
World Socialist Web Site wsws.org

Journal de Montréal workers reject union
surrender
Laurent Lafrance
21 October 2010

   Locked out for the past 21 months, editorial and office staff at
the Journal de Montréal voted by 89.3 percent last week to reject a
proposed “settlement” that called for the elimination of four of
every five jobs and numerous other draconian concessions.
   The settlement, which was negotiated under the auspices of a
provincial mediator during five weeks of closed door talks, was
tacitly supported by the Conseil des Syndicats
Nationaux (Confederation of National Trade Unions—CNTU). It
was the CNTU that pressed Quebec’s Liberal government to
appoint a mediator, claiming that provincial intervention was the
key to resolving the bitter dispute, and when Quebecor’s
billionaire boss Pierre-Karl Péladeau indicated his willingness to
resume negotiations, CNTU President Claudette Charbonneau was
quick to proclaim confidence that an agreement would be reached.
    
   The local CNTU affiliate, the Syndicat des travailleurs à
l’information du Journal de Montréal (STIJM), failed to oppose
the surrender of their members’ jobs, wages, and rights, presenting
the settlement to the membership without recommendation.
   In the face of this betrayal, the Journal de Montréal workers,
who have been on the picket lines since January 24, 2009,
courageously voted to continue their struggle against Quebecor,
one of Canada’s largest media and telecommunications
companies.
   The rejection vote underscores the workers’ willingness to fight
for their rights and needs. But if their struggle is not to be defeated,
the Journal de Montréal workers must seize control of it from the
CNTU and make it the spearhead of a working-class political and
industrial offensive against the drive of big business to make
workers pay for the capitalist crisis through job and wage cuts and
the dismantling of social services.
   The proposed settlement can only be described as a provocation.
   It called for the unionized workforce to be cut from 253 to 52.
Just 17 of 65 journalist positions were to be retained and all copy-
editor jobs were to be eliminated.
   Quebecor was to have complete power to pick and choose which
workers would continue to be in its employ and which would lose
their jobs.
   Wages were to be cut savagely, by increasing the length of the
workweek by 25 percent without any additional pay, and benefits
slashed by 20 percent.
   Quebecor would also have gained the right to use all articles and
photographs produced by the Journal workers in any of its other

print and web publications without the workers receiving any
additional compensation.
   The proposed settlement included clauses forcing the immediate
shutdown of RueFrontenac.com, a web publication launched by
the locked-out workers. And as a condition for their receiving
severance pay, the 200 workers losing their jobs would have had to
sign “non-compete agreements” that would have barred them from
working for the Journal’s principal competitors or from
participating in the launching of any new French-language
publications in the Montreal region for at least six months . For
high-seniority workers, the non-compete agreements were to have
lasted significantly longer.
   One worker observed that Quebecor had financed the proposed
severance payments (an average of $100,000 per worker, for a
total of about $20 million) through the lockout: “The millions they
put on the table, they need to be considered within the context of
how they saved such a sum … They’re our wages from the first
year of the lockout.”
   Exploiting the CNTU’s steadfast refusal to lift a finger to
mobilize the working class in support of the locked-out Journal de
Montréal workers, Quebecor greatly increased its concession
demands from when it first put the workers on the street more than
600 days ago. Initially the Journal management wanted to cut 75
jobs or 30 percent of the workforce. Under the proposed settlement
80 percent of the jobs were to be eliminated. The newspaper,
which is one of the most profitable in Canada, began by
demanding 233 contract changes. During mediation it sought more
than 700.
   The CNTU has sought to justify its isolation of the locked-out
Journal de Montréal workers by claiming that theirs is a local
conflict against one particularly bad employer.
   In fact, Quebecor’s offensive against the Journal workers has
relied on the support of the state—the courts, police and
government—and the political establishment.
   The courts have issue a series of injunctions rendering picketing
a token gesture. Early on in the conflict, the courts gave a green
light to Quebecor’s scabbing operation, when they ruled that
Quebec’s anti-scab law applies only to the Journal’s offices. This
means the company has carte blanche to employ scabs off site to
write articles and perform other functions normally performed by
the Journal workers.
   And the courts imposed savage fines on workers who
participated in a brief, non-violent sit-in of the Journal’s

