
World Socialist Web Site wsws.org

Murdoch’s News of the World phone hacking
forces resignation of Andy Coulson
Dave Hyland
26 January 2011

   Last week, it was announced that Andy Coulson had
resigned from his job as Conservative Prime Minister David
Cameron’s director of communications. His departure is a
result of the latest revelations in the scandal swirling around
the growing number of News of the World phone hacking
court cases.
   The News of the World is part of the Rupert Murdoch
publishing empire, News Corp., which runs it through its
News International subsidiary. It has the largest Sunday
circulation figures in Britain, based on articles
sensationalising the private lives of celebrities and
politicians.
   Coulson’s forced resignation represents a blow for the
Tory/Liberal Democrat government, particularly the
Conservative Prime Minister. David Cameron had defended
his communications director for months against accusations
that he knew about the widespread use of phone hacking
when editor of the News of the World. Further revelations
threatened to strike at the very centre of power and the entire
political system in Britain.
   When Coulson left the News of the World in 2007, he was
recommended by the present chancellor, George Osborne, to
Cameron—who had just become leader of the opposition.
Cameron took him on, hoping that Coulson could provide
him with the same service that Alistair Campbell had
previously preformed as “spin doctor” for Labour Prime
Minister Tony Blair.
   Coulson had risen through the ranks at the News of the
World and could use the experiences and connections he had
made to help cover up any political mistakes Cameron might
make, bully the press pack into writing stories the way they
wanted them written, and generally present a vote-winning
portrait of Cameron for public consumption.
   As prime minister, Cameron leaned on Coulson even more
heavily to make an arrogant multi-millionaire Eton-educated
toff seem more human, caring and in touch with ordinary
people. Cameron was desperate to keep him as a close
collaborator because he believed he was doing a great job in
blunting the public’s perception of the Tories being the

same “nasty party” of the Thatcher era.
   Cameron was well aware that his political opponents
would use Coulson’s resignation to claim once again that his
appointment had shown a “lack of judgement”. That’s why
news of the letter of resignation was held back until Friday,
in the hope it would be overshadowed by the reports of
Blair’s second appearance in front of the Chilcot Inquiry
into the Iraq war. Instead, Coulson overshadowed Blair and
became headline news.
   His position had become untenable. A growing list of
celebrities, sportsmen and politicians have queued-up to sue
the News of the World, including the former deputy leader of
the Labour Party, John Prescott. This rendered null and void
efforts to suppress the scandal by paying off others such as
publicist Max Clifford. Clifford was reportedly paid £1
million and Gordon Taylor, chief executive of the
Professional Footballers Association, £700,000. Taylor’s
lawyers are said to have evidence of two journalists involved
in phone hacking.
   The sheer scale of the News of the World’s operation made
Coulson’s insistence that he had no knowledge of it
ridiculous. In court, under witness cross examination, some
critical details have begun to emerge. It is now beyond
question that the hacking went far beyond the News of the
World’s former Royal editor, Charles Goodman, the “rogue
reporter” previously blamed by the News of the World and
whose sole guilt was accepted as good coin by the
Metropolitan Police investigation.
   Goodman and private investigator Glenn Mulcaire were
jailed in 2007 for hacking into voicemails of members of the
Royal Family. But this was a huge spying operation on
thousands of unsuspecting individuals, involving an
international conglomerate.
   Once Mulcaire named suspended News of the
World executive Ian Edmondson as having ordered him to
hack into mobile phones, Coulson’s fate was sealed. If
Edmondson knew about these illegal practices, it is
inconceivable that his editor didn’t know they were taking
place.

