World Socialist Web Site

WSWS.0rg

L ockout at the Journal de M ontr eal

approaching 475th day

Laurent Lafrance
7 May 2010

This article was published in French on May 1, 2010.

On April 19, 253 employees of the Journal de Montreal
marked the 450th day since they were locked out from their
jobs by the French-language daily.

Owned by Quebecor Media Inc (QMI), one of Canada's
largest media conglomerates, the Journal de Montreal is
Quebec’ s second largest circulation newspaper.

QMI is seeking to extort sweeping concessions from the
Journal de Montreal workers.

These include:

« the right to publish articles by journalists and columnistsin
al the conglomerate’'s publications, including its magazines,
other dailly newspapers and Internet sites, without paying
additional compensation;

« the right to outsource al its operations;

* the elimination of 75 positions;

* an increase of 25 percent in the number of hours worked
without any additional compensation;

* 220 percent decrease in benefits;

« the abolition of current job descriptions and a management
right to impose new tasks and pay scale changes without
warning.

The conflict at the Journal de Montreal raises to 14 the
number of lockouts imposed by Quebecor in the past 15 years.

The cuts the corporation is demanding will affect over 250
employees, including about 100 office workers (accountants,
telephone salespeople, administrative assistants, receptionists)
aswell as copy editors, archivists and journalists.

During the current lockout, Quebecor has stated that its
intention is not to revise the present union agreement, but rather
to rewrite it from start to finish so that it embodies the
company’ s “current business model.”

Other Quebecor-owned newspapers have recently imposed
drastic cuts in manpower and working conditions. For example,
workers at the Journal de Quebec were locked out for 16
months between 2007 and 2008, resulting in their acceptance of
a new collective agreement that contains numerous
concessions, including an increase in the work week from 32 to
37.5 hours without any increase in compensation, which

trandates into amassive cut in their hourly pay.

The union at the Journal de Quebec accepted the concessions,
claiming, “We had to make this compromise to preserve the
four-day week.” Since lifting the lockout, Quebecor has
continued its offensive against the Journal de Quebec workers.
Asaresult, workers filed 42 grievances in just 15 months.

On the advice of their union, workers at another QMI-owned
paper, Le Réveil of Saguenay, Quebec, accepted a company
“offer” under the threat of the paper’s imminent closure. Under
this agreement, QM1 has reduced the number of workers from
23tojust five, three journalists and two office staff.

The Journal de Montreal lockout is part of a series of
measures undertaken to radically restructure Quebecor so as to
squeeze greatly increased profits from a reduced workforce.

QMI is owned and directed by Pierre-Karl Péladeau, one of
the richest businessmen in Quebec. The conglomerate ended its
2009 fiscal year with revenues of $3.7 billion and net profits of
$277.7 million, up from the $188 million in profits the
company recorded the previous year. The increase in revenue is
principally due to the operations of the cable distributor
Videotron, which last year increased the number of its
subscribers as well as its average monthly fee from $81.17 to
$88.21.

The operations of QMI’s news media division experienced a
drop in net profits of $27.6 million. Company management has
said that the profit decrease resulted from a decrease in income,
but that this was partially offset by cost-cutting. “Restructuring
and cost-reduction initiatives in the News Media division
generated total savings of approximately $66 million in 2009,”
according to the company’s annua report. The drop in
operating costs was partly the result of “the decrease in
manpower costs associated with the workplace conflict at the
Journal de Montreal.”

Quebecor is far from the only conglomerate in the media
world to carry out mgor cuts in operating expenses. On
September 3, 2009, the Montreal French-language newspaper
La presse threatened its employees with the shutdown of the
daily as of December 1, 2009, if they did not accept a $13
million cut in the company’s payroll by the end of November.

La presseis asubsidiary of Power Corporation, the company
of the ultra-rich Desmarais family. It justified its concession

© World Socialist Web Site



demands by stating that the banks were only ready to lend it the
money needed to make up a deficit in the newspaper's
retirement plan on condition that it reduced its costs by $26
million per year.

After three months of negotiations, the company and the
various unions representing the La presse workers agreed on
five-year concession-laden contracts. The new contracts impose
an expanded five-day work week of 35 hours (as opposed to the
previous 32-hour four-day work week) without any additional
pay, and awage freeze until 2012. Journalists also had to accept
significant reductions to their pension plan. And finally, some
30 jobs were eliminated.

