
World Socialist Web Site wsws.org

New York Times on Guantánamo: A willing
conduit for the military-intelligence apparatus
Bill Van Auken
9 June 2009

    
   After more than two weeks of controversy, the New York
Times has been forced to publicly backpedal on its May 21
story, headlined “1 in 7 Detainees Rejoined Jihad, Pentagon
Finds.”
   This began last Friday with a terse three-paragraph “Editor’s
Note” published in the corrections column and was followed in
the Sunday edition with a column by the paper’s public editor,
Clark Hoyt, entitled “What Happened to Skepticism?”
   The original story, written by the Times Pentagon
correspondent Elisabeth Bumiller, was based on a leaked (and
subsequently released) Pentagon report, which claimed that 14
percent of the 534 detainees transferred out of the US prison
camp in Guantánamo Bay, Cuba had, in Bumiller’s words,
“returned to terrorism or militant activity.”
   The report names only 30 of the 74 who allegedly “reengaged
in terrorist activity” (one more than Bumiller reported seeing in
the leaked document). Out of the total, 27 were described as
“confirmed,” while 47 were only “suspected” of terrorist
activity.
   The editor’s note that appeared last Friday blandly
acknowledged the substance of the widespread
criticisms—without referring to them—provoked by Bumiller’s
article. It noted that the “premise” of the Pentagon report was
that “all the former prisoners had been engaged in terrorism
before their detention,” which the note described as something
that “remains unproved.” It also admits that the article
“conflated two categories of former prisoners”—those that had
been “confirmed as engaging in terrorism” and those who were
“suspected of doing so.”
   In reality, the entire premise of the Pentagon report and
Bumiller’s piece had been thoroughly debunked before they
ever appeared in print.
   A December 2007 study prepared by Seton Hall University
School of Law had demolished the credibility of an earlier
Pentagon report making similar allegations about somewhat
fewer ex-detainees returning to “terrorist activity.”
   At the time, the Pentagon claimed that nearly 30 had
“returned to the battlefield,” but described only 15 of these
cases and named only seven.
   The study found that eight of the 15 described as resuming

terrorism were accused of nothing more than condemning their
treatment at Guantánamo, an act that the Pentagon portrayed as
terrorist propaganda. Some of them—including the so-called
Tipton Three (British residents who since their release have
remained in Britain)—were included among those returning to
terrorism for having appeared in the commercial film, The
Road to Guantánamo, where they described the abuse to which
they had been subjected.
   Also included were five Uighurs—ethnic Chinese
Muslims—who were released in 2006 after three years in
Guantánamo and sent to a refugee camp in Albania. The
Pentagon itself acknowledged that they had been improperly
classified as “enemy combatants” and there is no evidence
whatsoever that they engaged in terrorist activity either before
or after their incarceration at Guantánamo. The reason they
were included among those accused of carrying out “anti-
coalition militant activity” is that one of them wrote an opinion
piece for the New York Times urging the US Congress to
protect habeas corpus.
    
   In other words, unless one wants to be classified by the
Defense Department as a “terrorist,” he had better keep his
mouth shut about being tortured, make no complaints about
being held prisoner for years without cause, and say nothing
about democratic rights.
   Out of the five that the Defense Department named as having
been recaptured or killed, three were never listed among
detainees at Guantánamo and one was shot to death by Russian
security forces in an apartment complex after being pursued for
unknown reasons. Some of the same names debunked in this
study reappear in the report released to Bumiller.
   Moreover, as the study points out, “Implicit in the allegation
that one has returned to the battlefield is that one has been on a
battlefield previously.” Based on a review of 516 summaries
prepared by the Defense Department’s Combat Status Review
Tribunal, the study found that only 21 were even alleged to
have ever been on anything that could be called a “battlefield,”
and only 24 were actually captured by US forces. The
overwhelming majority—86 percent—were sold to the US for
bounty. The sole detainee to have been captured on a battlefield
by US forces was a 15-year-old Canadian citizen, Omar Khadr.

