
World Socialist Web Site wsws.org

BBC bows once again before the pro-Israel
lobby
Jean Shaoul
23 April 2009

    
   Last week, the BBC Trust bowed before its pro-Israeli critics
by accepting the validity of criticisms of two articles by its
Middle East editor, Jeremy Bowen.
   Its report found that Bowen had breached BBC rules on
impartiality and accuracy in his reporting on Israel. The
complaints had been filed by a member of the Zionist
Federation. They relate to an article dealing with the 1967 war
between Israel and its Arab neighbours and another on the
Israeli settlement, Har Homa, in East Jerusalem.
   The decision of the BBC Trust’s Editorial Standards
Committee was grist for the mill to the pro-Israel lobby, which
said that the decision was proof of the BBC’s “bias” and called
for Bowen’s dismissal. The report, in fact, testifies to the
BBC’s willingness, in the face of powerful political and
corporate interests, to fall dutifully into line with the British
government’s support for the US and Israel—up to and
including the suppression of dissenting opinion in its own
ranks.
   The BBC said that it would amend the web site article but
would take no disciplinary action against Bowen. Nevertheless,
the report will undoubtedly make it even more difficult for the
BBC’s journalists to raise any criticisms of Israel’s actions
against the Palestinians.
   Bowen has authored a book on the 1967 war. He joined the
BBC in 1984 and has covered conflicts around the world. He
became the BBC’s Middle East correspondent in 1995 and its
editor in 2005. His two disputed articles were historically
accurate and the comments criticised entirely correct.
   The BBC had received two lengthy complaints, including one
from the Committee for Accuracy in Middle East Reporting in
America, about “How 1967 Defined the Middle East,” written
by Bowen in June 2007 to explain the legacy of the 1967 war.
   While it rejected the majority of the criticisms, the BBC Trust
report upheld three elements: Bowen’s reference to “Zionism’s
innate instinct to push out the frontiers,” a reference to Israel’s
“defiance of everyone’s interpretation of international law
except its own,” and the statement that “the generals ... had
been training to finish the unfinished business of Israel’s
independence war of 1948 for most of their careers.”
   Each one of these assertions is historically accurate. Israel’s

expansionist ambitions and land grabs have been documented
extensively by Israeli as well as international historians and
human rights groups.
   When the United Nations voted in 1947 for the partition of
British-controlled Palestine between the Zionists and the
Palestinians, who formed more than two-thirds of the existing
population and owned more than 90 percent of the land, the
Zionists employed terrorism to drive the Palestinians from their
land. The massacre of Palestinians at Deir Yassin in April 1948
was only the best known example.
   Israel subsequently used the war that broke out with the Arab
states in May 1948 to expand Israel’s borders beyond those
determined by the UN. Towns and villages were built on land
expropriated from their absentee owners and later from some of
those Palestinians who remained.
   The sabre-rattling of Egyptian President Nasser in May 1967
(Nasser had expelled the UN forces from Gaza, which Egypt
then administered, and closed the Straits of Tiran to Israeli
shipping) was in no small measure provoked by Israel’s attacks
on Syria, Egypt’s ally, earlier in the year. This provided the
opportunity for Israel to put into practice the plans it had
developed in the 1950s to capture East Jerusalem, the West
Bank, Gaza and Syria’s Golan Heights.
   Israeli, US and British intelligence had assured the Israeli
government that it had overwhelming military superiority over
all the Arab countries, as the BBC Trust’s report
acknowledges. Israel knew that Egypt had no intention of
attacking.
   Nevertheless, Israel launched a dawn raid, wiping out
Egypt’s air force, and went on to defeat Egypt, Jordan and
Syria and capture parts of their territory, creating a new wave
of refugees and more abandoned homes and land. Levi Eshkol,
Israel’s prime minister, had originally opposed the attack on
Egypt on the grounds that “we were brought up not to wage pre-
emptive war.”
   Within days of the 1967 war, contrary to international law,
Israel annexed East Jerusalem, and not long after the first
settlements in the West Bank began to take shape. Today, more
than 450,000 Israelis live on land captured in the 1967 war.
   UN Security Council resolutions 238 and 242 called on Israel
to withdraw from territories it had captured in the 1967 war, but