The unions have called the new concessions contracts a
“victory” for the workers. The president of the union that
represents the distribution workers at La presse showed the
nature of the organization he leads when he declared: “We
could not go any further than we did. We could not alow
ourselves to begin a strike and embroil al the other employees
and their families.”

The union organizing workers at the Journal de Montreal,
which is affiliated with the Confederation des syndicats
nationaux (Confederation of national Trade Unions, CSN), has
asked the population to boycott the newspaper. However the
CSN itself has done next to nothing to popularize even this
feeble boycott campaign. While workers have been waging a
protracted battle with QMI, the CSN has left them completely
isolated.

Instead of appealing to workers of other Quebecor-owned
companies and to other sections of the working class to engage
in militant actions to prevent the scab operation, the CSN is
demanding that workers pressure politicians, most notably the
anti-working class provincial Liberal government of Jean
Charedt, to intervene and pressure QM| boss

Pierre Peladeau to negotiate in “good faith.”

Although the number of workers involved in the struggle at
the Journal de Montreal is not large, it provides a window on
the state of class relations in Quebec, exposing the true face of
the bourgeoisie and the impotence and complicity of the trade
union apparatus.

Both the Journal de Montreal and La Presse play an
important ideological and political role in Quebec and in
Canada. As large businesses, they exist to make a profit, but
they also serve as propaganda tools for the ruling class, using
their control over the information and editorial commentary
they publish to mould and manipulate public opinion.

In recent years, both newspapers have been closely alied
with Les lucides (the clear-eyed ones). Led by former Parti
Québécois (PQ) and Liberal padliticians, including ex-PQ
Premier Lucien Bouchard, Les lucides have railed against
I'mmobilisme  québécois (“Quebec  status-quoism”), the
derisory name they have given to the popular consensus in
favor of public and social services that benefit working people
and lessen social ineguality.

Quebec’s corporate media greeted the Charest government’s
right-wing 2010 provincial budget with enthusiasm, with La
presse dubbing it “historic.” La presse was especialy
enthusiastic over the government’s plan to introduce user fees
for doctor and hospital visits, seeing this as an important step
toward placing more of the costs of the health care system on
the working class and as a measure that promotes privatization.

The Journal de Montreal, meanwhile, harshly criticized the
budget from the right, saying that it did not go far enough in
cutting social spending. Hypocritically, it denounced the
budget’s various regressive taxes, including a new heath care
tax that will be paid even by many of those with very low
incomes, in order to stoke up an anti-tax movement—a
movement it calculates can be harnessed to big business's drive
to destroy public services.

Therole played by these daily papers and the billionaires who
own them shows how important it is that the struggle of
Journal de Montreal workers become the spearhead of a
working class counteroffensive.

But to accomplish this task, workers must break decisively
with the trade union bureaucracy.

Since the 1970s, the Quebec trade unions have been partners
in an ingtitutionalized tripartite system of union-business-
government collaboration that subordinates workers' interests
to the profits of business and have politicaly harnessed the
working class to the big business Parti Québécois (PQ). In the
1990s, the CSN and the other unions worked hand in glove
with the PQ government of Lucien Bouchard and Bernard
Landry to impose massive social spending cuts, including the
elimination of tens of thousands of public sectors jobs, in the
name of eliminating Quebec’s annual budget deficit.

Thisisthe special position—along with its privileges, notably
the Solidarity Fund (a union-run mutual fund)—that the union
bureaucracy fearslosing if it opposes the assault on the Journal
de Montreal workers. In addition, the union bureaucrats fear the
radicalizing effect that a mobilization of the working class in
support of the locked-out workers would have.

Workers at the Journal de Montreal are at aturning point. To
break out of their isolation they must seize politica and
organizational leadership of their struggle from the trade union
bureaucracy and unify their fight with the entire working class
on the basis of a new political perspective: the development of
an independent political movement of the working class aimed
at bringing to power a workers government committed to
reorganizing the economy so as to make the satisfaction of
social needs, not the profits of the minority of capitaists, the
animating principle.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

