World Socialist Web Site

WSWS.0rg

The propaganda war against Iran

Bill Van Auken
24 June 2009

The US media, led by the New York Times, is continuing its
concerted propaganda campaign against Iran over charges that
the government stole the June 12 presidential election. There is
not even a semblance of objectivity in the media coverage,
which parrots the charges of the opposition headed by defeated
presidential candidate Mir-Hossein Mousavi as fact and
dismisses the government’s claims as lies.

The opposition is lauded as democratic and reformist, while
incumbent President Mahmoud Ahmadingiad and his
supporters are portrayed as virtual fascists. One would scarcely
imagine that the two men represent rival factions within the
same ruling establishment.

Responsibility for the violence in the streets of Tehran is
attributed entirely to the government and its security forces.

No connection is drawn between these events and the broader
situation in the region, where the US is waging two wars, on
Iran’s eastern and western borders, both aimed at establishing
American hegemony over the oil-rich territory.

Suggestions that the US and its intelligence agencies are
involved in the turmoil in Iran are dismissed as ludicrous,
fabrications by an lranian government trying to divert public
opinion. This, in a country where Washington overthrew a
democratically elected government in 1953, propped up a brutal
dictator, the Shah, for more than a quarter of a century, and has
carried out covert CIA operationsin the recent period involving
the use of special operations troops on Iranian soil.

The New York Times and Venezuela

If al of this sounds familiar, it should. Little more than seven
years ago, a very sSimilar media campaign, once again
spearheaded by the New York Times, was carried out against the
government of President Hugo Chavez in Venezuela

Then, as now, standards of journalistic objectivity were
thrown out the window. Chévez was vilified and his opponents,
drawn largely from Venezuelas oligarchy and privileged
layers of the middle class, were portrayed as crusaders for
democracy. Statements by the opposition were reported as fact
or treated with the utmost respect, while the government’s

contentions were subjected to derision.

A few quotations from the New York Times of March and
April 2002 give the flavor of this campaign. On March 26, the
newspaper published a story entitled “Venezuela's President
vs. Military: |Is Breach Widening?’' The content of the piece
made it clear that the answer was, hopefully, yes.

“The rebellious officers helped energize a disointed but
growing opposition movement that is using regular street
protests to try to weaken Mr. Chavez, whose autocratic style
and left-wing policies have alienated a growing number of
people.”

It continued, “Although he promised a ‘revolution’ to
improve the lives of the poor, Mr. Chavez has instead managed
to rankle nearly every sector—from the church to the pressto the
middle class—with his combative style, populist speeches and
dalliances with Fidel Castro...”

In the Times' coverage of Venezuela—as in Iran—the phrase
“nearly every sector” was used to exclude the overwhelming
majority of the population, the urban and rural poor, which had
twice given Chévez the widest €electoral victories in the
country’s history.

Subsequent articles described Chavez as a “left-wing
autocrat” and “a mercurial left-leaning leader whose policies
had antagonized much of Venezuelan society.”

The newspaper favorably presented a speech by a former
energy minister to a group of “striking” managers at the state-
run oil company, who declared, “This can only end with the
president resigning... This is about him or us. It is a choice
between democracy and dictatorship.”

There was the question of violence. When unidentified
gunmen opened fire during a mass opposition march on the
Miraflores presidential palace—a throng comparable in both its
size and class composition to those that have taken to the streets
of Iran—the 19 deaths that resulted were all attributed to
government security forces or Chavez's armed supporters.

It subsequently emerged that a number of the dead were
among the crowd that had gathered to defend Chévez and that
much of the fire had come from the Caracas metropolitan
police force, loyal to the city’s mayor, Alfredo Pefia, a fierce
opponent of the president who enjoyed US support.

In its coverage of the clash, the Times sought out Pefia, who,
unsurprisingly, blamed all of the carnage on Chavez.

The purpose of all of this became clear in the wake of the

© World Socialist Web Site


/en/articles/2009/jun2009/pers-j19.shtml

demonstration, when a section of the military, together with
Venezueld's big business association and the US-sponsored
bureaucracy of the right-wing union federation, joined in a
coup that briefly overthrew Chéavez.