© World Socialist Web Site



offices—penalties Quebecor then used to justify firing nine of the
locked-out workers.
   Through the Caisse de dépôt et placement (which manages
Quebec’s public pension plans) the government is a major
shareholder in the Quebecor Media wing of Péladeau’s media and
telecommunications empire. The Caisse owns more than 45
percent of Quebecor Media shares. As La presse business
columnist Michel Girard noted, “For the top management of the
Caisse de dépôt et placement, the eventual profitability of its $3.2
billion investment in Quebecor Media is manifestly a thousand
times more important than the harsh methods used by Péladeau to
get there.”
   The Caisse de depot, it should be emphasized, has been used by
Liberal and Parti Québécois governments alike for decades to
promote the development of large Québécois-owned corporations.
Far from being a rogue company or “bad apple” Quebecor is one
of the flagships of Quebec Inc.
   The significance of the Journal workers’ struggle and the
potential for, and necessity of, mobilizing the working class in
Quebec and across Canada in their support is underscored by the
role Péladeau and his Quebecor Media play in Quebec and
Canadian politics.
   The Journal de Montréaland Péladeau have been among the
most fervent promoters of les lucides—a group of journalists,
academics, and former Liberal and PQ politicians led by ex-PQ
Premier Lucien Bouchard—that since 2005 have been pressing for
Quebec’s government to veer sharply to the right by slashing
public services, embracing privatization and dramatically hiking
electricity rates and university tuition fees.
   In its budget of last March, the provincial Liberal government of
Jean Charest, as several prominent lucides boasted, began to
implement many of their key demands. But the Journal denounced
the budget as inadequate.
   The Journalhas also been in the forefront of whipping up
prejudice against immigrants and religious minorities, seizing on
and distorting a series of minor incidents to claim that “Quebec
values” are threatened.
   In recent months Péladeau, with behind the scenes support from
Stephen Harper’s Conservatives, has been seeking a television
license to launch a Canadian news network patterned after Fox
News. Owned by Rupert Murdoch, Fox News is infamous for
spewing out right wing lies and promoting militarism and reaction
over US airwaves.
   Péladeau’s offensive against the Journal de Montréal workers is
aimed at imposing a media “convergence” model aimed at
integrating all of Quebecor’s media operations so as to squeeze
bigger profits from a vastly reduced workforce. But this drive is
intertwined with Péladeau’s promotion of a sharp political turn to
the right aimed at eliminating what remains of the public and
social services associated with the “welfare state” and further
reducing taxes on big business and the rich.
   Péladeau has frequently complained that the unions have too
much power in Quebec. In fact, as the Journal de Montréal attests,
the unions are opposed to any mobilization of the working class
against big business. For the past three decades, they have
suppressed the class struggle. Time and again they have imposed

jobs and wage cuts, while integrating themselves ever more
closely with management and government through myriad
institutionalized tripartite bodies, and becoming significant
shareholders in numerous business through union-led mutual funds
like the Quebec Federation of Labour’s Solidarity Fund and the
CNTU’s Fondaction.
   When Péladeau rails against the unions, his real target is the
rights won by the working class in the militant struggles of the
1960s and 1970s and the continuing strong popular support for
Medicare and other social programs.
   The CNTU, for its part, hopes to convince big business that it
doesn’t need to join Péladeau in calling for the Quebec
government to repudiate the cozy corporatist relations it
established with the unions in the 1970s. The union bureaucracy
can continue to be relied on to police the working class, even if
that means meekly submitting before a flagrant state-supported
unionbusting campaign.
   For 21 months the CNTU has told the Journal workers that they
must fight alone and submit to the pro-employer edicts of the
courts. No appeal, for example, can be made to the unionized
workers who print the Journal because any job action they might
take would be illegal.
   In the aftermath of last week’s rejection vote, the union has
made clear it is ready to accept almost all of Péladeau’s terms.
Raynald Leblanc, the president of the STIJM, has said, “Were it
not for the non-compete clause, I sincerely believe the [defeated]
offer would have been accepted.” (Leblanc claims that
RueFrontenac.com is on the verge of becoming a viable
commercial enterprise and could provide jobs to 50 or 60 of the
current Journal workers.)
   Meanwhile, the CNTU is calling for a consumer boycott, an
anemic tactic unions have repeatedly turned to when administering
last rites for workers’ struggles. It is also urging workers to lobby
the big business Liberal and PQ politicians to amend the anti-scab
law.
   The reality is that the existing inadequate law was only adopted
in 1977 after a decade of explosive class battles—including the
United Aircraft strike—and as part of the new-elected PQ
government’s ultimately successful attempt (from the standpoint
of it and the bourgeoisie as a whole) to promote corporatist
collaboration between the unions, management and the state.
   The Journal workers must reject the pro-capitalist perspective of
the unions and turn to the working class. They could and would
win mass support if they transformed their struggle into a catalyst
for a working class counter-offensive against the assault on
workers’ jobs, wages and rights.
    
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