© World Socialist Web Site

http://www.defenselink.mil/news/returntothefightfactsheet2.pdf
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1089475


   It would appear that Bumiller either did not bother to review
the Seton Hall study before writing her piece, or decided to
deliberately ignore it in order to better promote the
sensationalist charges of the Pentagon.
   The follow-up column by the Times public affairs editor
pointed to the rationale behind the timing of Bumiller’s story.
“When Vice President Dick Cheney assailed President
Obama’s plan to close the prison at Guantánamo last month, he
used ammunition plucked right from that morning’s Times.”
   Indeed, Bumiller’s piece was published the same day that
Obama and Cheney gave their extraordinary opposing
speeches, pointing to the deepening crisis within the US state
apparatus. And, given its appearance in the supposed
“newspaper of record,” it was picked up and echoed as fact by
broadcast news outlets around the country.
   Cheney directly invoked the Times story as key evidence in a
speech that all but charged that the Obama administration’s
release of the Justice Department torture memos and its
proposal to close down Guantánamo  amounted to a treasonous
aiding and abetting of terrorism.
   Referring to the Guantánamo detainees, Cheney stated:
“Keep in mind that these are hardened terrorists picked up
overseas since 9/11. The ones that were considered low-risk
were released a long time ago. And among those, we learned
yesterday, many were treated too leniently, because 1 in 7 cut a
straight path back to their prior line of work and have
conducted murderous attacks in the Middle East.”
   The Times public editor lamented that the article that Cheney
was citing was “seriously flawed” and “greatly overplayed,”
adding that it was mistake to base an article on material leaked
from the government without seeking to “push back
skeptically,” given the highly charged political context.
   The public editor then makes a telling, but unexplained
reference: “The lapse is especially unfortunate at the Times,
given its history in covering the run-up to the Iraq war.”
   What he was referring to is the now infamous record of the
newspaper and its then-senior correspondent, Judith Miller, in
acting as a direct accomplice of the Bush administration in
attempting to terrorize the American public into accepting a
preemptive war against Iraq.
   While working as a reporter, Miller was granted a classified
security clearance by the Pentagon, in return for which she
committed herself to keep state secrets from the newspaper’s
readership. The reasons for this extraordinary relationship are
clear. Miller had in the course of her career established close
relations with US and Israeli intelligence as well as ideological
affinity with the right-wing think tanks that were leading the
campaign for a war against Iraq.
   In selecting Miller to cover the run-up to the Iraq war, the
Times could have had no illusions about the results. Miller
drafted a series of articles promoting and embellishing upon the
administration’s fraudulent claims about supposed “weapons
of mass destruction” in Iraq. In a classic government-media

echo chamber, Bush, Cheney and others would then cite the
articles in the “liberal New York Times” as substantiation for
their phony case for an unprovoked war against Iraq.
   After it became manifestly clear that the Bush administration
had dragged the country into war based on lies and
disinformation that were disseminated most prominently by the
Times, the newspaper’s then-public editor was forced to write a
similar piece acknowledging its “mistakes.”
   Bumiller played her own role during this period. Having
previously covered City Hall in New York, from 2001 to 2007,
she was elevated to the position of Times White House
correspondent, covering the Bush presidency during the entire
period leading up to the Iraq war. Asked by the Baltimore Sun
about the failure of the entire White House press corps, of
which she was a member, to pose any probing questions about
the administration’s manufactured pretense for invading Iraq,
Bumiller responded:
   “I think we were very deferential... Think about it, you're
standing up on prime time live TV asking the president of the
United States a question when the country's about to go to war.
There was a very serious, somber tone that evening, and no one
wanted to get into an argument with the president at this very
serious time.”
   Nothing could more clearly express the debasement and
cowardice of what passes for a “free press” in America. This
attitude on the eve of the Iraq war, like the willing regurgitation
of Pentagon propaganda today, expresses the growing
incorporation of the US mass media into the state apparatus and
its self-subordination to the demands and needs of the ruling
oligarchy. This process is both an expression of and
contributing factor in the advanced decay of democratic
processes in the United States.
    
    
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