© World Socialist Web Site



   What began as one or two cases has mushroomed. As the
cover-up continued to unravel, the ultimate responsibility for
ordering the hacking was climbing further and further up the
chain of command. And who knows where this could end? If
Coulson remained as Cameron’s director of
communications, it could lead back to the seat of
government itself—upsetting the carefully cultivated
relationship between the Murdoch press and Britain’s
leading politicians.
   The decision that Coulson should resign was probably
taken at a three-day event organised last week to discuss the
future of the publishing company. Held in a private members
club in Somerset, it was attended by Rebekah Wade, News
of the World’s chief executive, editor Colin Myler and the
editors of the Murdoch papers, the Sunday Times and Times.
The meeting took place before Murdoch’s visit yesterday to
the UK.
   This takes place against the background of a ferocious
struggle over the ownership of media outlets in Britain. In a
£7.5 billion deal, News Corp is attempting to buy the
remaining 61 percent of satellite broadcaster BSkyB.
Murdoch already owns 33 percent and his media competitors
are desperate to prevent him controlling any more.
   The stage reached in this fight can be gauged by the rash
remarks made by Business Secretary Vince Cable, when he
boasted to two undercover journalists that Murdoch would
win the right to buy BSkyB over “my dead body”. Cable’s
indiscretion was used to prevent him having the last word on
who should by awarded the franchise, which has passed to
Jeremy Hunt, the culture secretary. Hunt was on record,
before he was put in charge of making the decision, as
stating it would not result in a “substantive change” in
media plurality.
   In the face of mounting criticism, however, Hunt has said
he intends to refer the merger to the Competition
Commission, as it “may be the case that the merger may
operate against the public interest in media plurality.”
   He nevertheless offered Murdoch a final chance to avoid a
prolonged investigation into its buyout, stating that he is
considering unspecified News Corp proposals meant to
alleviate competition concerns.
   There is nothing progressive about the group opposing
Murdoch. His rivals want their share of the media profits, of
course. But in addition, particularly given the extent of the
phone hacking operation and its targets, there are others who
understand the dangers of Murdoch dominating the news
output in Britain in order to push his political agenda.
   By deciding that Coulson should tender his resignation the
government and News International are both hoping to draw
a line under the affair. But there is a vanishingly small
possibility of such an outcome. Coulson’s resignation will

not sweep the News of the World scandal under the carpet.
On the contrary, it can only raise more questions, thereby
intensifying the deep conflicts within the bourgeoisie. Even
before his departure, Prescott and others had publicly
expressed doubts about the original police investigation.
Since then the pressure for it to be reopened has mounted
exponentially.
   For three years, Scotland Yard and the Crown Prosecution
Service have both maintained that there was not enough
evidence to prosecute anyone other than Goodman and
Mulcaire. But this has been undermined by numerous private
prosecutions by figures such as actress Sienna Miller. They
are now reportedly an additional 16 people intent on
bringing actions.
   It has also been revealed that Gordon Brown, the former
prime minister, asked Scotland Yard months ago to
investigate whether he was hacked between 2005 and 2007
and that Tony Blair expressed concern that his messages to
others had been intercepted—though he did not have a mobile
phone while in office at No 10.
   Alastair Campbell has already denounced the “lacklustre”
police investigation as “part of an unfolding scandal”.
Harriet Harman, the deputy leader of the Labour Party, has
called for a proper investigation to be mounted.
   Within the government, Chris Huhne, the Liberal
Democrat energy secretary, has raised questions over the
original investigation. “I have worked on a newspaper and I
have been a journalist and it does seem to me totally
implausible that this was a situation where it was limited to
one journalist,” he said. “We now know that one very senior
member of the News of the World executive staff has been
suspended. It does seem to me very implausible indeed and I
was rather surprised that the police seem to have accepted
that story rather than investigating further.”
   On Monday, Director of Public Prosecutions Keir Starmer
announced that its re-examining of police files on the News
of the World will widen to include fresh allegations of phone
hacking. The DPP said he had asked Alison Levitt QC,
principal legal adviser to the Crown Prosecution Service, to
take a “robust approach” to her review of the original
inquiry. Such a review opens up the possibility of further
criminal charges.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

