
World Socialist Web Site wsws.org

France: Strikes continue at Le Monde
Kumaran Ira, Alex Lantier
19 April 2008

   For the second time this week, Le Monde staff,
mostly journalists, went on a one-day strike Thursday
to protest against management’s large-scale
restructuring plan. Due to the strikes on Monday and
Thursday, Le Monde—the “paper of record” in
France—did not come out on either Tuesday or Friday.
   On April 4, Le Monde’s management announced a
large-scale restructuring plan, eliminating 129
jobs—including 89 jobs in the newsroom, or one quarter
of Le Monde’s journalists—and the spinning off of
several associated publications, in an effort to stem
continuing losses and pay down the paper’s debts.
These layoffs will be on a voluntary departures basis as
well as forced layoffs, which have been categorically
rejected by the journalists’ union.
   The restructuring plan would also spin off “non-
strategic” or loss-making publications included in the
Le Monde Group, such as Fleurus Presse (a youth
publisher), the Editions de l’Etoile (which edits the
film journal Cahiers du Cinéma), the monthly Danser,
and the network of religious-themed libraries, La
Procure.
   On Wednesday, April 16, Le Monde Group CEO Eric
Fottorino presented some more details on the effect the
job cuts would have on the newspaper. They would
eliminate 89 editorial or journalistic positions—45 full-
time journalists, 16 full-time freelancers, 15 technical
editors, and 13 administrative staff. The 40 remaining
positions eliminated are in support staff for the paper’s
administration. According to press reports, most of the
journalistic cuts would fall on the culture, sports, and
economics sections, but all areas of the newspaper are
expected to be affected.
   Le Monde Group employees responded by voting 346
to 69 to continue their strike, to demonstrate their
opposition to forced layoffs and to selling other
companies in Le Monde Group. Since the conflict
began, however, Fottorino and his deputy David

Guiraud have maintained that they would not “go back
on the principle of involuntary layoffs, or on the spin-
offs,” emphasizing Le Monde’s “very fragile economic
situation.”
   On Thursday, Le Monde staff protested outside the
paper’s headquarters in Paris. They wore white T-shirts
marked with numbers from 1 to 129 and shouted
slogans like “No to Fottorino, no to Guiraud, 130
people out of work” and “No redundancies.”
   Other publications in Le Monde Group were also on
strike on Thursday. La Vie, Courrier International and
Fleurus Presse—a publishing house that puts out 12
youth titles and employs 85 people—protested the
proposed spin-offs, with Télérama employees going on
a solidarity strike for Fleurus Presse workers. Fleurus
Presse workers extended their strike until Friday, while
Télérama employees voted 96-38 to return to work,
while voting 136-5 to continue their “movement in
support of Fleurus Presse.”
   Employees at La Vie, Courrier International, and
Télérama had already struck last week in protest
against Fottorino’s refusal to let them publish an article
explaining their opposition to management’s proposals.
   Le Monde Group management has not yet issued
precise figures on the costs and savings of the proposed
plan, deepening employee suspicions.
   Télérama employees issued a statement with three
demands: abandoning plans to spin off Fleurus Presse,
preparing a financial rescue package with the
“necessary seriousness and sincerity” and “giving the
Group estimates of the real cost of the spin-offs.” They
added that management’s propositions had amounted
to a “dilatory manoeuvre not corresponding to any of
the workforce’s requirements,” and added that “on the
basis of the data at their disposal,” the spin-off of
Fleurus is a “bad decision.” They also announced their
intention to issue a new strike warning should
management not give “a clear response to the three

© World Socialist Web Site



demands in the beginning of [next] week.”
   The all-union federation of the magazine section of
Le Monde Group said in the statement that
management’s guarantees on the conditions of sale of
Fleurus Presse were inadequate, adding that it would
accept “no spin-off or layoffs until transparency has
been made on the totality of the Group’s losses,
including the salaries and perks of leading executives.”
It requested that general assemblies of employees of
each company “choose the most appropriate methods
of action, including strike action and not publishing
titles.”
   CEO Eric Fottorino penned an editorial in Friday’s
edition of the paper, in which he set out to justify the
job cuts. His main argument was to note the
consequences of the world financial crisis on
advertising revenue: “In 2001, our advertising revenues
reached a record level of 100 million euros. Our staff
fights today to keep revenues barely above 50 million
euros. Never, in the last 60 years, has advertising
revenue been so weak on the other side of the Atlantic,
where they have fallen 10 percent. The subprime crisis
and the noticeable slowdown in economic growth have
propagated these shock waves over to us.”
   He also noted growing competition for readership and
advertising money with the Internet and dailies—such as
Vingt Minutes, Métro, and Direct Soir—which survive
on advertising revenue and are distributed free of
charge in subway stations and other public places. He
said that, after the job cuts, Le Monde coverage would
be “denser, more selective, aiming for explanation,
analysis, and diversity of points of view rather than
simply retelling news.”
   Ultimately, however, his main justification was this:
“Only by a vigorous and quick financial rescue can Le
Monde have a serious chance of maintaining its
independence.” This comment was a rather elliptical
reference to the possibility that Le Monde’s major
corporate stockholders—notably Lagardère Group and
its Spanish corporate partner, Prisa—could significantly
increase their influence at Le Monde if financial
difficulties compel Le Monde Group to sell them more
stock. This would be particularly damaging to the
paper’s credibility, as Arnaud Lagardère is well known
to be personally and politically close to President
Nicolas Sarkozy.
   Fottorino’s appeals to Le Monde’s “independence”

and to its much-touted tradition of analysis over simple
reporting are, however, entirely hypocritical. He is part
of a team of editorial columnists who has come out
ever more openly in favour of Sarkozy’s right-wing
reforms, and he took the CEO position last year thanks
to his connections to its corporate shareholders.
   Le Monde’s editorialists have consistently taken a
stance as advisors to Sarkozy on how to carry out his
anti-social reform program. They greeted his election as
president last May with an editorial titled “How to
make rupture work,” (echoing Sarkozy’s campaign
slogan of sharp change in social policy) in which it
hoped that Sarkozy’s cuts would “put France back on
the path to dynamism.” It opposed Sarkozy’s
September 2007 budget on the grounds that it did not
sufficiently “symbolize the ‘rupture’ recommended by
Sarkozy” and that it put off “painful choices” on Social
Security reform.
   As he made clear in a February 26 interview with the
conservative news magazine L’Express, Fottorino’s
main concern is that readers should not see Le Monde
as too closely associated to the interests of its corporate
stockholders. He told L’Express: “Clearly no
stockholder can become dominant. If one of them could
say, ‘Le Monde is mine,’ it would be very problematic.
We must imperatively keep our independence. It’s a
question of our brand name and our credibility. But
there is still room for more participation by
stockholders without putting our identity in question.
You know, I’m not trying to make Lagardère into some
sort of devil.”
   Noting that Le Monde employees—who own a large
block of stock in Le Monde Group—had recently voted
to oust pro-Sarkozy businessman Alain Minc from his
position at the head of Le Monde’s supervisory
committee, Fottorino added: “Everyone has to play
their role, including the Society of Journalists [at Le
Monde]. I am completely willing, of course, to listen to
its representatives, but as one stockholder among many
and not more than the others.”
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