In the immediate aftermath of the coup, the Times showed its
hand in an editorial entitled “Hugo Chavez Departs.”

“Venezuelan democracy is no longer threatened by a would-
be dictator,” the Times crowed. “Mr. Chévez, a ruinous
demagogue, stepped down after the military intervened and
handed power to a respected business |eader...”

The newspaper insisted that Washington had no role in the
overthrow, “denying him [Chavez] the role of nationalist
martyr. Rightly, hisremoval was apurely Venezuelan affair.”

Nothing could more clearly express the conception of
“democracy” shared by the Times and the US ruling
establishment. A regime created through the military overthrow
of an elected government was “democratic” so long as it was
more amenable to US interests. In Venezuela, which supplies
15 percent of USimported oil, these interests are clear.

As for the claim that the coup was “purely Venezuelan,” this
was a cover-up of a concerted and protracted US destabilization
operation, in which the Times played an indispensable role.

The “democratic” coup, however, lasted just two days.
Chavez was restored to power as a result of masses of urban
poor taking to the streets against the new regime and sections of
the military turning against it. The Times backpedaled dlightly,
admitting that it had greeted Chavez's overthrow with
“applause,” while regretting that it had “overlooked the
undemocratic manner in which he was removed.”

In Iran, the New York Times is following essentially the same
script, albeit it on agrander scale.

Once again: Who is the Nation’s Iran correspondent,
Robert Dreyfuss?

The Nation has not provided any answer to the question
posed by the World Socialist Web Ste on Monday: “Who is
Robert Dreyfuss?’

As we explained, Dreyfuss is a contributing editor of the
magazine, which presents itself as the voice of “progressive”
politicsin America. Hewrote abook—Hostage to Khomeini—in
1981, cdling for the Reagan administration to organize the
overthrow of the Idamic Republic of Iran and denouncing
President Jimmy Carter for having betrayed the Shah.

At the time, Dreyfuss was a member of the fascistic
organization led by Lyndon LaRouche, serving as “Middle East
intelligence director” for its magazine Executive Intelligence
Review.

This is the man that the Nation relies upon as its chief
commentator on “politics and national security” and who it sent

to Iran to cover the election. He has echoed the line promoted
by the New York Times, declaring himself in favor of a “color
revolution” in Iran.

A comparison of what he wrote then and what he writes today
only makes it al the more urgent that the Nation explain why
such an individual is one of its editors.

This arises particularly in relation to one of Dreyfuss's
principal sources during his recent trip to Iran, lbrahim Yazdi,
Iran’s former foreign minister and a so-called “dissident.” An
article published by the Nation on June 13 entitled “Iran’s Ex-
Foreign Minister Yazdi: It's A Coup,” consisted largely of an
interview with this man, who said the election was rigged and
illegitimate.

In his book Hostage to Khomeini, however Dreyfuss said that
Yazdi was part of a “coterie of experienced, Western-trained
intelligence agents.”

He claimed that Yazdi’'s “directions from Washington and
London came via the ‘professors’ men such as Professor
Richard Cottam of the University of Pittsburgh,” whom he
described as a former “field officer for the CIA attached to the
US embassy in Tehran.”

Dreyfuss wrote: “Yazdi's wife once described Cottam as ‘a
very close friend of my husband, the one person who knows
more about him than even | do.””

Elsewhere in the book, Dreyfuss refers to Yazdi as “ Mossad-
tainted.”

The question is: which Dreyfuss are we to believe—the one
who exposed Yazdi as an intelligence agent for the US, Britain
and Israel, or the one who now quotes him at length as an
advocate of “democracy” and “reform”?

Dreyfuss has never publicly repudiated what he wrote in
1981. Was he lying then, or is he lying now? The Nation is
obliged to answer. Its readership deserves to know what
Dreyfussis doing at the magazine.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


/en/articles/2009/jun2009/drey-j22.shtml
/en/articles/2009/jun2009/drey-j22.shtml
http://ia351425.us.archive.org/1/items/HostageToKhomeini/hostage.pdf
http://www.tcpdf.org

