of an entire
profession that is under attack in every publication.
There is no publication that is not seeing job cuts,
degraded working conditions, and economic pressure.”

The trade unions also criticised management for
“categorically refusing the idea of a reduction, even of
asymbolic character, of the firm’stop salaries.”

In ageneral assembly on April 14, Le Monde voted a
motion to negotiate a new plan with management. The
motion passed overwhelmingly: 251 votes for, none
against, with 4 abstentions. The motion also required
management to abstain from involuntary layoffs and
spinning off other corporate assets of Le Monde Group.

In an April 14 interview with AFP-TV, Fottorino
replied he “understood the emotions felt by Le Monde
's staff, and even share it,” but then announced that he
was “determined” to carry out the original plan. He
said it was his “responsibility to inscribe in this plan the
possibility of forced layoffs,” adding: “It is the success
of this plan that will alow for the continued
independence of Le Monde.”

On April 15, employees at Fleurus Presse and
Télérama met in general assemblies and voted to strike,
beginning Thursday. There will be another assembly of
Le Monde staff on April 16.

Fottorino’s invocation of editorial and corporate
independence as the motivation for laying off one
guarter of Le Monde' sjournalistsis utterly cynical.

The paper’s financial troubles are largely due to 150
million euros in debts, which the paper has acquired
since Le Monde Group’ s initial public offering of stock
in 2001, during a massive campaign of acquisitions of

© World Socialist Web Site



other publications, publishers, and web sites. The
Group posted a loss of 15.6 million euros in 2006 and
14.3 million euros in 2006. The paper's daily
circulation was roughly 358,000 copies in 2007, down
from 398,000 in 2003. It contributed 6 million euros to
the Le Monde Group’ s 2007 |osses.

In May 2007, the paper’ s then-CEO, editorialist Jean-
Marie Colombani, was forced out by a vote of the
committee of the newspaper's journaists, over
opposition to Colombani’ s acquisitions strategy. As he
left the group posting record losses, Colombani
awarded himself a 950,000-euro bonus.

Lagardere Group—a conglomerate with interests in
media, publishing, retail and aeronauticy/defense,
whose CEO Arnaud Lagardere is a close associate of
President Nicolas Sarkozy—owns 17 percent of Le
Monde Group and 34 percent of Le Monde Interactif.
Business magazine La Tribune commented on April 14,
“Lagardere Group...is at its wit's end. It does not hide
its desire to take control of [Le Monde Group] with the
Spanish firm Prisa (which owns 15 percent of Le
Monde's capital), if thereis afurther recapitalisation.”

What is ultimately at stake in plans for large-scale
layoffs at Le Monde—and the inevitable decrease in
quality of the paper's coverage—is the loss of the
paper’s political independence and its conversion into a
mouthpiece of the current leaders of the French
political and corporate elite. Le Monde has until now
presented a paradox: though a thoroughly establishment
publication, it has retained a certain operationa
independence from the day-to-day propagandistic needs
of the state.

It was founded in 1944 at the suggestion of Charles
de Gaulle during the Liberation of France from the
Nazis. It took over the office and presses of Le Temps,
the former French newspaper of record, which had
disgraced itself by its collaborationist line during the
occupation. To head Le Monde, de Gaulle picked
Hubert Beuve-Méry, aformer Le Temps journalist who
had joined the Resistance, after being for a time a
teacher at Vichy’'s pro-fascist National School for
Cadre at Uriage.

During the high tide of torture by French soldiers in
Algiers during the Algerian War of Independence from
France, Le Monde published the Report of the
Commission to Preserve Individua Rights and
Liberties, on December 14, 1957. In the following

years, Beuve-Méry and other editorial staff were
repeatedly targeted for assassination. During the May-
June 1968 struggles, Le Monde was popular with
students, and its circulation hit a high of 800,000. After
1968, Le Monde transformed itself into a largely
employee-owned company, with journalists, printers,
and other employees holding 49 percent of the stock.

Le Monde backed Socialist President Frangois
Mitterrand (1981-1995) in presidential elections, but
also later published an account of the sinking of a
Greenpeace vessal on Mitterrand’ s orders in the 1980s,
to prevent it from protesting French nuclear weapons
trias.

Recent controversies over Le Monde have taken on an
ever more bitter and more openly political character.

In 2003, Philippe Cohen and Pierre Péan published a
long, right-wing denunciation of Le Monde—La Face
cache du Monde (Le Monde's Hidden Face)—for
betraying state secrets. Ultimately, this led in 2005 to
the resignation of editorial chief Edwy Plenel, a former
member of the pseudo-Trotskyist LCR (Revolutionary
Communist League). Plenel and the LCR continue to
have support inside Le Monde, however, notably in
columnist Sylvia Zappi’s promotion of LCR
presidential candidate Olivier Besancenot.

The year 2007 saw the ouster of Alain Minc,
chairman of Le Monde's supervisory board and a
collaborator of Jean-Marie Colombani. Minc, not a Le
Monde reporter, is a businessman and a graduate of the
exclusive ENA National Administration School, made
notorious for his 2001 conviction for plagiarism in his
biography of Spinoza—Spinoza, a Jewish Novel He is
reportedly close to Sarkozy, who uses him as an
advisor on media matters. In October 2007, Minc
agreed to leave Le Monde after trying to force
employees to keep him on as head of the supervisory
board despite having failed to obtain the required
number of votes.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

