
World Socialist Web Site wsws.org

The Australian media and the Julian Moti
case
Patrick O’Connor
24 September 2009

   The Australian media has imposed an effective blackout
on proceedings brought before the Queensland Supreme
Court by former Solomon Islands’ Attorney General Julian
Moti.
    
   The constitutional and international lawyer is appealing to
the court to permanently dismiss criminal charges relating to
statutory rape allegations discharged by a Vanuatu
magistrate more than ten years ago. His grounds are that the
Australian authorities’ investigation and prosecution is a
politically driven abuse of judicial process, marked by a
series of allegedly illegal actions by several Australian
police and diplomatic officials. Despite the highly sensitive
character and the potentially far-reaching implications of
Moti’s court action, the first two days of proceedings, held
September 16-17, were largely boycotted by the media.
    
   On any objective criteria, the hearings represent a
significant and newsworthy event. Moti’s arrest in
September 2006 in Papua New Guinea while en route to be
appointed attorney general in Honiara was followed by a
protracted diplomatic standoff, with the PNG and
Solomons’ governments resisting Canberra’s extradition
demands. As senior government ministers issued public
denunciations of Moti as an alleged “child sex” offender and
stepped up their campaign against Solomons’ Prime
Minister Manasseh Sogavare, virtually every Australian
newspaper published front-page reports written by senior
journalists, while television and radio news networks also
prominently featured the story.
    
   A series of subsequent reports in late 2006 and 2007
followed. These covered events including the Sogavare
government’s expulsion of the Australian High
Commissioner Patrick Cole in September 2006 and Police
Commissioner Shane Castles in December of that year,
Moti’s appointment as attorney general in July 2007, and
Sogavare’s ousting in a parliamentary no-confidence vote,
followed by Moti’s extraction to Australia in December

2007. As well as being reported by Australian, New
Zealand, and regional outlets, a number of prominent
international publications covered aspects of the Moti affair,
including the Financial Times, Wall Street Journal,
International Herald Tribune, BBC, and the Economist.
    
   Moti’s appearance at the Queensland Supreme Court last
week nevertheless received only the most cursory coverage,
with about half a dozen journalists present at the beginning
of the first day of hearings. Proceedings began with a
Supreme Court judge rejecting subpoena applications by
Moti’s legal counsel for internal documents held by the
Department of Foreign Affairs and Trade (DFAT) and the
Australian Federal Police (AFP). None of the reports
subsequently issued by the Associated Press, the ABC,
Radio New Zealand International and other publications
included any mention of the contentious legal grounds cited
in the subpoena decision. (See “Australian court hears Julian
Moti’s challenge to “politically motivated” prosecution”)
    
   Coverage of the subsequent stay application hearing was
even more limited.
    
   The ABC’s September 16 report, headlined “Moti in bid
to dismiss sex charges”, was typical. Like virtually every
media account of the Moti case, the ABC echoed the
Australian government’s rhetoric of “child sex charges”.
The broadcaster excluded any mention of the fact that the
allegations were thrown out after the Vanuatu magistrate
found there were no grounds for the case to proceed to trial.
The ABC report limited its explanation of Moti’s current
application to a single sentence: “The court heard the
grounds for the stay application include that Moti’s
deportation from the Solomon Islands was unlawful and that
there is an element of double jeopardy in the case.” No
mention was made of Moti’s central charge—that the alleged
abuse of judicial process flowed from the “politically
motivated” basis of the Australian investigation.
    

© World Socialist Web Site

moti-s17.shtml
moti-s17.shtml


   Not a single Australian media outlet has reported on the
contents of internal memos, emails, and other documents
voluntarily disclosed to Moti’s legal team by the Australian
Government Solicitor and the Commonwealth Director of
Public Prosecutions. This material definitively establishes
that the sole reason that an AFP investigation was launched
into the Vanuatu allegations was the desire of Australia’s
High Commissioner to the Solomons, Patrick Cole, to
sabotage Moti’s proposed appointment as the country’s
attorney general.
    
   Aside from the World Socialist Web Site (“Evidence backs
Julian Moti’s allegation of ‘politically-motivated’ charges”),
the only other coverage of this material has been written by
Sydney-based journalist Susan Merrell, whose articles were
published in the Papua New Guinean newspaper the
National (August 21) and the Solomon Islands’ Solomon
Star (August 22). The latter piece included reference to one
of the grounds of Moti’s stay applications—the large sums of
money paid to the alleged victim’s family by the AFP, and a
mobile phone message from the alleged victim to an AFP
officer: “In the text message the witness threatens to say she
‘was used as a tool by the Australian Government for
political and neo colonial reasons’ if her conditions are not
met.”
    
   Again, none of this material has been referred to by any
Australian-based media outlet. This extraordinary omission
is only explicable as a conscious decision to suppress the
truth about the Moti case.
    
   On the second day of the Supreme Court hearing, aside
from the WSWS there was just one journalist present,
Brisbane-based reporter for the Australian Sarah Elks.
Elks’s report, headlined “Moti witness ‘threats’”, provided
a fairly objective, albeit concise, account of the permanent
stay proceedings, focussing on the testimony of Solomon
Islands’ police officer Sam Kalita, who told the court that
his superiors had threatened to sack both him and another
key witness of Moti’s extraction from the Solomons in
December 2007 if they appeared before the court and gave
evidence. (See “Australian court told witnesses were
threatened in Julian Moti case”)
    
   Elks’s article was not published on the Australian’s
website, nor in the Queensland, New South Wales,
Victorian, or Western Australian print editions of the
newspaper. It appears that the Tasmanian and Australian
Capital Territory editions were the only versions of the
newspaper to run the story. Similarly, Elks’s report on the
first day of the Supreme Court hearings, “Moti deportation

‘abuse of process’”, was not published on the Australian’s
website nor in the newspaper’s Queensland, Victorian, New
South Wales, and Western Australian print editions.
    
   Both stories, it seems, were consciously restricted by the
Murdoch press editors.
    
   The latest coverage of the Moti affair is entirely consistent
with the media’s record throughout the case. Every
Australian report on Moti’s pending appointment as attorney
general in mid-2006—before his arrest in PNG—mentioned
the Vanuatu statutory rape allegations, despite the fact they
had been dismissed in 1998 and despite the fact that the
unfolding AFP investigation was not yet publicly known.
Australian authorities were clearly feeding journalists the
line they wanted peddled. Throughout the subsequent
standoff over Canberra’s extradition demand, the press
repeated as good coin the Australian government’s
hypocritical accusations that the Solomons’ and PNG
governments had violated the “rule of law” and “good
governance”. Significant evidence of the involvement of
Australian police and other officials in dubious, if not
unlawful, activity throughout their pursuit of Moti was
simply ignored.
    
   The entire episode serves as a case study in the media’s
role as a critical adjunct of Australian imperialism’s filthy
operations in the South Pacific.
    
   When critical strategic and economic interests are at stake,
the press effectively places itself at the government’s
disposal. Whenever called upon, the media is perfectly
happy to throw elementary principles of professional
journalism out the window and amplify “corruption” or
“bad governance” accusations against those regional
governments targeted for removal; bolster bogus
humanitarian pretexts for Australia’s various military-police
interventions; or, as in the Moti case, simply bury unpleasant
truths that point to the real agenda underlying Canberra’s
activities in the region.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

moti-s02.shtml
moti-s02.shtml
moti-s18.shtml
moti-s18.shtml
http://www.tcpdf.org