© World Socialist Web Site



Israel refused to do so and has remained in breach of these
resolutions ever since.
   More recently, Israel’s wall surrounding the West Bank,
deemed illegal by the International Court in The Hague, has
encroached still further on Palestinian land. It has eaten up 10
percent of the 22 percent of land formerly administered by
Britain that was due to become a Palestinian state under the
1993 Oslo Accords.
   There are not a few ultra-right-wing forces that would like to
see Israel’s borders expand even further to include the East
Bank of the Jordan. On its northern borders, the Litani river has
long been seen within the Israeli establishment, going back to
Ben Gurion, as a desirable border. The 1982 war and
subsequent occupation of Lebanon were pursued with that end
in mind.
   Thus, not only is Bowen’s claim of Israel’s expansionary
aims true, his additional reference to Israel’s “defiance of
everyone’s interpretation of international law except its own”
is also. So too is the third claim—that Israel’s generals were
completing “unfinished business” in relation to Israel’s
borders.
   Despite the wealth of evidence supporting Bowen’s
statements, the BBC Trust said that his article breached BBC
rules on impartiality and accuracy. “Readers might come away
from the article thinking that the interpretation offered was the
only sensible view of the war,” it said. “It was not necessary
for equal space to be given to the other arguments, but ... the
existence of alternative theses should have been more clearly
signposted.”
   Such a position would make serious analysis or commentary
on any issue all but impossible. Is there no such thing as
objective truth in the BBC’s view of the world?
   The BBC had also received a complaint about Bowen’s
January 2008 report broadcast on Radio 4, claiming that it was
biased and inaccurate. The BBC Trust argued that Bowen
should have provided evidence to prove his point that the US
administration believed the Har Homa settlement in East
Jerusalem to be illegal under international law.
   The committee accepted that Bowen was using his
professional judgment, but said he should have sourced his
comment, even though a spokesman said the “committee
accepted that the Middle East Editor had been informed that
that was the American view by an authoritative source.” Such
sources usually speak off the record and cannot therefore be
cited.
     
   Har Homa was built on the village of Abu Ghnaim, which
was forcibly expropriated from its Palestinian owners. The
latter unsuccessfully challenged the takeover in the Israeli
courts. In 1997, the US, Israel and Micronesia were the only
UN member states to oppose a UN resolution condemning the
construction of Har Homa on Palestinian land against the
wishes of its owners.

   While the US vetoed the resolution, as is the norm, the
Clinton administration said publicly that the veto should not be
taken to mean that the US supported the construction of Har
Homa, only that the UN was not the place to discuss the “peace
process.” Bill Richardson, then the US ambassador to the UN,
said, “Such interference could only harden the position of both
sides” and that “the decision to build the settlement was
regrettable.” Condoleeza Rice was critical of settlement
expansion after the Annapolis conference in November 2007.
   The censure of Bowen is the second occasion in recent
months in which the BBC has cited the need for “impartiality”
to placate Israel, the US and the British government.
   In January, the BBC refused to show an appeal for
humanitarian aid for the people of Gaza put out by the Disasters
Emergency Committee (DEC) of aid charities. BBC Director
General Mark Thompson claimed that airing the DEC appeal
would put the corporation’s impartiality at risk by giving the
impression the BBC was “backing one side” over the other.
   Over 11,000 viewers contacted the BBC to complain about its
refusal to air the appeal. Labour MP Gerald Kaufman said the
BBC had responded to “nasty pressure” from “very active and
not very pleasant Israeli diplomatic representation in Britain.”
   Former BBC journalist and independent MP Martin Bell
noted in the Guardian that the BBC’s “senior journalists feel
betrayed, but dare not speak out because of their terms of
service.” An unnamed BBC news source stated, “Feelings are
running extremely high and there is widespread disgust at the
BBC’s top management. There is widespread anger and
frustration at the BBC’s refusal to allow people to speak out
about it.”
   The BBC used the same pretext of maintaining impartiality in
relation to an appeal for aid to Lebanon in 2006 following the
Israeli war against Hezbollah.
   Robert Fisk in the Independent on April 16 described the
Trust’s report on Bowen as “pusillanimous, cowardly,
outrageous, factually wrong and ethically dishonest.” He added
that the Trust had “collapsed, in the most shameful way,
against the usual Israeli lobbyists who have claimed—against all
the facts—that Bowen was wrong to tell the truth.”
    
    
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

